Reklama

Reklama

The Bad Seed

Trailer

Obsahy(1)

Měla vše. Chtěla víc. Za každou cenu! Špatná setba, natočená podle stejnojmené hry Maxwella Andersona, vypráví příběh desetileté Rhody Penmarkové (Patty McCormack) a její matky Christiny (Nancy Kelly). Malá Rhoda má vše, co si kdy mohla přát, až na medaili, kterou vyhrál její spolužák Claude, a kterou měla dostat ona. Jednoho dne se ale Claude nešťastnou náhodou utopí v jezeře a medaile se záhadně objeví ve Rhodině pokoji. Zvláštních nehod přibývá a Christina začíná tušit, že její dcera není takové neviňátko, jakým se na první pohled zdá. (Goldbeater)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (28)

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Konverzačních horrorů, natočených navíc podle divadelní hry, je opravdu hodně málo. A proto díky za každý dobrý, minimálně jako tenhle. The Bad Seed má vlastně jen jednu závažnou chybu. Není to jeho divadelnost, ani ukecanost, naopak, obě tyhle dvě věci jen pomáhají jeho atmosféře a dokonale vytváří přesně to, co mělo být účelem. Přesto se ta chyba s oběma trochu pojí. Je to totiž přílišná zdlouhavost filmu a jeho lehce nudná střední část. Trošku to prostříhat, probrat některé dialogy a nenechat je důležitou věc okecávat zbytečně dlouho, pátou hvězdičku bych přiklepl jen by to hvízdlo. Zápletkou, postavově i herecky je to totiž parádní. Malá Rhoda je sice takřka jako z výkladní skříně obchodu s malými spratkovitými parchanty (což ale neznamená, že špatná), ale bytná Monika, matka utonulého chlapce a ostatně i Rhodina matka jsou skvěle napsané a ještě lépe odehrané postavy. Nepřekvapuje mě, že se kniha objevila v knize 101 horrorů, které musíte vidět, než zemřete. Mrzí mě jen ta dlouhá stopáž. A hrozně rád bych si na to zašel do divadla. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Žena v domácnosti pojme podezření, že její osmiletá dcera Rhoda je vrah. O nic víc ani míň v tomto dramatu nejde, přesto jsem přesvědčen, že byly ve hře tucty zajímavějších způsobů zpracování. Prapůvodní předloha je sice literární, ale každá scéna filmu neodvolatelně prozrazuje závislost na její jevištní dramatizaci. Film působí doslova jako záznam divadelního představení s několika exteriérovými dotáčkami tam, kde být nemusely, a jejich absencí tam, kde být mohly a měly. Nejde jen o to, že se celé dvě hodiny ocitáme víceméně v jednom interiéru. Herci se v něm pohybují a vyjadřují tak teatrálně, jako by kinematografie roku 1956 neznala řeč střihu, detailů a dalších zkratek. Pro příklad - děje-li se něco dramatického na zahradě domu, dozvíme se o tom z dialogu postav, které se vyklánějí z okna a tlumočí tyto události postavám uvnitř. Nejsme ani u zcela klíčové scény utonutí Rhodina spolužáka, o kterém se pak celé dvě hodiny mluví. Tato těžko pochopitelná ignorace filmové řeči se dá vysvětlit snad jen zvlášť přísnými podmínkami ve smlouvě o převedení zaběhnutého představení na celuloid; jiná racionální možnost mě nenapadá. Dospělé obsazení, podle všeho zachované z divadla, je nemimořádné, ale vcelku přijatelné. Pokud je někdo méně přesvědčivý, zpravidla je to právě vinou divadelních návyků. Horší je to s tou vraždící holčičkou. Její představitelka koketně recituje naučené věty způsobem cvičené opičky, jaký by možná dojal její babičku na školní besídce, ale ve filmu je nepřijatelný. Tak nepřirozené dítě se ve filmu vidí zřídka. Dialogy hry jsou často inteligentně víceznačné, jen na mnoha místech nadbytečné nebo nahrazující v minutě něco, co by obraz vyjádřil za vteřinu. Ne, ať to vezmu z kteréhokoli konce, nedaří se mi najít něco, čím by ten film vynikal nad jinými. Zápletka je přitom zajímavá, v 50. letech byla možná i odvážná, ale všechen její nemalý potenciál zkrátka zůstává přibitý na prkna, která znamenají šmíru. 40% ()

Reklama

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Velmi působivá hra charakterů dcery a matky. I když je film dost dlouhý a nadměrně upovídaný, tak jsem se u něj nenudil a naopak jsem byl pár scénami dost šokován. Herecké výkony obou hlavních (anti)hrdinek jsou opravdu brilantní, zejména desetiletá Patty McCormack na mne udělala opravdový dojem. Velmi dobrý hudební doprovod a šokující konec ve stylu deus ex machina, to je opravdu skvělé. Jen škoda, že tenhle film je tak málo známý, určitě by stál za povšimnutí. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Více než o horor se jedná o drama říznuté thrillerovými prvky, což ovšem vůbec nesnižuje sílu tohoto počinu, jehož hlavní devízou je otázka dědičnosti sklonů k protispolečenskému jednání ad hoc vraždění. Snímku se nedá upřít zdařilá atmosféra a povedené herecké výkony, z nichž stojí za pochvalu Nancy Kelly a Patty McCormack v roli Rhody. Některé scény se dají snadno předvídat (např. samotné finále u jezera), ale to není nikterak na škodu. Hodnotím sympatickými 4*. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Jediné, čo by som výraznejšie tomuto odvážnemu dielku vytkol, je až prílišná vernosť divadelnej predlohe a dĺžka. Čo funguje na divadelných doskách, nemusí automaticky rovnakým spôsobom fungovať aj na plátne. Snímke by prospelo skrátenie o 20 minút a viacej výletov do okolia. Je síce fajn, že nevidíme žiadnu vraždu, ale expozíciu s deckami v prírode by som si rád pozrel. A nemusela by obsahovať ani samotný zločin. Filozofické, genetické a nakoniec aj náboženské otázky aké film vyvoláva, ma síce bavilo v hlave počas sledovania riešiť, len rovnaký prístup nedoporučujem rodinkám v očakávaní. Na druhú stranu buďme radi, že nevznikol, aspoň zatiaľ, nejaký explicitne násilný remake s ľakačkami a dúfam, že som to práve nezakríkol. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (10)

  • Klavírna skladba, ktorú Rhoda (Patty McCormack) hrá a spieva je tradičná francúzska detská pieseň "Au Claire de la Lune". (m.a.t.o.)
  • Hlas v rádiu, keď Rhodina matka (Nancy Kelly) počúva správu o utopení v Rhodinej (Patty McCormack) škole patrí Henrymu Jonesovi, ktorý vo filme stvárnil LeRoya. (m.a.t.o.)
  • Spoločnosť Warner Bros. tvrdila, že boli natočené tri rôzne záverečné scény. Los Angeles Times v novembri 1955 uverejnil článok, v ktorom sa uvádzalo, že záver filmu bol držaný v tajnosti a posledných päť strán scenára dostal štáb až vo chvíli, keď bol pripravený na natáčanie. (m.a.t.o.)

Reklama

Reklama