Režie:
John CarpenterScénář:
Bill PhillipsKamera:
Donald M. MorganHrají:
Keith Gordon, John Stockwell, Alexandra Paul, Robert Prosky, Harry Dean Stanton, Christine Belford, Roberts Blossom, David Spielberg, Malcolm Danare (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Podivínský student rekonstruuje veterána Plymouth Fury z roku 1958 – ale jakmile sedne za volant, jeho sebevědomí se promění v šílenou bezohlednost. (Netflix)
Videa (1)
Recenze (187)
první osmdesátková "kingovka",která mě opravdu bavila i přes béčkový scénář a fakt,že to zase není horor.Samotná Christine jako vraždící auto je fajn,ale mnohem lepší než sledovat jak někoho zabijí je sledovat jak dokáže měnit svého majitele,který se celkem rychle stává ze šikanovaného nerda regulérním magorem.Škoda,že takhle fajn nejsou i ostatní a mnohem známější kingovky...70% ()
Skvělý Carpenter, dle skvělého Kinga. A navrch, se skvělou tradiční Carpenterovskou hudbou. Nejgeniálnější na tomto počinu je to, že i když je to adaptace Kinga, tak tento film je čistokrevnou Carpenterovkou a vůbec to nevadí. Bylo by ovšem velmi zajímavé, jak by vypadala tv verze (např.) od samotného autora. Něco jako Shining z 97. Jj, to ještě pan Král a Tesař, těžce váleli. Hudba 300% Geniální film...geniální kniha. Tož tak. P.s. ten debilní popisek od netflixu je fakt úlet. ()
Na knižní předlohu to nemá ani náhodou. Scénář je hodně upraven a některé věci úplně změněny. Chápu, že do béčkovýho filmu tato úprava byla nutná. Ale že se Carpenter obejde bez kapky krve, to je přece nemyslitelné! Kór u takového formátu, jakým Carpi bezesporu je! A kniha je místy kurevsky krvavá!! Kdybych film viděl před přečtením knihy, asi bych byl spokojen. Ale takhle je to bída a slabší kousek v Carpenterově filmografii. A tak nejlepšími momenty jsou hořící Christina na silnici uprostřed noci a Johnova hudba, která občas pěkně zatepe. ()
láska je cit čisto iracionálny, nekontrolovateľná a popri snoch a duši objektívne nepreskúmateľná emócia; prečo sa niekto zaľúbi práve do toho človeka a nie do iného, prečo sú títo dvaja zamilovaní a necítia to isté k niekomu inému . . . istý veľmi špecifický poddruh "lásky" je fetišizmus - zbožňovanie vecí; ten má mnoho podôb - v tej najznámejšej ho poznáme ako privoniavanie si k dámskym gaťkám, topánkam alebo pančuškám, lenže potom je tu jeden veľmi rozšírený mužský fetišizmus, ktorý skôr než obsedantno-úchylne sa pokladá za prejav typickej mužskosti a "machovosti" - láska k autám, posadnutosť ich "tuningom", opravami, leštením, starostlivosťou, zvukom motora, spočítajte množstvo časopisov o auto - moto (je to niečo podobné ako napr. futbal - kdežto tu máte k zbožňovaniu aj konkrétnu reálnu vec, totem, fetiš, na rozdiel od nehmotnej futbalovej hry); navyše - zvláštna ľudská vlastnosť pomenovávať neživé predmety, ktoré vlastníme, je stará ako ľudstvo samo a bežná doteraz (moja prvá gitara sa volala Milka, druhá sa volá Jarka . . .) a to, že auto má meno nie je vôbec výnimočné; lenže akonáhle má niečo meno, vytvárame si k tomu vzťah; king & carpenter v (podľa mňa najlepšej kingovskej adaptácii - a nech sa na mňa darabontovi fanúšikovia nehnevajú) sa pozreli na fetišizmus a posadnutosť z trochu iného pohľadu: čo ak nie my si vyberáme predmet zbožňovania, ale ten predmet si vyberie nás? a čo ak on nás zbožňuje ešte viac ako my jeho - doslova na život a na smrť! každopádne 13 rokov pred Cronenbergovým Crashom (a 15 pred matrixom a vyše 20 pred Transformermi) tu bola Christine, červený cadillac, ktorý je metaforou zla, ktoré je večné, pohlcujúce a neporaziteľné; s dokonalým soundtrackom ("God, I hate rock´n´roll!"), výbornou štýlovou réžiou je ďalším dôkazom nesporných a vysokých kvalít tohto filmu množstvo citácií, odkazou a parafrázovaní tohto filmu v iných dielach, ktoré prišli po ňom, okrem spomínaných napríklad Tarantinov Death Proof alebi videoklip Radiohead ku piesni Karma Police, ktorý je celý citáciou jednej z famóznych scén tohto filmu, ale mám pocit, že ani Lyncha tento snímok nenechal ľahostajným; ()
Náhodou ta automatická regenerace, to by byla věc. Film s velkým potenciálem, ale daleko od limitů. Nelíbilo se, že z Arnieho udělali magora aniž by líp propojili vražednost auta s jeho majitelem. A vůbec to nemělo atmosféru, kterou to mít mohlo (stará hala, útok na benzínce, finále s Caterpillarem). Nápad, hudba, technické triky dost dobré. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (31)
- Christine zamkne Leigh (Alexandra Paul) uvnitř pomocí zamykacího kolíku. Nicméně Plymouth Fury 1958 neměl zamykací kolíky, zamykání vyžadovalo stisknout dveřní kliku směrem dopředu, opačným směrem se dveře otevřely. (SeanBean)
- Úvodní scéna z montážní linky se natáčela v opuštěné továrně na nábytek, přetvořené na pásovou výrobu automobilů. (DaveM)
- Do role Arnieho Cunninghama byl zvažován Scott Baio. Nakonec ji získal Keith Gordon. (Chatterer)
Reklama