Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Okrást svatého Petra není jen tak. Zvlášť, když chcete přijít do nebe! Do krádeže klíče svatého Petra jsou zapleteni tři lidé: zloděj Vilém, podvodnice Emílie a Tobiáš, který je v tom ale úplně nevinně. Při přetahování o uloupené věci skončí všichni tři v zámeckém rybníku u vodníka jako dušičky. Když se ocitnou před nebeskou bránou, svatý Petr je pošle zpátky na zem, aby ve stanovené lhůtě našli jeho klíč, jinak přijdou do pekla. Pátrání je zavede na zámek, kde je čeká kromě krásné princezny a dobrotivého krále setkání se zrádnými kancléři a jejich proradnými plány. Výpravnou koprodukční pohádku podle scénáře Petra Hudského natočil Karel Janák v krásném prostředí Zvíkova, na zámku Sychrov a ve Slavonicích. (Česká televize)

(více)

Recenze (314)

Adramelech 

všechny recenze uživatele

Působivost a obliba lidových pohádek spočívá v tom, že tyto reflektují určité obsahy kolektivního nevědomí. Když se taková pohádka citlivě filmově zpracuje, bývá výsledek velmi dobrý. Ani tehdy, vyprodukuje-li se nějaká parafráze pohádkového tématu nebo dokonce umělá pohádka, nemusí to být špatné, jestliže jsou tvůrci obeznámeni s mechanikou a dynamikou kolektivního nevědomí. Když se však bez hlubšího porozumění vytvoří myšlenkově nekonzistentní slepenec různých pohádkových motivů, může to být umělecké fiasko, což je právě případ tohoto filmu. V podstatě to tady už vyjádřili jiní uživatelé: Bozvav, UhLee, melica, Radek99, flanker.27, sportovec, salahadin, mchnk, Snorlax, MightyHal, gekon, ghatos, gonga, Devadesát Dva, spiritus, mira007, Twat a mnozí další. Je toho hodně, co by se tomuto filmovému dílu dalo vytknout, ale já se zaměřím pouze na postavu vodníka. V lidovém podání nebývá vodník příliš pozitivní bytostí. Topí lidi, občas s nimi sice dokáže vyjít, ale je snadné ho naštvat, kromě toho se pojí s jakýmsi druhem ponuré erotiky – viz známou Erbenovu baladu. Zde je však vodník vysloveně kladnou a morálně silnou postavou, což se ukazuje hlavně v závěru filmu, když vodník v rozporu se svou přirozeností princeznu neutopí. Připojuji záznam tematicky korespondujícího snu, v němž figuruje postava vodníka, jež má k příslušnému archetypu podstatně blíže. - - - Sen o vodníkovi (v noci ze 7. na 8. září 2017) - - -     Jsem spolu s Jitkou a dalšími posluchači na přednášce o magii. Všichni přednášející jsou profesoři a přednáška vypadá tak, jak je obvyklé, když přednášejí akademikové. Člověk se dozví různé historické zajímavosti a občas i nějaké cenné informace, k nimž by se jinak nedostal, protože nemá přístup k pramenům, ba ani příslušné prameny nezná nebo by si je pro neznalost jazyků nedokázal přečíst. Jako poslední se chopí slova jeden akademik poněkud excentrického zjevu. Je to asi padesátiletý muž spíše menší, ale podsadité postavy, má šedé vlasy, které mu sahají až skoro k ramenům, a jeho nepříliš sympatickému obličeji dominují nápadně široká ústa. Je to jediný přírodovědec mezi kolegy z humanitních oborů. Řekne, že teorie jsme už slyšeli dost, takže je na čase přistoupit k praxi. Chtěl by někdo z posluchačů zkusit vyvolat undiny? Protože ostatní se k ničemu nemají, přihlásím se já s Jitkou. Evokace elementálů máme poměrně slušně zmáknuté. „Budete pracovat ve dvou?“ podiví se profesor, „no proč ne,“ a vyzve nás i ostatní účastníky, abychom vyšli ven před budovu. Tam nám ukáže, kam se máme posadit, a popíše jednoduchý, ale úžasně mazaný volací rituál, při němž se používá zvláštně tvarovaná mušle. Ptám se, jaké mám použít formule. „Volejte je svými vlastními slovy nebo klidně i jinými formulemi, pokud nějaké znáte,“ řekne profesor.      Rozložíme propriety, posadíme se na stoličky a já začnu z úcty k tradici odříkávat modlitbu undin podle Eliphase Léviho, kterou umím zpaměti v latinském znění. Zaregistruji, že profesorovi nějak podivně škubne v obličeji. Asi ho překvapilo, že má před sebou profesionála. Formule ještě ani není u konce, když se začnou objevovat nymfy. Tak dokonalého zjevu jsem nikdy předtím nedocílil. Koukám, jak se éterické bytůstky pěkně producírují, a pošeptám Jitce, že bychom mohli zkusit zavolat místo nich vodníka za použití stejného obřadu. Náhodou mám v kapse parádně nabitý egyptský vešebt, jehož pomocí by se dal vodník přinutit k poslušnosti a k vykonání různých služeb. Odvolám undiny a chystám se pokračovat v práci.      Profesor však prohlásí, že praktická ukázka s ní i celá přednáška končí. Sám popadne mušli a rychle zmizí v budově. Posluchači se začnou rozcházet. „No to snad ne!“ zvolá Jitka, „přece toho teď nenecháme!“ Vběhnu za profesorem do budovy a požádám jej o zapůjčení mušle. On odmítne s tím, že celá akce už skončila. Pokouším se ho přemluvit. V obličeji mu bleskne teď už nefalšovaný vztek. „Pojď se mnou,“ zavelí – najednou mi tyká – a zavede mě ke stolu, na němž leží kulatý nerezový tác s vyšším okrajem, na jakém se dřív roznášelo pivo. V tácu v troše vody leží asi tucet zvláštních předmětů o velikosti mohutné mužské pěsti. Mají přibližně kulovitý tvar s jakousi vystouplou hrankou. Jsou béžové barvy a vypadají jako by byly zhotovené z umělé hmoty. „Tady si vezmi škebli,“ ušklíbne se. Opatrně sáhnu na jeden z předmětů. Je na omak slizký a docela lepkavý. Nějak nemám chuť vzít tu věc do ruky. Najednou se to celé na hraně otevře a škeble, nebo co to je, mi chňapne po ruce čelistmi plnými ostrých zoubků. Naštěstí stačím včas ucuknout. Konečně mi dojde, s kým vlastně mluvím. Ten chlápek je inkarnovaný vodní elementál, zkrátka vodník, jenž disponuje velkou částí svých původních schopností. „Tak už mě neotravuj,“ dí hastrman, „a tu ruku si umyj, protože po tomhle slizu naskakují puchýře. Toxiny některých mlžů... no nic, raději už běž.“      Vyjdu ven. „Tak co? Nějak to nedopadlo, že?“ ptá se Jitka. Stručně jí vylíčím, co se dělo. „Ten rituál bude fungovat i bez mušle, když máme vešebt,“ prohlásí Jitka. „Ta mušle byla stejně jenom power object. Tak začni.“ Sotva otevřu ústa, spustí se z nebe biblický liják. „Výborně,“ poznamená Jitka, „nech si opršet tu kontaminovanou ruku a potom do ní vezmi vešebt. Vodník se ještě bude divit. Anebo víš co? Já tohle kolo odoperuji sama. Ten elementál mě totiž docela naštval a ráda bych mu trochu domluvila.“ () (méně) (více)

otík 

všechny recenze uživatele

Štědrovečerní pohádka roku 2023. Není potřeba pohádku odsuzovat, tak špatná zas nebyla. Ale jednoznačně se jedná o nejslabší štědrovečerní pohádku Karla Janáka. Problémem je scénář, který je fakt marný. Svatý Petr se prochází po světě, dává si v místní hospůdce pivečko a při jedné z těchto piatik mu ruka šmátralka ukradne klíč od svaté brány. Problém to není, protože ji dokáže otevřít šperhákem (pardon, páčidlem), ale pro dva zlodějíčky a jednoho dobráka, který se k nim náhodou nachomýtl, to znamená problém - klíč ztratili, pro jistotu se utopili a před nebeskou branou jim sv. Petr dal na výběr: buď klíč vrátí do osmi dnů nebo půjdou do pekla. Tři hrdinové se tedy vrátí do lidské podoby, přidají se k nápadníkům místní princezny, odhalí nekalé úmysly podlých rádců a jak jinak, polepší se, život si zachrání a vše skončí dobře. Je velká škoda, že známým hercům jsou psané slabé dialogy, sem tam ani není co hrát či mluvit, kamera je přitom velmi dobrá, technicky je to paráda. Vtípek v podobě obsazení Novotného s Remundovou jako páru stejně jako v Kukačkách zůstal zcela nevyužit, král pana Nárožného je příšerně starý, princezna je prezentována jako chytrá, ale vůbec se tak nechová. Vznikla tak zcela průměrná pohádka, která je dobrá, ale rozhodně to není pecka pro hlavní vysílací čas na Štědrý den. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Objektivně je to o něco horší než Princezna a půl království nebo Korunní princ, kde mám své oblíbené scény a hlášky, a také si myslím, že se tady moc nepovedl casting, který je jak z TV Barrandov. Pohádka má dokonce pár hluchých míst. Ale málo platné, ten černý humor mne bavil a ostatně, která pohádka začíná smrtí tří mladých lidí, že? Také zde je spousta hlášek, výprava podpořená kamerou je naprosto excelentní, scénář šlape jako hodinky a dořeknou se věci skoro do všech detailů (jen možná mohl pes nakonec dostat tu kopii klíče), nu a pár scén se tu odehrává v hospodě. :-) Prostě se mi to nakonec přes jistou těžkopádnost v určitých momentech velmi líbilo a uvidím, jak se mi to bude líbit, až na to kouknu podruhé. U některých filmů, nejen pohádek, je to potřeba. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Bývaly doby, kdy naši a posléze už i já coby rodič jsme večeři na Štědrý den a Ježíška časově plánovali tak, abychom stihli tu novou pohádku se kterou se vždy ČT na ten večer vytasila. Mnohdy na ni mocně upozorňovala už v upoutávkách a tak se člověk občas i těšil. Jenže něco se někde změnilo. Zprvu jsem myslel, že je to tím, že jsem zestárl. Ale vida, že ani droboť pro něž byly tyto pohádky určeny to nebaví, mám takový intenzivní pocit, že je někde něco špatně. Jasně, je to jako u PC her. Všechno už tu bylo. Klasické pohádky znají děti nazpaměť, tak co natočit nějakou moderní... Jenže nevím, nějak to není ono. Občas se podaří nějaké opravdu skvělá věc typu Anděl Páně, nebo i Princezna ze mlejna, ale jinak je to spíše hrůza hrůz. ČT evidentně nechybí prachy, ač musí koncesionářské poplatky zvedat a tak se u těchto pohádek výrazně zvedla výprava. kde jsou ty časy, kdy Honza stojící na místě dělala, že chodí a za ním se točil na pásu nakreslený les. Kdepak, dnes jsou pohádky natáčeny v těch nejkrásnějších lokacích naší krásné země a na těch nejhezčích zámcích. Kostýmově také nic nekulhá, jen ten scénář a herecké výkony občas výrazně drhnou za vizuálem. V této pohádce to nebyl takový průser, ale nijak extra nenadchla. kdo byl skvělý byl vodník hraný Lukášem Příkazkým. Ten fakt bavil. Princezna pořad mžourala oči jakoby měla permanentní zánět spojivek a ta trojka nestála moc za řeč. Dabovaný Sv. Petr také trochu tloukl do očí. Jako kdyby člověk koukal na německou pohádku. Nicméně mezi slepými jednooký králem, když už jsme v tom pohádkovém žargonu a tak dávám za 2 klíče. * * * ()

Fary 

všechny recenze uživatele

Jedna hvězdička za snahu, jinak je to hrozná hovadina. Král měl svou dcerušku podle všeho v úctyhodných 65 letech, ale v pánu je evintně královna... Účes Filipa Březiny by se hodil spíš Elienovi z Pelíšků. Proč mají jediní dva hlavní protagonisti (Tobiáš a zloděj) jiný účes než všichni ostatní (s výjimkou rádce)? Pes je taky trochu podivný - takový čistokrevný zámecký voříšek. A louže ve vodníkově příbytku vyvolávají otázku "proč?"... Nárožný je fajn herec, ale v roli (kterou si i tak podle Zajímavostí upravil) je vyloženě sešněrovaný. Vodník má v půlce scén mokré oblečení i když v reportáži o natáčení říkali, jak vymýšleli, aby byl suchý, když leze z vody. V Princezně ze mlejna to zvládli... ()

Galerie (62)

Zajímavosti (11)

  • Ke hradu Zvíkov byly ve filmu digitálně doplněny obě věže ze zámku Žleby (Velká i Holubová věž). Dále pak i Bretaňská věž ze zámku Sychrov. (Quixe)
  • Filip Březina (Tobiáš) ve filmu zpívá píseň o tom, že se nemá lhát a krást. Za jeden natáčecí den ji mezi padesátkou komparzistů musel zpívat stokrát. (heczot)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno