• sportovec
    ****

    IIuze, se kterými vstupovala naše země do posledního desetiletí XX. století, byly až dětinské. Ze sloganů touhy se poměrně rychle stal ring, v němž rozhodčí měl jedinou povinnost: sankcionovat výběrově založené porušování pravidel a bránit jejich následným trestáním. Z počátečních řečí o potřebě hlubokých myšlenek se postupně vyvíjela stále hořčí a hlubší deziluze, proslulá havlovská "blbá nálada". Z tohoto pohledu lze VYHNÁNÍ Z RÁJE chápat jako alegorii, skutečné zobrazení skutečné odvrácené tváře našich dnů. Natáčení ambiciózně pojatého klubového filmu, který je tak trochu teatrum mundi této země, plně zrcadlí zhnusení asi nejen své autorky a obou scénáristů. Passolini, jehož kritika hnusu postupně přerostla v uhranutí zrůdnostmi a chorobností, je asi to jméno, které vytane na mysli při sledování VYHNÁNÍ. Zdá-li se někomu, že hovadné zobrazení natáčení hovadného filmu je mrhaní penězi producentů i časem filmového diváka, je nutno upozornit na seriálovou "špagetovou" úlitbu nejrůznějších ULIC, ORDINACÍ V RŮŽOVÉ ZAHRADĚ či reality show. Zobrazení a postižení hodnotové i idské bezvýchodnosti doby - pokud to byl skutečný Chytilové záměr - vlastně ani nevyžadovalo plnohodnotné herectví; protagonisté filmu se se svými kreacemi nejlépe vyrovnali záměrně topornými výkony, v nichž jim namnoze stačilo hrát sebe samy. Nad rámec takto pojatého kopíráku určitě dosáhli alespoň někteří z nich (Polívka, Steindler, Poullainová, Pitínský hrající sebe sama). Rozporuplné přijetí filmu za těchto okolností nemůže překvapit. Stejně tak je pravdou, že se ve VYHNÁNÍ dosaženou úrovní Chytilová svým zralým dílům sedmdesátých a osmdesátých let (KOPYTEM SEM, KOPYTEM TAM, PANELSTORY) v nejlepším případě jen přiblížila. Jako kdyby i tato autorská režisérka propadla chmurám a obavám naší doby natolik, že jimi i jí byla pohlcena a jen příležitostně v případě zvláště hlubokého místa (platí to o pasážích s klasickou hudbu) tento urputně až umanutě hájený prostor znovu a znovu klopotně dobývá s velmi proměnlivým zdarem. Snad právě proto pohled Chytilové proniká za kulisy do zákulisí, do prostředí, v němž pozlátko neobyčejně rychle opadává, a pod vznosnou klenbou za několika dveřmi zavřených prostor prolíná skutečné poznání. Poznání drsného primitivismu, neurčité směsi současné touhy po kasovním zisku i hlubokých myšlenkách v módně "adrenalínovém" balení. V tomto ohledu dílo, které při prvoplánovém sledování spíše odpuzuje svým vnějškovým diletantismem, ale při bedlivějším sledování naznačuje poměrně jednoznačně svou skutečnou, právě popsanou ambici, dosahuje zřetelně výš než většina české filmové polistopadové produkce.(9.3.2009)

  • Kimon
    odpad!

    Kultura českého národa je paní režisérko Věro Chytilová, Bolku Polívko, Milane Šteindlere a vy všichni ostatní tvůrci tohoto filmového odpadu opravdu pokleslá. Především díky všemožné Hollywoodské produkci a komerčním TV, které se na našich obrazovkách vcelku snadno zabydlely. To však neznamená, že národ přijme úplně všechno. Tohle paní režisérko, tohle ale snad překonává ten největší filmový škvár, který na půdě tradičně kulturního evropského kontinentu vůbec kdy vznikl. Pokud jste tímto chtěla dokázat, že jste režisérka světové úrovně, tak jste to opravdu dokázala. Zařadila jste se u mě na nejvyšší příčku všeho filmového odpadu jaký existuje. Nejsem puritán a nahé tělo ve filmu neodmítám, ale to nahé tělo musí mít ve filmu nějaké opodstatnění a jakousi "nepsanou" kulturu. Český národ však ještě naštěstí není kulturně tak zkažen, aby to zřetelně nedal najevo svým hodnocením všem tvůrcům tohoto "nevkusného a bezduchého filmového výkvětu". Bravo Bolku, i Vy Milane. Tohle bych od vás opravdu nečekal.(25.1.2010)

  • Tommassi3
    **

    "Kdyby byli všichni tak přirození jako to dítě.." - "Tak se tady všichni ukopeme !!" (22.12.2016)

  • ad-k
    odpad!

    Věru Chytilovou příliš v lásce nemám, a to nejen pro její rázná feministická prohlášení (nic proti emancipaci žen), ale právě pro takové patvory jako je Vyhnání z ráje (vůbec ta porevoluční plejáda filmů zdá se mi lehce pofidérní...). Nevím kam to má odkazovat, jest-li do Itálie, Francie, jest-li do takého či makového uměleckého projevu a směru - ale pardón! Gomora bez vkusu. 0%(12.2.2007)

  • igi B.
    *

    Vyhonit a šmytec... %-[.. - - - P.S. Smutek až do... . . . Jděte do háje :-)(28.12.2005)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace