Režie:
Martin ŠulíkKamera:
Martin ŠtrbaHudba:
Vladimír GodárHrají:
Oldřich Navrátil, Ivan Martinka, Ľuboš Kostelný, Igor Bareš, Anna Cónová, Petra Špalková, Anna Šišková, Lucie Žáčková, Martin Jůza, Csongor Kassai (více)Obsahy(1)
Príbeh o štyroch robotníkoch, ktorí sa jedného dňa ocitnú bez práce. Keďže je pod ich úroveň zaevidovať sa na úrade práce a tobôž prejsť nejakou rekvalifikáciou, rozhodnú sa situáciu riešiť po svojom a založia si vlastnú firmu. Za posledné peniaze si odkúpia nákladné auto a vrhnú sa do podnikania. Nič však nie je také jednoduché ako sa zdá byť, nie len v podnikaní, ale ani s milujúcimi, hašterivými, smutnými manželkami a nepodarenými deťmi. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (141)
Tak jsem si jednou zase byl nucen vychutnat film v autobuse Student Agency a opět bych řekl, že bylo zajímavější sledovat okolo plynoucí přírodu, která je na trase Brno-Praha vpravdě daleko zajímavější. Je mi jasné, že tomu sledování v buse příliš nepřidá, ale i tak jsem na tomto filmu neshledal nic, co by si žádalo, abych to viděl víckrát. ()
Parta kamarádů ztratí práci. Je tu těžší než jinde sehnat práci, udržet si důvěru rodiny, vychovat děti, ponechat si zdravý rozum. Sled situací, které vypovídají o obtížnosti přežití na tak nehostinném (jak to popisuje film) místě – na Ostravě.Na české poměry nadprůměrný film. Sluneční stát si nehraje na velké umění. Snaží se pobavit a současně poukázat na některé stinné stránky české existence, konkrétně živobytí v Ostravě. Filmu dominují hlavně slušné herecké výkony. Už jsem ovšem slyšel názory, že pro lidi kupříkladu z Frýdku-Místku je těžko stravitelný právě pro chyby pražských herců ve snaze napodobit ostravskou mluvu. A ani to prostředí už prý není tak děsivě malebné, jak se film snaží (jednostranně) ukazovat. To nemění nic na tom, že je to velmi příjemný film o nepříjemných věcech. Spíš než kino by mu pro jeho obrazovou skromnost možná slušela televize, ale i tak stojí za to. ()
Moje prvé zoznámenie sa s Martinom Šulíkom. Výsledok je viac ako uspokojujúci. Namiesto Slovenska sa nachádzame v Čechách a tým pádom sme uprostred inej mentality a názorov, aj keď sú v mnohom s tými slovenskými podobné. Jednak vďaka tomu sa tu vytvára veľmi krásna súhra medzi českým a slovenských hercom - ktorá je umocnená tým, že slováci sa nehrajú na čechov ako to v dnešných filmoch býva a hovoria po slovensky. To umožňuje zbaviť charaktery neprirodzenosti a dáva nám priestor aby sme ich objavovali. V tomto smere je Šulík znamenitý rozprávač. Každý zo štvorice kamarátov má svoje drobné radosti aj starosti a ich život je znázornený až na tých pár bitiek bez výraznejšej dramatizácie. Je to život nesúrodej skupinky, v ktorej každý zastáva dôležité miesto a bez ktorého by skupinka nebola funkčná. Ďalším veľkým plusom filmu, okrem humoru, ktorý je trefný a postavený na hovorenom slove, je tiež fakt že Šulík vytvoril funkčný mikrokozmos, kde má každá scéna svoje opodstatnenie a miesto. Prechody medzi scénami sú nenásilné a častokrát sú spravené cez prirodzenú akciu, ktorá sa v deji neskôr vyvrbí. Rozhodne jeden z najsilneších súčasných slovenských filmov, ktorý možno nie je súčasný, ale ktorý by pre technickú a príbehovo precíznosť mohol len veľmi ťažko zostarnúť. ()
Působivě a citlivě natočená, tak trochu černá, sociální tragikomedie. Osudy čtyř přátel, kteří se ze dne na den ocitají tzv. na dlažbě a snaží se s tím poprat. Každý z nich je trochu jiný, každý řeší problémy po svém. V současné době velmi uvěřitelný příběh, velmi uvěřitelné herecké výkony (Výborní Navrátil, Bareš, Kostelný a Martinka v mužských hlavních rolích, za ženy kralují tradičně dobrá a přesvědčivá Petra Špalková a mladá Lucie Žáčková). Zábavné i smutné zároveň, svěží a vtipné, tak trochu připomínající britské komedie typu "Do naha". A tím, že je to vše naprosto trefně umístěno do Ostravy, ve které jsem ztrávil svá studentská léta a kterou znám takřka dokonale, si u mne pan režisér hodně šplhnul. ()
Po řadě převážně britských sociálních komedií se konečně objevila i jedna místní. Nejlepší nápad určitě byl její situování do Ostravy. Dialogy v místním dialektu jsou parádní a díky filmařskému pragocentrismu zní neoposluchaně. Ještě lepší je herecké obsazení nejen čtyř hlavních rolí, ale i jejich partnerek. Všechny postavy totiž působí jako (ne)obyčejní živí lidé, kterým jsem neměl problém uvěřit skoro všechno, co předváděli. Celkově je to velice povedený film, kterému by ale neuškodil silnější konec. ()
Galerie (18)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (10)
- Na 18. ročníku přehlídky českých filmů Finále Plzeň získal snímek hlavní cenu Zlatý ledňáček v kategorii nejlepší celovečerní film. Zároveň byl vybrán do soutěže celovečerních filmů na aktuální ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. (imro)
- Během Karlovy (Oldřich Navrátil) návštěvy u manželky (Anna Cónová) v nemocnici se v malé roli zdravotní sestry objevila režisérka Alice Nellis. (Haller)
Reklama