Režie:
George CukorKamera:
Sam LeavittHudba:
Ray HeindorfHrají:
Judy Garland, James Mason, Jack Carson, Charles Bickford, Tommy Noonan, Lucy Marlow, Amanda Blake, Carey Loftin, Strother Martin, Barry Norton, John Saxon (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Zpěvačka Ester (Judy Garland) se seznámí s hvězdou Hollywoodu Normanem (James Mason). Ten jí slíbí, že zařídí setkání s lidmi, kteří jí pomůžou stát se slavnou, a skutečně se mu to povede. Ester a Norman se do sebe zamilují a posléze se vezmou. Norman však holduje alkoholu, což zničí jeho kariéru. Začíná žít ve stínu své ženy, dostane se i před soud. Ester ho však velice miluje a snaží se mu všemožně pomoct, nic však nezabírá. Norman při nehodě umírá, Ester je zničená a uzavírá se do sebe. Teprve až na naléhání přítele se odhodlá znovu vystoupit. Film je zajímavým náhledem na to, co s člověkem může způsobit sláva a novináři. (třeštidlo)
(více)Videa (1)
Recenze (24)
Ako muzikál film nefunguje. Ide o ďalší gýčovitý a strnulý hollywoodsky pokus o pesničkový žáner. Ako dráma z prostredia šoubiznisu však funguje takmer na jedničku. Herecký výkon Judy Garland ostáva monumentálnym stavebným kameňom tohto snímku a potvrdzuje, že comebacky ( ak sa zoberú s tej správnej strany ) môžu byť ešte lepšie, ako začiatky. ()
Túto verziu som videl ako poslednú a výrazne zaostáva či už za tou z roku 1937 alebo za najnovšou Cooperovou. Herecky ani nie, Mason je výborný, Garlandová tiež ujde, ale ju som nikdy nemusel, tak tu moje sympatie moc nemala. Hlavným problémom je prepálená dĺžka a plno úplne zbytočných piesní. Muzikály mám rád, ale tu ma ani jedna pieseň nezaujala, doslova som si ich pretrpel. Navyše tie piesne, ktoré nijako nezapadajú do deja, ten dej len brzdia. Keby sa vystrihli, mohlo to mať okolo 100 minút a bolo by to oveľa lepšie. ()
Judy si po letech znovu uvědomuje, že už není v Kansasu. A je v tom mnohem více hořkosti než dříve. Jde-li o kousavost sebereflexivních momentů, hluboko do masa se Cukorův film nezarývá, na to příliš věrně kopíruje osvědčené melodramatické schéma o ženě sžírané jejím rozporuplným vztahem k muži, který ji sílu dal i vzal. Příprava půdy pro závěrečné prohození rolí (poté, co Vicki Normana přeroste, ujímá se ona jeho) navíc trvá zbytečně dlouho, jakkoli jsou pěvecká čísla famózní, obohacují vyprávění a mají i nějaký ten mimofilmový přesah (nejdelší píseň, přehlídka stereotypních rolí, kterou šoubyznys ženám přiděluje, trefně pojmenovává, čím si na cestě ke slávě prošla, jak filmová Vicki, tak samotná Garlandová). Handlování s lidskými identitami, z nichž se v Hollywoodu stávají obchodní artikly, je ale zachyceno výstižně. Image makery nezajímá celá žena, ale jenom její jednotlivé části, které se kvůli snazší zpeněžitelnosti snaží standardizovat, připodobnit již existujícím výrobkům, učinit z ní kopii kopií (Dietrich eyebrows, Crawford mouth). Jako slavná osobnost přestává být sama sebou, přestává být pro sebe. Stává se z ní veřejný majetek. Řekl bych, že dnes je Cukorovo nemilosrdné vyčíslení ceny za slávu ještě více „up to date“ než před šedesáti lety. 80% ()
Emoční autobiografie Garlandové bere za srdce. Byla vyhozena kvůli návykovým práškům ze studie kde byla od dítěte . Na volné noze nezaměstnaná v hollywoodských studiích a tímto projektem to všem natřela. Začala dostávat další nabídky, které odmítla a věnovala se roli matce dvěma dětem. Pak hraje až ve filmu Norimberský proces, kde přežila koncentrační tábor a znovu nastartovala svou kariéru. ()
Cukor dokázal natáčať enormne dlhočízne diela i z prostej ničoty, kedy je dôležité zamerať sa na úplne iné hodnoty, než tie, ktoré by sme predom očakávali. A Star is born je dramatický muzikál, niet v ňom vtipu, je výpoveďou rozkladu spomenutých hodnôt. James Mason je v roli starostlivého (partnera), avšak postupom času nezodpovedného a ponížením poznačeného alkoholika bez jasnej vízie budúcnosti. Ale páči sa mi, ako postavy nepôsobia čiernobielo. Ani v meradle ich celoplošného vývinu. Dokonca, keď na to takto z diaľky nahliadnem, Cukorovi nešlo ani veľmi o peniaze. Vedel, že z tohto taký trhák nebude a vložil do projektu obrovské tvorcovské úsilie. Pomalé, nevnucujúce a s niekoľkými zimomravými momentami. ()
Galerie (32)
Zajímavosti (13)
- Film sa točil 10 mesiacov. (dwdb)
- Cary Grant odmítl hrát ve filmu z důvodu přílišné podobnosti s jeho vlastním životem. George Cukor Cary Grantovi do konce života neodpustil, že tehdy v jeho filmu odmítl hrát. (Pavlínka9)
- Hlavnú mužskú rolu Normana (James Mason) postupne odmietli Humphrey Bogart, Marlon Brando, Montgomery Clift, Gary Cooper, Henry Fonda, Errol Flynn, Cary Grant, Ray Milland, Gregory Peck, Tyrone Power, Frank Sinatra, James Stewart a Robert Taylor. (dwdb)
Reklama