Režie:
František FilipScénář:
Petr MarkovKamera:
Alois NožičkaHudba:
Zdeněk MaratHrají:
Jaromír Hanzlík, Hana Maciuchová, Milan Klásek, Petr Haničinec, Radoslav Brzobohatý, Alois Švehlík, Miroslav Vladyka, Jiří Adamíra, Robert Vrchota, Oldřich Vlach, Jiří Lír, Josef Mixa (více)Obsahy(1)
Čtverec mizení – co ta dvě slova znamenají, zůstává dlouho záhadou i kriminálnímu technikovi Šulcovi (J. Adamíra). Uslyšel je z úst sympatického Pavla Bláhy (J. Hanzlík), novopečeného poručíka pražské kriminálky, který po studiích na právnické fakultě řeší svůj první případ. Znají to všichni absolventi, to rozechvělé čekání na prvního pacienta, prvního klienta, první sólový koncert. Pohrává si s kartami, na tváři lehký úsměv, hluboko v srdci tréma. V hlavě jediná otázka: Bude to šestáková vloupačka? Nebo konečně pořádný případ? Netuší ještě, že „jeho“ mrtvola právě v té chvíli padá k zemi a řidič vozu, který srazil muže uprostřed liduprázdné ulice, ani nepřibrzdí, naopak s bravurní jistotou ujíždí z místa činu… (Česká televize)
(více)Recenze (49)
"Já jsem se taky něčeho dopídil. Jenže zatím moc nevím čeho." A já se na to díval. Škoda času. Docela mě teda bavil mladej vyšetřovatel, kterej chodil každý ráno do práce, kde mu jeho zkušenější kolega referoval, jak se přes noc pohnulo s případem. To bylo jak z filmu. No on to vlastně byl film, takže je to v pořádku a netřeba to brát vážně. Navíc to bylo celý takový trošku utahaný, bez náznaku humoru nebo překvapení a to já nevyšetřuju moc rád. Já radši svým filmovým kolegům pomáhám s mnohem zapeklitějšími případy. ()
Myslel jsem si, že téhle televizní klasice dám lepší dvě. Je to napůl studiový a takový přitroublý, za což rozhodně může ten Hajzlík. Nejdřív zruinoval záchranku a pak se dal ke kriminálce. Ale když nad tím přemýšlím, tak nejenže každá postava, krom křoví, je obsazena dokonce nějakým hercem či herečkou, ale oni, překvapivě, hrají. I Hajzlík! Škoda, že nehráli něco lepšího. Soundtrack asi (snad raději) nebude, protože během filmu to bylo nijaké a pak to přerazil Karel Černoch se srdcervoucím dojákem v okamžiku, kdy měl být záběr na vraha smažícího se na elektrickém křesle. Až zjistíte, kdo to byl, jistě pochopíte. Ne, nebyl to bohužel Hajzlík, ten detektiv vyrábějící si případy byl v jiným filmu, zapomněl jsem jméno. Je to zkrátka mdlý, celkem originální avšak křečovitý, průhledný a levný. Ale dobře zahraný. ()
Zatýkání pachatele s pomocí balíčku karet jsem ve ještě na obrazovce neviděl! Tento film je unikátní především hereckým obsazením, chyběl mi tam snad už jen Menšík. To s nadsázkou proto, že film je opravdu upovídaný. Mladý Vladyka hezky hraje silné emoce a ostatní "mazáci" odvádějí svou klasiku. Škoda jen, že se tvůrci neodvážili více nahlédnout do socialistických exteriérů. Komediální závěr moc do rámce detektivky nezapadá, ale asi nechtěl být scénárista u prvního případu (34 let) mladého kriminalisty zbytečně vážný. ()
Fakt to nechápu, jeden skvělý herec vedle druhého, velmi dobrý režisér a taková příšerná nuda. Asi v tom bude nějakej háček a asi to bude pan Markov, který komedie uměl (Utopení doktora Mráčka, první Troškovy Slunce sena). ale dobrou detektivku nikdy nenapsal, jak jsem se letmo díval. Nebude to ani tím, že by do toho nějak zasahovaly straničtí funkcionáři a kromě pana Mixy tu díky bohu absentují i Pastorkové, Marešové, Švorcové (míním Václava, soudružka J nebyla tak tragická) a jiné stranicko-herecké neschopné kádry. Prostě když nemají hvězdy co hrát, nedá to dohromady ani pan Filip. Moc mne to zklamalo, navíc jsem měl pocit, že tu zápletku o pojišťovácích a autobazarech jsem viděl v paragrafech na kole. A jak mám pana Hanzlíka moc rád, tak na čerstvého absolventa práv se mi tady nezdá, ani líčením, ani hereckým pojetím, přitom nadšené mladíky umí zahrát a bylo mu 34, zase ne až tak moc. Prostě někde si něco silně nesedlo, nebo nebyl ani čas ani chut. ()
Tak podivná detektivka nás jako školáky ZŠ učila, jak žijí tehdy dospělí. Jde jim jen o peníze, a jediný, komu nejde, tak je vyšetřovatel. Vůbec se to neshodovalo s hesly doby, a socialistickou morálkou, takže se divím, že takové detektivky ukazující pravou tvář lidí procházely přes tehdejší cenzuru. ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (5)
- Píseň „Kdo zůstal trochu kluk“, která zazní ve filmu, nazpíval Karel Černoch, složil Zdeněk Marat a textem opatřil Petr Markov. (sator)
- Kriminalisté mluví o možnosti, že by pachatel zanechal na sedačce vozu výpotek. I kdyby v té době uměla česká kriminálka takové stopy sejmout, neměla k dispozici test DNA. První kauza, kde byla pachatel odsouzen na základě důkazu testu DNA na území České republiky, byla poprvé uplatněna a později soudem akceptována v roce 1992 v případě vraždy 19leté studentky pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity v Brně. (sator)
- Taxikář (Oldřich Vlach) říká, že jezdí s „dročkou“ už 12 let. Slovo pochází z původního drožka, což byl na přelomu 19. a 20. století nájemný kočár tažený koňmi se stejnou funkcí, jako má dnes taxík. V Praze začaly jezdit tyto koňské taxíky již od roku 1856. Slovo s podobným významem dorożka se vyskytuji v polštině a v němčině je to die Droschke. (sator)
Reklama