Reklama

Reklama

Avatar před námi otevírá neuvěřitelný svět za hranicemi naší fantazie, svět střetu dvou naprosto odlišných civilizací. Nově objevená vzdálená planeta Pandora je mírumilovné místo s obyvatelstvem - Na’vi, žijícím v souladu s divukrásnou vegetací planety. Posádka vyslaná ze Země na své průzkumné misi objeví na Pandoře velmi cenný minerál, který by měl na Zemi nevyčíslitelnou hodnotu. Pobyt na Pandoře je ovšem pro člověka možný teprve po vytvoření jeho genetického dvojníka, hybrida Avataru, který může být ovládán psychikou oddělenou od lidského těla a fyzicky odpovídá původnímu obyvatelstvu Pandory, které má fluorescentní modrou kůži a dosahuje 3m výšky. Na tuto náročnou misi je vybrán mezi jinými také Jake Sully (Sam Worthington), bývalý námořník, který byl při jedné ze svých předešlých misí paralyzován od pasu dolů. A právě šance opět chodit přiměla Jakea, aby se do programu Avatar přihlásil.
Průzkumná mise je vyslána a po přistání na Pandoře je zcela ohromena úžasnou rozmanitostí místní vegetace. Stromy dosahují výšky mrakodrapů a světélkující prales je plný nádherných tvorů, které jste nikdy neviděli, ale také hrozných prehistorických predátorů. To je jen zrnko překvapení, které posádku čeká. I když se zdá, že po počáteční nedůvěře lidí Na’vi se posádce podařilo adaptovat a také získat prostor pro diplomatickou misi, pandořané se rozhodně nehodlají nechat kolonizovat a dojde ke tvrdému střetu. Jake, který se postupně sblížil s místním obyvatelstvem, a především s místní princeznou Neytiri, stojí před rozhodnutím, za koho bojovat ve finální bitvě, která má rozhodnout o osudu a vývoji celého světa. (Bontonfilm)

(více)

Videa (14)

Trailer 1

Recenze (4 909)

Adrian 

všechny recenze uživatele

Uchvatne, dokonale a komplexne v jednom. Co sa tyka originality zapletky a narocnosti pribehu -> pre porovnanie napr. konstatovanie „Ta pandorska dzungla je prekrasna“, povie niekedy viac ako „Rozmanitost fauny a flory na Pandore je z hladiska spektralnej analyzy na samotnej hranici percepcie zmyslovych receptorov rasy Homo sapiens“. Zaroven potvrdzuje, ze znama vychodna mudrost o „nemoznosti naplnit uz plny pohar“ adresovana postave Jakea z ust samanky kmena Na´vi rovnym dielom patri aj divakovi samotnemu. Konieckoncom aj o tom je ciastocne zaverecna skladba „I see you“. Cameron znova posuva trikove moznosti, pricom tak ako v minulosti, nenechava pribeh a seba nimi pohltit. Prave naopak, ucelovo ich podriaduje potrebam deja. Rovnako nic nestratil zo svojej schopnosti a istoty majstrovsky rozpravat - v kludnych i akcnych sekvenciach je vsetko dianie plne prehladne (vratane funkcnych spomalovaciek a rychlo zoomov) s bezchybnym temporytmom a motivacne je kazda linia dotiahnuta do konca. Vysledkom je moja zaangazovanost na vsetkych urovniach a pohltenost filmom nielen pocas sledovania. Bol som zaroven Jakeom objavujucim novy svet, ale i muzom snaziacim sa absorbovat prave videne v „sirsich suvislostiach“. PS: Hoci sa na dabing dalo pomerne rychlo zvyknut, originalna verzia „vladne“. PS2: Pod Tetsuove tvrdenie, ze Cameron je „genius, v ktorom sa spaja to najlepsie z vedca, vizionara a umelca“ sa podpisujem. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Příběh je taaak prostinký, ale kdo by to řešil. Díky Jamesi Cameronovi jsem zase byl malým klukem, který za hlubokého totáče s pusou otevřenou dokořán hltal na zrnící černobílé televizi polský program a v něm první ´Star Wars´, nebo jindy Zemanovu ´Cestu do pravěku´. Avatar jsem hltal podobně a zakoušel dílem radost z poznávání fiktivního světa Pandory a dílem procházel okouzlením z 3D technologie, v jejímž střebávání jsem byl až do dneška panic. Já se fakt nemohl toho trojzměrného obrazu nabažit!! Výtky bych samozřejmě měl. S jakou pečlivostí oděl Cameron svůj film do 3D hávu, s o to menší originalitou vybavil své postavy emocemi a jindy poutavou nejednoznačností. Všechny charaktery postav byly tak naivně jednorozměrné, stejně jako v pohádkách, až mi to ale přišlo svým způsobem roztomilé. Zakazuji si použít slovo „klišé“, protože to si velký James nezaslouží. Nezaslouží, protože mě na 2 a půl hodiny pozval k sobě domů a podělil se se mnou o své technologické hračky. Tak díky, Jime. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Třikrát během filmu jsem se přistihl, že mi slzí oči. ____ Několik poznámek: 1, Avatar ruší dva zažité stylistické principy. Za prvé u záběrů s velkou hloubkou, které ukazují něco významného zároveň ve dvou prostorových plánech, neklade druhý plán za hlavní plán, nýbrž před něj. Za druhé dává přednost delším záběrům před kvapným střihem. Avatar tím léčí dvě největší regresivní vizuální neurózy kinematografie - utíkání a mizení záběru před divákem. 2, Metaforicky lze západní kulturu označit za jednostranně levohemisférickou (mužskou, newtonovsko-karteziánskou, hierarchickou), východní kulturu pak za pravohemisférickou (poctivou, intuitivní, ženskou). V Avataru tomuto všude omílanému newageovskému hermetismu, hlásajícímu celistvost světa a člověka, odpovídá vedle ústřední dvojce, muže-zasvěcovaného a ženy-zasvěcovatelky, i celá síť postav, která se od dvojice odvíjí. Dva hlavní padouši jsou jak jinak muži, zatížení koncepcí „laplacovské přírodovědy“ a baconovsko-descartovskými vizemi o vládě člověka nad přírodou, zatímco na straně dobra stojí ženy, šamanky, matky a na vrcholu bohyně Eywa. Těm, kdo tvrdí, že se Cameron pouze veze na všeobecném příklonu k mimoevropským okultním tradicím a nejrůznějším nesoutěživým formám života, bych připomněl nejspíš pozapomenutý výrok Sarah Connorové z Terminátora 2, který s pojetím Avatara nápadně koresponduje: „Fucking men like you built the hydrogen bomb. Men like you thought it up. You think you're so creative. You don't know what it's like to really create something; to create a life; to feel it growing inside you. All you know how to create is death.“ Korekce této spojnice mezi ženou a tvořením vytvořila podmínky pro nástup nového feministického projektu mezi uměním a globální technokulturou - kyberfeminismu. Technologii spojuje kyberfeminismus s plodností a ženstvím; v jeho manifestech se to jen hemží metaforami porodů, potratů a plození. Technologie je kreativní, plodná a ženská, přináší na svět nové věci a mění ho. Opakem technologie je „knižní“ moudrost, vše konzervativní a staré, co odmítá nové objevy a změny, metaforou jsou pak naivní řeči chlapců, kteří se hádají a ničeho nedosáhnou. Odtud je jen kousek ke kyborgovi a od něho jen krok do virtuální reality. Avatar před nás staví mezi řádky radikální, nikoli však utopickou možnost, jak zachránit svět: nechat přesídlit lidstvo do virtuálních světů ke svým avatarům a tím pomoct planetě Zemi od těžké rakoviny. 3, Ale není to jen Sarah Connorová, která sjednocuje dílo Camerona. Kyslíkové masky se objevily v T2, magická hlubina přírody v Propasti, monitoring cizáků a mechaničtí roboti ve Vetřelcích (Weaver domáhající se po probuzení svých cigaret má svůj předobraz v seržantovi Aponovi, který si ve Vetřelcích ihned po hibernaci vloží do pusy doutník) a Gödelův teorém a neúplnost vědy (zastoupené výzkumnicí S. Weaver) v Titanicu. Svým převyprávěním tohoto symbolu technologického selhání Cameron ustavil paralelní model pro digitální realitu. Titanic je emblémem našeho zrychlujícího se trans-platonického přechodu do nového světa virtuality. Titanic ohlásil konec snu o industriální civilizaci. 4, Kritici povrchnosti a jednoduchosti příběhu opomíjejí, že příběh každého filmu není jen fabule, kterou si zkonstruuje příjemcova mysl v hlavně a na níž se jí veškerý film v dle mě nepřijatelné syntéze zúží. Příběh, to je hlavně otázka řešení jednotlivých záběrů, scén a sekvencí, kudy a kdy která postava vstoupí na scénu, která postava začne mluvit v dialogu jako první a která jako poslední, jak jsou do scén uváděny prvky napětí ap. To vše spadá do příběhu-scénáře, a to je podstatný, tyhle detaily v měřítku 1:5. Ne nějaký celkový schémata v 1:200. Nakonec každá věta z Avatara je metaforická, každou dává Cameron najevo, že stvořil něco, co nikdo předtím, a sebekomentuje nastalou situaci: Ochrnutý Sam Worthington na vozíčku – to jsou filmy před Avatarem. Sam Worthington na Pandoře – to je budoucnost kinematografie. ____ P.S. „Zřeno" v 3D DMR v pražským Imaxu. ____ P.P.S. Západním světem obchází strašidlo... strašidlo nástupu stereoskopického filmu. Avatar potopil Titanic a stal se nejvýdělečnějším filmem všech dob, hřímají publicisté. Podle mnohých znamená Avatar dokonce průlom pro rozšíření 3D filmů v celosvětovém měřítku. Jsem v této věci skeptický. Za prvé se spousta žánrů / témat na 3D nehodí. Pandora byla speciálně navržená lokalita k testování a propagaci 3D, ale copak budeme odteď vysazovat všechny postavy na vzdálené planety mezi modré kočkovité domorodce? Za druhé, a to především, se nám zoufale nedostává svébytných tvůrců jako Cameron. Provedeme-li průřez všemi režiséry, co po světě chodí, dostaneme tuze nelichotivý poměr: 85% z nich patří mezi nekompetentní fušery, slýcháváme o nich naštěstí jen zřídka, poněvadž se plácají u bakalářských povídek a o filmu toho vědí asi tolik jako o řízení blešího cirkusu; druhá, 10% skupina sestává ze špičky, která objíždí Oscary a Cannes a okupuje hitparády (Fincher, Kitano, Trier); a jen 5% patří mezi režiséry-vizionáře, kteří mají talent a předpoklady pracovat s filmem coby médiem a posunovat ho neustále kupředu. Cameron, původně mechanik, vystudoval fyziku a dlouho se věnoval trikům, Cameron není další bláhový pravdoláskař z akademie múzických umění, kterému je film prostředkem k niternému uchopení šedavé reality vůkol nás. Jenže většina režisérů technice a technologii nerozumí, potvrdí vám to každý druhý DP-čko v Americe, a tuhle údajnou rutinu nechávají na štábu. S oblibou říkávám, že natáčet filmy je tak těžký, protože je to tak lehký. Stačí rozmístit herce a spustit kamery. Máme tu technologii, jistě, ale nikde tu nevidím technology; a tvůrce s citem pro (mizan)scénu a narativní integraci, jímž by nebyla unikátní technologie cestou k vršení zupáckých efektů. Je tedy stejně tak dobře možné a více než pravděpodobné, že 3D film bude i nadále vnímán jako neživotaschopná kuriozita a současná vlna stereoskopických filmů odezní (tak jako odezněla ve 20., 50. a 70. letech) během dvou nebo tří sezon. () (méně) (více)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

James Cameron překonal absolutno. Šel jsem na Avatar s tím, že mě čeká něco neuvěřitelnýho, ale že už po pár minutách si moje brada vyzkouší bungee jumping na podlahu a puse se otevře, jak kdyby očekávala přílet Airbusu A380, to jsem vážně nečekal. Těžko hledat slova na něco, co si žádná lidská fantazie nedovede ani představit. Připadalo mě to, jako kdyby se James Cameron rozhodl konkurovat sexu a přívádět lidi k hromadným orgasmům. Jak jinak si vysvětlit tu vizuální nádheru planety Pandora, umocněnou ještě 3D zážitkem v kině Imax neumím vysvětlit. Hlavní myšlenka příběhu je taky síla. To vlastně není ani příběh, spíš slzy nad osudem naší planety pohlcené v nekonečné lidské pýše. Pro výše zmíněné je jasný, že zde herci hrajou až třetí housle, ale je třeba dodat, že to jsou velmi dobře naladěné housle, navíc, v podobě postavy Trudy Chacon, která perfeketně sedla k Michelle Rodriguez zde byla uspokojena i má slabost pro ostrý holky. A tak zatímco James Cameron přímo před mýma očima přepisoval dějiny kinematografie, tak já s každou přibývající minutou přál jediné, aby Avatar nikdy neskončil. P.S Prosil bych zoufalce co Avataru dávají odpad, ať ho klidně dávájí, ale ať hodnotí film a ne uživatele co mají jiný názor. Totéž platí i pro zoufalce co dávají Avatru pět hvězd a mají chorobnou touhu hodnotit uživatelé s opačným pohledem na film. Absence respektu k názoru druhých je u některých zdejších nedodělků naprosto zoufalá. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Těch momentálních + - 80% na CSFD je úměrných ménu názoru, nějakou skoro stovkovou adoraci bych těžko rozdýchával. Pěkné sci-fi...a to je asi tak vše. Nejvíc jsem si užil část druhou, ten odpor. Masívní reklamní kampaň způsobila odpor u mě, tady fakt platí, že méně znamená někdy více. Jen toho Hornera prosím už fakt pošlete někam do televize, skládá téměř samé klony a co na tom, že ve filmu hudba dejme tomu funguje, když při samostatném poslechu je strašná. ()

Galerie (272)

Zajímavosti (184)

  • Na planetě Pandora je vše živé i neživé propojeno v entitu, nazvanou Eywa. Což se nápadně podobá teorii Gaia, vnímající Zemi jako jakýsi superorganismus. (rakovnik)
  • Celosvětová premiéra proběhla 10. prosince 2009 v Londýně. (Varan)

Související novinky

Cameron má plány i pro šestý a sedmý díl Avatara

Cameron má plány i pro šestý a sedmý díl Avatara

07.02.2024

Nedají si říct a nedají. Jamese Camerona můžeme označit za nejúspěšnějšího filmového režiséra všech dob, minimálně co se týče tržeb. V pětici nejvýdělečnějších snímků historie má totiž hned trojici… (více)

Bude Barbie pokračovat?

Bude Barbie pokračovat?

26.11.2023

Barbie je nejúspěšnějším filmem roku. S výdělky přesahujícími jednu miliardu a 440 milionů jde jasně o nejvýdělečnější snímek letoška, což je fascinující i s přihlédnutím k tomu, že jde o originální… (více)

Disney zase odsouvá své blockbustery

Disney zase odsouvá své blockbustery

14.06.2023

Stávka scenáristů začíná studiím dělat první vrásky. Místo férové gáže pisálkům a zaslouženým procentům ze zisků raději šéfové typu Davida Zaslava (Warner Bros. Discovery) odmítají o požadavcích… (více)

James Cameron začal psát nového Terminátora

James Cameron začal psát nového Terminátora

25.05.2023

Je to pár dní, co legendární herec Arnold Schwarzenegger v rozhovoru o své kariéře prohlásil, že už definitivně seknul s rolí terminátora v sáze slavného režiséra Jamese Camerona (Titanic). Možná si… (více)

Reklama

Reklama