Režie:
James CameronScénář:
James CameronKamera:
Mauro FioreHudba:
James HornerHrají:
Sam Worthington, Zoe Saldana, Stephen Lang, Michelle Rodriguez, Giovanni Ribisi, Joel David Moore, CCH Pounder, Wes Studi, Laz Alonso, Sigourney Weaver (více)VOD (4)
Obsahy(3)
Avatar před námi otevírá neuvěřitelný svět za hranicemi naší fantazie, svět střetu dvou naprosto odlišných civilizací. Nově objevená vzdálená planeta Pandora je mírumilovné místo s obyvatelstvem - Na’vi, žijícím v souladu s divukrásnou vegetací planety. Posádka vyslaná ze Země na své průzkumné misi objeví na Pandoře velmi cenný minerál, který by měl na Zemi nevyčíslitelnou hodnotu. Pobyt na Pandoře je ovšem pro člověka možný teprve po vytvoření jeho genetického dvojníka, hybrida Avataru, který může být ovládán psychikou oddělenou od lidského těla a fyzicky odpovídá původnímu obyvatelstvu Pandory, které má fluorescentní modrou kůži a dosahuje 3m výšky. Na tuto náročnou misi je vybrán mezi jinými také Jake Sully (Sam Worthington), bývalý námořník, který byl při jedné ze svých předešlých misí paralyzován od pasu dolů. A právě šance opět chodit přiměla Jakea, aby se do programu Avatar přihlásil.
Průzkumná mise je vyslána a po přistání na Pandoře je zcela ohromena úžasnou rozmanitostí místní vegetace. Stromy dosahují výšky mrakodrapů a světélkující prales je plný nádherných tvorů, které jste nikdy neviděli, ale také hrozných prehistorických predátorů. To je jen zrnko překvapení, které posádku čeká. I když se zdá, že po počáteční nedůvěře lidí Na’vi se posádce podařilo adaptovat a také získat prostor pro diplomatickou misi, pandořané se rozhodně nehodlají nechat kolonizovat a dojde ke tvrdému střetu. Jake, který se postupně sblížil s místním obyvatelstvem, a především s místní princeznou Neytiri, stojí před rozhodnutím, za koho bojovat ve finální bitvě, která má rozhodnout o osudu a vývoji celého světa.
(Bontonfilm)
Videa (14)
Recenze (4 904)
Opojné, velmi opojné. A co mě překvapilo nejvíc – nejen oči a uši si zažijí orgastický hod. Osobně jsem nad milostným spojením pozemšťana s modrou lovkyní cítil dojetí, jaké jsem necítil ani v nejmenším u Titanicu. Avatar žije, nejen oslňuje. Možná je v něm až příliš cítit klasické narativní schéma, ale to nevadí, protože mysl kráčí po známé cestě a zrak i sluch létají v netušeném. Pravděpodobně se najde dost těch, kteří budou mluvit o chladu či aktivistismu. Nic z toho jsem v Avatarovi nenašel. Jen strašně lehké a řemeslně geniální vyprávění romantické pohádky o bytostech svázaných se svou planetou. Společně se Star Trekem letošní jasný vítěz v nejtěžší váhové kategorii. [85%] P.S. Já tu hubu prostě držet nemůžu... Měl bych dotaz: "Podivná směs moorovského envinromentalismu, zemanovské poetiky a vinnetouovské naivity "říznutá" estetikou Pána prstenů" – myslí se tím Zeman Miloš, který objímá stromy? Asi nemám od Karla nakoukáno tak, jak jsem doufal. ()
Scénář: James Cameron .. Nové světy zítřků. Filmařské i environmentalistiké. Oslava matky přírody, kdy jsem z pohlcenosti do provedení a vizuálního vtělení se dvě a půl hodiny okem nemrkl. ___ Vizuální vyvrcholení, které kope do zadnice resp. do pozadí úvahy nad ne zrovna zajímavou stavbou příběhu (asi je skutečně méně náročné pracovat přes deset let na technologiích, bytostech a zpracování než na originálním fantasy příběhu). Mainstreamový a klišovitý příběh je zde prostě jen prostředek pro rozvinutí vyprávění a přestavení fantaskního světa na hranici technologických možností kinozábavy, který má být přístupný všem společenským vrstvám. ___ James Cameron filmařsky nezklamal, ovšem to své pověstné něco víc (na bázi sci-fi) tentokrát spíše přetavil do formátu něčeho víc podobného Titanicu, kde je taktéž jasné CO bude, ale ohromující je JAK to probíhá. Fikční svět Pandory je neskutečný, živý, sálá z něj úcta k přírodě a z celého filmu mne nejvíce bavilo objevování fauny a flóry vzdálené planety (úchvatná první noční scéna apod.). Svět vzdálené planety je prostě neuvěřitelně promyšlený a v tom tkví jeho největší účinnost. Výborně jsou na tom i postavy rasy Na’vi, kde nejpropracovanější (a nejpřitažlivější) je Neytiri. I její český dabing (na který se tentokrát nadávat nedá) byl dost procítěný. Zato hudební stránka superlativů nedosahuje, má sice efekt podtrhující momenty, ale dost se také opakuje. ___ Z technologického hlediska nejlepší film, který 3D kinosály mohou momentálně nabídnout, byť jdou na několika místech vidět drobné technologické rezervy. Obraz bere dech, má hloubku a poutavě pracuje s prostorem i různými efekty. Cameron jistě opět předběhl svou dobu a natočil vizuální bonbónek, ale obavy mám, jak dlouho mu tento primát vydrží. Takový Terminator 2 také přinesl revoluční kabát a akčně-apokalyptické trikové sekvence, ale pod tím byl ještě o pár tříd silnější vizionářský příběh na téma budoucnosti, jenž z něj udělal všestranně fungující milník kinematografie, nesoucí si svůj status dodnes. A zde mám největší obavu, že Avatar (jenž stál skutečně mnoho peněz a věnovalo se mu především neskutečně mnoho času ve vývoji i post-produkci, což se na výsledku plně a kladně projevuje) jako celek bude mít z Cameronovy svaté trojice (Terminátor 2, Titanic, Avatar) největší náchylnost k zastarání a dlouhodobé neúčinnosti. Dneska jde o špičkový produkt, kterému při premiéře plné hodnocení rád udělím, ale jaká bude jeho trvanlivost a kde bude jeho místo za deset let? ()
║Rozpočet $230miliónov(produkčné plus reklamné náklady približne $460miliónov)║Tržby USA $760,507,625║Tržby Celosvetovo $2,790,439,000▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $219,970,212 //počet predaných kusov 7,107,821║ Tržby za predaj DVD v USA $236,804,176 //počet predaných kusov 11,680,117║ ..."tie tržby fakt sila!" __►"NÁVRAT KRÁĽA!!!◄__ James Cameron je po dlhých 12rokoch späť, toto čakanie sa neskutočne oplatilo. Cameron nám odomkol čarovné dvere od Pandory. Sveta plného fantázie, života, nespútanej živelnosti, symbiózy spojenia prírody a všetkých tvorov. Úžasné, pestrofarebné, žiarivé, veľkolepé fantasy, vťahujúce po celý čas diváka do existencionálneho vysneného sveta, sveta rovnováhy. Priestorový rozmer ešte nikdy nemal takýto rozmer. Je vôbec možné aby niekto(Cameron) dokázal točiť filmy také aké točí? __Komerčný ohlas: Vrátane USA film prekonal hranicu zisku nad $100miliónov až v 10krajinách, Čína_$215milionov, Japonsko_$163,9milionov, Francúzsko_$158,2milionov, Nemecko_$146,5milionov, Anglicko_$144,2milionov, Rusko_$113,3milionov, Južná Kórea_$112,8milionov, Austrália_$105,5milionov, Španielsko_$101,5milionov// veľmí pekné čísla boli aj z Taliansko_$88,1milionov, Brazília_$58,2milionov, Mexiko_$44,2milionov, Polsko_$30,6milionov, Česko_$11milionov, Slovensko_$2,9milionov//__ __/videl v kine 3D verziu 5x: 3D0%/ ...každým ďalším pozretím sa zážitok prehlbuje__ ()
Těch momentálních + - 80% na CSFD je úměrných ménu názoru, nějakou skoro stovkovou adoraci bych těžko rozdýchával. Pěkné sci-fi...a to je asi tak vše. Nejvíc jsem si užil část druhou, ten odpor. Masívní reklamní kampaň způsobila odpor u mě, tady fakt platí, že méně znamená někdy více. Jen toho Hornera prosím už fakt pošlete někam do televize, skládá téměř samé klony a co na tom, že ve filmu hudba dejme tomu funguje, když při samostatném poslechu je strašná. ()
Galerie (272)
Photo © Twentieth Century-Fox Film Corporation
Zajímavosti (184)
- Podle členů štábu měl u sebe režisér James Cameron nastřelovač hřebíků, kterým přitloukl do zdi každý telefon, který zazvonil během akce. (kriplozoik)
- Na planetě Pandora je vše živé i neživé propojeno v entitu, nazvanou Eywa. Což se nápadně podobá teorii Gaia, vnímající Zemi jako jakýsi superorganismus. (rakovnik)
- Mimo jiných zbraní používají domorodci nůž, zvaný karambit. (ČSFD)
Na nový film Jamesa Camerona niektorí čakali 12 rokov. Ja mám tú smolu, že ma nezobrali ani True Lies a ani Titanic, takže som čakal 18 rokov. A konečne ma Cameron nesklamal. Avatar síce nie je tá filmová revolúcia, o ktorej sa básnilo po ukážkach, avšak vizuálne mu niet čo vytknúť, Pandora je jednoducho absolútnym rajom snáď pre všetky zmysly a po formálnej stránke je film skutočne perfekcionistický. Cameron síce statočne odpisoval z anime (Pozdravujeme najmä Mononoke Hime, Naushika a všakovaké mechandy), na jeho štastie však tieto veci nie sú príliš známe a nebude tak vadiť, že sa ich dokonalosti a komplexnosti ani nedotkol. Hlavnú vinu má na tom „archetypálny scenár“ plný všetkého čo tu už bolo a čo má popkornožrút obyčajný zaručene najradšej. Jednoduché, jasne profilované a väčšinou uzavreté postavy, lineárny dej a mnohokrát videné scény, aby si divák pripadal chytrý, že vopred odhadne čo sa stane. Slovenský dabing je veľmi nešťastný, zabíja polovicu filmového zážitku, takže kľudne obetujte 3D na úkor originálnej verzie. Postavy v nej majú emocionálne omnoho presvedčivejšie hlasové prejavy a autora slovenských dialógov by som vyplatil bejzbolkou, lebo mi skazil prvý dojem z filmu. V originálnej verzii sú postavy omnoho živšie (kde sakra rastú také devy ako Neytiri ?!) S prižmúrením všetkých očí však musím hodnotiť pozitívne to, že natočil na Hollywood dosť drzý „ekoteroristický“ blockbuster, hoci sa samozrejme držal v norme aby mal od štúdií dosť bubákov. „Hollywoodska Mononoke hime“ sa koná len spolovice a nie je ani zďaleka tak úderná a najmä myšlienkovo plná ako jej japonská sestrička. Chápem, že Cameron tam chcel natrieskať čo najviac alegorických motívov vo vzťahu k súčasnému status quo na Zemi, či už je to začínajúca nadvláda korporácií, ničenie prírodných zdrojov, „odľudštenie“ človeka (v zmysle straty jeho prirodzeného vzťahu k prírode a jeho vlastnej mylnej ilúzii vedúceho postavenia v prírode), či „kultúrnej nadradenosti“ istej rasy a „kultúry“. Všetkým týmto motívom však kĺže príliš po povrchu a nedokáže sa sústrediť na ich podstatu a miesto relativizovania protagonistov a antagonistov jasne polarizuje. Toto zjednodušovanie mu však môžme ohľadom na cieľovú skupinu odpustiť, ba možno môžeme túto „infúziu zjednodušených myšlienok“ i pochváliť. Gaussova krivka totiž nepustí a čím zložitejší by Avatar bol, tým menej ľudí by chápalo o čo tu ide a o to menej by tento odvážny projekt zarobil. Polarizácia ľudí a Na´avi (z ktorých verzie civilizácie by boli asi hotoví najmä Rousseau a Lao-c´) potom umožňuje zamýšľať sa nad tým, či je industriálna, postindustriálna a informačná fáza vývinu ľudskej spoločnosti naozaj tým orechovým kam sme mali dospieť a či nebolo lepšie (povedané reakciou Voltaira na Rousseauov prvotný stav) „ostať chodiť po štyroch“. Lenže úprimne pochybujem, že nad týmto všetkým sa zamýšľa priemerný divák. Ten pravdepodobne zapne len prvú signálnu a bude sa kochať Pandorou a tým ako všetkým „nadradeným“ poriadne natrhne prdel. A možno pri tomto predžuvanom exkluzívnom pokrme dôjde to, že Cameron poukazuje na to, že v prenesenom význame nám zasieranie našej planéty prinesie presne toto. Všetci čo film kritizujú ako „ekologickú agitku“ asi nechápu, že takýto film prišiel v pravý čas, aby aj menej inteligentný divák pochopil čo robíme vlastnej planéte. A čo nám v konečnom dôsledku spraví ona. Pretože len zelená civilizácia má skutočne zmysel a tiež šancu nezožrať samú seba. 10/10 () (méně) (více)