poster

Těžká Barbora (divadelní záznam)

Komedie

Československo, 1960, 127 min

Komentáře uživatelů k filmu (28)

  • Anthony
    ***

    Dialogy Werich - Horníček geniální, vše ostatní zbytečné, hra o ničem, chybí závěr, což jen dokazuje, jak nepodstatná byla celá dějová linka. Stačily by mi vystřižené scény, kde jsou Werich s Horníčkem.(29.1.2010)

  • Karlos80
    *****

    To co jsem shlédl takřka v posledních 80. minutách, to se nedá slovy ani vyjádřit, to se musí prostě vidět, to bylo něco improvizačně geniálního. Věděl jsem tak zhruba o čem to je, a o co tam jde, poněvadž mám doma cd s touto hrou, ale samozřejmě výstupy naživo jsou holt výstupy naživo, to nic nepřekoná. Celé divadlo ABC z celým svým ansáblem, nejenom s pány Werichem a Horníčekem, v té nejlepší formě v této původně divadelní hře Osvobozeného divadla z roku 1937. Opravdu umění a humor na vysoké úrovni, všechny ty scény a předscény, navíc s opravdu krásnými písněmi jako David a Goliáš, si zaslouží hodnocení nejvyšší.(11.3.2007)

  • CheGuevara
    ***

    Tato hra svým příběhem rozhodně nevyniká. Děj je spíše na vedlejší kolejí a tvoří své oslí můstky pro vtipy ústřední dvojice. To samé by se dalo říci i o ostatních postavách. O psychologii figurek nemůže být ani řeč, zejména postava učitele je pro ostudu celé hře, ovšem jelikož se jedná o satirickou frašku můžeme jim tento nedostatek odpustit. Jenže v této úloze také místy selhává, a to zejména když není na scéně ústřední dvojice klaunů. Dialogy se matně pokoušejí o vtip a v celku, tedy kromě skvělého Kostelky (v úloze starosty) a místního sýraře (jeho opakování „Můj Eidam je ovšem nejlepší“ prostě úsměv vyloudí) či dokonalého zámeckého pána, se jim to nedaří. Veškeré tyto pokusy končí v křeči a ne v gagu, jak by původně měly. Zato scény s Janem Werichem a Horníčkem jsou neodolatelné. Hýří svou klaunskou energií a svou pověstnou hrou se slovy. Je tedy pravdou, že v některých částech Horníček nestačí svému hereckému kolegovi a začíná přehrávat a taky jeho gesty se divák za chvíli přejí, ovšem tyto scény jsou klenoty celého představení. Mám dokonce někdy pocit, že tyto forbíny jsou nejlepší částí celé hry. Divák je postupně čím dál více natěšen na slibné klaunské a eskapádní finále ve stylu amerických grotesek, o to více je poté zklamán. Nejenže se mu dostane mravoučného kázání o důležitosti kolektivizace a socializace, což je celkem ostudné vzhledem k historii autorů, ale dokonce se příběh vůbec neuzavře. To prostě nemá konec. Toto zvrhnutí v agitku je snad nejostudnější částí celé hry, na druhou stranu musíme obdivovat Wericha a Horníčka, kteří navzdory politickému prostředí dělají skryté (mnohdy dokonce otevřeně) narážky na režim. Divák musí i místy žasnout, že jim to vůbec prošlo. Bylo by ovšem chybou vše shodit na všudypřítomnou cenzuru, toto dílo bylo politicky líbivé a svezlo se na vlně sociální nespravedlnosti již v době svého vzniku. Sečteno, podtrženo poválečná verze je pouze slabý průměrný kousek – tři hvězdičky- , který vyzdvihuje z řad podprůměru samotný Jan Werich, zatímco Horníček nedokáže nahradit Voskovce. Meziválečná verze byla podle mě lepší, i když to už asi nikdy nesrovnám, že?(11.3.2007)

  • HollyW
    *****

    "Není to kanec. Šláp na mě.. je to vůl." Když kápnu božskou, tak přiznám, že hra Balada z hadrů se mi líbila víc. Hra Těžká Barbora sama o sobě nebyla skoro o ničem, ale mé oblíbené rozprávky pánů Wericha a Horníčka před zataženou oponou, mě opět rozesmály, občas až k pláči. Genialita a hra se slovy - jedinečné a originální schopnosti autorů V+W. "Tu tu, tu tam, tu tam, tu tu" Páni V+W byli lidé na správném místě a jde vidět, potažmo slyšet, že je psaní děl velice bavilo. Nemůžu se dočkat, až se dostanu k přečtení jejich korespondence. Nejdříve bych ale měla dočíst biografii pana Wericha. "Lupna.. Šlohna..Smilna." Můj obdiv a láska k nim roste každou viděnou hrou, filmem, každou přečtenou knížkou, řádkem... Prostě nepopsatelný přínos do české kinematografie.(10.11.2012)

  • RHK
    ****

    Vlastní hra Těžká Barbora o poprasku způsobeném objevením děla v Eidamu už poněkud vyčpěla a lze ji brát hlavně jako komedii o místní Eidamské smetánce tolik podobné našim politikům a zastupitelům. S výbornou Ježkovou hudbou k tomu. Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=t11JZ9JpcOQ . Ovšem v daném představení Divadla ABC je vlastní hra upozaděna a v popředí jsou geniální forbíny dvou klaunů mistra Wericha a pana Horníčka věnované aktuálním otázkám. A kdykoliv obzvláště Werich otevře pusu, vypadne klenot. Ukázky z forbín: http://www.youtube.com/watch?v=w7oDs9SRMrg&feature=related a http://www.youtube.com/watch?v=E0ZI_6DlD2o&feature=related a http://www.youtube.com/watch?v=2Ra0mIl46dM&feature=related(17.9.2009)

  • TheDarKnig
    ****

    jak píše Anthony, dialogy těch dvou jsou téměř do jednoho opravdu národní poklady, ale popravdě kdyby celé představení bylo ve formě rozhovorů před oponou, vůbec by mi to nevadilo. Příběh samotný už zas tak moc nezaujal, vlastně docela nudil, takže nebýt těch dvou jdu i níž. Ale bavil jsem se dost.(28.5.2012)

  • LiVentura
    *****

    Krása pravdivosti, divadelnosti, poetiky našich velikánů... Pánové Werich, Horníček, Kostelka... :-))(5.3.2010)

  • Fingon
    *****

    Horníček s Werrichem se na poslední forbíně poněkud "zapomněli" a tak nějak hru nedohráli...(11.3.2007)

  • Flego
    ****

    Hodnotiť hru ako takú je asi nemožné, ona sa tu len tak mimochodom vyskytla medzi dokonalými dialógmi dvojice Werich - Horníček. Keďže je to súčasť hry, musím dať štyri hviezdičky... brilantné dialógy by si zaslúžili päť +. Inteligentne podaná kritika režimu spôsobila skázu divadelného predstavenia, našťastie zásluhou odvážnych ľudí sa dochoval tento televízny záznam a my sa môžeme kochať nad úžasnou ekvilibristikou českého slova akú azda nedokázal nik iný ako páni Werich a Voskovec. Za všetko hovoria slová záverečnej pesničky : Naschledanou v lepších časích...(12.3.2007)

  • Maemi
    ****

    Divadelní soubor našeho gymnázia před dvěma lety úchvatně předvedl hru Těžká Barbora, tak jsem byla zvědavá, jak vypadá původní dílo. A vypadá dosti podobně, tedy takřka geniálně. Děj sice není ničím mimořádný, ovšem ty rozhovory pánů Wericha a Horníčka skutečně stojí za to a rozesmějí, za zmínku stojí samozřejmě také povedená hudba.(13.9.2009)

  • Ištván87
    ****

    Hra celkem o ničem. Ale ty forbíny jsou nezapomenutelné.(17.3.2009)

  • rt12
    *****

    I kdyby samotná hra byla blbá jak lopata (což není), musela bych stejně dát 5* za Werich s Horníčkem. Forbíny jsou totiž nesmrtelné.(27.5.2014)

  • ABLABLABLA
    *****

    Skvělé představení, jež Werich a Horníček předvedli. Nejlepší ze všeho samozřejmě forbíny, které neměly chybu a člověk se u nich vážně nasmál. Imrovizace nade vše. Velký potlesk těmto dvou velikánům našeho českého divadelnictví. Ale i ostatní předvedli skvělý výkon jako Jiřina Bohdalová a překvapilo mě, že zde hrála i Stella Zázvorková. Krásná scéna byla útěk z vězení:) Úprava 2011: Viděna po delší době znova a hra se mi zalíbila snad ještě více. Ovšem nyní mám trošku jiný pohled na to, co se nejlepších scén týče. Scéna útěku z vězení, je sice výborná, ale mnohem lepší je scénka v lese, kdy J. Werich jednou větou popíše, že by být tím vojákem utíkal za maminkou a zakončení - "A dala by Vám buchtu, vy vole." A taky je ještě výborná scéna s Vejdou když vejda s přechodníkem:) "Ona Vejdová má taky přechodník. - Ale vypadá mladě." No a dovolila bych si přidat pár hlášek, spíše citátů bych to nazvala, protože jakmile oni něco vypustí z úst, má to své kouzlo a moudrost:) "Lidi jsou lidi.".... "Každej jsme nějakej."..... "Já hledám někoho, kdo by mi napsal vysvětlivky a já bych na to kydnul trilogii."...... "Pojem dneška vždycky byl, je a bude křehký pojem." ....."Kolikrát ty vysvětlivky jsou tlustší než ta kniha, kterou vysvětlujou. Víte mě se líbí ten optimismus těch nakladatelství, který oni předpokládají, že co čtenář, to blbec." (31.12.2009)

  • dr.fish
    *****

    Jako obdivovatel Jana Wericha dávám samozřejmě plný počet. Jsem rád, že jsem to mohl vidět alespoň v mizerném záznamu...(29.5.2011)

  • sator
    *****

    Metabolismus 603, uááááá :)(10.8.2012)

  • lsd
    ****

    Klasika od V/W. Hra samotná sice tak kvalitní není a dnes už přece jenom působí trochu archaicky a neaktuálně, ale scénky Wericha s Horníčkem(většinou improvizované)patří ke klasikám českého humoru. Prvotřídní, dokonalý humor. Takže hra 3, scénky minimálně 5.(11.3.2007)

  • milaneg
    *****

    Werich s Horníčkem jsou (jako vždy) na forbíně úžasně geniální-ať už v humoru slovním ('Příchozí, vejda,...' 'K vám chodí Vejda?') nebo narážkami na dobu ('A do kterých novin? Ono je to vlastně jedno...!')!! Samotná hra má pak jen několik málo světlých okamžiků, a ve všech z nich jsou opět Werich s Horníčkem. I přes zvláštní konec a místy zbytečně protahovaný děj je to legenda...!(16.6.2011)

  • Valentin
    ****

    Hra poněkud slabší, to se pozná už z toho, že nemá pořádný závěr. Ale jinak herci i dialogy výborné. Oběma hlavním mistrům výborně zase sekunduje Lubomír Kostelka a jejich celá scéna "A po kom jste to zdědili". Nejvíc vede Werichovo úžasné dlouhé a obsáhlé souvětí: "Hele pane, já kdybych byl ve vašich botách, já bych se teď obrátil a uháněl bych z lesíka a z háječka, pěšinkami běžel bych i úvozem a přes potůčky skákal bublavé a po kolena ploužil bych se rozkvetlými lukami blatouch-neblatouch směrem odtud, až vběhl bych pod Šumavou do vesničky malé, kde v dálce kostelík září, jak dírkou v mraku sluníčko naň pálí, a tam hned pod sadem dole u studánky zurčivé malá chaloupka jest, a tam bych běžel, vrátka bych přeskočil, aby nevrzla, neb maminka moje - vaše tedy, v případě onom - by tam kolem plotny skákala a já bych jí zezadu ručičkama svýma vočička připlác a pravil bych: "Maminko moje stověžatá, hádej kdo to je" a ona by řekla: "To jsi ty, synáčku" a já bych řek: "Běžím k tobě z lesíka, kde jsem viděl dva krvelačné lupiče, jak spali, a já je, matinko, nebudil!", ona by měla radost a dala by vám buchtu, vy vole!"(10.1.2012)

  • Burdock
    ****

    Rozhovory Wericha s Horníčkem v intermezzech opravdu luxusní. Samotná hra je ale na druhou stranu velmi nudná.(10.9.2012)

  • Rodin
    ****

    Většina těchto her je v zásadě průměrná, ony nakonec vznikaly ve třicátých létech a ten prvoplánově levičácký náboj prostě nesetřou, i kdyby se na hlavu stavěly. Ovšem druhou kapitolou jsou předscény, jejichž provedení z předválečné doby už nemůžeme posoudit, nicméně ty o čtvrt století mladší jsou unikátní a neopakovatelné. Takže jen 4*, ale za předscény naprosto zasloužené.(15.4.2010)

<< předchozí 1 2