Reklama

Reklama

Původní němá verze Desatera přikázání režiséra Cecila B. DeMilla natočena roku 1923 je se svým megalomanským obsazením rolí a nápaditým využitím raných speciálních efektů skutečně jedním z největších eposů, které byly v Hollywoodu 20. let natočeny. Jeho jedinečný příběh se pohybuje v časových rovinách, aby ukázal význam Starého zákona. DeMilleovo silné drama doplňuje digitálně nahraná partitura Gaylorda Cartera, provedená na nádherných Wurlitzerových varhanech. (Magic Box)

(více)

Recenze (12)

Ilicka 

všechny recenze uživatele

Bezprostředně po projekci mám dojem, že v tom filmu je naprosto všechno a že v polovině druhého příběhu na sebe vrší tolik emocionálních oblouků (z nichž každý by vystačil na jedno slušné dobové melodrama), jako by zkoušel, kolik mravoučných exempel ještě divák unese. Na rok výroby 1923 má film nesmírně rychlý spád a jako blockbuster by se neztratil ani dnes, protože z něj kouká poctivá práce (kulisy v životní velikosti, stovky a tisíce lidských a zvířecích komparsistů) a kreativita při trikových sekvencích (Rudé moře!!!). Hlavní linie "The Story" by sice fungovala samostatně, ale biblický prolog jí dodává váhu - a odkazuje ke kazatelské tradici, kdy výklad z písma byl pro úplné pochopení doplněný živým příkladem. ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

Odmysliac si nostalgickú úctu, ktorú pociťujem pri sledovaní starých nemých filmov, ostane mi priemerný veľkofilm s dobrou výpravou a kulisami, no už slabšie zahratou postavou Mojžiša. Vo filme chýba celé Mojžišovo detstvo a dospievanie, zachytené v remakeu celou prvou polovicou, a doplnený je príbeh zo súčasnosti, apelujúci na význam a dôležitosť Desatora aj v modernom svete, a poukazujúci na nadčasovosť večných Právd Desatora. Oproti modernej verzii som si cenil vsuvky s priamymi citátmi zo starozákonného Exodu. ()

Reklama

corpsy 

všechny recenze uživatele

Dá sa povedať, že odlišnejšia verzia ako remake z roku 1956. Úvodná historická časť je len akýmsi odrazom ku novodobej ( v rámci vzniku filmu ) dráme o hodnotách života a rodiny. Ako celok to dáva zmysel, je spektakulárne natočený - aj ´´moderné´´ scény obsahujú kvalitnú výpravu a epičnosť - a má to náležitú gradáciu. Vo svojej dobe jeden z najdrahších ( po pravde najdrahší ) a najúspešnejších nemých hitov. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Jedenácté přikázání pro diváky tohoto filmu by mohlo znít: "Po padesáté minutě se dál dívati budeš." Zhruba tehdy totiž skončí velkorysý biblický prolog a začne příběh ze "současnosti", který se o desatero snad ani neopírá, ale rovnou se jím ohání, nicméně díky tomu nabízí velmi působivé vztahové drama. Odvážný nápad, který vyšel. ()

PetraMishka 

všechny recenze uživatele

V první části sledujeme, jak Mojžíš vyvádí Židy z Egypta a Bůh jim pomáhá tím, že mezi nimi a pronásledovateli udělá ohnivou bariéru a rozdělí moře, aby mohli projít. I přes takové zázraky v době Mojžíšovy nepřítomnosti lidé postaví modlu a hřeší. Po sestoupení z hory tedy rozbije desky s přikázáními a ukáže jim, proč se mají bát božího hněvu. Na to navazuje příběh ze současnosti, kdy v domácnosti zbožné ženy žijí dva synové, z nichž jeden odejde, aby zvládl všechna přikázání porušit. Pak se ale nestačí divit, že jej jeho činy dostihnou. První část je epická, postavy nejsou potřeba, jen výjevy a masovost scén. Jsou tu skvělé triky, nejen při pronásledování, ale i zapisování přikázání. Druhá část je oproti předchozímu velmi komorní, s ohledem na postavy, jejich konání. Herecké výkony jsou skvělé, tempo trochu horší. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (8)

  • Väčšina havárií vozov v úvode bola skutočná a neplánovaná. (Michal74)
  • Film mal rozpočet jeden milión amerických dolárov, čo bolo na svoju dobu naozaj dosť. (Zdroj: aktuality.sk) (Raccoon.city)
  • Egyptské kulisy z úvodu filmu boli skutočne obrovské stavby a boli podstatne väčšie než kulisy, ktoré sa objavili vo filme Intolerancia (1916). (Michal74)

Reklama

Reklama