Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvaja profesionálni zlodeji, Porter a Resnick, naplánujú jednorazovú akciu priamo v uliciach mesta, pri ktorej by mohli zinkasovať až pol milióna dolárov. Úspešne olúpia čínsku mafiu o 140 tisíc, no keď má prísť k deleniu peňazí, všetko sa zvrhne. Resnick kvôli finančným pohľadávkam syndikátu svojho parťáka podrazí a tým ho pripraví nielen o polovicu peňazí, ale aj o život... aspoň to si všetci mysleli. Porter sa však vracia – drsnejší a neústupnejší ako kedykoľvek predtým. A chce svoj podiel.

Dlhých sedem rokov museli diváci čakať na pôvodnu verziu temnej kriminálky ODPLATA, ktorá bola v roku 1999 prestrihaná na požiadavku producentov, ktorí považovali Helgelandov režijný debut za príliš brutálny. Scenárista oscarového L.A. CONFIDENTIAL bol z pozície režiséra vyhodený a nahradený Johnom Myhrem, ktorý znova natočil tretinu filmu. Nová a vylepšená ODPLATA je výsledkom niekoľkoročnej práce Briana Helgelanda, ktorý chcel divákom predstaviť svoj film – v takej podobe, akú mali zhliadnuť už pred rokmi. (Visáč)

(více)

Recenze (246)

monolog 

všechny recenze uživatele

Drsnější, tvrdší, krutější, taková je Helgelandova verze. Je to zvláštní, ale i ta předchozí mi připadala hodně drsná, ale to jen dokud jsem neviděl tuto. Tentokrát je skutečně Mr. Niceguy pryč. Ani ne tak kvůli jinému konci (asi tak posledních 30 minut) nebo kvůli změně odstínu barevnýho filtru (z tmavě modré na světle modrou), ale právě kvůli typu a množství hudby a monologům, které hlavní postava vedla. Tady je to skutečně jenom zločinec, i když si stojí za svým a nehodlá ustoupit ani o píď. Navíc zločinec, kterej má problémy se ženskýma a nějak je příliš podceňuje a nedokáže odhadnout (a kdo jo?), což se mu nejednu vymstí. Ty monology z něj dělaly člověka smířeného s realitou, tragického hrdinu, klaďase, který dělá to, co musí. Tady jsem si uvědomil spoustu těch populistických manýrů, které se dostaly do verze z roku 1999 (třeba heroická hudba, když zachránil svou přítelkyni, zraněný, ale živý pes, Porter ke konci se chovající jako zamilovanej křen atp). Tato verze je mnohem lepší a reálnější, ale producentům se vůbec nedivím, že ji chtěli změnit, protože to není standardní dnešní hollywoodský film. Takovýhle film by natočili v Hollywoodu možná tak před třiceti lety, kdy nemuselo být všechno ohappyendované nebo populisticky korektní. Tohle je dokonalá kriminálka, nejlepší zástupce americké drsné školy, i když o pár let později, než hard-boiled school největší svůj rozkvět zažila. Žádný servítky, žádný pozlátko, realita a sveřepost. Mimochodem, tady něco je. Něco pěkného, abych tak řekl. Jo, povedly se mi, povedly se mi tak, že jsem je chtěl prodat distributorům. Jenže to je prakticky dneska nemožný se protlačit. ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Původní verzi jsem viděl poměrně nedávno, ale rozhodně nemám v úmyslu, srovnávat tyto dva na první pohled stejné filmy. Oba snímky se naprosto liší závěrem a tím pádem celkovým vyzněním, které se mi více líbí u téhle režisérské verze. Mel Gibson v roli muže, který chce pouze dostat zpět své peníze a nic ho přitom nezastaví, působí neuvěřitelně drsně a neústupně (nechtěl bych, aby po mě někdo takovýhle šel :-)). Jsou spousty filmů o pomstě, ale Payback se mi líbí ze všech absolutně nejvíce (nerozlišuji verze obě jsou bombastické). Ve svém žánru špička a jeden z nejlepších akčních snímků 90. let. Brian Helgeland nic zbytečně nenatahuje a oproti původní verzi ubral ještě deset minu (Payback je ten typ filmu, že i kdyby měl tři hodiny, tak se nebudu nudit ani sekundu). Nezbývá než poděkovat Brianu Helgelandovi, že se mu podařilo uvolnit jeho verzi, kterou řadím na stejný stupěň jako původní verzi....... ()

Reklama

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Předchůdce, ze kterého údajně páni producenti vyrobili tuctovou sračku, už jsem pochopitelně dlouho neviděl a pranic si z něj nepamatuji. Dle hodnocení se mi více než nelíbil, ale na nějaké srovnávání je skutečně hodně pozdě. Tento počin ovšem ušel. Mel byl ve své roličce úžasňoučký a velmi se mi líbilo, že se s nikým a ničím moc nepáral. Jeho zbraň mu natolik přirostla k ruce, že s ní spával, líbal se s ní a kdoví, zda se s ní i ve volných chvílích při dlouhých letních večerech nehladkal. S narůstající stopáží pochopitelně atmosféra houstne a napětí graduje. Postupem času se film tedy transformoval na velmi koukatelný noir. Superlativy si však dovolím pošetřit pro něco jiného. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Tu je jasný dôkaz toho, že nebyť zmäkčenia pôvodného scenára, film by pravdepodobne dosiahol väčšieho uznania/tržieb, ktorých sa v štúdiách tak obávali. A dobre im tak. Helgelandovi sa týmto určite vrátilo zadosťučinenie, satisfakcia a pocit parádne odrobenej práce. Aspoň takto, keď už nie v kinách. Je pravda, že pôvodný 'Payback' som videl dávno, takže porovnávať až tak nejdem, no toto bol ozajstný nekompromisný nárez. Je to paradox, ale aj napriek tomu, že Porter je v celom filme snímaný ako ten najposlednejší motherfucker, ktorý nemá problém preraziť hubu žene, tak si ho podvedome zafixujem ako hrdinu. A chcem viac coolového Gibsona! Pred a nie za kamerou. 100%. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Odplata je skvělej Gibsonův film a já vůbec nerozumím tomu proč někdo staví tuto verzi bez Kristoffersona, s horší hudbou a Gibsona bez hlášek výše než původní dílo. Samozřejmě Straight Up se dá bez úhony přežít, ale těch fatálních odlišností není zase až tolik, úvod (asi minuta) začíná jinak a závěr (10 minut) je zcela jiných a Gibson se tedy mnohem méně usmívá a je za bručouna. Nemám důvod si tuto verzi nechávat. 80% ()

Galerie (6)

Zajímavosti (3)

  • Filmovanie snímky prebiehalo v amerických mestách Los Angeles a Chicago a trvalo od 10. októbra 1997 do 27. januára 1998. (MikaelSVK)
  • Porter (Mel Gibson) používá ve filmu zbraň Smith & Wesson Model 29 ráže .44 Magnum. (dc125)

Reklama

Reklama