Režie:
Clint EastwoodScénář:
J. Michael StraczynskiKamera:
Tom SternHudba:
Clint EastwoodHrají:
Angelina Jolie, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Michael Kelly, Colm Feore, Jason Butler Harner, Amy Ryan, Geoff Pierson, Denis O'Hare, Frank Wood (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Je sobotní ráno roku 1928 a Christine Collinsová se loučí se svým synem Walterem a odchází do práce. Když se v podvečer vrátí domů, zjistí, že její chlapec zmizel. Zavolá policii, ale dozví se, že policie může vyhlásit pátrání po pohřešovaném až za dvacet čtyři hodin. Příštího dne se kapitán J. J. Jones z policejního oddělení v Los Angeles ujímá vyšetřování. O pět měsíců později kapitán Jones oznámí Christine, že v Illinois objevili chlapce, který prohlašuje, že je Walter Collins. Policie pozve novináře, aby se zúčastnili shledání matky se synem. Christine prohlásí, že to její syn není. Policie nechce přijít o kladné body, tak trvá na tom, že nalezenec je pohřešovaný Walter a matčiny protesty vysvětluje neskutečnou psychickou zátěží. Koho zajímá, že nalezený Walter je ve skutečnosti o něco menší než před svým zmizením a jak za těch pět měsíců přišel k obřízce? Christine se pustí do boje za svou pravdu s takovou vehemencí, že začne být nepohodlná... (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 363)
Tak tu mame dalsi kus bezchybny filmariny, ostatne jak jsem od Clinta ocekaval. Ale tentokrat me to nepohltilo tak, jako jeho jiny filmy. Zakladni pribehova kostra je sice uz hodnekrat obehrana a zase tu mame boj jednotlivce proti spolecnosti, ale dej je nastesti natolik zajimavej, ze to vubec nevadi. Hlavne v druhy polovine, prvni je trosku utahana, ale v momente, kdy vstoupi do deje kanadskej kluk, tak dej nabere na zajimavosti, napinavosti i sviznosti. Co se tyce hercu, jak Malkovich, tak Jolie mi do svejch roli moc nesedeli, ale musi se uznat, ze obzvlast Jolie podava fakt fantastickej vykon. Tezko rict, proc mi to neprijde na maximalni hodnoceni, neco mi tu proste chybelo, mohlo by tu byt vic hudby, film by moh bejt lehce kratsi, chybelo mi tu nejaky vysvetleni motivace vraha a mohlo by tu byt vic silnejch scen. Ale i tak to je paradne natoceny drama v peknejch dobovejch kulisach, se zajimavym pribehem podle skutecnejch udalosti a paradni hereckou sestavou. ()
Clint Eastwood během několika málo let dokázal zaplavit stříbrná plátna slušnou řádkou kvalitních filmů, které možná řadě divákům nesedly kvůli oscarovým masážím, jimž se díky svým kvalitám pochopitelně nevyhly. Nejinak tomu je i v případě Výměny, která vyniká svou příjemnou retro-atmosférou a hereckými výkony. Film stojí a padá s výkonem Angeliny Jolie, jejíž sex-appeal je po celou dobu ukryt pod neproniknutelnou hradbou make-upu, o kterém se může tvůrcům Stmívání jen zdát. Silné líčení může také za zazdění většiny emocí, které hlavní hrdinka prožívá. I přesto jí ale divák fandí v jejím boji proti všem, kdo se k ní otočil zády. Výsledný dojem kazí přílišná doslovnost, kdy každá postava má nějakým způsobem uzavřenou svoji linii ať už více či méně uspokojivým způsobem. Eastwood umě spojuje křehký příběh jedné ženy se soudním dramatem a dramatem z prostředí psychiatrické léčebny. Novým snímkům Finchera, Mendese ale i Eastwoodovi podráží nohy nestřídmost v podobě délky jednotlivých filmů. Slibný rozjezd Výměny se poté v poslední půlhodině poněkud vleče. I přes těch pár výtek stojí výměna za pozornost. 8/10 ()
Clinte, zase jsi to dokázal. Natočil jsi skvělé drama, které mě opět chytlo od začátku a do konce už mě nepustilo. Výměna je filmem, který sice okázale útočí na divákovi city, (především na city ženské), ale co? Které drama tohle nedělá? Ale co mě opravdu překvapilo, byla Angelina. Věděl jsem, že je dobrá herečka, ale že až takhle, téměř přesvědčivě, zapadne do té doby a ještě nám předvede výkon, který je opravdu hoden minimálně nominace na Oscara, tak to jsem fakt nečekal. Kdo mi po tomhle filmu bude chtít tvrdit, že neumí hrát, tak se mu budu hodně smát. Za mě nemohu než doporučit všemi prsty, jež mám momentálně při sobě! :-) ()
VÝMĚNA je nejlepší film Clinta Eastwooda za poslední roky. A když napíšu "nejlepší film Clinta Eastwooda za poslední roky", mám tím na mysli "raději bych si pustil tohle kriminální melodrama než jiná" (což v případě boxerského MILLION DOLLAR BABY a válečného diptychu VLAJKY NAŠICH OTCŮ a DOPISY Z IWO JIMY či dramatu TAJEMNÁ ŘEKA bohužel neplatí). Snad poprvé stojí u Eastwooda v centru vyprávění soběstačná a silná žena, která se nevzdává a nepotřebuje mentorskou mužskou postavu pro rady a snad poprvé se neprojevuje odpor vůči institucionalizovaným autoritám v podobě církve. Stylová dobovka, která je žánrově klamavá stejně jako poslední eastwoodovské počiny, je zdánlivě kriminálkou, ale ve skutečnosti melodramatem a protože hlavní úlohu zastává žena, klamání tělem je mnohem přijatelnější než v případě TAJEMNÉ ŘEKY. Jinak se nevypráví o ničem jiném, než na co jsme u Clinta zvyklí: westernové schéma jedince proti přesile zůstává zachováno, ale na rozdíl od předchozích kriminálních (melo)dramat KRVAVÁ STOPA a TAJEMNÁ ŘEKA VÝMĚNA drží pohromadě a postrádá zbytečnou doslovnost zmíněných staromistrovských (v nejlepším slova smyslu) opusů. Zatím nejvyzrálejší (myšlenkově i formálně) Eastwoodovo dílo tak atypicky sleduje ženu, která se ale jako ostatní eastwoodovské postavy nevzdává a chce dotáhnout věc až do konce, ale zjišťuje, že jasnou odpověď nikdy nedostane, protože jednotlivé pohledy nesloží komplexní pohled na jednu historickou událost (na rozdíl od VLAJEK NAŠICH OTCŮ A DOPISŮ Z IWO JIMY). 10/10 ()
Není to tak nápadné, ale nejnovější Eastwoodův snímek postrádá mezi muži jakoukoli kladnějšího postavu. Hlavní hrdinka tak ve svém boji stojí sama proti všem: pomoc reverenda Briegleba (John Malkovich) není motivována nezištnou pomocí bližnímu, reverend jí víceméně sleduje vlastní zájmy (boj proti zkorumpované policii mu přináší větší popularitu, vyšší poslechovost jeho pořadu...), kapitán J.J. Jones (Jeffrey Donovan) je od začátku jasně záporná postava stejně jako jeho nadřízení, malý Arthur Hutchins (Devon Conti) předstírá, že je Walter jen aby se v Kalifornii mohl setkat se svým idolem, detektiv Ybarra uvěří zadrženému Sanfordovi jeho příběh až poté, co jej nechá holýma rukama vyhrabat onen nesporný důkaz... Že je vše natočeno podle skutečné události pak jen dovršuje trudnou pravdu, že svoboda v Americe nebyla až tak pro každého - černoši, ženy a děti z ní byli jaksi vyloučeni. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (30)
- Jedinou budovou, která se od události, kterou film zachycuje, vůbec nezměnila, je losangeleská radnice. (camper)
- Pro film bylo připraveno přes 150 historických aut, které byly zapůjčeny od sběratelů. (Pattrick)
- Ve scéně z roku 1935, kdy večer v práci poslouchá Christine (Angelina Jolie) přímý přenos z udílení Oscarů, to ve skutečnosti nebylo možné. V roce 1935 nebyl ceremoniál udílení cen Academy Awards přenášen živě. Potom se telefonem dozvídá, že se nalezl živý jeden z pohřešovaných chlapců a odchází na policii. V záběru je ale vidět, že je den a ne večer. (FilmFan24)
Reklama