Reklama

Reklama

Venkovský učitel

Trailer

Obsahy(1)

Mladý muž z Prahy přestupuje na malou vesnickou školu jako učitel. Rozhodl se utéct od všech svých bezvýchodných vztahů do prostředí, kde snad bude moci najít sebe a další životní cestu. Postupně se sblíží s okolím, především s rozvedenou farmářkou a jejím dospívajícím synem. Lidské vztahy jsou ale komplikované, zvláště ve filmech Bohdana Slámy. Učitel totiž miluje syna, jehož matka je zamilovaná do něj, a syn miluje dívku, která mu uteče... V tomto filmu se zkrátka lásky míjejí, žádná z nich nedosáhne naplnění, ale podstatná je bolest jejich duše, kterou tu režisér nepateticky a přesto s pochopením a dojímavě zachytil, a hledání východiska ve vzájemném odpuštění. Vyrovnat se s odlišností je komplikovaný proces... Pavel Liška v titulní roli dokázal vymodelovat emoce muže, který se zmítá v uzamčeném kruhu své duše, svého údělu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (666)

genetique 

všechny recenze uživatele

Keď si tak spomínam, naozaj neviem, kedy som naposledy dával tuzemskému filmu plné hodnotenie, no po dlhom čase musím bezpodmienečne a jednoznačne potvrdiť takmer stopercentný zážitok. 'Venkovský učitel' je dokonalý takmer po všetkých stránkach a aby bolo jasné, prečo som povedal takmer, tak to hneď objasním a obhájim. Jedinou nepatrnou štrbinkou v dokonale ucelenej ulite bolo herecké predstavenie mladého páru Ladislava Šedivého s Terezou Voříškovou a ich vedľajší príbeh, ktorému som vďaka ich pomerne umelému prednesu toho veľa neuveril. Inak som si kráľovsky zavzlykal, trpký príbeh so súčasnými otázkami dnešnej spoločnosti je citlivo situovaný do ešte citlivejšieho dedinského prostredia. Nejednoduchá kombinácia zápletky sa mohla každú chvíľu zvrhnúť na niečo žalostné, celý štáb však držal svoj príbeh pevne v rukách. Senzitívne dialógy a životom napísaný scenár premenili herci v niečo krásne. Absolútnym vrcholom filmu boli scény dedinskej zábavy, počas ktorej som sa cítil, akoby som sa nachádzal priamo v jej epicentre. Epicentrom citového vyvrcholenia však boli záverečné minúty. 95%. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Hluboce lidský film Bohdana Slámy, který se tak v kruhu vrací někam ke svému debutu Divoké včely, než že by lineárně rozvíjel poetiku a místopis svého vavříny ověnčeného Štěstí. Jde zase o vykreslení izolovaného života na české vesnici, kam se z velkého světa euroregionů a blyštivých metropolí (zde konkrétně Praha) buď utíká nebo kudy se jen projíždí... Na takovéto v civilizační evoluci stagnující místo utíká i hlavní hrdina - Učitel. Bohdan Sláma tak nechává ve svém scénáři rezonovat tisíciletou existenciální krizi evropského intelektuála, navazující u nás třeba na osudy Otokara Březiny, ve filmu nedoceněný Tycův snímek Žiletky, zaslechneme tasovský nářek Jakuba Demla (stejně jako jeho filmový odraz Zapomenuté světlo), můžeme zaslechnout i pár imaginárních tónů z varhan Jana Jakuba Ryby, taktéž venkovského učitele... K tomu ovšem rezonance zahrnuje ještě další polohy, a to nejenom jinakost intelektuální, ale i jinakost možná ještě problematičtější a hlubší - jinakost sexuální orientace... Moderní člověk má okolo sebe desítky lidí, žije mezi nimi, ale přesto se cítí sám, žije uvnitř opuštěně. Proto i ve filmu mnohokráte použitý symbol ulity. Vnímavý člověk, intelektuál, žijící v ulitě, opuštěný...není to příznačný fenomén provázející mentální vývoj lidstva skrze jeho dějiny? Útěk z města do vesnického prostředí se ale tentokráte neděje v symbolické rovině buditelů a ruralistů coby útěk před špatným a zkaženým, jde spíše o útěk před sebou samým... Bohdan Sláma tu ve své fabulaci rozehrává tolik zajímavých motivů a vdechuje život tolika překvapivým motivacím (které jsou vždy uvěřitelné a mají pokaždé nějaký racionální základ), že už se těším na jeho další film. Sláma je suverénní i na poli režisérském, je to skutečně umný a talentovaný režisér - pro něj typická pozvolná dynamika filmu plná dlouhých (úžasně komponovaných a natočených) záběrů - nejčastěji jízd, se někdy funkčně prokládá kratičkým dynamickým záběrem kamery z ruky (např. letmý pohled na rozestlanou prázdnou postel), film má tak velmi osobitou (až rozjímavou) atmosféru... Stejně tak vynikající práce s herci, dokonalý casting (vesnický život Slámovi jde), úžasný a geniální Pavel Liška v hlavní roli, civilní, přesvědčivý, herecky ukázněný, hodně mi připomínal Bolka Polívku v Zapomenutém světle. Za připomenutí stojí práce s mladými neherci, (pro Slámu typický) obraz vesnické zábavy, tancovačky (kde se odehrává vše podstatné a dochází k dějové katastrofě), vynikající mizanscéna, velmi autentické lokace vesnice (v protipólu světu dálnice, Halle a Prahy), opět poetická práce s vodou a pramičkou na ní (stejně jako ve Štěstí), velmi sugestivní použití filmové hudby, kreativně zakomponované do struktury příběhu... Samozřejmě, že by se daly nalézt i věci, které by se daly filmu vytknout - někdy naturščici neustojí tak úplně svou repliku, možná, že se dalo trochu jinak pracovat s divákovými emocemi... Ale ani v životě není všechno dokonalé...možná je to analogie... Tedy snímek, který připomíná spíše život, než film... () (méně) (více)

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Venkovský učitel je pro mě nejsilnějším český, filmem od Štěstí. Slámův režisérský styl mi sedí. Už scénář samotný je silný, ale Sláma ho prostě umí skvěle odvyprávět. Sílu příběhu umocnňuje geniální kamera. Za tu smekám. Snímá postavy z blízka, dává tak hercům prostor se naplno vyjádřit. Detaily Liškovy zamyšlené tváře patří k nejsilnějším momentům filmu. Překrásné jsou také švenky, když kamera snímá mimo herců také krásy venkova. Díky takovým záběrům se opravdu snázeji dostává postavám pod kůži. Nebudu jediný, kdo zde bude vychvalovat Lišku, nebo Bydžovskou. Ale Liška je opravdu úžasný. Porpvé jsem zde zaznamenal markantní herecký odklon od těch pošuků co nám v různých mutacích ukazoval téměř ve všech filmech. Scéna, kdy osahavá svůj idol, to je prostě maximální herectví. Byla by škoda opomenout také výkon třeba Mraka Daniela. Ten zde také ztvátnil nezapomenutelnou postavu. A pak je tu ještě hudba. Té zde Sláma užívá, s takovým umem, jako ti největší mistři. Iva Bittová byla geniální volba. Důvod proč o fousek nedám plný počet, je nastavený závěr. Myslím, si, že film mohl klidně skončit scénou, kdy Liška poprvé tluče do skály. Zbytek už mi přijde lehce nadbytečný, včetně happy endu. Ale film je velice silný i v té podobě, v jaké je. Jsem rád, že Sláma točí. Umí to moc dobře. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

VENKOVSKÝ UČITEL je nikoliv český, ale evropský projekt, jehož stylistická figura je formálně opodstatnitelná. Práce s více plány najednou, přesné rozmístění v mizanscéně, co scéna, to jeden záběr či vnitrozáběrová montáž, diegetická hudba přecházející plynule do adiegetické a zase zpátky, práce se (hereckými) šaržemi a pomalým plynutím snímku, založeném na výpovědní hodnotě obrazu a hudbě jako fokalizujícím prvku._____ Bohdan Sláma filmařsky dospěl a našel svůj styl, metaforické či metonymické banality jsou opodstatnitelné vzhledem k užitým formálním prvkům, v první čtvrtině stylistická figura založená na násilném a neplynulém střihu se ukáže jako jazykově promyšlená, vyjadřující pohyb postav v příběhu. Pavel Liška, zbaven své šarže, se až moc soustřeďuje na učitelovskou dikci, věrohodnější je v mlčenlivých scénách. Zuzana Bydžovská po GYMPLU pokračuje ve své odyssey matky s problematickým výrostkem, škála poloh v jedné scéně (jednom záběru) je odzbrojující. Marek Diviš slouží filmu a neexhibuje, Godárova hudba doplňuje obrazovou složku. Zbavit se nadbytečných explikací a tendenčnosti v analogii učitel=režisér a žák=divák, je to za 100%. Ale Sláma si je vědom svých chyb, takže se může zlepšovat._____ P.S. to Rob Roy: Ne že tam je míň než 200 střihů, on je tam méně než 100 střihů - přesně 81! ()

Deimos 

všechny recenze uživatele

TV/// Obsazení 5/10 Děj 4/10 Hudba 4/10 Prostředí 4/10/// +Tereza Voříšková -bohužel měla málo prostoru, utahané, místy nudné, nezajímaví herci (Liška, Bydžovská, Daniel) a režie/// Pavel Liška je teplej a ještě je ke všemu učitel. Takže je tu problém, který se hlavní hrdina snaží vyřešit útěkem do zapadákova, kde ho nikdo nezná. Jenže svému stínu a bývalému příteli neuteče a tak ho čekají jen samé problémy. Námět to není rozhodně špatný a stojí za zfilmování. Vždyť je to ze života a kdo tvrdí, že ne, tak je ke svému okolí slepej. Jenže z diváckého pohledu už to taková zábava není. Mám rád české filmy, ale některým prostě nerozumím. Proč herci hrají tak nezaujatě, nezajímavě. To jen odvykládají repliky co jim scénáristé napsaly? Chce to trochu života do toho hraní. Nebo za to může režisér a jeho vedení. Vždyť Liška i Bydžovská zahrají i to na co si pomyslíte! Tak kde je chyba. V divákovi a jeho žánrovém zaměření? Nebo v jeho hlouposti, že tento film nedokáže ocenit? Nechme být a neodsuzujme na základě jednoho filmu.... Mě to však moc neoslovilo./// Celkem 42%/// ()

Galerie (23)

Zajímavosti (16)

  • Natáčení trvalo přesně čtyřicet dní. (DaViD´82)
  • Mariin (Zuzana Bydžovská) statek i učitelův (Pavel Liška) filmový domov byly vybudovány pouze pro účely tohoto snímku. Filmaři totiž nenašli dostatečně velká stavení, která by umožňovala natáčet dlouhé záběry tak, aby se kamera mohla bez omezení pohybovat prostorem spolu s herci. Obě stavení byla postavena v květnu 2007 a ještě před začátkem zimy byla zbourána. (DaViD´82)

Související novinky

Nej filmy roku 2008

Nej filmy roku 2008

25.12.2008

Mezi ČSFD uživateli s nejvíce body jsme udělali malý průzkum, které filmy se jim v roce 2008 líbily nejvíce a které nejméně. Nejedná se o žádné „ČSFD Oskary“ ani žádnou oficiální statistiku, jde… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno