Reklama

Reklama

Rodina Collinsových bojuje s podivným prokletím, které je po celé generace pronásleduje. Rozhodnou se přestěhovat z Anglie do Ameriky, kde chtějí začít nový život. O dvacet let později je jejich syn Barnabas mocným mužem, který vystavěl velké město a vybudoval panství Collinwood. Jeho báječný život končí v okamžiku, kdy zlomil srdce krásné čarodějce Angelique. Ta proklela jeho rod, zabila Barnabasovu lásku a jeho samotného proměnila v upíra. Poté jej nechala zaživa pohřbít v rakvi, kde byl uvězněn téměř dvě stě let. Když se konečně probudí, najde venku velmi odlišný svět roku 1972 a ve svém kdysi velkolepém sídle poslední zbytky rodu Collinsových. Barnabas je odhodlán vrátit své rodině zašlou slávu, kterou však maří při každé příležitosti jeho bývalá milenka. (TV Nova)

(více)

Videa (14)

Trailer 1

Recenze (1 353)

Mr.Apache 

všechny recenze uživatele

Už dlouho jsem neviděl žádný novější film Tima Burtona, tak jsem risknul kontroverzně hodnocené Temné stíny. Myslím, že hlavním problémem filmu je to, že Johnny Depp zde vypadá jako debil. Jelikož je to ústřední postava, která myslím nemá na první pohled vypadat jako debil, je to problém opravdu velký. Deppovi to však nelze dávat za vinu - hraje jak nejlíp to jde. Co je to ale platné, když ho jeho maska přehrává. ... Kdo rozhodně nevypadá jako debil, je Michelle Pfeiffer, mému oku nejvíce lahodící ženská postava. Také je to jediná žena ve filmu, která působí skutečně důstojným dojmem. Ostatní ženy jsou loutkové postavičky; hlavně tedy ty dvě, které se pořád motají kolem Johnnyho Deppa. Je to hodná loutka a zlá loutka. Hodná je překousnutelná, ta zlá je zcela nevydýchatelná. (Proč Johnny Depp se zlou loutkou provádí sex, místo aby jí hned ze startu uštědřil pořádnou ránu pazourou, je mi záhadou.) Pak je tu ještě holčička z Kick-Ass, která ujde, a ze všech loutek působí nejlidštěji. ... Pročítal jsem si některé komentáře, a chtěl bych se vyjádřit k postřehům, které se nalézají ve dvou z nich. Tak tedy: "Demoliční soulož" je bez skurpulí obšlehnutá z jedné pozdní epizody seriálu Buffy the Vampire Slayer. Proti tamnímu demoličnímu sexu je ovšem ten burtonovský pouhým čajíčkem. Zatímco v Buffy má tato scéna alegorický význam, v Temných stínech nemá význam prakticky žádný. Zbytečná, čistě pro efekt zařazená scéna, která dělá z Deppovy postavy debila nejen od pohledu a z Burtona pak zmateného kleptomana. ... Pak je tu "WTF moment" vyvraždění mírumilovných hipíků, zmíněný v jiném, sympaticky působícím komentáři. K tomu se dostanu hned jak si pokecáme o Alici. (A nemyslím tím teď Burtonovu Alice in Wonderland. Tu a Ďábelského holiče jsem si raději nechal ujít.) Tak tedy: V roce 1972 nebylo v rockové Americe nic, co by bylo více in, než právě Alice Cooper. Tamní budoucí sedmdesátková rocková monstra měla na kontě buďto teprve debutová alba (Aerosmith, Blue Öyster Cult) nebo ještě ani nevznikla (např. budoucí úspěšní Cooperovi epigoni KISS se tehdy jmenovali Wicked Lester, a o nějakých maskách ještě ani nepřemýšleli). Alice měl v té době na kontě už tři velké albové trháky (Love It to Death, Killer a School's Out) a čtvrtý (Billion Dollar Babies, z něhož zde zazní hit "No More Mr. Nice Guy") byl v přípravě. Mládež (zastoupená zde holčičkou z Kick-Ass) jej milovala, umělci (např. Salvador Dali) ho uznávali, a nechali se jím inspirovat (David Bowie, později KISS a mnoho dalších). Je lehce pochopitelné, proč Tim Burton svůj mládežnický idol zatáhl do filmu, který je zřejmě filmovým zpracováním jeho oblíbeného seriálu z dětství. I když je samozřejmě trochu bizarní, že tu čtyřiašedesátiletý Alice hraje sám sebe ve věku 24 let. (Dobrý je moment, kdy Deppova postava - Barnabas Collins - říká: "Myslím, že jsem kdysi znal jednu Alici Cooperovou...". Jak známo, zpěvák Alice Cooper je reinkarnací čarodějnice stejného jména, která byla upálena v 18. století, z něhož pochází i Barnabas.) A nyní se konečně dostáváme k vraždění hipíků. Hnutí a myšlenky květinové generace 60. let, z jejichž psychedelického kvasu vzešlo tolik revolučního v mnoha uměleckých a společenských sférách, se stále tvrději střetávalo s realitou, a ideály hippies už do 70. let, plných terorismu, sériových zabijáků, zbrojení a masových vražd, příliš nepasují. Mládež si žádá nových, zábavnějších, temnějších a šokantnějších idolů, což reinkarnovaná/ý Alice se svou umrlčí maskou a jedinečným spojením rocku a divadla dokonale naplňuje. A není sám. Po něm přicházejí další, kteří místo mírumilovného filozofování o bratrství a míru, nabízejí vstup do horrorových fantazií a krvavě romantických mystérií. Jak zpívají Blue Öyster Cult: "Tohle není léto lásky." A byl to právě Alice Cooper, kdo řekl: "Byli jsme dýkou vraženou do srdce generace dětí květin." Nahlíženo v širších souvislostech má tedy (mimo záběr se odehrávající) vyvraždění skupinky hippies dvousetletou upírskou kreaturou symbolizovat výše nastíněné (pop)kulturní změny, a onen "WTF moment" tak získává své opodstatnění. ... I když se Temné stíny díky podobným jednotlivostem mohou jevit zajímavě (a vizuálně typicky burtonovský úvod rozhodně navnadí), ztroskotávají na tom, že jde o takovou strašnou zplácaninu všeho možného, co se Burtonovi zrovna zdálo dobré do nich narvat, že i kdyby to nějaký zanícenec všechno hloubkově analyzoval a obhájil, pořád to nebude fungovat jako celek. A i kdyby náhodou ano, tak ten naprosto uncool namaskovaný Barnabas to nakonec stejně pošle do háje. Řeknu to naplno, protože mi to beztak celou dobu bliká v hlavě: Takhle nějak vypadal můj spolužák, čistý outsider, jemuž se říkalo Blázen Miki. (Ta podoba mě praštila do očí hned jak jsem v TV náhodně zhlédl ukázky z filmu.) Měl jsem Mikiho docela rád. Než se dal k jehovistům, dokázal říct i několik souvislých slov o rockové muzice, kterou jsme oba poslouchali. Ale žádný idol paní a dívek to rozhodně nebyl, a jako důstojné horrorové monstrum by neobstál ani omylem. Tím větší obdiv zaslouží Johnny Depp, který zde navzdory svému handicapu (Mikiho maska) udělal při ztvárnění Barnabase maximum. () (méně) (více)

Matty 

všechny recenze uživatele

Příčinou přeplácanosti, kterou lze ignorovat nejdéle do finále ve stylu „neboť nevíme, jak to elegantně utnout, raději všechno podpálíme“, není nadbytek postav. Jít jenom o komické figurky, jejichž výstřední chování bude generovat doprovodné vtipy, nechť jich je třeba dvakrát tolik. Problém spočívá ve snaze nabídnout každé z postav důstojný prostor, ve stručnosti objasnit, v čem tkví její problém a jak jej hodlá řešit. I to by se jistě dalo na ploše dvou hodin vyřešit. Se scénářem, který jednotlivé dějové linie prováže a odůvodní například, proč titulková sekvence (která by dle mého konzervativního přístupu měla být směrodatná) slibuje, že budeme do tajemství rodů Collinsů zasvěcováni nezúčastněným pohledem návštěvnice zvnějšku, ačkoli se hlavní hvězdou večera vzápětí stává pobledlý elegán. ___ Cíle protagonisty i ostatních víceméně jenom tušíme, než aby byly zřejmé z toho, co ony bytosti konají. Každou chvíli je kladen důraz na jiný motiv, čemu se podřizuje jednání postav. Barnabáš zřejmě prahne po pomstě, proč na ni ale na chvíli nezapomenout, když se nabízí možnost obohatit film pár lascivními záběry Evy Green, přesněji jejích nohou a jejího výstřihu. Podle stejné logiky – máme atrakci, teď ještě vymyslet, jak ji napasovat do děje – byly do Temných stínů včleněni duchové, zelené zvratky, Chevrolet Impala nebo Alice Cooper. Vše jakoby v autonomních epizodkách, bez vnitřního řádu, bez organičtější provázanosti. ___ Vinou vyprávěcí nesevřenosti jsou dobré dvě třetiny filmu akorát vyčkáváním, kdy se věci konečně dají do pohybu. Tvůrci nedokáži skrýt, že předlohou byla dvanáct set epizod trvající mýdlová opera, tedy dílko z televizního žánru, jehož modem operandi je nekonečné rozřeďování ničeho. ___ Burton pravděpodobně chtěl na plátně oživit dobu svého dětství tak, jak ji optikou outsiderského dítěte sám vnímal. Tím by byla objasněná tabuizace bezpochyby pozoruhodného politického kontextu, protože v deseti letech vás víc zajímá Scooby-Doo než bombardování Kambodže. Není to ale omluva pro degradaci goticky přestylizovaného vizuálu ve snadno obchodovatelnou značku. Hlavně, ať to vypadá „burtonovsky“ a ať to kamera v dějově nepodstatných, ale barevně vyladěných záběrech hezky prodává. Výborně prodejným produktem je rovněž nalíčený, nepřirozené pohyby vykonávající Depp. Netřeba, aby jeho upíra charakterizovaly jiná gesta a jiné grimasy než několik tuctů filmových upírů před ním nebo aby trousil opravdu vtipné hlášky, úplně postačí vymyslet dostatek situací, v nichž bude působit jako ryba vylitá z akvária, což je další z Burtonových mechanicky opakovaných trademarků. ___ Nepatřičnost se bohužel netýká jenom situací, v nichž se ocitá Barnabáš. Scény vhodné pro seriózní gotický horor, případně veletragickou romanci dělají společnost scénám hraničícím s exploatačním brakem nebo parodií. Někdy se přechod od komického k vážnému dokonce odehraje v rámce jedné scény (posezení s hipíky). Nejistota, co přijde v příštím záběru, nachází paralelu v nejistotě, jak vlastně vnímat Barnabáše (jít ještě hloub, jde o odraz nejistoty celospolečenské, charakteristické pro léta sedmdesátá stejně jako pro dnešek). Chvíli je to legrační panák, následně se zachová jako regulérní hororové monstrum, s nimž při nejlepší vůli nelze sympatizovat. ___ Temné stíny díky/kvůli tomu neodpovídají pohádkovému rozdělení rolí na dobré a zlé. Nejde už přitom o burtonovsky převrácený fantasy svět, kde dobrými jsou ti tradičně zlí. Matoucí skutečnost, že dobro ani zlo nemá jasné vymezení a stálou podobu, je projevem nedostatečné autorské kontroly. Nad filmem, který by bez uspěchaného konce možná obstál jako seriálový pilot, ale sám o sobě jen lákavým povrchem odvádí pozornost od kostry vyprávění, jejímž jediným smyslem není nic víc než tu pohlednou kůži nést na trh. 60% Zajímavé komentáře: NinadeL, Vitason, ScarPoul () (méně) (více)

Reklama

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Stará známá parta opět pohromadě a připravili si pro nás remake jakéhosi starého seriálu, kterému však Burton, jak u něj zvykem, vtisknul punc své trochy výstřednosti. Tentokrát se však bohužel nejedná o nic světoborného. Problém ale nevidím v Deppovi, u kterého jsem špatný výkon ještě neviděl, ale spíš obecná nezajímavost námětu na celovečerák. Občas mě něčím zabavil, ale občas jsem se zas nudil. Je to divné, ale to by nevadilo, kdyby to bylo trošku zábavnější a kdyby to prostě a jednoduše odsýpalo...55% ()

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Technicky neuvěřitelně vypiplaná, praštěná a svým způsobem hříšně svůdná až sexy blbinka, která je bohužel NAPROSTO ZBABRANÁ, pokud jde o cokoliv, co souvisí s příběhem... K čemu je pak platné, že herci jsou bez výjimky výteční, když to všechno stejně nakonec zase skončí u rozbouřeného příboje tříštícího se o skaliska... ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Kdyby chtěl někdo zparodovat Burtona tím, že nabídne to nejhorší z něj zahnané do extrému, bude to vypadat přesně takhle. Naprosto pohromadě nedržící mišmaš. Nudné postavy, které v lepším případě nedělají nic, v horším věci, které nedávají smysl, vyšeptalý klišoidní humor a neexistující emoce. Nejhorší film Tima Burtona! ()

Galerie (123)

Zajímavosti (48)

  • Ve chvíli, kdy se Michelle Pfeiffer (Elizabeth Collins Stoddard) dozvěděla, že Tim Burton chystá filmovou adaptaci seriálu Dark Shadows (od r. 1966), okamžitě mu zavolala, jestli by pro ni neměl nějakou roli. (R´Hell)
  • Scéna na „Vdovském vrchu“ byla točena před zeleným plátnem. (Jackie21099)
  • Angelique (Eva Green) při polibku zanechá otisk rtěnky na tváři Barnabase (Johnny Depp), který v dalších záběrech mizí a znovu se objevuje. (Sufferer)

Související novinky

Rychlík Flash má režiséra

Rychlík Flash má režiséra

08.10.2015

Nejrychlejší superhrdina světa si momentálně užívá hodně seriálové slávy. Flash s tváří Granta Gustina je podobně populární jako Arrow (tihle dva se i pravidelně potkávají), už brzy nás ale čeká… (více)

Eva Green znovu u Burtona

Eva Green znovu u Burtona

29.07.2014

Francouzská herečka Eva Green letos dráždí diváky hned v pěti projektech: V mysteriózním seriálu Penny Dreadful, v akčňáku 300: Vzestup říše, ve westernu Salvation, v dramatu White Bird in a Blizzard… (více)

Pýcha, předsudek, zombíci a Sněhurka

Pýcha, předsudek, zombíci a Sněhurka

05.05.2013

Spisovatel Seth Grahame-Smith se loni pokusil dobýt Hollywood. Nedařilo se ale ani adaptaci jeho Abrahama Lincolna: Lovce upírů, ani Temným stínům, ke kterým napsal scénář. Přesto se chystá další… (více)

Reklama

Reklama