Reklama

Reklama

Kuky se vrací, film scénáristy a režiséra Jana Svěráka, je dobrodružný i poetický rodinný příběh, v němž ovšem hlavní role přebírají hrdinové ze světa dětské představivosti. Šestiletý Ondra trpí astmatem, a tak ze “zdravotních důvodů“ musí pryč i jeho oblíbená hračka - růžový medvídek Kuky. Když maminka vyhodí Kukyho do popelnice, začne pracovat Ondrova fantazie, v níž prožívá medvídkovy příběhy v neznámém přírodním světě. Je to ale opravdu jen sen malého kluka a nebo se Kuky skutečně vydal za největším dobrodružstvím svého plyšového života? Kuky se vrací představuje v kontextu současné domácí kinematografie skutečně jedinečný snímek, a to nejen pro své zaměření na rodinné publikum spojující dětského i dospělého diváka, ale i pro netradiční a moderní kombinaci hraného a animovaného příběhu, plného akčních scén a vtipných dialogů. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (877)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Právě jsem se vrátil z předpremiéry v Českých Budějovicích a jsem pln různorodých pocitů, kterými mne nový (a asi docela přelomový) film Jana Svěráka naplnil. Na jedné straně převládá nadšení z naprosté originality, která je vtisknuta do loutkařiny a estetické roviny Kukyho odysey, absolutně zvládnutého řemesla (stálý a osvědčený tým Svěrákových spolupracovníků, jemuž vévodí Smutného dokonalá kamera a Fišárkův precizní střih, vypadl snad jen tradiční autor hudby Ondřej Soukup, který byl však více než dobře nahrazen), na straně druhé mírné rozpaky z celkového vyznění, v němž převládl spíše nostalgický a posmutnělý podtón a tak trochu působil jako nějaká rodinná psychoterapie, v jejímž běhu mi scházela tvůrčí invence otce scénáristy Zdeňka Svěráka, respektive jeho obvyklé mixování tragického a komického, z Kukyho se na mě mimo pilin sypala záplava spíše toho smutného, na což jsem nebyl připraven. Dlouho jsem si také nemohl zvyknout na hlasový projev Janova syna Ondřeje, který mi nepřišel jakožto ideálně zvolený, ač potomek slavných předků, stále je to výrazný neherec, což v případě postsynchronu vadí. Když však Svěrák junior a jeho tým rozevřel po chladnějším entrée přede mnou coby divákem to úžasné panoptikum lesního života, v běhu děje jsem na výše zmíněné pomalu zapomněl. Kuky se vrací je filmem apriori pro dětského diváka, ale svou nespoutanou invencí a bytostnou originalitou, týkající se především vizuální složky, osloví asi každého. Jan Svěrák spolu s animátorem Jakubem Dvorským (z brněnského vývojářského týmu Amanita Design, který proslul vizuálně unikátně zpracovanými flashovými hrami Samorost 2 a Machinarium a videoklipem pro dánskou post-rockovou skupinu Under Byen) vytvořili pak zcela originální a nezaměnitelný svět lesních bůžků a bytostí a jejich estetika je natolik osobitá, že dává vzpomenout na to nejlepší z české školy animovaného filmu. Jasné inspirační zdroje lze pak rozpoznat v díle světoznámého českého výtvarníka Františka Skály, zvláště v jeho dvou knihách Jak Cílek Lídu našel a Skutečný příběh Cílka a Lídy, jimž peripetie Kukyho jakoby z oka vypadly. Stejně tak jsem si vzpomněl na dávnou Skálovu retrospektivní výstavu v centru Egona Schieleho v Českém Krumlově, kde byly již tehdy k vidění vozítka podobná těm, na kterých se prohání kapitán Hergot. Možná je škoda, že se Skála rozhodl nakonec se celého projektu neúčastnit, mohla tak vzniknout obdoba Švankmajerova podílu na legendárních filmových parodiích dua Brdečka/Oldřich Lipský, přesto se spolupráce Svěrák - Dvorský ukázala jako nanejvýše plodná a životaschopná. Předesílám, že dle mého úsudku se Kuky směle může měřit s originály typu Trio z Belleville, tak osobitý je jeho design. Škoda, že trochu vázne složka scenáristická a že hlavní dvojroli nehraje a nedabuje výraznější dětský herec... PS: Jak řekl na předpremiéře přímo Jan Svěrák, na filmu se podílelo celkem 180 lidí, z toho 80 film přímo natáčelo a 100 pak sedělo u svých PC a vyrábělo počítačové efekty, retušovalo atd. Ten poměr napovídá mnohé o dnešním fenoménu zvaném film... (Kdeže časy skromných Ropáků jsou...) () (méně) (více)

HAL 

všechny recenze uživatele

Nevěřím že Jan Svěrák jde ve stopách Jindřicha Poláka, jednoho z nejlepších českých režisérů, jen zcela nezáměrně a nevědomě. Polách oživil žánr sci-fi s Ikarií XB1 a Návštěvníky, Svěrák zas s Ropáky a Akumulátorem. Polák složil poctu českým letcům v Nebeských jezdcích, Svěrák s Tmavomodrým světem. A ze všeho nejvíce si Polák udělal jméno s filmy pro děti, s nesmrtelnými sériemi o Chobotnicích z druhého patra, Lucii s formeláky a dalšími... a přesně do této řeky vstupuje i Jan Svěrák a konečně po mnoha letech trpění Troškovských sraček dokazuje, že kvalitní dětský film v českých končinách ještě nevymřel. Kuky s příjemně infantilní hravostí a chytrým nadhledem předvádí nečekanou osobitost a styl, ale nezvrhává se do Švankmajerovské onanie nad formou. Naopak, i přes svou originalitu a přehršel nápadů je starosvětsky jednoduchou pohádkou o "naivní hračce co se dostala do velkého světa". S příběhem tak akorát přímočarým aby zaujal, nenudil a přitom poskytl dost prostoru pro humor a hlavně akci, protože v Kuky se vrací je nejspíš ta nejlepší a nejdelší automobilová honička jaká se kdy v českém filmu objevila. Jen škoda že se v něm musel objevit i Ondřej Svěrák, protože tenhle malý špunt hrát vážně neumí. Naštěstí ale na plátně není zas tak často... 8/10 ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Proč jsem si neužil film Kuky se vrací. Zdeněk Svěrák svou postavičku nedabuje, jen čte její text stejně jako učitel předčítá diktát. Velké moudro číhá pod každým spadnutým listem. Akční scény jsou velkolepé, ale až na jednu výjimku (vajíčka) agresivně samoúčelné. Lesní svět je nádherně svůj (i s onou špetkou pro českou animaci příznačné ošklivosti), ale nejspíš v něm nefungují žádná stálá pravidla (jako například ve fikčních světech pixarovek). Netuším, kdo měl být cílovou diváckou skupinou: menší diváci se na projekci nudili a odcházeli dlouho před koncem, jako „dospělý“ jsem se u některých momentů (píppíphafhaf) cítil velmi trapně a coby dospělému by mi nejspíš vadilo zredukování rolí obou rodičů na nutné minimum. Psychického času jsem v kině strávil nejméně 2 hodiny (reklamy nepočítám), obzvlášť úmorných bylo posledních deset minut. Kuky se tváří jako hravý film (nelze si nevzpomenout na Pojarovy medvědy), ale potřeba poučovat je v jeho případě silnější než touha hrát si. Apendix: s ústřední eko-myšlenkou návratu k přírodě jaksi neladí fakt, že ti, kteří z lesa záslužně odvážejí syntetický odpad, jsou vykreslováni jako padouši … mít navíc pod deset let, asi se pár týdnů bojím do lesa vůbec vkročit. 70% Zajímavé komentáře: Radek99, Magyar, Dannysek4U, fuckme, Adam's ()

Hrabka 

všechny recenze uživatele

Pí pí, haf haf, au au?! Kuky je fajn. Dabing je fajn. Zpracování je parádní. Ale děj se mi moc nelíbil. Rozjelo se to slušně, ale postupem času se z toho stalo loutkové roztěkané akční rodeo. Jedna velkolepá akce stíhá druhou, jedna honička sem, druhá zase zpátky, třetí úplně někam jinam za jiným účelem. Chtělo ubrat akčnosti a přidat spíše humor, kterého je méně než bychom očekávali. Od Svěrákovců jsem čekal hlavně důraz na vtip a když už nějaká akce, tak spíš decentní. Ale tohle občas připomínalo americké akční bláboly s tupým dějem. Dobrák, cizinec, pár zlounů a spousta více či méně příjemných postaviček předvádí postupem času nudnější a nudnější divadlo, které se snaží být efektní, ale výsledný dojem je spíše kontraproduktivní. "Co to vedu za chytrácký řeči?" :-D Prostě a jednoduše mě Kukyho příběh zklamal. A závěrečné rozuzlení a jakýsi pokus o zajímavou pointu se mi už vůbec nelíbil. Sice je to pěkné a roztomilé, vhodné pro děti, dojemné a vypointované, vhodné pro dospělé, ale při celkovém pohledu to spíš není vůbec pro nikoho... Ale proti gustu žádný dišputát. Jako netradiční český film to funguje dobře, sice to mohlo být poutavější a zábavnější, ale lidem se to bude líbit. Proč? Protože to přeci natočily velké mozky svěrákovské, takže úspěch je zaručen nehledě na obsahovou stránku filmu. Vsadím se, že kdyby to bylo úplně stejné, ale režisérem by byl někdo neznámý a dabéři by nebyli hvězdy jako Svěrák, Macháček, Liška nebo Lábus, tak by měl Kuky tak o 15% méně. Ale jsem rád, že něco podobného u nás vzniklo a kdo ví, třeba příjde v brzké době něco podobně roztomilého, ale mnohem víc zábavného s lepším příběhem... 60% ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Animačně precizní a stylizačně namachrovaný, jakož i do detailu propracovaný, rodinný film ne jako obvykle od dvou, ale už rovnou od třech Svěráků (Kam tohle povede?). Nechápu jak to udělali, ale ten zvláštně nezapadající hlas Zdeňka Svěráka (i když patří jedné z hlavních postav) působí jako hlas vypravěče, a to k pohádkám zkrátka patří. Je třeba pokleknout a udeřit čelem o zem před luxusními dabérskými výkony herců ve vedlejších rolích a před tvůrci scénáře, protože v Kukym VŠECHNO dává smysl. Tedy, tak moc jak jen mohou věci dávat smysl ve filmu, v němž se režisér snaží propojit reálný svět se světem fantazie...který ovšem možná není tak úplně jen světem fantazie;) Zkrátka nejde nedoporučit, i když (obávám se, že nejen dětské) publikum očekávající čistou pohádku bude možná trochu rozčarováno - rozhodně ale není důvod cítit zklamání, protože se během těch nikterak krátkých 95 minut kromě jiného především dosyta zasmějete a několikrát budete rozhodně překvapeni. Zajímalo by mě, jak by při Svěrákových schopnostech fungovala stoprocentní vyhraněná pohádka..."obávám se", že bych mohl jít s hodnocením tam, kam se s Kukym pro jeho dějově ideový obsah nemůžu vydat - dávám mu "jen" 80%. Divácky velmi spokojených 80%. ()

Galerie (77)

Zajímavosti (29)

  • Postavička Kukyho v reálu měří 21 cm. Pro natáčení bylo vyrobeno 18 loutek Kukyho. (POMO)
  • Původní myšlenkou Jana Svěráka bylo natočit film z pohledu psa přeživšího záplavy. Na tento projekt dokonce dostal grant, který posléze vrátil, protože k natáčení nedošlo. (Olík)
  • Kuky je jméno plyšového psa dcery produkční z režisérovy filmové společnosti. Svěrákovi se jméno zalíbilo a použil jej pro film. (Milan25)

Reklama

Reklama