Režie:
Roland EmmerichKamera:
Karl Walter LindenlaubHudba:
David ArnoldHrají:
Kurt Russell, James Spader, Viveca Lindfors, Alexis Cruz, Mili Avital, Leon Rippy, John Diehl, Carlos Lauchu, Djimon Hounsou, Jaye Davidson, Erick Avari (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Vědecká expedice objevila poblíž pyramid zvláštní objekt pokrytý neznámými symboly. V přísném utajení ho začala zkoumat armáda, uběhla však dlouhá řada desetiletí, než se našel člověk, který by nápis rozluštil. Egyptolog Daniel Jackson zjistil, že znaky představují souřadnice pro cestu vesmírem na jakousi vzdálenou planetu. Padlo rozhodnutí vyslat tam průzkumnou jednotku pod velením plukovníka O'Neila. Symbol umožňující návrat na Zem ovšem na hvězdné bráně chybí, bude zřejmě teprve na místě určení. Expedice nutně potřebuje Danielovy znalosti, mladý vědec se tedy volky nevolky stává jejím členem. Nepraktický intelektuál se ocitá v prapodivném světě na úrovni staroegyptské civilizace, kde všichni lidé ve strachu otročí božskému vládci a nebezpečí číhá na každém kroku... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (666)
Po dlouhých letech jsem si pustil tento Emmerichův snímek, který se stal takovou startovní čarou pro budoucí seriály Hvězdná brána (z těch znám pouze ten původní z roku 1997, pro úplnost). A musím uznat, že film mnoho ze svého kouzla neztratil. Je tady kvalitní herecké obsazení v čele s Kurtem Russellem, slušný příběh a vynikající triky - a to i dnešní, digitální optikou. Nadprůměrné a zábavné sci-fi dobrodružství. ()
Snímka môjho detstva a videl som ju milión krát. Film Hviezdna brána má pre mňa veľmi kultový nádych. Po ére starých Hviezdnych vojen sa stiahlo Sci-fi trochu do ústrania a na výslnie ho dostala až Hviezdna brána. Efekty sú pravda trochu staršieho rázu, ale to nič nemení na čare a akčnosti filmu. Najúžasnejší je však celý ten nápad s mezigalaktickým cestovaním. Kurt Russell v úlohe plukovníka tiež super. Film toľko nabitý potenciálom, že dal vznik celému seriálovému monštru zvanému Stargate. Seriál sa tomuto skvostnému dielu nemôže zďaleka rovnať a len ho s menším či väčším úspechom vyťažuje. Naozajstný bombónik na poli scifi filmov. Skvelý film s úžasnými hereckými výkonmi Kurta Russella a Jamesa Spadera. Stal sa kultom pre mnohé generácie. ()
Dalším, kdo přispěl svojí teorií do soudku nazvaného ,,Vznik Pyramid", byl Roland Emmerich se svým opusem Hvězdná brána, který má rozhodně zajímavý námět, který tu ovšem není moc rozveden, ale tím nechci říct, že by byl následný seriál lepší. To rozhodně ne. Jenže tento námět je zabit schématickým a prvoplánovým scénářem, který chce za každou cenu bavit, ale překvapivě nenabízí velké množství akce. Místo toho stojí film na povedené výpravě (jen ty pouštní zvířátka vypadala, jakoby se sem zatoulala z Hvězdných válek), na svoji dobu skvělých tricích, výborné hudbě a slušném Kurtu Russelovi. Hvězdná brána je zřejmě nejlepší Emmerichův film a jeden z těch příjemných akčňáků, na které se vždy rád podívám. Tak proč nezatajit dech a neprojít tou vodní hladinou do jiných světů? ()
Jednoznačně nejlepší Emmerichův film, což asi hovoří za vše. To, že ho za pár let televizní seriál i tak strčil do kapsy nejen díky propracovanějším charakterům a jejich úžasné vzájemné chemii, ale i atraktivnějšími světy na druhé straně brány, mě jen znovu utvrzuje v tom, jak velký je Emmerich břídil. ()
Pořád to tam je. Ten základní náčrt má prostě sílu a dává scénáristům možnost udělat téměř cokoliv, zasadit to do jakéhokoliv prostředí a vymyslet si vlastní mytologii od začátku do konce. Nicméně samotné provedení funguje tak na půl. Blockbuster, kde je potřeba trochu vypnout mozek a doufat, že seriál ty slušné náčrty zvýrazní lépe. Což se zřejmě zdařilo. Film? Originální a slibný námět, víc zřejmě Emmerich nesvede. ()
Galerie (55)
Zajímavosti (71)
- Slavný filmový kritik Roger Ebert se netajil svou nenávistí k filmu. (HellFire)
- Náklady na výrobu byly zhruba 55 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- Film vznikal v době, kdy už digitální triky začínaly být běžně používány (ale ještě zdaleka nedosáhly pozdější sofistikovanosti) a filmaři byli novými možnostmi často velmi okouzlení a rádi "si hráli". Trikař Jeffrey Okun (podle něhož později Roland Emmerich s Deanem Devlinem pojmenovali postavu ve Dni nezávislosti, 1996) svého času komentoval úvod filmu: "V dokončeném záběru vidíme egyptskou řeku, po jejímž břehu jdou lidé. V pozadí se tyčí pyramidy a nad nimi září slunce. Natočili jsme to tak, že jsme zarazili palmu vedle arizonské řeky a natočili statisty kolem. Pořízený materiál jsme převedli do digitální podoby a upravili počítačem. Trochu jsme obarvili vodu, aby vypadala jako v egyptských řekách. Pyramidy jsme nascanovali z pohlednice a vložili je do záběru. Pak jsme naemulovali slunce tak, aby svítilo přímo do kamery a vytvářelo odrazy v objektivu. Ve skutečnosti je měl při natáčení kameraman za zády. A pak jsme zjistili, že ta palma vypadá nějak povadle, tak jsme jí digitálně trochu nadzvedli listy. Ale jinak jsme s tím záběrem vůbec nic nedělali." (NIRO)
Reklama