Reklama

Reklama

Závrať

  • Francie Vertige (více)
Trailer

Skupina přátel se rozhodne navštívit terén, který byl pro veřejnost uzavřen. Stezky se nacházejí vysoko v horách. Je tu však ještě něco nebezpečnějšího než samotný výstup. Skupinka zjistí, že v horách nejsou sami. Dobrodružství se promění v noční můru. (oficiální text distributora)

Videa (1)

Trailer

Recenze (249)

Dubro 

všechny recenze uživatele

Prvý polčas záznamu v disciplíne horolezectvo si zaslúži nielen pozornosť, ale miestami aj pochvalu a imho organizátori a súťažiaci prvých päťaštyridsať minút zvládli. Druhý polčas záznamu v disciplíne orientačný beh je už slabšou trávou a tu doporučujem použiť väčšie množstvo slovenskej spišskej hrušky alebo českej zlatej slivky. Oboje prinesú divákovi spokojnosť a filmu 60%. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Dej filmu sa odohráva v horách, ja som sa toho hneď chytil a veril, že to nemôže byť až tak hrozné ako to mnohí opisujú. Nakoniec s pokorou priznávam porážku, pretože toto bolo často strašne na hlavu. Môj blbý pocit ešte umocňoval strašný anglický dabing. Film je francúzky a ani neviem ako som sa dostal k tejto hroznej verzii. Dabovaná angličtina mi prišla z úst hercov ešte trápnejšia než český či slovenský dabing. Úvod filmu je celkom fajn, na snímaní hôr sa toho veľa pokaziť nedá, ale od momentu keď spadne most, to už ide s kvalitou len dole. Asi nemá cenu spomínať strapatého bezdomovca, uvrešťané postavy, chaotické zábery v tme, priblblé chovanie sa postáv...Dôležité je, že "madmaisel" má veľký výstrih na tričku...Takýchto vyvražďovačiek vznikli stovky a tomuto nebudem pridávať body len preto, že mám rád hory. 40%. ()

Reklama

kaylin 

všechny recenze uživatele

Chvíli jsem měl pocit, že by mohl být snímek „Závrať“ výjimečný film, ale on není výjimečný, on je celkem průměrný, protože nedovedl hlavně ve své druhé části nějak zásadně překvapit a ukázat, že ten začátek nebyl vlastně jen velmi dobrý úvod k tomu, aby se zabíjelo. Ti vidláci mi tu přijdou skoro jako pěst na oko a podle mě to nefunguje tak dobře, jak by mohlo, kdyby se tvůrci pokusili o trochu jiného nepřítele. ()

Flipnic 

všechny recenze uživatele

Naprostá pecka z francouské moderní horrorové produkce. Frantíci upustili od ultra-násilných exploitačních jatek a pustili se do ještě okrajovějšího subžánru - survival horroru. Napětí najede okamžitě od začátku, první část v horách byla opravdu excelentní a jen za ni dávám dobré 3* ... Pro mne jako pro člověka se strachem z výšek byl tohle ten pravý psychický teror a agresivní kamera mne vyloženě příjemně adrenalinově mučila ... Druhá část v lese dává vzpomenout na ty nejlepší "oldschoolové lesní pecky", špičkové a nádherné prostředí, "cosi/kdosi" neznámého začíná útočit. Třetí část je pak sice předvídatelná, ale nevím, co by v ní chtěl kdo co mít, když nic extra zde vymyslet ani nejde ... Superakční jatka doprovázená EXCELENTNÍM zvukovým, hudebním a střihovým doprovodem mne naprosto uspokojila ... Jízda jako prase od začátku do konce, vyloženě chválím, na neoriginalitu si nestěžuji ... Plný počet nemohu dát ve vztahu ke kultům jako je Deliverance (1972), Rituals (1977) a další ... ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Čím se liší práce kameramana, hudebního skladatele a scénáristy? Která z těchto profesí je nejnáročnější? Vertige na tuhle otázku velmi zajímavým způsobem odpovídá, neboť kamera tu je velmi dobrá (velkorysé záběry přírody, subjektivní prožitky jednoho z bojácných hrdinů), hudba je spíše průměrná (respektive žánrová, nabízející jednu polohu pro scény napětí, druhou polohu pro scény akce, a někde mezitím střední tempo pro ony velkorysé záběry přírody na začátku, ačkoliv je třeba přiznat, že toto střední tempo v sobě obě předchozí polohy, napětí i akci, celkem důmyslně obsahuje a předvídá tak budoucí dění; s Goldsmithovým Omen se to nicméně a pochopitelně srovnávat nedá) a scénář je velmi slabý (problémem není ani tak schématičnost, jako spíš nemotivovanost řady událostí, které se dějí dosti náhodně, navíc je ten scénář notně bulvární, neboť si vymýšlí jakési nesmysly o mizejících lidech na Balkáně). Klíčové je ovšem to, že tenhle kvalitativní sešup po ose dobrá kamera-průměrná hudba-slabý scénář není podle mě vůbec náhodný, protože kameraman se může vždycky opřít o realitu, kterou snímá, zvlášť v horách jako tady. Hudebník má oproti kameramanovi roli sice stíženou, nicméně i on může vyjít z dopředu vytvořených pravidel, například ze stupnic, v nichž je řada tónů uspořádaných podle určitých pravidel (durové jsou radostné, mollové vážnější), stejně tak ví, že po napjaté dominantě by měla přijít klidnější tónika (existuje prostě nějaký logický sled akordů), navíc je filmová hudba značně eklektická a umožňuje lehce opisovat. Jenže co takový scénárista, který sedí před devadesáti prázdnýma stránkama a musí je od první do poslední zaplnit (1 stránka odpovídá ve filmu zhruba 1 minutě), ale nemůže se opřít ani o realitu, kterou by jednoduše nasnímal, ani o pravidla hudební nauky/teorie? Scénárista prostě nemá tu možnost podobně jako hudebník zavelet k zvýšení dynamiky (hlasitosti), rychlejšímu tempu, k přenášení přízvuku (synkopy), protože scénáristika se na rozdíl od hudby neřídí přesnými zákony akustiky a matematiky (hudba se svými zlomky-takty, frekvencemi-výškou či kruhy-kvintkvartovými je velmi matematickou disciplínou) – když takový hudebník posune celou stupnici C dur o jeden půltón výš, dostane Cis dur, ovšem pokud by chtěl scénárista posunout třeba písmenka ve svém textu, dostane tak maximálně nějakou šifru, ale rozhodně nic smysluplného. Je zkrátka velký rozdíl mezi člověkem-hudebníkem, který má v ruce nástroj, třeba klarinet A, a člověkem-scénáristou, který má v ruce tužku, která ale nikterak vyladěná není, je to prostě jen tužka. Závěr z toho je ten, že zatímco kamera představuje jeden extrém, čistou realitu, z níž lze velmi dobře čerpat, a hudba druhý extrém, naprosto abstraktní umění, z něhož se sice nečerpá tak snadno jako z reality, ale pořád nabízí člověku spousty užitečných výše zmíněných zákonitostí, třeba ty stupnice, a nějak ho vede, tak scénáristka se nachází někde mezi tím, není ani ryze reálná ani ryze abstraktní, a to ji nepochybně dosti limituje. Nechci samozřejmě jakkoliv bagatelizovat práci kameramanů, natož skladatelů, říkám akorát tolik, že skutečnost, že je v tomhle filmu kamera dobrá, hudba průměrná a scénář slabý, není tak úplně náhoda, ale spíš důkaz toho, že existují nějaký obecný zákonitosti a podmínky těchto profesí. () (méně) (více)

Galerie (33)

Zajímavosti (2)

  • Ve části, kdy skupina v dešti vymýšlí, co dál, se střídají scény, kdy Karine (Maud Wyler) čelovku má a nemá čelovku na hlavě. (Timy68)
  • Ačkoliv se děj odehrává v Chorvatsku, tak se celý film natáčel ve Francii. Natáčelo se od září do 28. října 2008 v Alpách v Aussois a Avrieux na několika via ferratách (La Montée au Ciel, Les Rois Mages a Le Parc du Diable) za pomoci průvodců z regionu. A pak v Pyrenejích ve Font-Romeu a Lac des Bouillouses. (bianci)

Reklama

Reklama