Režie:
Hynek BočanScénář:
Miroslav BuberleKamera:
František ProcházkaHudba:
Martin KratochvílHrají:
Jan Hrušínský, Rudolf Hrušínský, Alice Aronová, Bohuslav Čáp, Jiří Hálek, Iva Hüttnerová, Alena Kreuzmannová, Taťjana Medvecká, Petr Pelzer, František Staněk, Miroslav Středa, Miloslav Štibich (více)Obsahy(1)
Chvílemi smutná komedie o rodině, která koupila vilu i s cizím dědečkem... V jedné vile bydlí velká rodina – manželé Květa (A. Kreuzmannová) a Evžen (J. Hálek) se synem (J. Hrušínský), snachou (T. Medvecká), jejich dětmi a dcerou Zdenou (L. Zedníčková). A s jedním úvazkem na dožití v podkrovním pokojíku – starým dědečkem, nikoli vlastním. Děda (R. Hrušínský st.) by už mohl být v ústavu, protože i doktor (P. Pelzer) musel usoudit, že není při smyslech – slaví Vánoce v létě, svými rozmary trápí celou rodinu, jenže ho nakonec všem bylo líto, a tak v domě zůstal. Dům je velký, ale pro tak širokou rodinu je i tahle vila prostě malá. Zvlášť když se Zdena rozhodne vdát a porodit potomka… (Česká televize)
(více)Recenze (38)
Na dobu svého vzniku celkem troufale posazené. Stáří jako zhouba socialistické rodiny, potažmo společnosti, bytový podvodníci a jedna rodinná generace tísnící se v jedné vile s nevlastním dědou. Rudolf Hrušínský, ač v podstatě stráví celou svoji kreaci na lůžku, je excelentní ve své niterné samotě. Zbytek herců, který jej obklopuje, ovšem tvoří důstojný kontrast, takže má scéna zajímavé obsazení. Závěr je hodně krutý, respektive poslední scéna, než naběhnou titulky, je poměrně na uhlazenost a relativní pohodovost tehdejší doby řešena obzvláště cynicky. Najdou se ale také nedotažené podzápletky, takže se divák nedočká dopadení "bytařů", rodina je až moc účelově pospolitá a nikdo z členů není vyloženě zlý. Určitě se jedná ve své kategorii o originální a hořce pojatý tv film. A ani není toliko zatížen naivitou své doby. Hynek Bočan v režijní formě. 7/10 ()
Tragikomedie s ne pokulhávajícím, ale kulhavým scénářem, je ozdobena takovými hereckými výkony, že hravě sejme kdekterou inscenaci se špičkovým scénářem. Naprosto nemohu souhlasit s kOCOURem, že Rudolfa Hrušínského mohl nahradit kůň. Mohl, to je sice fakt, ale pak by tato inscenace nestála ani za polovinu zlomené domácí obuvi. Hrušínského minimalistické herectví je zde naprosto dokonalé a nám, jeho obdivovatelkám, nezbývá, než při pohledu na toto Umění jen blahem chrochtat. ()
Odlesk doby, lidí i tehdejší zábavy. Škoda, že toho Hrušínského není víc a že tam prostě jenom existuje - bez hlubšího významu a bohužel i pointy. Stejně tak by na půdě mohla stát stáj s němým koněm, pro film by to mělo zhruba stejný význam. Jinak ale celkem svižné a na Bočana a tehdejší dobu překvapivě odvázané. Byt za 1500 plus inkaso a tapeta "zvenku" pobavily. ()
Příběh k zamyšlení a určitému bilancování. Mohl být ale ještě mnohem víc vyhrocenější. Tady by to k tématu úplně přesně sedlo. Nicméně, v jedné hodině toho stihli poměrně dost. Mám z toho hořkou pachuť v ústech a je mi tak nějak smutno. Škoda, že Rudolf Hrušínský nedostal více prostoru. Celý příběh by to posunulo malinko někam jinam, což by bylo lepší. ()
Doba se mění. Bytová družstva neměla byty, dnes nemají lidé ani na koupi. Film o rodinných strastech, kdy musí společně bydlet vícegenerační rodina a starat se o bývalého majitele domu k tomu. Přes všechny neshody si ale zachovali lidskost. Byl jsem zvědav, jak příběh dopadne. A doslova dopadl. Konec mě dostal... ()
Galerie (3)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (1)
- Jan Hrušínský si ve filmu zahrál se svým otcem Rudolfem Hrušínským. (Duoscop)
Reklama