Režie:
Kar-wai WongHrají:
Tony Chiu-wai Leung, Cung Le, Elvis Tsui, Hye-kyo Song, Ziyi Zhang, Chen Chang, Brigitte Lin, Meng Lo, Hoi-pang Lo, Berg Ng, Julian Cheung, Max Zhang (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Životopisný snímek zachycující příběh velmistra Yip Mana (Tony Leung Chiu Wai) především v období kolem 2. světové války. Nezaměřuje se však pouze na hlavního hrdinu, ale věnuje se i dalším velmistrům kung-fu té doby, vztahům a konfliktům mezi nimi. Ačkoliv se nejedná o akční film, je v něm poměrně velké množství soubojů prezentujících jak styl jung-čchun, tak i jiné styly kung-fu. (Tamten)
(více)Videa (23)
Recenze (147)
Wong Kar- Wai je pre mňa jedným z mála strihových režisérov, ktorý si dokázali vytvoriť špecifický štýl rozprávania funkčný od jeho prvého filmu až po posledný. Jeho fascinácia detailmi a polodetailmi núti diváka pozerať sa na svet jeho očami. Je to svet drsný, melancholický a neuveriteľne poetický. Ip Man je legendárna postava čínskej kultúry. Má rovnaký status ako u nás Jurko Jánošik len s tým rozdielom že kinematografia je k Ip manovi podstatne štedrejšia. Skôr ako na rýdzo životopisný film sa pozeráme len na určité - dôležité fragmenty Ip manovho života. Na miesto toho aby sme sa pozerali na plnohodnotný kung-fu film sa nám dostáva akejsi poetickej transformácie - kde snech a dážď pomaly padajú, kde telá lietajú vzduchom a kde každý pohyb v sebe zachycuje plynutie a zastavenie času. Pripomína to Yimovho Hrdinu, len bez štýlu wuxia. The Grandmaster je film o strate, túžbe , láske, živote a smrti. Všetky tieto aspekty sú podobne ako v predchádzajúcich režisérových dielach prezentované minimalisticky, v stiesnených priestoroch, ktoré sú svojou pútavosťou takmer nulové. Ale podobne ako predchádzajúci Kaiov film Ashes of time Redux - aj Grandmaster je filmovou básňou aká nemá obdoby. Každý jeden súboj berie dych, vháňa slzy do očí a ku koncu zanechá tú najsilnejšiu katarziu. Filmová kritky si má prečo brúsiť zúbky nad analýzov tohto diela. Je neuveriteľne bohaté na symboly a potvrdzuje status Wong kar-Waia ako jedného z najlepších Hong Kongských režisérov súčasnosti. A Zhang Ziyi a Tony Leung vo svojich úlohách ako obvykle bezchybný. ()
Nečekejte další díl Yp Mana ... Tohle je o "GRANDMASTERS". Je to o mistrech kung-fu, jejich vztazích, stylech, lásce, lásce k bojovým uměním. Yp Man zde není hlavní postava, ale jedna z hlavních. Celý film má pomalé a klidné tempo, vše dokonale vizuálně vytvořeno, velký důraz na detaily (padajícísníh, déšť, kapky, ...). Je to tak intenzivní, že ten film úplně cítíte, jakoby "žil", dýchal, úplně s člověkem splývá ... Neuvěřitelně úžasný umělecký a estetický zážitek. Souboje nejsou hlavní tahoun, ALE - fighty, když nadejde ten pravý čas a nějaký se ve filmu spustí, tak to je něco úúúchvatného!!! Člověk jako by úplně cítil vlny, vibrace a intenzitu, která z úderů a kopů vychází. Je to těžko popsatelné. Tolik zmiňovaný fight na vlakovém nádraží je asi to nejlepší, co zde uvidíte a co jsem za posledních pár let v kung-fu filmech viděl...to se musí prostě vidět. Řada fightů v dešti působí hodně "matrixovsky", jenže choreografie strká Matrix do kapsy a to, co tady ti herci/kaskadéři předvádí, to je neskutečná sada. Ty pěstní sady a výměny, šílená rychlost a kadence, použití nohou a příšerná zdrcující síla z kopanců. Scéna "Yp Man a jeho 8 kopů" ... úžasné!!! Prostě film nezklamal,je to nádhera, je to kus umění, ale je to i to klasické čínské kung-fu,na které jsme zvyklí od počátku 70.let ... ;-) 5/5 ()
Umělecká vizuální stránka filmu měla nejspíš sloužit pouze jako podkres a rámování "dokonalosti" osobně laděné legendě o Yip Manovi, nicméně vzhledem k rozmělněnosti příběhu a ne až tak působivé emocionální rovině se z ní spolu s bojovými scénami stává středobod diváckého zájmu. Zpomalené záběry, ve kterých vyniknou i ty nejmenší detaily letících kapiček deště berou dech, akční scény jsou také naprosto špičkové, jenže je jich málo. Pár moudrých slov způsobí uznalé pokývnutí hlavou, ale celkově děj nepřesahuje intence žánru kung-fu filmů. Rovina neuskutečněné lásky s náznaky poetiky se s opusy Hrdina a Tygr a Drak opravdu nemůže rovnat. Závěr je poněkud natahovaný, evidentně chce prohloubit citovou katarzi, jenže dle mého názoru se film dostatečně nevěnoval prožívání hlavní postavy (resp. dvou postav), a tudíž celé bolení srdíčka tolik nevyzní... 7/10 ()
Očekával bych, že režisér s pověstí Kar-wai Wonga pojme něco tak rutinního jako kung-fu souboje nějak objevně. To se nestalo a vůbec celá audiovizuální stránka je sice nádherná, ale svou standardností připomíná dvouhodinovou reklamu na adidas točenou někým velmi zručným, koho to ale velmi nezajímá. Takže na souboje se kouká velmi pěkně, na dialogy taktéž (ač jsou poměrně nezajímavé), ale nějaká hloubka nebo poetika? Ne nad rámec tradiční řemeslně zvládnuté bojovky. Nejsem nespokojený, jen jsem překvapený tím, jak obyčejný ten film je. Přirovnání sebe sama k Tenkrát v Americe je předem prohraný boj. 3 a 1/2 ()
Poetictejsi a krasne natocena, ale podstatne mene zabavna/chytlava verze dokonaleho Yip Mana. Ackoliv se The Grandmaster chce brat hodne vazne, snazi se o emoce a vsichni si zde radi zafilozofuji, je to cele podano prilis teatralne, bojove sceny jsou spise exhibici s durazem na efektnost (dest, vlak) a veskera snaha je tak v prubehu celeho filmu zbytecne podkopavana. Na epickou story je to navic nedostatecne vypravne a az prilis komorni/divadelni. The Grandmaster je take film, ktery je nutne videt naladen na meditacni vlne s pripravenou zasobou cinskeho caje, jinak se velmi zahy dostavi znacna nuda. 6/10 ()
Galerie (144)
Photo © Corazón Films
Zajímavosti (11)
- Film mal medzinárodnú premiéru 7.2.2013 na MFF Berlinale, kde otvoril celé podujatie, na ktorom však nesúťažil, pretože jeho hongkongský režisér Kar-wai Wong predsedal sedemčlennej festivalovej porote. (ludovit14)
- Režisér Wong Kar-wai, který podle vlastních slov něměl hlubší vědomosti o světě bojového umění, se na natočení filmu připravoval sedm let. Tři roky strávil výzkumem různých škol bojového umění a rozhovory s různými mistry. Wongovi podle vlastních slov šlo o znovunalezení moudrosti a hodnot kung-fu, které se v dnešním světě ztrácí. (KlonyIlony)
- Výroba filmu zabrala tak dlouhé období hlavně díky neobvykle dlouhému pobytu ve střižně, kde se film takřka jeden celý rok editoval do podoby, s kterou byl režisér Kar Wai Wong spokojen. (Conspi)
Reklama