Režie:
Richard FleischerScénář:
Edward AnhaltKamera:
Richard H. KlineHudba:
Lionel NewmanHrají:
Tony Curtis, Henry Fonda, George Kennedy, Mike Kellin, Hurd Hatfield, Murray Hamilton, Jeff Corey, Sally Kellerman, William Marshall, Jiří Voskovec (více)Obsahy(1)
Když už si bostonská policie neví rady při řešení série brutálních vražd žen, které evidentně nic nespojuje, je rozhodnuto vytvořit zvláštní komisi v čele se známým právním teoretikem Johnem Botomlym (Henry Fonda). Vraždění sice pokračuje dále, ale jak se říká, štěstí přeje připraveným. A tak jednoho dne přivede náhoda Botomlyho a jeho spolupracovníka detektiva Di Natala (George Kennedy) vrahovi na stopu. Vyřešení složitého případu je pak překvapivé. Ve filmu, který je inspirován skutečným případem, zaujme zejména mimořádný herecký výkon Tonyho Curtise v roli mnohonásobného vraha Alberta De Salvy. (Historik)
(více)Recenze (89)
"Když donutíte Alberta otce rodiny, aby uznal existenci Alberta škrtiče, zešílí úplně." Nemám úplně v oblibě detektivky, ve kterých je mi na začátku sděleno jméno vraha a pak už jen čekám na to, až ho vyšetřovatelé náhodou potkají v nemocnici. Tak jednoduché to samozřejmě nebylo, ale napnout mě nedokázalo. Spíše mne udivovaly ty dámy, které si v poklidu pouštěly do bytu cizího chlapa, i když byly dostatečně zmasírovány médii o fintách škrtiče. Asi půjdu vyzkoušet, jestli to funguje i u nás. Ovšem než se tak stane, tak se přiznám, že víc než celý hon na DeSalva mne zaujalo zapojení mága Hurkose do vyšetřování případu, protože tohle byla opravdu zábavná postava. ()
Brilantně natočené a formou vyprávění zajímavě zpracované (doslova psychologické) krimidrama. U filmů "dle skutečné události" je vždycky trošku potíž s důvěryhodností prezentovaného příběhu, leč v tomto případě je téměř fascinující civilní (až dokumentaristická - zvláště v závěru filmu) forma vyprávění, včtně užití děleného obrazu v klíčových scénách. Prostě skvělý americký film z filmově vůbec skvělých šedesátých let... ()
Réžia českého znenia (ČT 1992) = ZDENĚK COUFAL - „Povinné čítanie“ pre všetkých tzv. znalcov považujúcich 24 hodín za vrchol dnešnej filmárskej invencie. Skvelá štúdia psychicky narušeného vraha, podporená sugestívnym obrazovým stvárnením a výbornými hereckými výkonmi. Apropo, skutočného škrtiča nikdy neodhalili. (8.10.2004) ()
Najmä vďaka prvej polovici, nijak výrazná dráma, ktorá zaujme akurát formou spracovania. Druhá polovica z hľadiska vyšetrovania, vypočúvania podozrivého rozhodne zaujímavejšia, no v dnešnej dobe sa už nejedná o nijak mimoriadny snímok o sériovom vrahovi, ktorý by si vzhľadom ku skutočným udalostiam zaslúžil nové spracovanie. ()
Stará dobrá filmařina, herecké legendy v nejlepší formě, působivost příběhu umocňující fakt, že jde o skutečné události. Přesto mi něco scházelo. Větší oslovení diváka, trochu jiné vystavění vypravování děje. Nelze automaticky pálit plné hodnocení kvůli prvé větě. Na závěr bych rád vyzdvihl precizní dabing v podání našich nejlepších a největších hlasů. ()
Galerie (4)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (11)
- Poprvé se Tony Curtis objeví až po hodině filmu. (Chatterer)
- V závěrečné scéně Albert DeSalvo (Tony Curtis) prožívá v duchu útok na jednu ze svých obětí. Tony Curtis kvůli tomu chodil zkoušet s jednou mladou herečkou po celý týden do studia. Musel tuto scénu zahrát tak, jako by se doopravdy stala (včetně toho, že přinutil svou oběť, aby se svlékla). Po týdnu měl Curtis tuto scénu zahrát už bez přítomnosti herečky. Po dalším týdnu zkoušení vypiloval Curtis hraní tak, že byl režisér Fleischer spokojen. Potom tuto scénu několik měsíců neopakovali a vrátili se k ní až v okamžiku, kdy ji měli natočit. Režisér byl s provedením této scény nadmíru spokojen. (Rollo_Tomasi)
- Další herci zvažováni pro postavu Alberta DeSalva byli Robert Redford a Warren Beatty. (Chatterer)
Reklama