Režie:
Andy MuschiettiKamera:
Jung-hoon JungHudba:
Benjamin WallfischHrají:
Jaeden Martell, Sophia Lillis, Jeremy Ray Taylor, Finn Wolfhard, Jack Dylan Grazer, Wyatt Oleff, Chosen Jacobs, Nicholas Hamilton, Owen Teague (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Když ve městě Derry ve státě Maine začnou mizet děti, musí skupina mladých chlapců a děvčat čelit svým největším obavám v boji proti zlému klaunovi jménem Pennywise, jehož vražedná a násilnická historie se táhne napříč staletími. (Vertical Entertainment)
Videa (14)
Recenze (1 246)
Má to momenty... ale obecně je to hrozně "mehtastický", když je bohužel hrozně patrný, že to po Fukunagovi přepisovalo víc lidí a tím pádem i víc vizí, který z Toho udělali nesourodý a nepříliš koherentní blivajz nápadů. Posunout Benovi sbírání znalostí o Derry dává vzhledem k jeho čerstvosti ve městě smysl. Ale jen do chvíle, než to úplně dokurví smysl existence Mikea, který je nyní odsunutý zcela na vedlejší kolej, což lze vnímat i trochu jako aplikaci rasového stereotypu, přičemž něco podobného později film udělá i s Beverly, kdy z ní zcela proti její dosavadní postavě udělá "damsel in distress", kterou je potřeba zachránit Losery kvůli ukončení linie s Benem. Ta měla být rozlousknuta až ve dvojce, jenže Muschietti a spol. byli tak posraní z toho, že dvojka možná nebude, že raději linii "uzavřeli" už teď, čímž z Bev udělají na konci totální krávu. Což dost naštve, protože Sophia Lillis je s přehledem nejzajímavější dětskou herečkou na place a fakt si nezasloužila, aby jí postupně zredukovali jen na holčičku k záchraně. Muschietti jinak režíruje rutinně, přesně jak se čekalo. Hororová kreativita žádná, vše je hrané na jump scares pomocí zesílené hudby, takže intenzivní děs opravdu nehrozí. I proto, že samotné scény nemají ani moc gradaci a atmosférou stojí taky za pendrek. Scény s rodiči jsou zase stereotypně oslizlé, což je třeba u Eddieho matky spíš srandovně blbé. Muschietti je o trochu lepší v dětských liniích, ale podobně jako u Bev, Bena a Mika se vše k*rví pod snahou adaptovat pro potenciálně jediný film. Zácházení s Bowersem ve finále je čisté WTF, stejně jako absence jeho kumpánů. Děcka se postupně docela solidně začínají teleportovat (Stan) a chovat se jako totální dementi, kteří zdůrazňují potřebu se nerozdělit, aby se hned rozdělily. No a pak je tu ten velký střet, který jakoukoli poetiku zahrabal pod "umlácení tátovým nářadím". Jako jo, chápu, adaptovat Kingovy feťácké vize není sranda, ale tohle je asi stejně nápadité jako padesátníkovou vylučování stolice. 5/10 ()
Jestli je film dvouapůlhodinová otravná pruda, nebo ne, se dá vcelku zdařile kriticky indikovat tím, jaxe vám chce v kině chcát. Mně se chce skoro vždycky, protože před tím do sebe zpravidla kopnu jedno až dvě lunga, a celou dobu pak intenzivně zapíjím přesolené čipsy, které sežeru ještě dřív, než začne spektákl samotný, abych tolik netrpěl, když mi zkuzvysynský Cinezmrd za mohutně přežiděných 160 kulí začne svévolně přerušovat parádní půlhodinový reklamní blok nějakým posraným filmem, ať chci, či nikoliv. Pardon, nepatrně jsem se opět nechal nadšením unést, ale cítím se vždycky jako bez předehry brutálně opíchaný do prdele dvoumetrovým černochem, když se tolik těším na skvostný komerční blok úplně zadarmo a někdo mi ho v nejlepším vypne. Ale zpět k tomu Tomu a sofistikované chcací determinaci. Takže, existují předlouhé filmy, u nichž, ač vám málem praská močový měchýř, sedíte přikovaný k sedačce, na hajzl ani nepomyslíte a radši si uděláte uzel na egu, jen aby vám z toho skvělého a napínavého děje něco neuniklo. A pak tu jsou ty, u kterých si celou dobu intenzivně přejete, aby už to, kurva, skončilo, a vy se konečně mohli jít vychcat, avšak nejdete, aby vám náhodou neuniklo to, proč z toho všichni ti přechytřelí gayxperti tolik cákají a ženou to do hrubě přeceňovaných výšin, až nakonec litujete, že jste si zbytečně uháněli problémy s prostatou, protože se u toho dalo chodit v pohodě chcát co deset minut. To „proč“ se u tohohle Toho dá vcelku jednoduše vysvětlit dvěma způsoby. Buď neviděli staré To či nečetli knihu, nebo jsou to prostě kokoti. Toto To a tamto To jsou totiž totálně totožné. Skvělá věta pro kokotavé, co říkáte? To nové To má akorát trochu více efixů, lépe hrající nesympatické děti, makabroznější rejtyng a pevnější režii, ale zase horší atmosféru, patinu i Penyvajse než to staré To. Ale jinak je to nachlup stejná časově přebušená nuda s otravnými fakany, plná obvyklých Štefanových midráků ze šikany a úchylných maloměstských rodičů, jež je jen grafomanskou overturou k famózní druhé polovině s dospělými, a kdyby byla o hodinu (300 stran) kratší, vaše hemoroidy (sítnice) by dozajista zaslaly panu Králi děkovný dopis. Můj měchýř říká „hnusná trojka“, nicméně je žádostiv, jak dopadne ta lepší část. ()
Myslím, že neznalost knižní předlohy se v tomto případě vyplatila. Film totiž začíná servírovat hororové pološílenosti nečekaně brzy. Žádné sáhodlouhé budování atmosféry, od počátku jsme vrženi do sympatického dětského příběhu okořeněného o pořádné zlo. Momenty hrůzy jsou poměrně zdařilé, nejedná se (jen) o lacinné lekačky, byť je pravda, že efekt strachu je z největší části založen na hlasitém zvuku. Oceňuji příjemnou propracovanost, nebo chcete-li barvitost charakterů. To je vlastně takové údernější Stranger Things. 7/10 ()
║Rozpočet $35miliónov║Tržby USA $327,481,748║Tržby Celosvetovo $700,381,748▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $24,535,017║ Tržby za predaj DVD v USA $17,948,584║ Retro patina 80.rokov a Stephen King začínajú byť v kurze. Po seriály Stranger Things tu máme ďalší podarený kúsok. Horor bez jedinej známejšej tváre sa stane megahit, prekoná vo svojom žánre rekordy, sila. Režisér Andy Muschietti to prevažne dosť ustojí a dávky strachu, hrozy, brutality tu máme v primeranom tempe. Je na čo pozerať, dejovo svižné, mladé osadenstvo to zvláda. Podmanivý vizuál a potešia slušné masky a triky. /85%/ ()
Rozhodně To nebylo tak napínavé či dokonce strašidelné, jak jsem si od něho sliboval, ale jinak můžu jenom chválit. Líbí se mi osmdesátkový styl a duch, ve kterém se film nese, byl jsem nadšen partou výtečných dětských herců a některé scény se určitě časem zařadí mezi klasické. Když je klaun na obrazovce (scén s ním mohlo být přece jen víc), čeká diváka většinou nějaká ta lekačka, ale časem trošku otupí, protože Pennywiseova úspěšnost není rozhodně stoprocentní, i když mění podoby častěji, než T-1000 a Věc dohromady. Jako svou top scénu bych označil tu s promítačkou, ta byla opravdu chytře vymyšlená a natočená. Dobrá zábava, kterou jsem uzavřel svou malou vánoční hororovou procházku. ()
Galerie (64)
Zajímavosti (113)
- Představitelů dětských rolí se zeptali, kdo by je měl hrát jako dospělé. Finn Wolfhard (Richie Tozier) řekl, že Bill Hader, Sophia Lillis (Beverly Marsh) řekla, že Jessica Chastain, Chosen Jacobs (Mike Hanlon) řekl Chadwick Boseman, Jack Dylan Grazer (Eddie Kaspbrak) řekl, že Jake Gyllenhaal, Wyatt Oleff (Stanley Uris) řekl Joseph Gordon-Levitt a Jeremy Ray Taylor (Ben Hanscom), že Chris Pratt. (ČSFD)
- Žena z obrazu se výrazně podobá postavě z Muschiettiho předchozího filmu Mama (2013). V rozhovoru pro New York Times Muschietti přiznal, že inspirací mu byl obraz od Amadea Modiglianiho, který jej v dětství děsil. (baronGrga)
- Pennywise (Bill Skarsgård) má v celém filmu pouze čtyři minuty dialogů. (ČSFD)
Reklama