Režie:
Miloš FormanKamera:
Philippe RousselotHudba:
Thomas NewmanHrají:
Woody Harrelson, Courtney Love, Edward Norton, Brett Harrelson, Donna Hanover, James Cromwell, Crispin Glover, Vincent Schiavelli, Miles Chapin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Působivý portrét neurvalého, arogantního podnikatele, který záměrně provokuje pokryteckou společnost... Režisér Miloš Forman byl jednou z vůdčích osobností české nové vlny a jeho tři české dlouhometrážní filmy Černý Petr (1963), Lásky jedné plavovlásky (1965) a Hoří, má panenko (1967) patří dnes do zlatého fondu české i světové kinematografie. Víc v Československu natočit nestačil. Politická realita po sovětské okupaci v roce 1968 ho donutila k emigraci. Jako mnoho filmařů před ním (i po něm) se rozhodl uplatnit tam, kde je to nejtěžší – v Hollywoodu. Na rozdíl od mnoha cizinců se mu to skutečně podařilo. Získal dvakrát Oscara za nejlepší režii (Přelet nad kukaččím hnízdem, Amadeus). Vytvořil si pověst svébytného umělce, který nedělá kompromisy a který přitom dokáže svou uměleckou vizi skloubit s komerčními požadavky amerického filmového byznysu. V roce 1996 natočil snad svůj nejkontroverznější snímek, životopis známého pornomagnáta, nazvaný Lid versus Larry Flynt. Jak už název napovídá, osou příběhu je série soudních procesů, v nichž se Flynt snažil (a nakonec toho dosáhl) o důsledné uplatnění svobody slova, zaručené prvním dodatkem Americké ústavy. Forman vytvořil působivý portrét neurvalého, arogantního podnikatele, který záměrně provokuje pokryteckou společnost. Velkou zásluhu na tom má herecký výkon Woodyho Harrelsona v titulní roli, který byl stejně jako režisér Forman nominován na Oscara. Vynikající herecké kreace předvedli rovněž Edward Norton v úloze Flyntova přepracovaného advokáta Alana Isaacmana a zpěvačka Courtney Loveová jako Flyntova láska Althea. Epizodní postavu soudce si ve filmu zahrál sám Larry Flynt. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (490)
Film jsem už viděla několikrát, ale ještě jsem se ho nepokusila hodnotit. A možná bych ani neměla, protože právě když jsem napsala tuto větu, tak ze zdi vedle mě spadl veliký obraz v těžkém rámu, který by mě mohl i zabít. Každopádně jsem chtěla říct, že navzdory všemu a zejména mé lásce k Formanovi, Woodymu a rebelům mi tento film přijde nezajímavý a nudný. Kdybych ho nikdy neviděla, mému vědomí by to nechybělo. A nejspíš ani světu, kdyby nikdy nebyl natočen. ()
90% - Já miluji Formanovy filmy za to, že jsou neuvěřitelně nadčasové, a vždy aktuální. Režisér si i v tomto případě vybral zcela svérázný námět, a naprosto přirozeným a přesvědčivým zpracováním z něj udělal dílo s mnoha otázkami, které člověku vrtají hlavou. Na poprvé bych mu tak vysoké hodnocení nedal, protože se mi zdálo, že se film zbytečně snaží šokovat. Brzy jsem si ale opravil názor. Šok zde není prvoplánový účel, ale následek divákova hlubšího bádání a uvažování. A to mě na "Lid vs. Larry Flynt" opravdu vzrušuje. ()
Dnes už klasika s legendárním režijním rukopisem mistra, kde je každý druhý záběr podobný těm z Amadea. Člověk tedy už po chvíli ví, že dostane výživnou studii osobnosti, která byla kontroverzní skoro stejně jako bohatá. Věcně podané, zábavné a svěží. Takhle máme ty story o vzestupu a pádu rádi. O to víc, když je to tak šťavnaté téma, jako pornografie a svoboda slova vs americká justice. Famózní Harrelson a jedna z největších rolí Courtney Love, po které se postupem času úplně slehla zem. ()
Forman umí vyprávět příběhy, ale co na tom, když se neustále točí v kruhu kontroverzních osobností, které haní systém, případně proti němu silně brojí a bez jakýchkoliv výčitek bojují. Jednoduše řečeno, zůstávají důkazem odlišnosti který popuzuje všednost, průměrnost a šedivost . Bohužel se v tomto začarovaném kruhu točí i celý film o známém porno průmyslníkovi bez servítek a morálních předsudků, který se rozhodl vydělat na animálních potřebách svých spoluobčanů. Kéž by se významný a nepřehlédnutelný český emigrant oprostil od stereotypní koláže soudních pří, doplněné rádoby šokujícími scénami, jenž se dotýkají palčivých problémů na které je především křesťanská konzervativní většina silně alergická. Závěrečný monumentální patos je neodpustitelný, stejně jako podsouvané heroizování a absence jakékoliv dobové hudby, která by dokázala podkreslit střídmé reálie. ()
Datum 18. 2. 1932 je neodmyslitelně spjato s narozením rodáka z Čáslavi, který to dotáhl až do Ameriky, došel si pro 2 Oscary za režii a prakticky ve své kariéře nenatočil špatný film. Miloš Forman je legendou, jehož životní příběh je stejně zajímavý jako jeho filmová kariéra. I když se tyhle dvě kapitoly vlastně navzájem doplňují, především i proto, že Formanova zásada tkvěla v tom, že se musel chopit filmu, který ho něčím oslovil, dokázal se v něm najít. Například u svého nejslavnějšího filmu Přelet nad kukaččím hnízdem sebe vnímal jako hlavního hrdinu McMurphyho a zlou sestru Ratchedovou jako komunistickou stranu, která mu též rozkazovala, co má dělat a co si má myslet. Minimálně stejně osobní pro něj poté bylo zpracování příběhu zakladatele časopisu Hustler ve snímku Lid versus Larry Flynt. Většinou se Forman v hrdinech svých filmů dokázal najít, v případě Larryho Flynta právě kvůli tomu, že stejně jako on nenáviděl svůj politickým systém. Ovšem rozhodně nezašel tak radikálně daleko jako právě Flynt, který na Formanovu otázku, zda mu nevadí, že není ve filmu vykreslen dvakrát lichotivě odpověděl, že se nedá nic dělat, protože to vše byla pravda. Pod slupkou zakladatele zvrhlého časopisu se schovával bojovník za svobodu slova, pro kterého obscénější než sex bylo krom války také lhaní politického systému a zbytečně páchaná brutalita . Téma o svobodě slova bylo Formanovi automaticky blízké, jde navíc o nadčasové téma, které dodnes vyvolává žhavé diskuze a Larry Flynt by nejspíš nebyl dvakrát nadšený z toho, jak taková svoboda slova (ne)funguje dnes. Miloš Forman se nicméně kontroverzní figurky spojené s kontroverzním tématem chopil skvěle a Lid versus Larry Flynt patří když už ne mezi nejlepší, tak minimálně mezi jeho nejdůležitější filmy. Fascinující průlet jednou kapitolou USA stojící dost možná na životním výkonu Woodyho Harrelsona, který primárně nehraje zakladatele pornočasopisu, ale především právě toho bojovníka za svobodu a práva, který je možná označen za duševně nemocného, možná je odsouzen a možná se do toho přimotá nějaký ten atentátník, nikdy se ovšem nevzdá. O to fascinující je poté vnímat příběh Larryho Flynta z dnešní doby a zamyslet se nad tím, co mělo být v 80. letech vrcholem zvrhlosti. A je stejně tak inspirativní, že film, který tak razantně jde proti americké jurisdikci a americkému systému mohl vzniknout. Z Lid versus Larry Flynt se tak stává film, který skutečně vypráví tučný příběh a za pochodu divákovi nabízí různé perspektivy na pohled, kdy je velmi snadné Flynta odsoudit jako magora i člověka, na jehož proslovech skutečně něco je. I díky Harrelsonovu působivému výkonu je ovšem snadné Flyntovi přijít na chuť a především díky Formanově režii a skvělému scénáři dvojice Scott Alexander/Larry Karaszewski vznikl film nejen obsahově silný, ale i filmařsky vtahující. Krom Harrelsona pochopitelně stojí i za zmínku skvělý Edward Norton v roli právníka Alana Isaacmana, který si jako začínající herec splnil svůj sen spolupracovat s Milošem Formanem a po skvělém výkonu v thrilleru Prvotní strach si v roce 1996 střihl další herecký úspěch, kdy Norton jen mohl v následujících letech několikrát předvést, že nešlo o ojedinělé případy. A je tu pochopitelně i Courtney Love jako Flyntova vyvolená Althea. Love byla Formanem vybraná, protože dle něj byla pro roli dokonalá a měl ten správný čuch. Díky testům na drogy se navíc Love musela obejít bez pravidelné dávky drog, film jí díky tomu zbavil závislosti a ona mohla definitivně dostat druhou šanci. I díky skvělému výkonu právě v Lid versus Larry Flynt je to rozhodně dobrá zpráva. Forman navíc dokázal vyvážit vážné momenty s těmi odlehčenými, vznikl díky tomu v součtu i jeden z jeho nejzábavnějších filmů a především Larry Flynt skutečně není ve filmu vykreslen jako Mirek Dušín a i proto je je vlastně pohled na jeho příběh tak fascinující. Pod tou skořápkou bojovníka za svobodu se totiž rozhodně skrýval člověk s chybami, které ovšem film neskrývá. A příběh Larryho Flynta je tak díky tomu i komplexnější, konfrontace spojené s bojem za práva o to intenzivnější a Forman díky tomu dokázal natočit vtahující soudní drama, přičemž téma a komentář skutečně zůstali nesmrtelnými. A Forman skutečně dokázal natočit film, který opět pojednává o síle výjimečného jedince a to charakterním neduhům navzdory. Forman ani v roce 1996 prostě vedle nešlápl. ´´ Můj film je o pornografii asi tolik, jako je Romeo a Julie o sebevraždách teenagerů ´´. Formanův Lid versus Larry Flynt patří mezi nejzásadnější filmy české legendy, který je nadčasový a především strhující. Nejen díky skvělému Harrelsonovi, ale i díky bravurně sepsanému příběhu a především Formanově vypravěčskému umu. Mezinárodní respekt si Forman nevydobyl pro nic za nic, Lid versus Larry Flynt dodnes budiž jedním z důkazů..... () (méně) (více)
Galerie (34)
Zajímavosti (43)
- Kvůli plákatu k filmu stanuli tvůrci snímku na lavici obžalovaných. Soud proběhl v jihopolském Krakově kvůli údajné urážce náboženského cítění. Důvodem bylo zobrazení hlavní postavy v póze ukřižovaného na ženském klíně. Stížnosti na inzeráty a plakáty propagující film se objevily také v Česku a na Slovensku. Na rozdíl od Polska je však v obou zemích Rada pro reklamu zamítla. Plakát ale neprošel například cenzurou Americké filmové asociace MPAA a ve Francii donutila reakce římskokatolických kněží distributora plakát stáhnout. Zakázán byl i v sousední Belgii. (MFJD)
- Hollywoodské sídlo, v němž se část filmu natáčela, byla skutečná vila Larryho Flynta (ve filmu Woody Harrelson), v níž pobýval počátkem osmdesátých let. (Kubrickon)
- Světová premiéra proběhla 13. října 1996 na filmovém festivalu v New Yorku (Varan)
Reklama