Reklama

Reklama

Ragtime

Psychopatický vrah, rozvodové intriky, tvrdohlavý pianista a zběsilý čas nových přeměn v adaptaci románu E. L. Doctorowa.  Ragtime - neboli roztrhaný čas. Takový je i příběh zachycující hroutící se životní styl 19. století a nastupující čas proměn počátku 20. století (jenž později ústí do šokujících zkušeností 1. světové války). První chvíle filmu otevírá vražda, kterou má na svědomí milionářský floutek. Jeho žena se stává "hlavní" figurou v následných rozvodových intrikách. Třetí důležitou postavou příběhu je náhle úspěšný černošský pianista, který není ochoten se dál krčit před manýrami některých omezených bělochů a chce vzít zákon do svých rukou... Románový bestseller spisovatele E. L. Doctorowa se stal předlohou čtvrtého amerického filmu režiséra Miloše Formana. Za kamerou přitom stál další náš úspěšný filmový tvůrce Miroslav Ondříček. Jejich společnou zásluhou zůstal v literárním přepisu důraz na vykreslení dobové atmosféry i na herecké obsazení (za pozornost stojí především James Cagney ve své poslední roli komisaře Walda). V malých rolích se ve filmu mihnou Jan Tříska a Pavel Landovský. Snímek byl nominován na Oscara v osmi kategoriích, nezískal však ocenění v žádné z nich. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (192)

Mononoke. 

všechny recenze uživatele

Oproti knize je film místy hodně osekaný a zjednodušený (ale aby neměl 300min.stopáž, tak to ani jinak nešlo), a je možné, že kdo knihu nečetl, bude se trochu ztrácet a k postavám si nevytvoří vztah. Jinak výborná výprava, pro milovníky počátku 20.stol. přesně to pravé. Další skvělý kometář - kromě toho mého: Hellboy :P ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Film, který se vylučuje z Formanovy tvorby podobně jako Goyovy přízraky, chybí zde jeho příslovečný nadhled a hlubší i chápavější zaměření na jednotlivé postavy, ty jsou trochu chladné a to hlavně kvůli epizodickému ději, který rovněž nemá v jeho ilmografii tradici. Nkěteré linie by si zasloužily více místa možná i na úkor té hlavní, jelikož sáhodlouhá scéna z Morganovy knihovny se jevila v rytmu zbytku filmu trochu těžkopádně. Avšak devizou snímku je na "přistěhovalce" až neuvěřitelně podchycená atmosféra USA přelomu staletí, jíž hodně napomáhá i Ondříček, který je však zde trochu rezervovaný. Herci jsou opět pečlivě vybraní a výborně zapadají do pietně vykresleného světa. Kdoví, nebýt zásahů studia by výsledek mohl být silnější a snad i "formanovštější" (viz chybějící linie světaznalé feministky). ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v květnu 2019. Ragtime je svéráznou filmovou anekdotou, se kterou nedokáži navázat bližší vztah. Miloš Forman opět nechává vyniknout své cynické a nihilistické zaujetí pro vedení příběhu a vyzdvižení pointy, svědomitě dobývá absurdity běžného života, slídí po intimních záhadách a morální stav společnosti je pod těžkou palbou vzdušného náletu naléhavého hlasu kritiky. Miroslav Ondříček bravurně zachytil ozvěny času minulosti z počátku dvacátého století v paprscích lyrického rozednění, v táhlém melancholickém pláči i v náladách škodolibé rozpustilosti. Ragtime se pokouší uchopit každou vášeň i bolest života a udává své příběhy i aktéry. Naráží na rasismus a buší rozzlobeně na zapečetěnou plechovou bránu. Všímá si emancipace a feminismu a pohrává si s novým pohybem stavu věcí. Vyznává lásku, dvoří se půvabu žen, nevěrně jiskří a žárlivě bouří. Vzpomíná na sociální nerovnost, běsní a zlověstně křepčí u hořkého pocitu nespravedlnosti. Ragtime je pestrobarevná mozaika v působivém filmovém rámu, přesto mě nechává netečným ke svým snahám. Hlavním zprostředkovatelem amerických emocí počátku dvacátého století je výrobce vlajek (sympatický James Olson), decentní hlava úspěšné rodiny. Je zdvořilý, přesto se neodvažuje rozbíjet tradiční společenské konvence. Má humanistické povědomí, přesto se nedokáže povznést nad tradiční procesy všech rolí. Svět a touhy mění svou polaritu i sevření světa. Hlavní ženskou postavou je manželka (šarmantní Mary Steenburgen) prosperujícího výrobce vlajek. Je křehká a citlivá, přesto pevná při prosazování zásadních aspektů lidskosti. A ženský půvab taje pod dotyky pozorného muže, ženské uvědomění slaví své nepatrné vítězství. Nejsmutnějším hrdinou příběhu je Coalhouse Walker Jr. (velmi zajímavý Howard E. Rollins Jr.), ctižádostivý černošský pianista. Americký sen o bohatství dostává zcela jasné proporce, přesto sebevědomí umírá na pýchu a monstrum, jménem rasismus, se v ohrožení staví k zarytému potrestání za narušení osvědčených pořádků. Důležitou postavou je švagr výrobce vlajek (velmi příjemný Brad Dourif), schopný znalec v oboru zábavné pyrotechniky. Neopětovaná láska posouvá mužskou nenaplněnost do výbuchu zloby a svérázné formy společenské odplaty. Významnou postavou je Rheinlander Waldo (zajímavý James Cagney), zkušený newyorský policejní komisař. Rasismem naštvaný černoch představuje nepříjemné bolení hlavy. Podstata skutku není důležitá a hlavním cílem je zajistit klid a pořádek bez zbytečného ničení. Výraznou ženskou postavou je Evelyn Nesbit (sympatická Elizabeth McGovern), mladá atraktivní tvářička masové zábavy. Naivní prostoduchost střídá její místa určení. Ze sborové tanečnice je manželkou milionáře, je středobodem žárlivého sváru, milenkou i novou hvězdou, stoupající strmě vzhůru. K výraznějším postavám patří Tateh (příjemný Mandy Patinkin), ruský imigrant, pouliční výtvarný umělec a nová hvězda filmového světa v režisérském křesle. Je spojnicí několika nitek osudu a vše dělá pro svou malou dcerku. A je zde také Willie Conklin (zajímavý Kenneth McMillan), velitel dobrovolných hasičů. Úspěšný černoch je skandálním pobouřením poklidu správného života, ale kanadský žertík si každý nenechá líbit. Z dalších rolí: spořádaně kultivovaný bojovník za černošská práva Booker T. Washington (Moses Gunn), precizní právník zámožné rodiny Thawů Delphin (Pat O'Brien), Evelynin nový taneční mistr (Donald O'Connor), Walkerova bojácná a snaživá snoubenka a služka Sarah (Debbie Allen), světoznámý iluzionista Harry Houdini (Jeffrey DeMunn), Evelynin psychicky nevyrovnaný manžel a průmyslový magnát Harry Kendall Thaw (Robert Joy), životem bezstarostný architekt Stanford White (Norman Mailer), rasistické konvence nepřekračující strážník P. C. O'Donnell (Jeff Daniels), Tatehova nevhodně nevěrná manželka Mameh (Fran Drescher), nový a ctižádostivý Evelynin manažer (Zack Norman), podobně neodbytný nový Evelynin agent (Norman Chancer), tvrdá a vypočítavá matka magnáta Thawa (Eloise Taylor), americký viceprezident Fairbanks (Thomas A. Carlin), malý synek výrobce vlajek (Max Nichols), malá Tatehova dcerka (Jenny Nichols), či členové komanda a prodloužené Walkerovy trestající ruky (Samuel L. Jackson, Frankie Faison, Calvin Levels a Dorsey Wright). Ragtime má vše, s čím Miloš Forman pracoval rád. Marný boj jedince proti neprodyšnému soustrojí společenských zvyklostí a nespravedlivého řádu života. Cynismus si krutě pohrává, nihilismus znevažuje, obrazy se pnou od obzoru k obzoru, morální kritika letí krajem. A mě ten guláš nedokáže strhnout ani opakovaně. () (méně) (více)

Wiikii 

všechny recenze uživatele

Podívaná, která má své kouzlo. Kde musíte obdivovat krásnou vizuální podobu přelomu 19 a 20 století, či reakce postav, které nejsou tupě zpracované jak to bývá u dnešních blockbusterů, každá má svou kvalitu, jen v tom propojení těchto postav, respektive v jejich příbězích nebyla ta dokonalost, ale to se dá čekat, však jinak by ten film byl na pět hodin. .... HODNOCENÍ: 75% (4*) ()

hous.enka 

všechny recenze uživatele

Proč mi nikdo neřekl, že Ragtime je tak dobrý film? Jasně, Forman přepálil stopáž minimálně o půl hodiny, ale jinak je to naprosto nadčasový film, kterému je dneska už víc jak pětatřicet let. A na svůj věk rozhodně nevypadá. Měla jsem pocit, že se ve filmu pořád něco děje a zpětně nejsem schopná říct, která dějová linka se mi líbila nejvíc. Asi ten černý pianista a jeho nablýskané fáro byli nejlepší. Jenže pak i dějová linka ženy-manželky se mi moc líbila. I jejího bratra, který zezačátku vypadá trochu jako úchyl. A vlastně i ta tanečnice, která nemá ve vztazích úplně jasno, mě oslovila. Nebýt té délky filmu, zkoukla bych to hnedka znovu. A vidět Ragtime v kině Ponrepo v rámci přehlídky Formanových narozenin pro mě byl skvělý zážitek. Všechno nejlepší, pane Formane, do dalších let. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (26)

  • Zrádnou fází vzniku filmu se ukázal být střih. Miloš Forman později vzpomínal: "Při stříhání každého filmu přijde chvilka, kdy vzývám ďábla a nabízím mu svou duši za nový pár očí. Když člověk totiž žije s filmem rok, začnou ho najednou i ty nejlepší scény otravovat. Všechno mu připadá fádní a nudné a v tu chvíli je vítaná každá změna, a to i změna k horšímu, jen proto, že cokoli jiné se mu náhle zdá svěží a lepší. Pokud člověk o tomhle nebezpečném psychologickém mechanismu neví, může se zbytečně připravit o dobrý materál a dobré nápady. Při Ragtimu můj mladý hlavní střihač nikdy ani nazapochyboval o mém rozhodnutí a nikdy se mi nepokoušel oponovat vlastními názory. Prostě jen slepě vykonával mé pokyny. Mám stříhání moc rád, ale potřebuju mít proti sobě ve střižně tvůrčího protivníka, jinak je to pro mě nádeničina. Sama ta práce je stereotypní, člověk se věčně nimrá s tím samým, počítá okýnka, přehazuje záběry, a to pořád dokola. Snažil jsem se střihače uspokojit, zbavit ostychu a trémy, ale nepovedlo se mi to. (...) Proto byl pro mě střih u Ragtimu tou nejhorší fází." (NIRO)
  • Finančně nejnáročnějším projektem filmu byla rekonstrukce někdejší podoby dlouhého bloku newyorské Madison Avenue s budovou Morganovy knihovny, jehož kulisy byly postaveny v Londýně na pozemku sheppertonských ateliérů. (raininface)

Související novinky

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

Kompletní retrospektiva Miloše Formana!

07.11.2012

Přijďte dát divácký dárek Miloši Formanovi k osmdesátinám, které letos oslavil. V kinosále Městské knihovny v Praze se bude od 7. do 13. prosince konat Forman Festival, kompletní retrospektiva této… (více)

Reklama

Reklama