Reklama

Reklama

Městečko Záhad

(seriál)
Animovaný / Komedie / Rodinný / Horor
USA, (2012–2015), 15 h 18 min (Minutáž: 21–29 min)

Tvůrci:

Alex Hirsch

Hudba:

Brad Breeck

Hrají:

Jason Ritter, Alex Hirsch, Kristen Schaal, Linda Cardellini, Kevin Michael Richardson, Keith Ferguson, John DiMaggio, Will Forte, Grey Griffin, Tara Strong (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(41)

Obsahy(1)

Rodiče pošlou dvojčata Dippera a Mabel na léto k prastrýčkovi Stanovi do Gravity Falls, kde děti zjistí, že se ve městě děje něco velice zvláštního. (Disney Channel)

Recenze (118)

6thSun 

všechny recenze uživatele

Lehce nadprůměrný animák, s příjemnými crazy momenty (trpajzlíci v prvním díle, hi-tech monster ve druhém), potěší i dabing Kristen Schaalové (Flight Of The Conchords). Co naopak dráždí nervy, jsou absurdně dlouhé úvodní titulky, takhle se to přece už dnes nedělá, nejsme v devadesátkách proboha! 60 - 70% ()

Blue.Shark 

všechny recenze uživatele

Gravity Falls má několik zajímavých vlastností. Zaprvé to není tupý seriál. Zadruhé se v něm objevuje dobrý až lehce bizarní humor. Zatřetí si člověk zamiluje hlavní postavy. Začtvrté byl super nápad zakomponovat parádní šifry, které se objevují v každém díle. Zapáté dokáže kreslený seriál způsobit velmi nepříjemné pocity, když má (jako dítě bych se nejspíš podělal z Billa Cyphera nebo jeho poskoků...a to nemluvím o Shapeshifterovi. Jeho scény byly chvílemi vážně odporné). V seriálu jsou některá hluchá místa, ale potenciálu je využito velmi dobře. Doufám v další díly. ()

Reklama

hroubek 

všechny recenze uživatele

S01 - Našel jsem si to na Disney+, a je to parádní animovaný seriál, který má spoustu luxusních nápadu, dobrých fóru a netradičních zápletek. Moc mě to baví a těším se až se pustím do další řady. 8/10 S02 - Druhá řada jede ještě větší bomby, než ta první, navíc přichází zajímavá odhalení a seriál si pro nás schová jedno velmi epické finále. Konec je opravdu silný a dojemný. Tahle parta mi přirostla k srdci a Wendy je top holka. 9/10 ()

Víteček 

všechny recenze uživatele

Nějako chvíli jsem si k tomu hledal cestu a byl to rozhodně spíš slabší 4* seriál, ale postupně to celé uzrálo a bylo skvělé, jak byla vykonstruovaná hlavní příběhová linka napříč celým seriálem. Drobné věci z mnoha různých dílů se postupně projevovali v dílech pozdějších a vše to působilo uceleně i když praštěně. Mable je skvělá i se svým zcela zbytečným vystřelovacím hákem a dohromady s Dipperem působí jako opravdoví sourozenci a i jiné postavy nezůstávají pozadu. Animace je opravdu specifická (v dobrém) a hodně hravá.Nejlepší z dílů asi ten s Boy Bandem. V české verzi škoda změny dabingu v průběhu seriálů, která rozhodně nebyla k lepšímu. 90% ()

dennykr 

všechny recenze uživatele

Nejdřív takhle, jsou dvě věci, které mě při čtení o Gravity Falls trošku trápí: hledání “velkých” témat a fragmentarizace vyzobáváním jednotlivostí. // Pročtením stovek tematických subredditů, komentářů na databázích a zbytečně dlouhých Tumblr postů jsem došel k (samozřejmě zkreslenému) závěru, že pro hodnocení dětských seriálů je naprosto klíčové, jestli obsahují nějaká “dospělá” témata. Adventure Time, Regular Show, ale vlastně i takový Phineas & Ferb by mohli vyprávět. Na druhém místě pak bývá posedlost rozklíčováním všech drobných tajemství, easter eggů a šifer, jež seriál obsahuje. Jenže ve všech těch jednotlivostech a přirovnáních ke Twin Peaks či Lost se ztrácí samotné Gravity Falls. A proto se jim vyhnu. Nemůže být seriál pro děti prostě jenom výborným seriálem pro děti? Může! // Prostá zápletka sourozenců Dippera a Mable na prázdninách u divného strýčka se začne komplikovat a Gravity Falls se stává především sofistikovaně vyprávěnou pohádkou, která ani jednou za čtyřicet dílů nezvolní tempo, dokonale pracuje s pozorností diváků a – na rozdíl od jiných pohádek – nikdy nepůsobí staticky. Shrnu to ve třech bodech. // (a) Svetry! Na té úplně nejpovrchnější rovině jsou drobnosti, jako právě Mabeliny svetry. Ty se totiž v každé epizodě mění podle hlavní zápletky. Pokud jsme zvyklí na Spongebobovy kalhoty nebo Finnův zelený batoh, proměna animovaných kostýmů je příjemně svěží. Vizuálně tak seriál nepůsobí jako nekonečné opakování téhož, ale jako kontinuálně se vyvíjející příběh. Podobně fungují vedlejší postavy, jejichž charaktery se postupně prohlubují a role ve světě mění. V deváté epizodě se objevivší vepřík Waddles v seriálu vydrží až do konce, nebo když se jiná postava stane starostou, v této pozici už zůstane. Nepřichází žádný návrat k původnímu stavu. Gravity Falls tak ukazuje dlouhodobější dopady jednotlivých akcí a pohádkový svět jimi formuje. Vše najednou působí daleko živějším dojmem. // Konstrukce na úrovni řady i epizod! (b1) Každý díl totiž sestává ze dvou vzájemně propojených zápletek, které do jisté míry odráží vztah mezi dvojčaty. Hlavní linka se týká uspořádání fikčního světa a ústředního vyprávění. Pak je tu podzápletka, jež slouží především k rozvíjení psychologie jedné z postav. Jenže ta mnohdy obsahuje informaci zásadní pro řešení linky hlavní! Pouze jejich spoluprací je možné odstranit hlavní problém. Příkladem budiž epizoda The Last Mablecorn. Objevuje se hrozba trojúhlého zlouna Billa, který může rozpoutat konec světa. Tu řeší Dipper. Jediným způsobem, jak hrdiny ochránit, je získat vlas jednorožce. Jenže ten se jím rozhodne obdarovat pouze ryze dobrého člověka. Zde se přidává osobní podzápletka, jež stojí na snaze Mable dokázat jednorožci Celestabellebethabelle, že si vlas zaslouží. Rozřešení osobního konfliktu má za následek vyřešení i hlavního problému s Billem. Gravity Falls tak chytře nachází podvojný způsob, jak rozdělit dvacetiminutovou epizodu do dvou paralelních, ale ve výsledku provázaných narativních rovin a díky tomu nikdy nenudí. (b2) Když půjdeme výš, tak osciluje mezi klasicky polonávaznou a návaznou serialitou s občasným úskokem v podobě rozrušující. Právě díky tomu má Gravity Falls tak výborný rytmus i v dlouhodobém horizontu celé řady. V praxi to vypadá následovně. První sezónu tvoří dominantně samostatné epizody, které fungují jako Monster of the Week díly Akt X. Objeví se monstrum / úkaz a Dipper využívá tajemný deník, aby jej porazil. Dlouhodobé problémy se odkládají – klíčová otázka týkající se tajemného podzemního úkrytu strýčka Stana je položena v prvním díle, ale vrátí se až ve dvacátém – nebo se objevují nárazově. Na prvním místě stojí prozkoumávání fikčního světa, načrtávání jeho pravidel a prohlubování vztahu mezi dvojčaty. K návazné serialitě se dostáváme v závěru první série, kdy několik posledních dílů představuje vyvrcholení snahy malého Gideona získat domov našich hrdinů. Ve druhé řadě stále sledujeme epizodické případy, ale objevování se dlouhodobějších linií je frekventovanější. Postupně se připravuje půda pro dramatický zvrat ve dvanáctém díle, který dynamiku vyprávění kompletně promění, přepíše množství z toho, co jsme se dosud dozvěděli a přepne primárně do návazného modu, jež vydrží až do konce. Gravity Falls se daří neustále proměňovat způsob, jakým vypráví. Nikdy nezamrzne na místě. (c) Jedno léto! A možná nejsilnější stránkou Gravity Falls je způsob, jakým nakládá s ústředním tématem a záměrně omezeným rozsahem dvou sérií. Jde pouze o jedno léto v životě dvanáctiletých sourozenců, na jehož konci čeká nová škola a dospívání odstartované třináctými narozeninami. Seriál poměrně logicky konstruuje srozumitelné významové vyvrcholení, ale to na působivosti neubírá. Jasně stanovený deadline konce léta a čtyřiceti epizod mu dodává rozměr, jaký nekonečným seriálům pro děti chybí – pomíjivost. Diváky tak dostává do stejné pozice jako hlavní postavy, které jsou pravidelně konfrontovány s časovým rozměrem svého dobrodružství. A ten – u pohádky absurdně dojemný – pocit blízkého konce je sice frustrující, ale hlavně prohlubuje působivost epizodických příběhů. Což je asi to nejzásadnější, co se Gravity Falls snaží dětským divákům předat – sílu přítomnosti. Zatímco dlouhatánské dětské pořady většinou utvrzují mýtus nekonečných prázdnin, Gravity Falls tematizuje jejich prchavost. To podporuje i odepření veškerých informací z mimoletního života Dippera a Mable. Neznáme jejich rodiče ani běžný život. Zatímco monstra obývající lesy v okolí ústřední Mystery Shack jsou vytažena na světlo a pojmenována, každodennost zůstává v husté mlze nejasnosti. A díky tomu jde o pohádku nejen brilantní ale extrémně dojemnou. () (méně) (více)

Galerie (31)

Zajímavosti (34)

  • Na konci každé epizody je vidět krátký, zdánlivě nesrozumitelný text nebo číslo. Po rozluštění je možné odhalit skrytý vtip nebo referenci na událost v díle nebo v některé z následujících epizod. Návod k rozluštění je ukryt v úvodních titulcích. Stačí si je pustit pozpátku a uslyšíte šepot, který prozradí klíč k rozluštění. Hádanka je v každém díle jiná. (Myath)
  • Seriál obsahuje množstvo skrytých odkazov a zakódovaných šifier, napr. v podobe rozhádzaných písmen vo vete. (GTS_PUNK)

Reklama

Reklama