Režie:
Ron HowardScénář:
Charles LeavittKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
Roque BañosHrají:
Chris Hemsworth, Benjamin Walker, Cillian Murphy, Ben Whishaw, Brendan Gleeson, Jordi Mollà, Tom Holland, Charlotte Riley, Joseph Mawle, Edward Ashley (více)VOD (2)
Obsahy(3)
V zimě roku 1820 byla velrybářská loď z Nové Anglie napadena čímsi neuvěřitelným: velrybou mamutích rozměrů s obrovskou vytrvalostí a téměř lidskou touhou po odplatě. Toto skutečné námořní neštěstí inspirovalo spisovatele Hermana Melvilla k napsání románu Bílá velryba. (Freeman Ent.)
Videa (7)
Recenze (543)
jsem nadšený, že nejpřeceňovanější režisér světa konečně natočil něco, co vypadá jako film, namísto pouhého ilustrovaného scénáře (ano, správně, je v tom rozdíl), tj. pohyblivé obrazy, jejichž estetice neschází smysluplnost a krása. snad Howarda nepřeceňuji příliš, když v jeho obrazech rozeznávám inspiraci tvorbou Ivana Ajvazovského, protože už ta možná souvislost vlévá do významové struktury filmu bohatství dalších cenných souvislostí. cinefil ve mně by měl být mimořádně potěšený. a je. a vlastně i ten narativ, čili aspekt, na kterém většina mainstreamových filmů v mých očích "vázne na mělčině", mě zde svým způsobem také těší. jak jindy nesnáším ta samoúčelná rámcová vyprávění, o to více mě zde nadchlo, jak rámec vlastně pozvedá sofistikovanost a tak vlastně i hodnotu vyprávěného děje, jelikož svou zprostředkovaností odlehčuje krajní nevěrohodnost předlohy, tedy Moby Dicka, inspirované jen o krapet méně nevěrohodným námořnickým mýtem o mstivé velrybě, založeném velmi volně na reálné plavbě Essexu, zatímco ale zároveň s tím sugeruje divákům dojem autentičnosti, jakou se přeci musí nutně vyznačovat vyprávění podávané s takovou neochotou a zahanbením, jaké předvádí Gleesonova postava. a tak jsem rozpolcený, když na jednu stranu tleskám důvtipu, s nímž film manipuluje svými diváky, na druhé straně polykám žluč nad tím, že zmíněná autentičnost je jen iluze a všechno je to falešné. jako skoro celá ta továrna na sny, jejímž dělníkem podle všeho Howard nikdy nepřestal být ani v jednom záběru jediného svého filmu. cinefil ve mně by měl být znechucený a pobouřený tím, jak se v námětu samo o sobě velice naturalistickém podařilo neutralizovat všechny vzrušující pachutě a vydestilovat z něj syžet tak naprosto nezajímavý, že nad tím vlastně více než co jiného žasnu; takovou typickou hollywoodskou limonádu pro celou rodinu. a je. čili v posledku jsem cinefilně nadšený i cinefilně zhnusený a mám pocit, jako kdybych měl zrazovat své svědomí, ať už budu hodnotit kladně či záporně. proto ta mimořádná potřeba vyjádřit se tentokrát i slovy. domnívám se, že obecně platí, že pokud se nemohu rozhodnout, bude spravedlivější zvolit vyšší z obou zvažovaných hodnocení. budiž tedy. ()
Klasické dobrodružné filmy jsou v současné době poměrně nedostupné, takže jsem vděčný za každý takový kousek. Škoda je, že tohle svůj silný námět nedokáže podat dostatečně syrově, trochu klouže po povrchu a i přes několik nepříjemných scén pořád vypadá příliš učesaně. Z podobných námětů stačí vzpomenout třeba Master and Commander, který dokáže dokonale pracovat s atmosférou i tam, kde Aubrey a Maturin hrají Mozarta, natož když se hádají o povinnostech a slibech. Tady naopak když má dojít k názorovým střetům dvou osobností, zejména kapitána Pollarda a prvního důstojníka Chace, tak to nikdy nepůsobí tak, jak by mělo. Nebo ve scénách na člunech, kde bych čekal doslova "zažrání" (ehm) do situace, nevyzní to s patřičnou silou. Např. v Donaldsonově verzi Bounty podobné scény na člunu poručíka Blighe jsou ohromně silné (třeba dělení chyceného tereje). Je třeba zmínit, že na nedostatku syrovosti se podílí i poměrně průměrné technické zpracování, scény bouře v již zmíněném 12 let starém Master and Commander dokázal Weir podat, tak, že jsem měl pocit, jako bych na HMS Surprise přímo stál. A když už jsem u té kritiky, tak v závěru (a vlastně v rámující dějové linii) si film realitu poněkud poupravil, alespoň pokud mohu soudit podle wikipedie. Teď to vypadá, že nenechávám nit suchou (zkrátka to moře), ale na druhou stranu vůbec nelituji, že jsem film viděl, byly to dvě příjemně strávené hodiny při správně chlapském dobrodružství, jakých už moc není. Já ty 4* dám, ale je to opravdu hodně mezi. ()
Ron Howard zlý film nenakrúti. Akurát občas netrafí úplne do čierneho. Tých pár scén od stola, pri ktorom začína a končí rozprávanie, je silnejších než samotná plavba. Scenár na lodi postupuje neobjavným oboznamovaním s postavami a stavia ich do predvídateľných konfliktov. Z ich miesta v príbehu navyše neždíma, čo by mohol, a celkovo tak úplne nevie, o čom chce rozprávať v prvom rade. Tém je viacej, ale ani jedna z nich nie je motorom filmu. Máme tu konflikt kapitána a prvého dostojníka, tragédiou vrcholiacu honbu za bohatstvom, či zamyslenie sa nad tým, kam až je OK zájsť pre záchranu vlastného života. Ale všetko je to iba rutinne naznačené a nepoháňa to rozprávanie príbehu vpred. Najdiskutabilnejším prvkom filmu je potom zabíjanie zvierat, ktoré má naše postavy robiť hrdinami, plniacimi si svoju veľkú rolu, aby sa mohli vrátiť domov za svojimi rodinami. Dnešná doba takejto príbehovej konštalácii nemože priať. Na film sa dobre pozerá. Obzvlášť diváčky budú chrochtať blahom. Ale nie je to strhujúci biják, aký sme od Howarda čakali. Všetko to divácky atraktívne ukázal v akčnom zostrihu v traileroch a práca s postavami, ktorá tomu mala dať dramatický oblúk, je slabšia. ()
Předem jsem vůbec nevěděla, že to režíroval Ron Howard, a tak jsem si během filmu pořád říkala něco jako "Jéžišku na křížku, to za nějaký levný peníz natočil nějaký debutant, to je hrozné, nálady a záběry na sebe nenavazují, rámcový příběh nefunguje, textové popisky v obraze působí hloupě a nadbytečně, dějový oblouk nefunguje, protože se tam paradoxně skoro nic neděje, chemie postav nefunguje, ten týpek hrající kapitána vůbec nefunguje, Cillian Murphy měl hrát kapitána, protože takhle je úplně strašně promrhaný, a vlastně ani Thor ve své roli moc nefunguje, neboť působí spíš jako kulturista, co plní něčí pokyny, než jako schopný herec, posádka je složená z nevýrazných zapomenutelných obličejů, takže je nemůžu od sebe rozeznat nebo si k nim vytvořit vztah, je to ode mě špatné, že fandím té velrybě?" No a pak si přečtu, že to nebyl žádný debutant, nýbrž Ron Howard, a mé mínění o filmu je ještě o trošku horší, pokud je to vůbec možné, protože to ani není jeho obvyklá rutina, je to zkrátka špatný a nefunkční film. Například scéna po bouři, když už jsou jenom ve člunech a Thor si jde promluvit s Cillianem, působí, jako by před ní a po ní vystřihli minimálně tři minuty filmu, protože prostě na nic nenavazuje, odehrává se v jiném světle a v jiné náladě postav i počasí, a vypovídá tím pádem leda jenom o tom, jak celý film působí zmatečně a amatérský poskládaný dohromady. Nebo scéna, kdy hodí malého Spider-mana do velryby. Je připravovaná (i zpětně popisovaná) jako iniciační zážitek pro postavu, která je jak nováčkem, tak naším průvodcem a vypravěčem (a tedy způsobem, jak si k filmu vybudovat nějaký vztah), ale je ustřižená hrozně nepřirozeně a na honem aniž by se v ní něco stalo a hrdina nebo kamera/divák se stačili rozkoukat uvnitř a uvědomit si, co se děje, takže to opět jenom ruší v pokusu o plynulé sledování a vytvoření nějaké atmosféry. Jo a vizuálně je to celkem ohavné a nereálně vypadající. Se slzou v oku vzpomínám na "Master and Commander" Petera Weira, tak má vypadat námořní film o lodi pronásledované démonem. P.S.: Zároveň je celkem depresivní si přečíst, že skutečnému kapitánovi bylo v době vyplutí Essexu 28, kdežto herci bylo v době premiéry 33, prvnímu důstojníkovi bylo 21, kdežto Thorovi bylo 32 a plavčíkovi bylo 14, zatímco Spider-manovi bylo 19 (a většině skutečné posádky bylo pod 20 let). O kolik by to mohlo být lepší, kdyby se tomu snažili víc přiblížit. ()
Copak film, ten byl tak nějak podle očekávání. Kluci se rozjeli na moře a kdo se jmenoval Hemsworth, ten měl šanci se i vrátit. Laškovali s rybkama, škádlili se i mezi sebou, pečovali o necky anebo bojovali s dvoudenním zpožděním hned druhý den plavby. Mnohem důležitější věci se ovšem začaly dít až s nástupem titulků, když spustil Chorál bílé velryby. Tak niternou hudbu jsem v kině neslyšel od dob Gran Torina, a to si pište, že jsem tam mezitím párkrát zašel. Jestliže byli kluci dvě hoďky v srdci moře, tak film se díky těmhle pěti minutám dostal do srdce Pepince a seňor Baňos do mojí topky. Uklizečka si mě pak spletla s poutačem, jak zařezaně jsem seděl v křesle. Ale jinak jako samozřejmě, zelený plátno, no správně jste to poznali... ()
Galerie (78)
Zajímavosti (16)
- Hned dva z přeživších sepsali o strastiplné pouti paměti – 1. důstojník Owen Chase (Narrative of the Most Extraordinary and Distressing Shipwreck of the Whale-Ship Essex) a plavčík Thomas Nickerson (The Loss of the Ship "Essex" Sunk by a Whale and the Ordeal of the Crew in Open Boats). Zatímco Chaseovy vzpomínky byly vydány ještě v r. 1821, Nickerson své dílo napsal až s velkým časovým odstupem v r. 1876. Kvůli krizi vydavatele nebyl Nickersonův záznam vydán a rukopis byl málem ztracen – objeven byl až r. 1960. (rhiannon)
- Název filmu odkazuje na starozákonní „Knihu Jonáš“. V ní se prorok Jonáš ocitl „v srdci moře“, tedy v břiše velké ryby (tradičně chápané jako velryba). (rhiannon)
- Před záchranou čluny směřovaly k ostrovu Más a Tierra, kde byl r. 1704 vysazen Alexander Selkirk. Skotský námořník zde přežíval přes 4 roky, než se nechal zachránit. Jeho příběh inspiroval slavné dílo Daniela Defoea a ostrov byl r. 1966 přejmenován na Ostrov Robinsona Crusoe. (rhiannon)
Reklama