Režie:
Michael AndersonScénář:
David Zelag GoodmanKamera:
Ernest LaszloHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Michael York, Richard Jordan, Jenny Agutter, Roscoe Lee Browne, Farrah Fawcett, Michael Anderson Jr., Peter Ustinov, Mitch Gaylord, Glenn R. Wilder (více)Obsahy(1)
Vítejte do 23. století. Píše se rok 2274 a světu vládnou pouze počítače. A byla to také právě umělá inteligence, jež rozhodla, že po velké katastrofě nyní mohou lidé, soustředění do obskurní komunity nedaleko bývalého Washingtonu, žít pouze do třiceti let. Pak následuje tzv. „omlazení“. Jenže za touto procedurou se neskrývá nic jiného než obyčejný holocaust. V tomto světě není nikomu dopřáno dožít se Kristových let, protože třicet svíček na dortu rovná se automatická smrt. K tomu, aby tento zákon nebylo možné obejít, byly vytvořeny speciální policejní jednotky a mezi jejich členy patří také Logan, ztělesněný ikonou 70. a 80. let Michaelem Yorkem. A právě on byl nyní počítačem vyslán, aby vyhledal „útočiště“, místo, kde se skrývají uprchlíci před svým osudem. Všechny nalezené má exterminovat, jak káže řád. Jenže více než smysl pro povinnost probudí útočiště v Loganovi otázky. Otázky, zda-li je systém, jemuž slouží, správný. A záhy přicházejí také odpovědi a s nimi touha po nápravě. Režisérem na svou dobu silně inovativního a přemýšlivého sci-fi z roku 1976 není nikdo menší než na Oscara nominovaný Michael Anderson. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (96)
Překvapivě kvalitní a zajímavý sci-fi příběh, ostatně takové, jak to Michael Anderson dokázal už v padesátých letech. Po vizuální stránce na svou dobu užásné a i dnes okouzlující. V hlavní roli svým typickým způsobem "září" Michael York, celkem mu přihrává i Jenny Agutter a nezapomenutelný je samozřejmě i Ustinov. ()
Bavil jsem se, i když jinak, než tvůrci filmu zamýšleli. 1) "Kvalitní příběh", "inteligentní scifi", "chytrý scénář" - zdá se mi, že jsem sledoval jiný film, než moji kolegové komentátoři. Vize počítači řízeného postapokalyptického světa, kde lidé již dávno na skutečný svět mimo vlastní kolonii zapomněli, je dostatečně nosná, aby mohla být základem kvalitního příběhu. Určitě by mi nevadilo, že stejný námět jsem četl snad v desítkách scifi povídek, kdyby jeho zpracování bylo kvalitní. Ale ten scénář - jedna nelogičnost na druhé (např. organizace útěkářů), primitivní dialogy psané jakoby pro nějakou telenovelu, zcela nepřesvědčivé prokreslení postav (např. Loganův parťák u sandmenů). Dadaistická postava osamělého starce (Ustinov) s dlouhými promluvami o kočkách pak už byla jen třešinkou na surrealistickém dortu._____ 2) Rovněž příšerná melodramatická hudba, kostýmy jako ze scifi z 30. let, bezbarvé herecké výkony a spousta dalších detailů zařazuje tento béčkový (ke konci snad až céčkový) produkt někam do historických archívů masochistických znalců sci fi. A místo Michaela Yorka (kterého mám jinak velmi rád) tam klidně mohl stát Jiří Krampol._____ 3) A přesto - světe, div se - jsem se nenudil. Obraz po obrazu jsem koukal jako vrána, co dalšího uvidím... a po pravdě musím říci, že mě tvůrci nezklamali. Naivní absurdita všech složek snímku si udržela mou pozornost až do konce. Asi to nebude to, co tvůrci chtěli. Ale přesto mohu film doporučit těm, kteří hledají vskutku nevšední filmové zážitky. ()
Veleslavný a přeceňovaný sci-fi snímek s nosným námětem a promrhaným potenciálem. Na filmu je zdaleka nejzajímavější prostředí. A to jak sympaticky futuristické město, tak divočina za jeho hradbami. S výpravou bohužel nedržely krok efekty, takže některé pasáže působí naivně, jiné směšně. Přitom děj sugeroval temnou dystopii a syrovou atmosféru beznaděje. V jednotlivých scénách sem tam probleskla a především nahánění prvního "zběha" je svou krutostí působivé. Bohužel zůstalo jen u náznaků. ()
Ten svět, který je ve filmu vytvořen, je prostě zajímavý. Pravidla jsou jasně dána, ale smyslem je jejich borcení, protože ne všechno skutečně musí být takové, jaké to je. Právě to odhaluje Yorkova postava, která ukazuje, že každá společnost má své nedostatky a stojí za to, aby došlo ke změně. Samozřejmě poklidnou cestou. ()
Sci-fi klasika, která brutálně rychle zestárla. A vlastně ani nevím, proč má status klasiky. Příběh zmatený a extrémně nedotažený (hlavně ledová pasáž je jedno velké WTF), postavy se celou dobu chovají neskutečně pitomě a vizuál v sobě nemá nic nadčasového ani nápaditého. Nemluvě o tom, kolik otázek nechá Loganův útěk nezodpovězených. Paradoxně se dojem o něco zlepší, když postavy opustí sci-fi město a skončí v "pouhém" zarostlém světě. I tam se ale ke slovu hlásí mimózní dialogy a podivné herectví. Zkrátka a dobře, Loganův útěk je ten druh sci-fi, která po čase přestane fungovat skoro ve všech ohledech. Ale remake bych rozhodně uvítal, s tím základem by se dalo dobře vyhrát. ()
Galerie (135)
Zajímavosti (16)
- Při prvním setkání Logana (Michael York) a Jessicy (Jenny Agutter) v jeho bytě, upíjí Logan (Michael York) ze své skleničky červený nápoj, avšak ten mu postupně spíše přibývá, než ubývá. (Pavlínka9)
- Scéna v ledové jeskyni se natáčela uprostřed léta v Los Angeles. Lidé zmrzlí v ledu nebyly figuríny, ale kompars nastříkaný bílou barvou. Všichni museli stát nehybně několik minut. (Pavlínka9)
- V ústech robota „Mráze“ je možné zahlédnout během jeho dialogů zuby. (Pavlínka9)
Reklama