poster

Vtáčkovia, siroty a blázni

  • Francie

    Oiseaux, les Orphelins et les fous, Les

    (Francie)
  • EN název

    Birds, Orphans and Fools

Drama

Československo / Francie, 1969, 78 min

Komentáře uživatelů k filmu (67)

  • hirnlego
    *****

    Zajímavé, hodně zajímavé - podobných československých filmů rozhodně moc neznám. Nekonvenční, hořký x veselý, surreálný x až příliš reálný - a ten úžasný konec... (4,5*)(18.5.2006)

  • Shadwell
    ***

    Slovenské Sedmikrásky, u nichž se stejně jako u Chytilové mísí rozpustilost, imaginativní hra a podobenství s vyumělkovaností, artificiálním aranžérstvím a manýrismem. Vtáčkovia, siroty a blázni, obávám se, nejsou uměním, ale nechtěně autotematickým manuálem, jak umění vytvářet - od projekce, přes inženýring, až po montáž a výstavbu. Jistě, on i super-auteur Fellini musel ze Sladkého života a z 8 ½ pragmaticky vytěsnit kauzalitu s linearitou, aby mu z toho vypadlo umění, protože udržet spontaneitu v dlouhometrážních narativních hraných filmech není dost dobře možné jen tak samo od sebe. Tomu musí i ti největší Olympani, kteří večer obcují s múzami a přes den to kroutí na celuloid, dopomoci. Jen je záhodno vyvarovati se toho, aby byl tímto - výše řečeným - nebohý divák zprudka unášen.(21.6.2009)

  • Karlos80
    ****

    Velmi zajímavý a silně osobitý film režiséra Jakubiska. A také film který byl více než dvacet let zakázaný. Tento Slovensko-Francouzský film který byl vlastně prostřední částí volné trilogie z období let 1968-1970, jejichž součástí jsou snímky Zbehovia a pútnici (1968) a Dovidenia v pekle, priatelia (1970-1990). Mozaikovitě, karnevalově hravé podobenství se odehrává v blíže neurčeném časovém prostoru, i když je zřejmé situování na Slovensko do relativně svobodného, ale zdeformovaného období ,,mezichvíle", tak trochu snad po válce, ale především v roce 1968. Hrdiny jsou vlastně jak už je výše uvedeno tři malí sirotci, jejichž rodiče se navzájem ,,povraždily", tři opuštění blázni, kteří v šíleném a ošklivém světě přežívají jen díky svému programovému bláznovství (ale bláznovství jako droga, v tom pravém smyslu slova), díky principu hry, filozofii radosti v sobě a prožívání přítomného okamžiku. Imaginární (neskutečný, vymyšlený) syn M. R. Štefánika Yorick ,,všechny napřed poblázní a potom je zabije, aby je posléze zachránil před realitou". Vynikající a nadčasový film, a opravdu skvělý zážitek.(18.11.2006)

  • igi B.
    *****

    Jakubisko taškarisko! Poetický, patetický, politický. Každopádně pak vizuálně úžasný, surreálně alegorický, rozmařile opojný, výsostně svébytný, v nejlepším smyslu slova artistní... S okouzlující hrou těl, mezi nimiž jako ptáček vyniká nádherná Magda Vašáryová... S opět geniální hudbou Zdeňka Lišky... Bezčasně nadčasové, krásné... - - - P.S. Škoda pak jen značně nepovedeného zvuku (dobově řemeslně zkrátka mizerně provedených a namixovaných postsynchronů - například dialogy a hlasy vůbec, nepřirozeně a naprosto přehlušující ostatní ruchy), který dosti kazí celkový zážitek z filmu. Ten zvuk by si d.m.s.n. snad zasloužil v dnešní době pokročilých technologií napravit a s mistrem k obrazu jeho a slávě díla přemixovat. (Totéž když už tak pak snad i u toho Havetty a jeho Slávnosti v botanickej záhrade, možná i dalších >artových< kousků z oněch dob... ) - - - - - (Poprvé viděno kdysi dávno ve FK, znovu podruhé po letech 25.6.2008, komentář zde jako devátý - 25.62008)(25.6.2008)

  • Flipper
    *****

    1:51 AM ráno. Len s ťažkosťami sedím na stoličke a rozdychávam všetky obrazy, ktoré som momentálne videl. Jakubisko mi namiešal bizardnú paletu, ktorá bola sprvoti u mňa myslená, ako skvostná artová zábava bez hlbšieho zmyslu. Keď však zmysel začala nadobúdať, obraz bol ešte podmanivejší ako sa zdalo a podvedomie si toho všimlo nastopercent. Ešte stále nedokáže pochopiť, ako je možné, že mu Jakubisko namixoval presnú zmes artových zobrazení, symboliky, podobenstiev, podmanivého prostredia a čudne bláznivých dialógov, ktoré akoby sedeli na stotinu percenta. Je to ten Jakubisko, ktorý sa neutápal v príliš! - nostaich (príliš veľa poetiky, symbolov atď) a vtedajší funkcionáry si mohli začať trhať vlasy. PSSS: a k filmu treba napísať okrem drámy aj komédia. Ja som sa smial ako vtáčok aj blázon a umelecky som po finiši vyprahol ako sirota. A tak to má byť.(3.12.2009)

  • Darren
    ****

    Nádhera, tolik vizuálních nápadů! Hodně jiné a hodně své. Jsem jeden z těch, co od Jakubiska nejprve viděli Post coitum a proto mě upřímě těší, že díky filmům jako tento, můžu jeho um docenit. Námět je mi strašně blízký, ale musím taky přiznat, že nebýt Magdy Vašáriové, asi bych si film tolik neužíval. Je nádherná a to obzvlášť s krátkým sestřihem... nemohl jsem odtrhnout oči.(25.6.2008)

  • Divočák
    ***

    LFŠ 2008(31.7.2008)

  • nunka
    ****

    Čím viac o tomto filme premýšľam, tým sa mi viac páči...Čím bližšie sa schyľoval k záveru, tým viac si ma získaval. Je to "veľký film" o "hravom" svete bláznov. Žijú vo vlastnej realite, sú hlúpi, nekonformní a krehkí...a siroty... a mimo reality, čo je pre nich ten najprotektívnejší faktor. Jakubiskovi sa podarilo zrežírovať geniálnu haluz či lepšie povedané metaforický obraz plný symbolov, farieb a bláznovstva, kde sa ťažko hľadá hranica normality. Všetky symboly majú svoj význam a sú odkazom vtedajšej doby - zážitok je hutný a silný..Koncepčne najlepšie dielo od Jakubiska...(3.3.2009)

  • Niktorius
    ****

    Jakubisko artový, surrealistický a minimalistický - tedy dosti jiný, než jej známe z jeho pozdějších epických děl. Neměnné zůstavá jen fascinující obrazové stvárnění - konkrétně tento film uchvacuje přepečlivě komponovanými a karnevalově barvitými scénami s nakažlivě pozitivistickým účinkem. V záběru nikdy žádný prvek nepůsobí jako pouhé pozadí, jako by i všechny ty kopce, lesy, domy, auta a jiné předměty patřily mezi hlavní hrdiny filmu...(3.9.2008)

  • Boogeyman
    ****

    Při prvních davaceti minutách jsem byl docela u vytržení. Jakubiska mám velice rád a ty jeho surrealistické výjevy mi zatím nikdy nedělaly problém a jak by řekl klasik „V poho jsem to pobíral“, jenže u Ptáčků jsem měl na začátku velkou potíž. Naprosto jsem netušil co se to tam odehrává, kdo je kdo, co je co, nebo dokonce o čem to je. Už jsem měl sto chutí film vypnout, jenže najednou jsem zjistil, že se do děje trošku dostávám, že se do postav vžívám i s jejich fantaskními momenty a hlavně že mně to docela dost baví. A v tu chvíli jsem s radostí pocítil, že jsem opět pronikl do Jakubiskova světa, obklopilo mě kouzlo poválečného slovenského pohraničí a nechal se unášet neomezeným vizuálním obžerstvím a smyslovým týráním. Ústřední trojice je fámozní, od překrásné Vašáryové (ten uličnický krátký sestřih zrzavých vlasů vymyslel sám PánBůhJ) po oba dva „neznámé“ snílkovské sympaťáky. Film velmi hodně asociuje Sedím na konáry, který je podle mého výrazně lepší, jen si mohu postesknout, že právě tam nehrála místo Hrubešové (nic proti jejímu výkonu, ale Vašáryová to není) právě neodolatelná Magda…Film obsahuje vše, co by dle mého měl obsahovat dobrý Jakubiskův film, přesto vzhledem k nepovedenému úvodu a občas až přehnané surreálnosti se nemohu přiklonit k maximálnímu hodnocení.(25.6.2008)

  • Sarkastic
    ****

    Zajímavý a rozhodně dost nevšední film. Herecké výkony výborné, ale kamera a hlavně OSOBITÝ styl vyprávění filmu dává něco, s čím se člověk skoro nesetkává (a to nemyslím jen v české/slovenské produkci, ale všeobecně). Bohužel, ne všechno jsem pochopil, třeba vůbec netuším, proč zavřeli Andreje do vězení. Co se týče konce, jakkoliv je krutý a hořký, docela jsem se divil, že rozřešení přišlo až tak pozdě. Původně jsem chtěl hodnotit průměrem, ale Jakubiskova režie mě přesvědčila o 4*.(27.6.2008)

  • formelin
    ****

    *34. LFŠ 2008*(31.7.2008)

  • Fingon
    ***

    Tenhle film je tak příjemně ulítlý, že jsem během prvních dvaceti minut uvažoval o mnohem vyšším hodnocení. Nicméně postupně mě to začalo nudit, konec jsem doslova přetrpěl. Možná jsem nepochopil... Věra Chytilová (v našich podmínkách snad jediné srovnání) je mi přece jen mnohem bližší...(26.6.2008)

  • Nancy
    *****

    Málokdy se stane, že by mi stopáž filmu připadala snad o polovinu kratší, než je ve skutečnosti. Nemít u sebe hodinky, tak naprosto sebejistě řeknu, že film měl nějakých 40 minut. Po odchodu z kina jsem si připadala sama tak trochu jako blázen - a o úsměvu, který jsem měla na tváři po celý čas sledování filmu ani nemluvě. Vtáčkovia jsou prostě geniální film - aspoň pro mě. Takhle vtáhnout do děje - který prakticky skoro žádný neni - dokáže máloco.(24.11.2006)

  • bassator

    36. LFŠ UH 2010 - AČFK UVÁDÍ - Přehled 2009 / 2010 (Vtáčkovia, siroty a blázni / BIRDIES, ORPHANS AND FOOLS / Vtáčkovia, siroty a blázni)(7.8.2010)

  • Jordan
    ****

    jakubiskovský ohňostroj bláznovstva a demýtizácie smrti, legiend a zaužívaných hodnôt či spoločenských noriem. režisér s rukopisom asi najfarebnejším a najcharakteristickejším na slovensku(6.4.2006)

  • Crocuta
    *****

    V dobrém slova smyslu nezapomenutelný filmový zážitek - nic jiného jsem ostatně od Juraje Jakubiska nečekal. Herecké výkony velmi dobré, styl vyprávění naprosto osobitý, ovšem nejvíc si mne získala fantasmagorická atmosféra kombinující živočišnost, radost ze života i značnou dávku morbidity. Jedinou vadou na kráse je - jak už tu píše také igi B. - mizerná technická úrověň zvuku, který je v dialozích místy pod hranicí srozumitelnosti.(25.6.2008)

  • jojinecko
    *****

    "...beznádej v nádeji a nádej v beznádeji, šťastie v nešťastí a nešťastie v šťastí, pravda v klamstve, klamstvo v pravde, život po smrti, smrť po živote, istota v bezmocnosti, bezmocnosť v istote, prázdnota medzi nami, my sami v prázdnote..." ...film racionálne neuchopiteľný, pestrý, hravý, krutý... od môjho úvodného skeptického a pohŕdavého prehlásenia "len kopíruje Felliniho a jeho cirkusový svet", cez jemné pousmiatie, totálne angažovanie až po záver keď som pozeral s otvorenými ústami...Vtáčkovia sú maximálnou umeleckou samovraždou (v roku ´69 natočiť niečo podobné si zasluhuje RESPECT!) a alegóriou na množstvo tém a otázok bez odpovedí, odpovedí bez otázok... V podstate nemám rád Jakubiskove filmy (niektoré naozaj považujem za trapas), ale už len pre tento film ho budem vnímať ako človeka, ktorý VIE...alebo vedel?...(3.3.2009)

  • ork
    ****

    For Me 84%(14.3.2010)

  • Slarque
    **

    Jestli něco vážně nechápu, tak jsou to tahle podobenství, která vypadají jako historky z blázince. Není to tak nekonečné jako Havettova Slávnosť v botanickej záhrade, obrazy jsou většinou výtvarně zajímavé, Liškova hudba je výborná, Magda Vášáryová mladá, krásná a občas nahá, ale to z toho ještě u mne pořád nedělá dobrý film.(14.4.2010)

<< předchozí 1 2 3 4