Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Kriminální román Johna Balla V žáru noci (1965, česky 1992), líčící vyšetřování vraždy podnikatele v malém jižanském městečku, jehož se ujme projíždějící policista černé pleti, se stalo podkladem jednoho ze stěžejních filmových titulů šedesátých let. Z víceméně standardního detektivního příběhu se na plátně stala aktuální výpověď o stavu společnosti na americkém jihu, kde i po podepsání Zákona o občanských právech (1964) neustále doutnaly rasové konflikty. Snímek je postaven na hereckém mistrovství dvou naprosto odlišných představitelů, černošské hvězdy na vrcholu popularity Sidneyho Poitiera a předního exponenta Stanislavského herecké metody Roda Steigera. Jejich přístup k herectví je stejně rozdílný jako postavy, jež ve filmu vytvářejí. Na jedné straně elegantní, vzdělaný a sebevědomý černý detektiv Virgil Tibbs a proti němu zavalitý, životem ostřílený, ale bigotní jižanský šerif Gillespie. Rasové napětí mezi oběma protagonisty se postupně mění ve vzájemné pochopení a dokonce respekt, a díky oběma hercům je tento posun uvěřitelný, jakkoli se může zdát scenáristicky vykonstruovaný. Snímek se při oscarovém účtování dočkal pěti zlatých sošek, které si odnesli producent Walter Mirisch, scenárista Stirling Silliphant, herec Rod Steiger, střihač Hal Ashby (jemuž toto ocenění velmi pomohlo při startu režijní kariéry) a zvukaři filmu. Naprázdno vyšel režisér Norman Jewison (ten prohrál s Mikem Nicholsem, režisérem Absolventa) a také kameraman Haskell Wexler, který dokonce ani nebyl nominován. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (243)

Gemini 

všechny recenze uživatele

V Žáru Noci by mohla být poměrně slušná detektivka. To by ovšem to vyšetřování vraždy nesmělo stát tak nějak na vedlejší koleji. Tenhle film je hlavně o o těch "hurá dixie" rasistech z úrodného Jihu, kterým se ještě sto let po Lincolnovi ta kolečka v palicích neposkládala správně. Žádný venkovský realismus/idealismus ála Božena Němcová o přísném ale spravedlivém šerifovi, který postupně nachází cestu k respektu vůči černoššskému detektivovi, nenene...kdo viděl ty "nahorudolů" scény mezi Steigerem a Poitierem, ten ví o čem mluvím. Nebýt těchhle dvou, tak nemáme tuhle skvělou studii o mentalitě obou stran barikády, ale jenom tu zmíněnou detektivku. Sice jsem nepochopil co je na tomhle filmu mysteriózního, ale už mi není záhadou, proč je i po těch letech tak vysoko ceněn. I ode mě dostane 80%. ()

malylada 

všechny recenze uživatele

Ve městečku zavraždí známého průmyslníka a hrozí, že mohou být ztraceny veškeré investice. Policie má podezřelého, ale při vyšetřování se omylem připlete inspektor černé pleti, což je na tehdejší dobu značný problém. Střet šerifa s barevným inspektorem se daří perfektně budovat po celý film. Nejdřív nevraživost, která se mění ve vzájemný respekt. Během celého vyšetřování je vidět názorný kontrast dobovou Amerikou, rasové nesnášenlivosti. Jde vidět, že celý film cílí na obrázek společnosti, možná i na úkor detektivního příběhu, který není tolik poutavý.......8/10 ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

V některých komentářích se objevuje povzdech, že by to mohla být perfektní kriminálka, kdyby Jewison neztrácel tolik energie rasovou otázkou. Potíž je v tom, že jádro režisérova zájmu spočívalo právě v problému rasismu, konec konců psala se 60. léta a film se dá považovat za aktuální politický příspěvek do vášnivé debaty o tomhle problému. Film měl zjevně fungovat jako společenské drama, kde kriminální zápletka slouží jen jako pozadí, resp. východisko, pro angažovanou společenskou kritiku. I s odstupem času film funguje výborně, přesně tak, jak to Jewison zamýšlel - a představuje svědectví o době, kdy rasismus měl v americké společnosti nesrovnatelně větší vliv než dnes. K tomu si připočtěte dva špičkové charakterní herce, kteří chytili příležitost za pačesy, a máte film, který neváhám ohodnotit maximálním počtem hvězdiček. Celkový dojem: 90 %. ()

Lacike 

všechny recenze uživatele

Detektivky ma prilis nebavia, takze som mal trochu obavy z tohto filmu. Ale mal som chut na nieco s Poitierom a vysoke hodnotenie spolu so spickovym reziserom ma presvedcili, aby som to riskol. A hned mozem povedat, ze rohodne to nelutujem. Nastastie samotny pripad, ktory sa vysetruje nie je az taky dolezity. Ale je rozhodne kvalitne napisany a identita vraha ma prekvapila. Film je postaveny na rasovom pnuti medzi ciernym policajtom z velkomesta a vidlakoch z malomesta a hlavne na chemii medzi Poitierom a zbrklym ale spravodlivym serifom v podani Roda Steigera. Chemia medzi nimi funguje na 100% a kazdu jednu ich spolocnu scenu som si neskutocne vychutnaval. Hlavne vdaka ich vztahu film dokonale funguje a neviem si predstavit ako mozu fungovat dalsie dve pokracovania v ktorych hra uz iba Poitier. Pripada mi to skoro nemozne, kedze Poitierova postava je vlastne dost plocha a zaujimave na nej je len to ako ostatne postavy reaguju na cernocha vo vysokom postaveni. Nastastie v tomto filme to uplne staci. 8/10. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Sem tam zvyknem v Slovenskom rozhlase natrafiť na "Pálenicu" Borisa Filana, ktorého počúvam rád. Nedávno jednu celú reláciu venoval svojmu najobľúbenejšiemu filmu- In the Heat of the Night, ktorý tradične svojsky podrobne opísal a na film ma dokonale navnadil. Bavilo ma počúvať jeho obľúbené scény, jeho chválu na český dabing, v ktorom ho má napozeraný i jeho najobľúbenejšiu vetu, ktorá mimochodom znie: "Jakpak vám tam říkají?...Říkají mi pane Tibbs!" Oscarový film má i dnes stále čo ponúknuť. S. Poitier na seba nepochybne strháva pozornosť, ale Rod Steiger je v tomto filme nezabudnuteľný. Najskôr plný nenávisti, neskôr si všimne, že ten čierny inšpektor je naozaj trieda a začne svoje rasistické názory mierniť. Moja najobľúbenejšia veta: "Ja poznám zákony štátu Mississippi!!!" Rod Steiger je v tomto filme vážne skvelý. 80%. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (29)

  • Hláška "They call me Mister Tibbs!" bola zvolená ako 16. v zozname "100 filmových hlášok" Amerického filmového inštitútu. V zozname "100 najlepších filmových hlášok" časopisu Premiere skončila na 76. mieste. (fishki)
  • Film se natáčel v Kalifornii, Illinois a Tennessee. (Varan)
  • Režisér Norman Jewison požiadal Roda Steigera (Gillespie), aby jeho postava žuvala žuvačku. Rod najprv odmietol, ale potom sa mu ten nápad zapáčil a nakoniec sa spotrebovalo na natáčaní 263 balíkov žuvačiek. (fishki)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel herec Sidney Poitier

Zemřel herec Sidney Poitier

07.01.2022

Dnes přišla smutná zpráva z bahamských ostrovů. Ve věku 94 let zemřel nejstarší herecký držitel Oscara za hlavní roli, floridský rodák Sidney Poitier. Médiím zprávu sdělil přímo bahamský předseda… (více)

Reklama

Reklama