Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (135)
Steve McQueen ako dokonale stvárnený sebavedomý, arogantný milionár, ktorý si myslí, že môže všetko a vždy krásna Faye Dunawayová ako prefíkaná vyšetrovateľka, ktorá sa k jeho dopadnutiu nezdráha využiť ženských zbraní... Premyslený, inteligentný príbeh, perfektná réžia a výborný soundtrack zložený zo songov pripomínajúcich dobové vypaľovačky, svižného jazzu a pomalých, atmosférických skladieb v originálnom, hviezdne obsadenom romantickom thrilleri. Must see to asi nie je, no určite odporúčam predovšetkým fanúšikom spomínaných hercov aj všetkým milovníkom 60.-kových filmov. ()
Romantická krimi, která vlastně není ani moc romantická, ani moc krimi. Žádná velká zábava, žádná velká nuda, kdyby v hlavních rolích nebyli McQueen a Dunaway, byl by snímek zapomenutelný téměř okamžitě. Jejich společnému profesionálnímu úsilí se podařilo vyzdvihnout téměř prázdný scénář na průměrný film. ()
Steve McQueen je sympaťák a charismatu má na rozdávání. V roli Thomase Crowna je navíc ještě dokonalý frajer. Tento snímek je záživný, čemuž vedle hereckých výkonů napomáhá také hudba a samozřejmě děj, který je okořeněn skvělou hrou šachů (a to doslova šachů jako hry, ale také taktických šachů v chování, aby byl usvědčen zloděj) mezi Thomasem a Vicky a jiskřením mezi nimi. K dokonalosti nechybí mnoho. 4* ()
Na svoji dobu jistě výtečnej film, ovšem přestože mám Steva v TOPce mě tenhle jeho kousek až tak za srdce nechytil. Dokonce musím napsat, že mi mnohem nápaditejší a lepší přišel remake z roku 1999 v hlavní roli s Piercem Brosnanem. Dle mého hlavním problémem The Thomas Crown Affair je fakt, že zde není věnováno až tolik prostoru pro věhlasné krádeže, pro jejich přípravu a následné provedení, jež byly motivovány znuděností a zhýralostí hlavního hrdiny. Norman Jewison zde spíše vykresluje krásy bytí a pěje ódy na luxus a požitky života jdoucí ruku v ruce s hromadou dolarů v kapse. I to dokáže zaujmout, ale.... ()
Protagonista jako jakýsi centrální plánovač z kanceláře zorganizuje bankovní loupež. Sám se ji nezúčastní, pouze telefonem řídí její účastníky, kteří se ani sami mezi sebou neznají a pouze plní jeho úkoly. Loupež proběhne bez potíží, kriminálníci peníze odevzdají a jdou si po svých. Protagonista přitom o peníze ani nestojí, dělá to jen pro potěšení. Takovou omezenou, povrchní, hloupou a nudnou ptákovinu mohl napsat snad jen někdo, kdo se jmenuje Jewison. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (15)
- Předobrazem Thomase Crowna (Steve McQueen) byl belgický aristokrat Tomas Van Der Heijden, který nejvíce proslul svou krádeží sedmi děl Pierra-Augusta Renoira z Louvru. (Olík)
- Minutu trvající líbací scéna Thomase Crowna (Steve McQueen) a Vicki Anderson (Faye Dunaway) se natáčela 8 hodin po několik dnů. Jde o nejdelší filmový polibek vůbec. (Docflash)
- Ve filmu je Ferrari, které řídí Faye Dunaway, označeno za "jednu z těch italských červených věcí". V reálu se jednalo o jedno z pouhých deseti Ferrari 275 GTS Spyder NART, sériové číslo 09437. Toto konkrétní auto skončilo druhé ve své třídě v 12 hodinovém závodě v Sebring, před tím, než bylo přemalováno a použito ve filmu. Stevu McQueenovi se tak zalíbilo, že si po natáčení jedno pořídil. Jeho sériové číslo bylo 10453. Tento exemplář se momentálně nachází u sběratele Anthony Wanga v New Yorku. (Caszidy)
Reklama