Režie:
Norman JewisonScénář:
Alan TrustmanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Michel LegrandHrají:
Steve McQueen, Faye Dunaway, Paul Burke, Jack Weston, Biff McGuire, Addison Powell, Astrid Heeren, Gordon Pinsent, Yaphet Kotto, Sidney Armus, Richard Bull (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (133)
Do paměti se vryje Případ Thomase Crowna tím, že má styl a hvězdné obsazení ústřední dvojice. Ve světě kinematografie nejde o nic zásadního, ale natočené je to s nadhledem a příjemně. Scéna šachového duelu se dá považovat za nejkrásnější a nesmyslnější flirt, jaký se kdy na filmovém plátně objevil. Geniální dedukce půvabné vyšetřovatelky, které by trumfly snad i samotného Sherlocka Holmese, sice mohou vyvolávat shovívavý úsměv, ale jsou jen potvrzením toho, že snímek funguje mnohem lépe jako romantický milostný příběh než jako kriminálka. Celkový dojem: 75 %. ()
Steve McQueen byl pro mě velkou motivací, abych se pustila do Případu Thomase Crowna a trochu jsem chtěla porovnat filmovou školu let dávno minulých s Aférou Thomase Crowna z roku 1999, ale obojí je vlastně už z minulého století. Opět klasická americká kriminálka, kde ani v tomhle případě tak nešlo o vyřešení toho, do vykradl banku a věcí s tím souvisejících, jako o vztahovou záležitost dvou hlavních postav Vicky s Thomasem. Po pravdě řečeno, čekala jsem, že to bude mít trochu větší spád, toho jiskření tam taky bylo minimálně a i když Steve silně vyčníval, tak jsem ho určitě viděla i v lepších rolích, takže já budu v hodnocení tentokrát trochu zdrženlivá. A nemůžu se zbavit dojmu, že oba Thomase daboval i stejný český herec. ()
Steva McQueena mám celkem rád a Faye Dunawayová v nejlepších letech by nedosáhla obdivu snad jen mezi slepými...a příběh je skvěle vymyšlený, na svoji dobu byla ta bankovní loupež opravdu geniální; románek hlavních hrdinů je psychologická hra jako víno (a já mám tyhle hry hodně rád:)), k tomu všemu hraje nádherná hudba...a ten konec je tak romanticky umělecký... ()
Příjemně stylizované, skvěle zahrané (šachy a erotika? překvapivě účinný mix), jemně gradované, ale trochu předpočitatelné. Každopádně McQueen je bourák jako vždy a Fay, hmmm, Fay je prostě samice se vším všudy. Z tempa občas ucítíte, že se píše teprve rok 1968, ale věřte mi, je to jen detail. Škoda, že závěr není o trochu nápaditější a policejní kolegové míň hloupější. Elegantní zábava se skvělou hudbou, podmanivou atmosférou, kouzlem a leskem milionů... 75% Remake má o něco větší švih i odpich, žel Renné Russo není Fay a tak nějak tomu chybí šťáva, nebo vnitřní náboj, Pierce překvapil a Stevovi se vcelku vyrovnal... ()
Hra na kočku a myš ve velmi elegantním balení. Narcisistní Queen prostě nemá chybu, toho chlapa je radost sledovat (tohle asi budu u jeho filmů psát dost často). Fay jsem nikdy neměl rád (asi mě nějakou rolí strašně znechutila), ale tady byla fakt k sežrání, možná ji vemu ještě na milost. Režije se mi taky moc líbila plus dobře zvolený hudební doprovod. Pohodová oddechovka spojující krimi a romantiku - a obojí funguje. ()
Galerie (92)
Zajímavosti (15)
- Kluzák N9860E, který Steve McQueen pilotuje na začátku filmu, je Schweizer SGS 1-23H-15 a v New Yorku se stále používá. (Caszidy)
- Píseň "The Windmills of Your Mind" je nazpívána britským hercem Noelem Harrisonem, synem Rexe Harrisona. (žvanimírek)
- Natáčanie filmu prebiehalo v meste Boston. (dyfur)
Reklama