Režie:
Neil JordanScénář:
Anne RiceKamera:
Philippe RousselotHudba:
Elliot GoldenthalHrají:
Tom Cruise, Brad Pitt, Kirsten Dunst, Stephen Rea, Antonio Banderas, Christian Slater, Thandiwe Newton, Helen McCrory, Roger Lloyd Pack, Marcel Iureș (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Napij se ze mě a budeš žít věčně... Když americká spisovatelka Anne Riceová publikovala svůj první román Interview s upírem (1976, česky 1996), kniha se nesetkala s právě vlídným kritickým ohlasem, ale stala se natolik oblíbenou, že autorka v následujících desetiletích vydala celkem jedenáct pokračování známých pod souborným názvem Upírská kronika. Bylo jen otázkou času, kdy o látku projeví zájem Hollywood. Na začátku devadesátých let filmová práva získala společnost Davida Geffena a pověřila autorku napsáním scénáře. Režie se ujal irský tvůrce Neil Jordan, který dosáhl velkého úspěchu působivým dramatem Hra na pláč. Film Interview s upírem (1994) byl kritikou přijat vesměs kladně a stal se velkým diváckým hitem. Hlavní roli upíra Louise, vyprávějícího svůj více než dvousetletý životní příběh mladému novináři, vytvořil do té doby jen málo známý Brad Pitt, který se rázem stal populární hereckou hvězdou. Jeho partnerem v úloze upíra Lestata byl Tom Cruise, jehož obsazení bylo sice zpočátku předmětem rozporných reakcí (autorka dávala přednost Rutgeru Hauerovi), ale po dokončení filmu byla jeho nezvykle záporná postava přijata s respektem. Ohlas snímku podnítil určitou obrodu upírské tematiky, která byla později úspěšně prezentována především formou televizních seriálů, např. Pravá krev nebo Upíří deníky. Film je věnován předčasně zemřelému Riveru Phoenixovi, který měl původně hrát postavu mladého novináře, jehož nakonec ztělesnil Christian Slater. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (738)
Estetika a mytologie točící se kolem vampyrismu mě vlastně nikdy nebrala, a tak jsem původně přijímal tuhle vztahovou variaci do daného žánru značně chladně. Neznám mnoho filmů, kde hlavním hrdinou je upír, který se vzpírá svému osudu a přitom to má mírný filozofický nadhled - Bladeův krvavý biftek opravdu nepočítám. A tak bylo tohle Interview opravdu příjemným ozvláštněním. Překvapivě k Pittovi jsem bez výhrad, ale z Cruise jsem zrovna dvakrát radostí neskákal, aspoň že jsem si to vynahradil u démonicky přesvědčivého Antonia Banderase. Bez povšimnutí nezůstala ani ona gay atmosféra snímku, která navíc krásně korespondovala s onou jinakostí snímku. Strhující zpověď jednoho hříchu. ()
Pozoruhodná upíří epopej, která se rozhodně neřadí do ranku vampire horrorů, ale s překvapivou elegancí balancuje na hraně dramatu a poměrně kontroverzní love story. Kvintesencí téhle podívané jsou přesvědčivé výkony dua Cruise a Pitt, jejiž homosexualitou zavánějící vztah se line celým filmem. A konec konců, mnohem víc než upíří rekvizity hrají v Interview roli právě vzájemné vztahy postav a jakýsi "realistický" pohled do upířího podsvětí. Rozhodně zajímavý snímek, kterému k dokonalosti chybí snad jen výrazná gradace a trochu lépe vystavěný příběh. Ale ten zase nahrazuje atmosféra a několik opravdu výborných a silných scén, které se zaháknou v paměti. ()
Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Uznávám výtečné herectví Cruise a Pitta i vystižení a přesnou charakterizaci žánru. Ale to je vše. Vlastní upírství, spousty mrtvol lidských i krysích, včetně dvou pudlíků, mne nechávají filmově zcela chladným. Tento typ filmu mi nic neříká, naopak se mi víceméně hnusí, jakkoliv mi násilí např. v kriminálkách nebo ve válečných filmech nevadí. Sorry. Trailer: http://www.csfd.cz/film/4883-interview-s-upirem/videa/ ()
Vrcholným dílem o upírech pro mě zůstává PC hra Vampire The Masquerade: Bloodlines, která nabídla velmi propracovaný svět upířího undergroundu, se všemi jeho pravidly, s perfektním příběhem. Předchozí VtM: Redemption byl námětově blízko právě tomuhle filmu (je vidět, že obě hry se v Interview mírně inspirovaly). Interview s upírem je příběhem mladého Louise, který po osobní tragédii ztrácí touhu žít. Jedné noci naráží na Lestata a dostává osudovou nabídku - zemřít, nebo procitnout ve věčném životě upíra. Ve svých vampířích počátcích se Louis potýká zejména s nechutenstvím zabíjet lidi, díky čemuž se stále dostává do pří s Lestatem - ten ale není vyloženým zlem, pouze s lhostejností žije tak, jak žít musí. Vše vrcholí "zabitím" Claudie, která se stává Lestatovou pojistkou a Louisovým důvodem žít. Jenže ani ona, uvězněna navždy v těle malé dívky, nesdílí Lestatovu tyranii... Film se snaží vykreslit osamělost upíra na nesmrtelné pouti, včetně zklamání ze zjištění, že nalezení společníci nesdílí jeho stejně nesmrtelnou bolest takového bytí. Třikrát Louis prchá, třikrát symbolicky končí jeho minulost v plamenech. Pokaždé hoří část jeho samého. Dějově je nabíráno podobenství antické tragédie, onen divadelní nádech rozhodně není zbytečný (a o to kouzelnější je scéna, kdy Louis s Claudií sledují upíří divadelní představení). Příběh se odehrává z větší části ve viktoriánské době, což mu ohromně sluší, výtvarně je všechno v pořádku. Herecké obsazení je typově přesné; Pitt, Cruise i Banderas jsou skvělí, ale všichni zůstávají ve stínu neuvěřitelné, tehdy dvanáctileté Kirsten Dunst, která přesvědčivě zahrála dávno dospělou ženu uvězněnou v dětském těle. Nominace na oscara ji neprávem minula, možná někdo netoužil rok po úspěchu jedenáctileté Paquinové po dalším oscarovém dítěti... ()
Je málo filmů s upíry, které nejsou popcornový filmy pro mladé publikum " žíznící " po krvi... Tenhle film je ukázka toho jak má vypadat pořádný film a jak použít hvězdy jako Pitt a Cruise. Spolu s Draculou F.F.Coppola asi nejlepší film o upírech. Skvělá atmosféra a hudba doplněna perfektními herci. Co víc si přát? Ano ... hodně krve... ()
Galerie (30)
Zajímavosti (43)
- Autorka předlohy Anne Rice byla nakonec s filmovou adaptací tak spokojená, že si koupila dvoustranu v časopisu Vanity Fair a v deníku The New York Times, aby své nadšení vyjádřila formou inzerátů. (don corleone)
- Orchestrální hudbu původně složil George Fenton, ale producentům se zdála příliš romantická, a proto byl nahrazen Elliotem Goldenthalem. (Locksley)
- Bradovi Pittovi (Louis) dosť vadilo to, že sa natáčalo prakticky len v noci a musel pri natáčaní stále nosiť žlté kontaktné šošovky. Jedna z mála vecí, čo ho pri natáčaní držala, bola tá skutočnosť, že keby odstúpil, musel by filmovému štúdiu vyplatiť odškodné vo výške štyridsiatich miliónov dolárov. (Raccoon.city)
Reklama