Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Režisér Dušan Klein natočil podle archivních materiálů československé bezpečnosti film Případ mrtvých spolužáků. Jeho děj se odehrává v roce 1963, kdy do tehdejšího Československa přijíždí západoněmecký obchodník Friedrich Schmidt. Nikdo netuší, že tu má zpravodajské poslání. Chce vyřídit starou záležitost z doby války, kdy se podílel na udání spolužáka Pavla Richtra, popraveného za heydrichiády, a zároveň navázat známosti s vhodnými lidmi, kteří by mohli jednou podle pokynů západní rozvědky pomáhat při narušování československého státu. Jeho cesta je spojena se smrtí tří dalších spolužáků… (Česká televize)

(více)

Recenze (83)

junglewar 

všechny recenze uživatele

Děcka! Kontext! Ideologie kam ses rozhlédl. Normalizace v plném proudu. Charta 77 na obzoru a s ní další potíže. V té době se ani nic jiného natáčet nemohlo, Kdeže krimi šedesátých! I za takovou srágoru jsme byli vděční. Myslím, že kdo se odpoutá od ideologie, shlédne celkem slušný pokus o krimi. Tak se to dělalo: povinná dávka ideologie, nasazení osvědčených kádrů (soudruh Moučka a spol) a natoč si co chceš. To taková Sázka na třináctku, to je teprv šmíra! Martin ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"My v Čechách umíme zapomínat dokonale. Zvláště když z toho kouká nějaký profit..." Po Případu mrtvého muže jde o další z ideologicky zabarvených detektivek Dušana Kleina, i když bych řekl trošku vydařenější. Koukat na to docela i šlo, i to fiktivní propojení s případem Vyšší princip, geniálně zfilmovaným Jiřím Krejčíkem, mi zas tak úplně nevadilo. Je ale samozřejmě dost otázka, zda z hlediska vyššího principu mravního měl takovýto film o "zlém" západoněmeckém agentu s Smithovi alias Šmídovi vůbec vzniknout...Mě osobně to nedovolí než hodnotit pouze dvěma hvězdičkami. ()

Reklama

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Rozhodně žádná tragédie, ale ani žádné velké překvapení. Film, který je podobný seriálu o případech majora Zemana je jednoduchý a krátký. To jsou dvě největší výhody 31 let starého snímku, na kterém je věk dosti znát a neznalý tehdejší situace se budou v pár okamžicích ptát "proč...". Herecké obsazení může zapomenout na největší hvězdy, ale všichni odvádí své slušné výkony (v jejich případech slušné, obecně však průměrné a horší). ()

redfoxik 

všechny recenze uživatele

Film je sice dobově podmíněn, ale některé strategie, manipulace a postupy, které uplatňuje Šmíd alias Schmidt vůči svým spolužákům, resp. českému obyvatelstvu, aby prosadil své, potažmo německé zájmy jsou obecně platné. Velice dobře jsme se s nimi setkali po roce 1989. To je největší hodnota tohoto filmu a měl by jej shlédnout každý, aby mohl snáze zmíněné strategie a postupy v jednání dnešních lidí poodhalit a nepodléhal naivní představě o stálém odčiňování domnělých křivd. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

K tomuto mám jedinou poznámku: Kdyby místo kpt. Erby, případně mjr. Sojky hrál ve filmu hlavní fízlácké housle mjr. Zeman, vůbec bych se nedivil, spíš bych to přijal s velkým pochopením. Z tohoto snímku čiší tak neskutečný nacionalistický a protiněmecký duch až to pěkné není... Dívat se na to samozřejmě dá i když technických kvalit Sequensova seriálu film nedosahuje, v politickém podtextu si s ním však nezadá. Kdybych měl být důsledný, nedal bych žádné hodnocení, jde však o slabší film po všech stránkách, takže ty dvě * můžu střelit s klidným svědomím. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (9)

  • Součástí filmu je i TV pořad, kde spolužáci (až na jednoho) potvrzují slušnost spolužáka Šmída (Milan Riehs). V závěru pořadu je i rozhovor s autorem předlohy filmu Vyšší princip (1960) Janem Drdou. Jan Drda zde potvrzuje, že i jeho povídka má skutečnou předlohu. Ovšem film je točen v roce 1976 a Jan Drda zemřel v roce 1970, tedy 6 let před natočením filmu. (okindl)
  • Další filmovou lokalitou je budova bývalého podniku zahraničního obchodu Chemapol v Kodaňské ulici (Praha). Do ní je umístěno sídlo filmového podniku Exim, ve kterém pracuje ing. Jindřich Průcha (A. Brtoun). (Robbi)
  • Při natáčení exteriérových scén filmu (točena doba před 13 lety) nemuseli mít filmaři starosti, že by jim kazila záběry přítomnost novějších nedobových vozů. V roce 1976 bylo ještě naprosto běžné, že po ulicích jezdila auta stará 20 a více let. A ta západní velmi zřídka. (Scott67)

Reklama

Reklama