Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stará výměnkářka, surově podříznutá, nalezená sedící na židli nad svou batolící se drůbeží. Okolnosti jasně ukazují na loupežnou vraždu a Budík (J. Plesl) zpočátku nepochybuje. Nabízí se motiv peněz, ukrytých ve výměnkářčině náboženské knížce, Nebeklíči, jak bylo na vesnici zvykem. Ty zmizely. Stopy ukazují, že rodina, tedy vážený syn hospodář (M. Finger) a jeho žena (B. Lukešová), jsou nevinní, že útočník přišel zvenku. Ale kdo? Může hrát nějakou roli blížící se soud o pozemky, ve kterém měla stará paní svědčit? Otázky se komplikují, vesnice na okraji Prahy se jeví jako čím dál tajemnější svět, v němž se dějí poněkud nepochopitelné věci. Existuje například skřítek Hospodáříček? Budík je však racionální člověk, a tak brzy narazí na skutečnou stopu. Na základě chytrého postřehu objeví výměnkářčiny peníze a další důkazy. Podezření se obrací k rodině. Dojde i k zatčení, ale to nakonec nikam nevede, je totiž jasné, že právně neobstojí. Budík cítí, že stále nerozumí něčemu základnímu, bez čeho se v tomto vesnickém případu neobejde a co musí pochopit. A když je varován, aby se o pochopení této bohaté sedlácké rodiny raději nesnažil, neposlechne. Je policista, má nějaké poslání, jeho etika mu velí prosadit pravdu, ať je jaká chce, děj se co děj… (Česká televize)

(více)

Recenze (54)

kpt.Johanson odpad!

všechny recenze uživatele

Pěkná práce skriptek, Pěkná práce kulis a prostředí. A to je tak všechno. seriál je veskrze nudný, rozvláčný, nezajímavý. K tomu ještě špatně a unuděně zahraný, bez jiskry. Skoro jako by se každý bál udělat rchlejší pohyb. Ta scéna ve stáji s nadávkama na mladýho byla tak kýčovitá a nepřirozená až to bolelo. Když četníkům z Luhačovic chyběl šmrnc, tak tomuhle chybí prakticky všechno... Dobré to je možná, pokud potřebujete uspat a kakao nezabralo... ()

Šimpy 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tak se mi dzá, že sleduju seriál, který by se měl jmenovat "Jak to pražští policisté ve velkém neumí." Co to zase bylo? Tak uvědomělá křesťanka a sáhne si na život? Tak by odmítla vypovídat, nebo vypověděla po pravdě, že si nic nepamatuje. Ano, nechtěla nikomu ublížit, ale očividně ten spor se táhnul už řadu let, tak by se holt táhnul i dál. Nebo by někde soud dohledal ty mapy. Hotovo, dvacet. ()

Reklama

0kozel odpad!

všechny recenze uživatele

Po třetím dílu jsem už dost znechucenej. Pokud to nemá lehkost jako třeba Četnické humoresky nebo Hříšní lidé, tak by to mělo být zaměřeno na poctivou kriminalistiku. Jenže tenhle seriál neobstojí ani jako detektivka. Je to hrozně hloupé. Případy jsou naivní, vyšetřování se vleče. Navíc už po třech dílech je jasné jaké schéma tvůrci zvolili. Nejdříve přijde několik hejtů na republiku. Poté se někde na zapadlém koutě plném bahna a hnoje stane vražda. Přijede otrávenej inspektor a zamaže si svoje lakýrky. Poté přijde snůška nesmyslných dialogů. Když už to vypadá, že s tím policajti nehnou, tak Langmajer obstará při souloži důležitou indicii. Celé se to proloží několika rádoby frky s postavou opsanou z Rožpuštěnýho a vypuštěnýho. A sem tam ještě jako třešnička nějaká nelogická trapnost jako s tím hospodáříčkem. Co to jako mělo být?! K čemu to tam bylo? A herecké výkony? Uff dlouho jsem tak špatně zahrané postavy neviděl. ()

Untentrauer 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

O půl hovna lepší, než předchozí dva díly. Snaha o jakousi kriminální práci byla už znát. Ale ten případ....To je šílený. Tak blbej motiv jsem jaktěživ neviděl. Bába se sama zařízne, protože si nedokáže vzpomenout na nákres mapy pozemků, kvůli kterým má svědčit u soudu. A ještě za to vyřešení případu málem dostane Budík přes ciferník. Takže vyřešit případ sebevraždy a znemožnit tím pohřeb vážené buranky v rodinné hrobce je špatné. Ale zatajovat informace o případu a manipulovat s důkazy a ještě k tomu všemu svalovat vinnu na nevinnou je v pořádku? ()

carl.oesch odpad!

všechny recenze uživatele

Nemám ve zvyku odsuzovat, nebo dokonce komentovat něco, co jsem neviděl dostatečně a čemu jsem nedal šanci. Jenže dneska jsme si řekl, do třetice a dost. A více už ani ťuk. Přitom detektivky české provenience sleduji celkem pravidelně. Shodou okolností, někdy ve středu jsem si zopakoval radu Vacátka a jeden z nejpodařenějších dílů o smrti lichvářky, kterou zabijí a okradou dva mladíci, aby měli na kanoe. Pro seriály i filmy České televize je typická bombastická reklama a okázalá sebeoslava ještě dřív, než veledílo objeví na obrazovce. Následuje většinou zklamání. Jistě, hodnotit něco podle prvního dílu je vždycky špatně. Jenže jestli jsme cítil velké rozpaky nad první epizodou a snůškou nesmyslů, zjistil jsem, že z těch tří dílů byl ten první ještě celkem nejpodařenější. Scenárista Očenášek Jr. pod jménem Petr Zikmund je totální nula, které pro tvorbu nejen tohoto (stejně idiotský byl Hotel Herbich, ty dva díly Četnických humoresek, co zplodil a nakonec i nudný Mattoni). I tady ale předvádí, proč tomu tak je. Absence elementárních znalostí úplně všeho, organizací policie počínaje až po nějakou tu schopnost dramatizace děje. Prázdné a klišé plné dialogy. Osoby mluví jako dneska a ono napadení policejního praktikanta "hlaváčka" bylo za první republiky nemyslitelné, stejně jako někomu nadávat do fízlů, nebo ho vyhazovat během vyšetřování z domu. Trapné berličky osobního backgroundu hlavních osob skončili "překvapivě" u toho, že "hlaváček" si začne s hodnou dcerou vrchního inspektora Plesla a Langmajer je děvkař, který na první dobrou překlopí do postele každou hospodskou, se kterou přijde do styku. Kde vlastně Plesl sloužil předtím, než byl jmenován vrchním inspektorem pro Prahu-venkov není jasné, stejně jako jak se mohl český plebejec, sloužící u c.k.policie oženit s nafrněnou maďarskou hraběnkou. Zatímco jak u Četnických humoresek je ten historický background propracovaný, zde se snaží český scénáristický Ed Wood dokazovat svoji kreativitu takovými věcmi, jako že vrchním inspektorem pro vnitřní Prahu se stane legionářský "karierista", který přišel od vojska. Když si člověk přečte něco o policii za první republiky i v Praze, tak zjistí, že všichni vedoucí pracovníci sloužili u c.k. policie už hluboko za císaře pána. K četnictvu vojáci chodili, k polici, nota bene kriminální, ani náhodou, policejní práce tohoto druhu se pokládala za vysoce odbornou činnost. Stejně tak zůstala na svém místě většina soudců. Tenze mezi legionáři a "rakušáky" byla v armádě, kde se prvorepubliková armáda bez profesionálních důstojníků starého mocnářství neobešla. To ale bylo dáno potřebami nového státu a tím, že v legiích bylo necelých sto tisíc lidí, zatímco Čechů, kteří sloužili v císařské armádě bylo patnáctkrát tolik. Policisté ani za války na frontu nechodili. Další ukázkou idiotství autora, který chce být originální za každou cenu jsou pošklebky na adresu Masaryka nebo způsob, jak je do druhého dílu vložena "problematika" sudetských Němců. Očenášek - Zikmund asi něco někde zaslechl a hned ho napadlo, jak to bude strašně in připomenout, že ty vztahy s Němci nebyly ideální. Že ono období, ve kterém se zrovna "detektivky" odehrávají patřilo v soužití obou národností k jednomu z nejklidnějších období scénárista asi netuší a bylo by pro něj asi obrovská práce si o tom něco zjistit. Další katastrofou je obsazení. Senilního policejního ředitele v podání J. Bartošky, M. Táborského jako vlastně radu Vacátka ( předobrazem rady Vacátka byl Josef Vaňásek a pokud si o něm někdo něco přečte, pochopí, jak ta policie v Praze byla organizována) vynechám, stejně jako onoho karieristu Ondřeje Malého. Plesl se do role inspektora Budíka nehodí vůbec, je příliš drobný a submisivní a jeho neustálé otírání lakovek působí trapně. Langmajera nechám stranou a další bombu představuje policejní praktikant "hlaváček", to musel Zikmund vykrádat i Cimrmany? Jediné, co ve filmu ocením, jsou "profese", dobovost je na velmi dobré úrovni, je vidět, že filmoví řemeslníci u nás jsou kvalitní a to platí i pro lokace, auta, kameru, ale základem každého dobrého filmu je prostě příběh a jeho rozpracování do scénáře. Radši se budu pořád dokola dívat na Specialisty, Modravu nebo Poldu, než na další z mnoha sraček, které na tomto poli veleslavná ČT vyplodila. Povedlo se První oddělení (hlavně asi zásluhou plk. Mareše), ale jinak jsou detektivky na ČT větší či menší bída. Jistě, filmová, televizní nebo i literární detektivka není nikdy obrazem skutečnosti, ale pokud si někdo takhle manipuluje s historickou realitou v kombinaci s nudně odvyprávěným a bez pointy končícím příběhem, tak je fušer a šmíra té nejnižší kategorie a jeho špína padá na všechny zúčastněné, i kdyby se každý na svém místě ztrhal snahou po co nejlepším výkonu. () (méně) (více)

Galerie (15)

Zajímavosti (4)

  • Na konci, když si chce mladší dcera inspektora Budíka promluvit se svým otcem a zjistí, že je nemocný, tak řekne: „Vždyť by to mohla být španělská chřipka a ta pořád zabíjí.“ Španělská chřipka řádila v letech 1918–20, Velká Praha ale vznikla až v roce 1922. (VN85)
  • Na začátku hovoří inspektor Budík (Jaroslav Plesl) s policejním agentem Nováčkem (Denis Šafařík) o tom, že šlechtické tituly zrušil 10. prosince 1918 prezident Masaryk. Zrušilo je zákonem 61/1918 Sb. Revoluční národní shromáždění, Masaryk nebyl v tu dobu ještě ani v Československu, jelikož do vlasti přijel až 21. prosince. (VN85)
  • Premiéru epizody sledovalo 1,95 milionů diváků starších 15 let, což byl nejlepší výsledek toho večera i celého dne. (rublik05)

Reklama

Reklama