Režie:
Mike FlanaganScénář:
Mike FlanaganKamera:
Michael FimognariHudba:
The Newton BrothersHrají:
Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Carl Lumbly, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Bruce Greenwood, Jocelin Donahue, Alex Essoe (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Film navazuje na děj filmu Osvícení (Stanley Kubrick) popisující hrůzné události, ke kterým došlo před 40 lety v hotelu Overlook. Nyní dospělý Dan Torrance (Ewan McGregor) se usilovně snaží vyrovnat se svým hrůzným zážitkem z hotelu a najít klid v duši. Vše se ale změní ve chvíli, kdy se setká s Abrou, odvážnou mladou dívkou obdařenou mimořádnými mimosmyslovými schopnostmi označovanými jako „osvícení“. Abra instinktivně vycítí, že Dan má stejné tajuplné nadání jako ona, a obrátí se na něj se zoufalou prosbou o pomoc. Nelítostná bytost Rose a její následovníci totiž čerpají energii z „osvícení“ dalších nevinných dětí a pro dosažení své nesmrtelnosti jsou rozhodnuti udělat cokoliv. Tato nesourodá dvojice spojí své síly a pustí se s Rose do nemilosrdného boje na život a na smrt. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (2)
Recenze (627)
Prvních třicet minut jsem se ztrácel. Pak se to krapet zlepšilo, ale.. Navazujeme na události z odlehlého horského hotelu, po jehož opuštěných chodbách se kdysi projížděl v nepřerušovaných záběrech malý Danny na tříkolce. Asi všichni víme, co se v hotelu díky zlověstnému Jackovi se sekyrou v ruce odehrálo, a dnes již dospělý (na alkoholu závislý, divíte se?) Dan se snaží s děsivými událostmi vyrovnat. Najde si kámoše, nově pracuje s lidmi v posledních fázích života a telepaticky se spojí s malou dívenkou, se kterou rovněž není mnohé v pořádku. Navíc přitáhne pozornost podivné bandy bytostí, která se „zářením“ z „osvícených dětí“ živí (nelítostných momentů s dětmi se pánové za kamerou nebojí). Tvůrci se zaměřují hodně na postavy, přičemž mnohé rozhodně nezaujmou, snaží se nebýt moderním hororem s lekačkami za každým druhým rohem, ovšem atmosféra vesměs chybí, režisér naštěstí předkládá solidní audiovizuální rukopis. Jen to hodně přepálil s délkou, které navíc loudavější tempo nepomáhá. Dějově jsem se docela často chytal za hlavu, závěr mě pak už doslova otravoval, finále bylo o tom, kdo (McGregor vs. Ferguson) pronese drsnější větu, přičemž každá třetí stejně moc nedávala smysl. Sorry, jako. Navazujeme na kultovní Osvícení (pochopitelně je tam díky pečlivé práci architektů nespočet přímých citací), za mě jde přesto spíš o nedochucený mysteriózní guláš, který jsem ochutnal, ale příště si dám raději něco jiného. PS: Usínat u hororu je sakra smutné. ()
Není to emancipované od Kinga dost na to, aby se to mohlo Kubrickovu Osvícení jen přiblížit a oscilace mezi těmi dvěma póly je u tohohle filmu značná. Nicméně je chvályhodné, že se tvůrci rozhodli pojmout to jako víc než spotřební horor - jak napovídá dvou a půl hodinová stopáž, kterou by určitě nezvolil někdo, kdo chce jen rychle podojit značku. Škoda, že Doctor Sleep jednoduše není dost zajímavý na to, aby se to odhodlání nějak zúročilo. Rozvíjený děj i režie jsou prostě strašně samozřejmé a nemají čím upoutat pozornost. Takže jsou to dvě a půl hodiny, které jsou sice v pořádku, ale vlastně nevím, proč jsem je sledoval ani co si tvůrci představovali, že na tom bude zajímavé ke sledování. ()
Další téměř nefilmovatelný kousek z dílny hororového mistra a výsledkem je průměrný film. Oceňuji snahu navázat na Kubrickův film místo na původní literární předlohu Osvícení stejně, jako že část filmu je zcela jiná oproti knižní předloze. Otázkou však je, zda je to lepší. King se mi dříve líbil v tom, jak nevyzpytatelně zacházel s postavami a člověk nevěděl, zda přežijí. Jenže tentokrát bych upřednostnil konec podle knihy. Fascinovala mě Emily Alyn Lindová, zdařile byla vybrána i Rebecca Fergusonová. Ovšem k postelové scéně Rose a Andi se bohužel režisér neodhodlal. Vůbec pominutí sexu a násilí bylo oproti předloze až do očí bijící, ale budiž, je - li nahrazeno něčím jiným. Nebylo. Z větší části uspávací snímek, čemuž napomáhala i přítomnost asi 15 diváků v sále. Kniha se čte jak na běžícím pásu, film se líně táhne. Není to úplný průšvih, většina herců odvedla slušný výkon, pár scén se také najde (návraty do Overlooku, bedny s duchy v labyrintu nebo přestřelka v lese, o scéně s chlapcem nemluvě), jenže jako celek nic moc. Po To další promarněná šance. ()
// "World’s a hungry place. And the darkest things are the hungriest.“ James Wan? Kdepak, za mě je novým králem poctivých dospělých hororů Mike Flanagan. Doktor Spánek pak sice nebude jeho nejkomplexnějším dílem (tahle výsada patří Midnight Mass), za to je ale rozhodně nejzábavnějším. Protože jak kingovky normálně nemusím, tak tady jsem si jako zarytý fanoušek Neila Gaimana přišel na své. Doktor Spánek totiž čerpá to nejlepší ze všech tří tvůrců, takže tady najednou máme dark urban fantasy s tradičními rysy Kinga (chudáci děti), která díky Flanaganovi během šťavnatých dvou a půl hodin uteče jak voda, postavy se vám zaryjí pod kůži, uvidíte věci, které jste ani netušili, že chcete vidět, a pak se luxusně přeneseme do Kubrickova Overlooku, který je nejen velkou "homáží" samotnému mistrovi, ale ještě navíc dechberoucím finále samo o sobě. Zvedám bradu z podlahy a zoufale se snažím vzpomenout, kdy naposledy mi nějaký filmový horor dal takhle silný zážitek. Možná nikdy. Bravo. 10/10 ()
7,5/10. Úctyhodné pokračování, které nenásilně rozpracovává mytologii kolem "shining" a které (navzdory nevelkému očekávání) příjemně překvapilo. Osud hlavního protagonisty uvěřitelně podchycený a McŘehořem i parádně zahraný. Jde vidět, že Mike Flanagan je s hororovým žánrem trošičku jinde a sází především na dlouhé expozice, hmatatelně vystavěné postavy, ponurou atmosféru a solidně vypointované "strašidelné" výjevy. Má to šťávu a sem tam i silné momenty, jen ta závěrečná třetina působí spíše jako fanservis, než-li něco, co (i přes uzavření jednoho příběhového arcu) tam nutně muselo být. Hodně príma! ()
Galerie (41)
Zajímavosti (18)
- Danny Lloyd, který ztvárnil roli Dannyho v Osvícení (1980), když mu bylo 6 let, si zde střihnul cameo. Je ve scéně s baseballovým klukem, když se hraje zápas. Sedí v hledišti hned vedle muže, který povídá. (JoannaKey)
- V původním Osvícení (1980) jsou po vstupu do bytu správce schody. Nyní, když se Dan (Ewan McGregor) vrací na místo, po vstupu žádné schody nejsou. (MardukuS)
- Dan Torrance (Ewan McGregor) má v samém závěru filmu zraněnou tu samou nohu jako jeho otec Jack Torrance (Jack Nicholson) – také v závěru filmu Osvícení (1980). (Charpy)
Reklama