Reklama

Reklama

West Side Story vypráví klasický příběh o vášnivé rivalitě dvou pouličních gangů a romantické lásce dvou mladých lidí v prostředí New York City roku 1957. (Falcon)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (184)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

West Side Story patří mezi nejslavnější muzikály všech dob, kdy jeho popularitě výrazně pomohla i filmová adaptace z roku 1961. Ta získala celkem 10 Oscarů a vstoupila do historie jako jeden z nejoceňovanějších filmových muzikálů všech dob. Jejím fanouškem se stal i Steven Spielberg, který chtěl 40 let natočit muzikál a to právě nové zpracování West Side Story. Píše se rok 2021 a jeho West Side Story se po odkladech způsobené pandemií konečně dočkává svého uvedení. Nová verze West Side Story se přitom kvalitami zcela vyrovná původní adaptaci.   Steven Spielberg za svou kariéru vyzkoušel praktický každý žánr (chybí mu pouze western, který by měl přijít na řadu již brzy). Válečné filmy, horory, dobrodružné filmy, sci-fi i životopisná dramata. Za ta léta přitom nepřišel o své mistrovské audiovizuální vypravěčské schopnosti, což platí i u nového zpracování West Side Story. Ta se zásadními změnami v zápletce nepřichází a nejvýraznější změnou je fakt, že postava doktora je zde nahrazena jeho ženou Valentinou, kterou ztvárnila Rita Moreno, která se již objevila v roce 1961 v roli Anity a získala za ní Oscara. Příběh je ovšem jinak zcela věrný původnímu muzikálu a Spielberg jednoduše natočil muzikál, který v mnoha ohledech dokáže evokovat původní adaptaci, jde ovšem pořád o moderní a i díky tomu energičtější zpracování. Spielbergovi sice při jeho aktuálních 74 letech táhne na 80 let, o svou energii ovšem očividně nadále nepřišel.   Spielbergovo West Side Story skutečně působí jako vysněný projekt. Projekt, který si jeho tvůrce neskutečně hýčkal a snažil se ho dovézt k dokonalosti. Jde o mistrovské dílo, které Spielbergova dvorního kameramana Janusze Kamińskiho předvádí v největší formě za poslední roky. Jakmile totiž Spielbergovo West Side Story započne, začnou znít známé hudební motivy Leonarda Bernsteina a do toho se v průběhu objeví všechna ta překrásná práce s barvami a osvícením, je jasné, že diváka čeká neskutečný vjemový zážitek, který od začátku zaujme i dobovou výpravou, kostýmy a především tím, že se ukáže, že je díky rasismu či násilí West Side Story zcela aktuálním dílem i pro 21. století. A i proto nové zpracování zbytečným filmem.   Už původní West Side Story přenáší příběh Romea a Julie z italské Verony do ulic New Yorku 50. let. Spielbergovo uchopení je poté plné energie, v těch správných momentech ovšem jeho West Side Story dokáže fungovat i jako shakespearovská tragédie. West Side Story z roku 1961 má dodnes neskutečné kouzlo, přeci jen ovšem nevyhnutelně působí trochu zastarale a nové Spielberovo zpracování bude pro moderního diváka v podstatě vděčnější. Má výhodu i v tom, že je její 100-milinový rozpočet rozhodně vidět a v podstatě komorní příběh dvou znesvářených gangů a prokleté lásky díky tomu působí velkolepě. Klíčové je ovšem to, že zde je Spielberg jako tvůrce v největší formě za posledních 20 let a do svého vysněného projektu dává naprosto vše.   V muzikálových vodách nezkušený Spielberg se postará o několik povedených hudebních čísel. Celé Spielberogo West Side Story je v podstatě složené z perfektních záběrů/sekvencí, které fungují díky Kamińskiho schopnostem za kamerou a pochopitelně i díky schopnostem samotného Spielberga. Skvělá dobová výprava, parádní střih dvojice Michael Kahn a Sarah Broshar. Jednotlivé momenty mají parádní gradaci, neskutečnou energii a vyvolávají pocit, že líp to prostě nešlo.  Jakmile dojde na hudební čísla v tělocvičně či na policejní stanici, nemůže být pochyb o tom, že Spielberg se v neobydlených muzikálových vodách zabydlel solidně.   Skvěle přitom vypadají nejen velkolepá vystoupení, ale i osobní momenty. První osudové setkání Tonyho a Maríe má ten správný nádech toho, že se Země zastavila a v pohybu zůstal jen vyvolený člověk, který někomu padl do oka. Na jednu stranu je Kamińskiho dokonalost už v jistém ohledu nezajímavá, na druhou stranu ovšem Kamiński ovšem zkouší právě nové hrátky s osvícením či stíny a v součtu v zácpě všech těch nádherných filmů předvádí jeden ze svých nejpůsobivějších výkonů za delší dobu.    Spielberg si ovšem pochopitelně klasicky ohlídal i casting. Především obsazení Rachel Zegler, která nejen, že skvěle zpívá, ale i výtečně hraje a do svého výkonu v roli Marie dává naprosto všechno. Tahle debutující herečka má před sebou velikou kariéru a má na to se jednoho stát velkou hollywoodskou hvězdou. Ansel Elgort je poté velmi fajn, krom dvou stěžejních momentů ovšem nedostává příliš herecké příležitosti. Krom ústřední dvojice ovšem skvěle funguje i obsazení vedlejších rolí. Za role Bernarda a Anity v adaptaci z roku 1961 získali George Chakiris a Rita Moreno herecké Oscary, jejich náhradníci David Alvarez a Ariana DeBose jsou ovšem též skvělí. Především DeBose předvádí ve stěžejních momentech až vyloženě děsivý herecký výkon a předvádí pověstná šťastná rozhodnutí v případě Spielbergových castingů. Těch pamětihodných výkonů je ve filmu ještě víc a Rita Moreno je ve své nové roli též výtečná, Zegler a DeBose si ovšem celý film kradou pro sebe. Důležité je ovšem to, že všichni ovládají zpěv i tanec.   Realizace moderního zpracování ovšem dává smysl i proto, že některá témata West Side Story dokáží reflektovat současné problémy, West Side Story pořád nepřišlo o onu klasickou muzikálovou nadsázku, témata o rasismu a přeci jen zbytečném násilí ovšem přeci jen dokážou nejspíš s aktuální společností rezonovat. I proto West Side Story nemusí fungovat jen jako splněný sen jednoho tvůrce, ale právě i jako film, který vzniká v ideálním čase. Spielbergovo West Side Story není jen Spielbergovým splněným snem, ale naprosto funkčním novým zpracováním muzikálové legendy v tom nejlepším audiovizuálním kabátě. Spielberg a Kamiński spolu vytvořili audiovizuálně obsahově i obrazově silný zážitek, který má skvělé obsazení, famózní hudební čísla, dechberoucí vizuální zpracování a především nadále výtečného audiovizuálního vypravěče Spielberga za kamerou. Kvalitami se nové West Side Story může zcela rovnat verzi z roku 1961, pozici jednoho z nejlepších filmů roku a jednoho z nejsilnějších kandidátů na Oscara mu asi už nic jen tak nesebere...... () (méně) (více)

tron 

všechny recenze uživatele

„Zahanbili ste svojich mŕtvych.“ Spoilery. Nečudujem sa, že to bol v kinách prepadák (75 miliónov na celom svete pri 100-miliónovom rozpočte). Ja by som takýto film v kine určite vidieť nechcel. Scenár patrí k tým najhlúpejším, aké boli v tom roku napísané. Je to dlhé ako krava (dve a pol hodiny nemajú ani niektoré výpravné koprodukčné fantasy za 250 miliónov s 20 dôležitými postavami), pričom už v prvých minútach ma to iritovalo. V lepšom prípade otravovalo. V najlepšom nudilo. Ako-tak ma zaujala našliapaná pesnička „America“. Bola fantasticky natočená a dynamická a ukázala, že najlepším hercom z filmu je Ariana DeBose (za svoj nenápadný, ale o to silnejší výkon, získala Oscara). TO je Spielberg, akého chcem vídať a ktorý mi posledné roky veľmi, veľmi chýba a môj filmový život je bez neho prázdnejší. Ostatné muzikálové scény sú mdlé. Medzi hercami nie je dostatočná chémia a minimálne Ansel Elgort, hoci inak vcelku sympaťák, bol obrovský kastingový omyl. Nič nemožno namietať voči technickej stránke: dobová atmosféra, kostýmy, výprava, kamera, strih, všetko klasický Spielberg (teda tvrdý a ťažký nadpriemer, voči ktorému nikto normálny nemôže namietať ani ň). Scenár je neskutočné zverstvo. Mnohí neprehryznú, že Tony a María sa do seba zamilujú tak jednoducho; proste sa im stretnú pohľady a je z toho láska ako hora behom pár desiatok sekúnd. Láska na prvý pohľad existuje, proti tomu nič nenamietam. Ale aj tak je to divne natočené. Následne Tony drasticky nožom (!) zavraždí brata Maríie (!!). María sa to dozvie, Tonymu vylepí facku, povie tri nahnevané vety a okamžite majú sex (!!!). Podotýkam, že nešlo o nešťastnú nehodu, kedy sa postava hrdinovi nechtiac sama napichne na nôž, ale o regulárnu vraždu, za ktorú sa v niektorých štátoch USA bežne dostáva trest smrti. Neskôr jedna postava Tonymu klame, že Maríia bola zastrelená, na čo chce Tony spáchať rituálnu samovraždu: vyjde na nočnú ulicu a začne kričať meno vraha. Našťastie sa na scéne objavuje María. Tony pochopí, že bol prudko (a kruto!) oklamaný, vrhajú sa jeden druhému do náruče, na čo sa spoza rohu zákerne vynorí osoba Y a Tonyho, nuž, zastrelí. Tu už som sa fakt cítil ako v paródii s Lesliem Nielsenom a nie ako v scenári od držiteľa Pulitzerovej ceny nominovaného v minulosti dvakrát na Oscara. Našťastie, nasledovali záverečné titulky. Tiež ma zarazilo, ako je neustále útočené na istú osobu preto, že je údajne „sexuálne nezaraditeľná“. Pritom evidentne na prvý (aj druhý) pohľad vyzerá ako normálny mladý muž (wtf, Steven?). Vo vedľajšej úlohe majiteľky obchodu sa objavuje 90-ročná (!) Rita Moreno, ktorá hrala aj v origináli. Konkrétne Anitu, za ktorú získala Oscara. ()

Reklama

Filmmaniak 

všechny recenze uživatele

Velkolepé oživení klasického muzikálu, které má oproti svému vzoru výhodu v podobě špičkového moderního zpracování, a tím pádem disponuje i větší chytlavostí a celkově hbitějším tempem. Skvělí herci, fenomenální taneční i pěvecké sekvence a písně nejen o lásce a oslavě života, ale i o diskriminaci a násilí, neztratily ani po letech na síle a aktuálnosti. Navíc znějí ve službách skvělého filmu, který se směle vyrovná kvalitám svého předchůdce, jehož motiv rasových konfliktů oprašuje jako dodnes relevantní společenské téma. ()

mortak 

všechny recenze uživatele

Kdyby alespoň to "Gee oficer Krupke, Krup you" změnili na tehdy nemožné "f*ck you". Jenže Spielberg nechce nic modernizovat, ale místo toho se vrací se před film z roku 1961 k původní divadelní verzi z roku 1957.  Začíná sice demolicí, ale pak se bezpečně vrací do krásných obrazových kompozicí, které ale v sobě nenesou žádné emoce (Amerika zpívaná a tančena v sutinách? Zapomeňte, najednou je tu na plátně rozevlátá bohatá čtvrt pro hipstery). Chybí tu interpretace, dravost a bezohlednost mládí k originálu. Tohle je vzpomínání starého pána, který má sice filmařinu v paži, ale brutálně se míjí s dobou. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Ako to je u Spielberga zvykom, každý jeden záber je úžasný a prekrásny, nádherne sa na to pozerá. K tomu úžasná hudba a nezabudnuteľné piesne, proste paráda. No najväčšou slabinou muzikálov sú tradične scenáre, inak tomu nie je ani tu. Aj v tom rauši, keď som bol okúzlený hudbou a obrazom, mi proste niektoré veci v príbehu veľmi vadili. Rovnako to, samozrejme, bolo aj pri origináli, ťažko tu už bolo niečo v tomto smere vylepšovať. Láska je všemocná, dá sa uveriť, že len čo sa na seba pozreli, boli do seba paf. Po dvoch vetách nasleduje bozk, to je fakt na hlavu, ale dobre. Ale POZOR SPOILER hneď ako jej zabije brata, tak mu to prepáči a vyspí sa s ním??? To je proste moc, za toto päť hviezd dať v žiadnom prípade nemôžem. Tých slabých miest v scenári je samozrejme oveľa viac, hlavne k záveru sa začnú dosť kopiť. Ďalšou vecou, ktorá mi dosť vadila, boli kulisy, ktoré dávali dosť jasne najavo, že toto je natočené podľa divadelnej hry. Tie polorozpadnuté steny budov pripomínali skôr povojnový Berlín, navyše s výnimkou úvodu mi tam chýbalo viac komparzu v uliciach. Taký vyľudnený New York no neviem. Dosť to tam všetko pôsobilo umelo, vrátane Ansela Elgorta, ktorý vyzerá ako nesympatický slušňák, nie bitkár, čo bol v lochu. Rachel Zegler je peknučká, aj keď na moju obľúbenú Natálku z originálu nemá. Zaujmú aj niektorí herci z gangov, no veľmi ma potešila Rita Moreno. Mám to rád, keď sa v remaku nájde úloha aj pre nejakého herca z pôvodného filmu. V polke filmu som vážne uvažoval nad plným hodnotením, ale nie, keď ho odo mňa nedostal originál, nedostane ho ani Spielberg, aj keď určite horší nie je. ()

Galerie (68)

Zajímavosti (12)

  • Ansel Elgort lezl v balkonové scéně po požárním schodišti sám a snažil se přesvědčit produkci, aby mu nedávala žádné jištění. Nakonec však byl jeho požadavek zamítnut. (NiWi)
  • Mike Faist zhubl téměř 10 kilo, aby mohl hrát roli Riffa, kterou inspirovali fotografie mladých členů gangu z 50. let 20. století. (NiWi)

Související novinky

Duna a V rytmu srdce slaví oscarové vítězství

Duna a V rytmu srdce slaví oscarové vítězství

28.03.2022

Dnes v noci proběhl 94. ročník předávání Oscarů, tedy cen americké Akademie filmového umění a věd (AMPAS), a i letos se psala oscarová historie. Celý ceremoniál se odehrál v hollywoodském Dolby… (více)

Nominace na Oscara zveřejněny!

Nominace na Oscara zveřejněny!

08.02.2022

Jedna z nejvýraznějších hollywoodských ceremonií roku, tedy předávání prestižních Oscarů, se pomalu ale jistě blíží a dnes ve 14:18 místního času začal přímý přenos vyhlašování kompletních nominací… (více)

79. Zlaté glóby - výsledky

79. Zlaté glóby - výsledky

10.01.2022

Dnes v noci byly v kalifornském Los Angeles uděleny Asociací zahraničních novinářů v Hollywoodu (HFPA) Zlaté glóby za uplynulý rok 2021. Kvůli stále neutuchající kontroverzi kolem asociace a bojkotu… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

Reklama

Reklama