Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva kriminálníci mají v plánu vyloupit klenotnictví na Václavském náměstí. Jejich promyšlená akce se však zkomplikuje střelbou a společně s řidičem Burianem (Z. Kryzánek) prchají. S ním se poté lupiči rozdělí a přesednou do jiného vozu, který byl záměrně poškozen. Neovladatelné auto se zřítí ze svahu a z lupičů přežije pouze jeden (J. Tříska). Toho také policie dopadne v nedaleké chatě. V jednu chvíli s ním však je pouze kriminalista Málek (S. Matyáš) a po pokusu přemoci policistu je lupič nešťastně zastřelen vlastní zbraní. Málek z toho má značné problémy, neboť bez tohoto svědka nemůžou kriminalisté potvrdit, zdali nebyl komplicem kriminálníků také klenotník Litera (J. Adamíra). K této domněnce je vede fakt, že se odehrálo až příliš mnoho podezřelých náhod, které zlodějům usnadnily krádež. Hospitalizovaný Litera se pak skutečně v noci vytratí z nemocnice, aby si vyzvedl z tajné skrýše ukradené klenoty. Případ se později dostává k soudu, ale pro nedostatek důkazů nemůže nikdo nic klenotníkovi dokázat a jediným odsouzeným je Burian. Uplynou čtyři roky a po propuštění Burian navštíví Literu, od něhož žádá svůj podíl. Ten mu však tvrdí, že když dorazil ke skrýši, klenoty již byly pryč. Litera poté náhodou narazí na Málka, který se nyní živí jako taxikář. Toto setkání v bývalém policistovi znovu probudí touhu se do případu vložit a klenoty nalézt… (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (134)

mArcElkrIz 

všechny recenze uživatele

Opravdový klenot na poli českého kriminálního filmu. Od prvních minut se vkrádá myšlenka na francouzskou novou vlnu (nějak se mi ke konci stále více vybavoval Louis Malle, ale jak už tu napsal Enšpígl, Henri Verneuil atd. určitě sehráli důležitou úlohu). Ač vypadá v první polovině vše jasné, rozehrává se velmi zdařilá rošáda, kdy se jednotlivé postavy navzájem podezřívají a spolčují. Film neobsahuje hluchá místa a děj má opravdu spád - úvodní loupež, havárie, zastřelení klíčové postavy... Trojice Matyáš, Adamíra, Kryzánek je zcela klíčová a to především vizuálně. A závěrečná smrt posledního držitele lupu je dokonale ztvárněna - tím mne režisér Polák přesvědčil, že by se u tohoto snímku polovičatosti prostě nedopustil. Tleskám... zasloužených 4,5* ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Žiadne prekvapenie sa nekonalo. Hra bez pravidiel je medzi neznámymi, až zabudnutými kriminálkami právom. Spočiatku som bol celkom spokojný, ale postupne sa to kazilo až do hlúpučkej záverečnej časti. Svojho času som čítal, že afgánsky chrt patrí k najhlúpejším rasám psov a je schopný zablúdiť na konci vodítka. Napadlo ma to, keď som sa zamýšľal nad tým, čo to mohlo byť za scenáristu, ktorý to spáchal. ()

Reklama

honajz2 

všechny recenze uživatele

Celou dobu mi to kamerou a kompozicí scén strašně připomínalo styl nějakého jiného režiséra, jenže absolutně netuším kterého přesně. On se ten film totiž svým způsobem vymyká zbytku tehdejší tvorby už jen tím, že skutečně je - minimálně na svou dobu - akční. A překvapivě to celé naprosto vážně funguje, příběh mi přišel zajímavý, taky je to skvěle natočené a zahrané, solidně se tu pracuje se zvukem a dost mi to sedlo i svojí atmosférou. Ta si v mém případě sice svoji poutavost neudržela celou dobu, nejvíc mě držela na začátku a na konci, ale i tak se mi Hra bez pravidel dost líbila a rád si ji někdy pustím znova. Nedokážu z ní být úplně nadšený, ale povedená kriminálka to je. 4* ()

Trustme 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejlepších československých kriminálek, které pomáhají tvořivá a odvážnější šedesátá léta a bravurní režisér. Na socialistickou krimi až západní (francouzské) pojetí, kdy nejsme svědky policejního pátrání, ale sledujeme drama z pohledu zlodějů a ani žádná z postav zde není vyloženě kladná, které by měl divák držet palce. Přesto vynikající výběr herců v uhrančivých i nečekaných rolích a hereckých výkonech udržuje do poslední chvíle děj do napětí a i v současnosti válcuje mnohé nové kriminálky. Herecké obsazení je vskutku interesantní - Svatopluk Matyáš, představitel sošných chlapáků, který mohl být takovým československým Gregory Peckem, nebýt toho, že pak dostával už role poplatné době. Jiří Adamíra, zde nečekaně v roli na kterou nepotřebuje použít své charisma a o to více fungující. Zdeněk Kryzánek, herec s vizáží předáka ze smaltovny, který ovšem mnohem lépe propůjčoval svůj obličej ranařům a hajzlům. Malou roli má i Vladimír Menšík, opět trochu atypickou a využívá svůj rtuťovitý herecký talent na maximum. Speciální třešničkou je obsazení legendárního motocyklového závodníka Franty Šťastného, který sice hraje sám sebe, ale zapojí se i do akce! Franta byl v té době natolik populární osobnost, že prostě byl, byť křečovitě vpasován do tohoto filmu a jeho role je tak trochu úlet. Tento filmový klenot je osazen ještě jednou geniální tvůrčí složkou a tou je hudba - kombinace bondovských ústředních melodií a žesťových variací  à la Fantomas. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Výbornej film. A velmi drsnej. Minulost nikdy nespí, zvlášť jsou-li ve hře ukradené diamanty. Za pozornost stojí kromě hereckých výkonů Svatopluka Matyáše, Jiřího Adamíry a Zdeňka Kryzánka i perfektní (stylová) hudba Wiliama Bukového. Dost možná jeden z nejlepších českých krimi filmů, bohužel neprávem opomíjený. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (10)

  • Lokomotiva, která zachytí číšníka Pepiho (Vladimír Menšík) v závěru filmu, je lokomotiva T 435.099 (dnešní označení 720.099-1), přezdívaná Hektor nebo Herkules. (alanwilder)
  • Asi nejúspěšnější československý motocyklový závodník František Šťastný hraje ve filmu sám sebe. Nikdy se nestal mistrem světa, ale v roce 1961 jako tovární jezdec Jawy skončil v mistrovství světa ve třídě do 350cc druhý, třetí byl pro zajímavost Gustav Havel také na Jawě. (Gray)
  • Když Pepi (Vladimír Menšík) vyjíždí s Literou (Jiří Adamíra) v Mercedesu z garáží, je vidět na kapotě typický znak auta. V další scéně, kdy přijíždí k nádraží, je auto bez znaku. (Fenk)

Související novinky

Noir Film Festival slaví 5. narozeniny

Noir Film Festival slaví 5. narozeniny

16.08.2017

Cynismus Humphreyho Bogarta, šarm Roberta Mitchuma, křehkost Lizabeth Scott, rafinovanost Alfreda Hitchcocka, temné příběhy z Mexika, napínavé filmové jízdy noirovými vlaky a standard v podobě… (více)

Reklama

Reklama