Režie:
Tomáš MašínScénář:
Marek EpsteinKamera:
Friede ClauszHudba:
Karel HavlíčekHrají:
Oskar Hes, Jan Nedbal, Tatiana Dyková, Adam Ernest, Stefan Konarske, Karolína Lea Nováková, Matěj Hádek, Matyáš Řezníček, Tony Mašek, Václav Neužil ml. (více)Obsahy(1)
Film Bratři vypráví jeden z největších příběhů studené války o odbojové skupině bratrů Josefa (Oskar Hes) a Ctirada Mašínových (Jan Nedbal). Rodina Mašínových se v komunisty ovládaném Československu stává terčem pronásledování a bratři věří, že po vzoru otce, hrdiny protinacistického odboje, lze proti diktatuře bojovat jedině se zbraní v ruce. Zároveň si jsou vědomi odpovědnosti vůči mámě (Tatiana Dyková Vilhelmová) a sestře (Karolína Lea Nováková). Zakládají odbojovou skupinu, která má na svědomí řadu násilných činů, jejichž vyšetřováním je pověřen kapitán Státní bezpečnosti Koller (Stefan Konarske). Mašínové se stávají nejhledanějšími muži v zemi. Pokusí se o útěk do Západního Berlína, kde plánují vstoupit do americké armády s cílem osvobodit Československo. Pátrání po pětici členů odbojové skupiny pokračuje ve východním Německu, kde začíná jeden z největších honů na lidi v novodobé historii. Jen málokteré téma české historie vzbuzuje tolik emocí jako příběh snímku Bratři. (Cinemart)
(více)Videa (5)
Recenze (305)
Trochu jsem se bál, že budou Bratři až příliš černobílí ve svém vyprávění, což se naštěstí nestalo. Na druhou stranu mám pocit, že se snaží působit až příliš nekonfliktně a ve výsledku pouze odvypráví příběh, jak se fakticky stal. Mrzí mě, že tvůrci nešli více do hloubky v rámci zkoumání psychologie a motivací (nejenom) obou Mašínů. Snímek proto nefunguje moc dobře jako drama, jelikož nevěnuje postavám dostatek prostoru na nějaký vývoj. Navíc samotné téma zrůdnosti komunistického režimu už se mnou, byť to může znít cynicky, zkrátka po tolika různých zpracováních samo o sobě příliš nehne. Bratři sice postupně přejdou spíš do klasického thrilleru, ani v této poloze nicméně nejsou zvlášť silní. Vzhledem ke stopáži jim chybí větší intenzita či surovost, kvůli čemuž nejednou působí zdlouhavě. Technická stránka je na domácí poměry výborná a některé scény mají opravdu hutnou atmosféru, na můj vkus jich však bylo málo. Představitelé Josefa i Ctirada jsou skvělí a herecké obsazení je celkově povedené. Ale od filmu založeném na takhle zajímavém příběhu, který jsme navíc poslali na Oscary, bych prostě chtěl víc. 6/10 ()
Na Oskary tam chybí asi trochu více rozvinutější psychologie postav, na druhou stranu jsem měl dojem, že z postav čišilo, co pro svobodu musí udělat, aniž by to museli ve filmu nějak vysvětlovat. Ať už se jednalo o Mašíny, fiktivního Kollera nebo jejich rodiny. Tím pádem se to ubírá víc přímočařeji, pořádnější akční kabát si Bratři obléknou až v závěrečné úprkové části s výbornou hudbou. Tomáš Mašín zachytil dle mého trefnou podzimní syrovou atmosféru. Není to žádný "Ryan", avšak na české poměry dost nadprůměr. O kontroverznosti odbojové skupiny si názor může udělat každý sám a jsem rád, že se film nevydal tímto směrem. Jinak Tatiana Dyková je tam herecky všechny převálcovala. ()
Adaptace povšechných hesel z Wikipedie se zdechlou dramaturgií. Film tak předposraný, že se přes dvě hodiny snaží nesejít z cesty sázky na jistotu a nabízejících se klišé. Za pozitivum by se možná dala považovat jistá nestrannost, ale co z toho, když se jedná o naprosto rutinní antikomouš thriller, na který se do roka zapomene. Největší koule měli ti, co si troufli tohle poslat na Oscary (kde se film zcela po zásluze ani neohřál). ()
Je vidět, že tvůrci chtěli natočit moderní film o události z českých dějin, který by se zároveň uplatnil v zahraničí. A snímek o Mašínech je zároveň i českým dluhem, ať už si o bratrech myslíte dobré, nebo špatné. Já, který jsem někde uprostřed, jsem si užil tíživé zobrazení padesátých let, silné rodinné motivy a ambivalentní postavu německého vyšetřovatele. Závěrečná část, útěk, je částečně hůř zvládnutá z hlediska dynamiky vyprávění a tak se částečně dostavuje nuda. 70%. ()
Příběh bratří Mašínů v podstatě dobrodružném balení. Náznaky kontroverze neznatelné a utlumené. Nemá smysl rozebírat historické události a řešit jejich detailnost a objasnění. Daleko lepší bude posoudit, jak z filmového hlediska režisér Tomáš Mašín, vzdálený příbuzný rodinného klanu, s danou látkou pracuje a co se rozhodl divákům předvést. A zvolil akční cestu, kdy po počátečním komorním rozjezdu, bratři poprvé osahají zbraně a vydají se na boj s rudým terorem. Jejich cesta lemovaná krví končí ve východním Německu. Než dorazí do svého cíle, tak jsme svědky jejich řádění, kdy není radno jim zkřížit cestu, Bratři ale mají scenáristický status zůstávat nadále neodolatelnými sympatickými hochy. Takže bez problému se jim dá fandit. Akční pasáže nejsou přímo úchvatně natočené, mají svůj řád a technickou kvalitu. A ke konci si užijeme hodně němčiny. Režisér občas vynechal natočení potenciálně zajímavých scén, takže se třeba nedozvíme, jak se Ctiradovi podařilo pláchnout z vězení. A takových nedořečených scén je ve filmu povícero. Důležitou složkou pro celkové vyznění filmu bylo trefné herecké obsazení. A Jan Nedbal a Oskar Hes splňují náročná kritéria. Jsou skvělí jak v dialogových pasážích, tak i v dramaticky akčních rejdech. Pokud si tedy erudovaný historik hystericky rve chlupy na ohanbí z důvodu laxního zpracování, tak já s tímto svižným převedením látky nemám nejmenší problém. Zajímavý film. 8|10 ()
Galerie (28)
Zajímavosti (18)
- Josef Mašín si s režisérem prošel trasu jejich útěku bývalým východním Německem. S jeho zesnulým bratrem Ctiradem se režisér osobně nesetkal. [Zdroj: iDnes.cz] (Duoscop)
- Ve chvíli, kdy se Ctirad (Jan Nedbal) s Josefem (Oskar Hes) vydávají na tancovačku (přepadení fízlárny v Chlumci), si Ctirad v pokoji před zrcadlem upraví uzel kravaty. Uzel má dotažený ještě ve chvíli, kdy se plíží okolo spící matky (Tatiana Dyková). Matka Ctiradovi po procitnutí v následujícím záběru stejného obrazu před odchodem upraví úplně volný uzel na kravatě. (mikulin)
- Dokumentární verze příběhu bratří Mašínů se natočila pod názvem Útěk do Berlína (2023). (sator)
Reklama