Režie:
Martin RittKamera:
James Wong HoweHudba:
Elmer BernsteinHrají:
Paul Newman, Melvyn Douglas, Patricia Neal, Brandon De Wilde, Whit Bissell, Crahan Denton, John Ashley, Val Avery, George Petrie, Curt Conway, Sheldon Allman (více)Obsahy(2)
V moderním westernu hraje Paul Newman Huda Bannona, nelítostného mladého farmáře z Texasu, který zničí všechno, na co sáhne, a každého, s kým přijde do styku. Napjaté vztahy mezi ním a jeho přísným, zásadovým otcem vyústí v hořký konflikt... Hud Bannon (Paul Newman) je mladý texaský farmář, který žije se svým otcem Homerem (Melvyn Douglas), ošetřovatelem dobytka, a synovcem Lonem. Hud je nemorální, bezcitný muž. Jeho otec, který dává Hudovi za vinu smrt svého druhého syna, se snaží Lonovi vštípit základy slušnosti a odpovědnosti za druhé, Lon je však oddaný Hudovi a svému dědovi není příliš ochotný naslouchat. Když jedna z Bannonových starších krav onemocní kulhavkou a slintavkou, Hud chce mermomocí prodat celé stádo dřív, než to zjistí vládní inspektoři. Ale Homer místo toho nařídí stádo porazit (jde o nejtrýznivější sekvenci z celého filmu), čímž mezi sebe a Huda vrazí ještě větší klín. Nakonec Hud překročí všechny meze, když se pokusí znásilnit Almu (Patricia Nealová), jadrnou, ale dobrosrdečnou hospodyni. (Cinemax)
(více)Recenze (88)
Prečítal som si zopár komentárov a bol som prekvapený vyjadrenými pocitmi sklamania. Hud, rovnako ako Hombre, považujem za vynikajúci, aj keď pomerne málo známy film. Námetom mi trochu pripomenul Kazanov Na východ od raja. Výnimočne ma v ňom zaujala viac Patricia Neal, než obľúbený a v úlohe záporného hrdinu často nevidený Paul Newman. Stačilo len trochu ubrať z tých deklamovaných múdrostí a pridať na vierohodnosti postavy Lonnieho a bolo by to odo mňa jasných päť hviezdičiek. ()
Aj keď čiernobiela, ale zaujímavo vystavaná moderná rančerská dráma. Antagonizmus postáv udržiava tempo a napätie v neustálom nesúlade. Hud je niečo ako čertovská postava, fyzická prítomnosť popri jeho zištnosti a cynickosti je toxická. Všetky štyri hlavné postavy majú odlišný pohľad na svet, ale nemožno povedať, že by žiadna z nich nemala ten "správny". Niekedy situácie a okolnosti v živote nie sú také priezračné a rozhodné ako z nejakej jasne rozformulovanej poučky. ()
Martin Ritt je režisérem ojedinělých westernů ze 60. let, které mi sedí. Podobně jako o rok mladší Zneuctění, i Huda jsem vnímal spíše jako psychologické drama, s westernovým pozadím v podobě kulis amerického ranče a silně vyostřeného konfliktu dvou osobnostních protipólů. Příběh se rozjíždí možná pomalším tempem, ale umožňuje zase divákovi poznat hlavní postavy co nejlépe, Ritt ho nechává plynout se vzájemně často odlišnou atmosférou, nejednou ho i pěkně odlehčí (např. soutěž s prasaty) a postupně odhaluje s patřičným napětím zákoutí i vyústění 15 let starého konfliktu. Dost silně na mě zapůsobilo i nenápadné propojení ústředního vztahového dramatu s vedlejším dramatem na ranči. Ono lze utratit a odklidit na věčnost předčasně celé stádo krav, které chytilo nebezpečnou infekci. Ale odklidit stárnoucího člověka z místa, které mu dlouhá léta patří a má k němu silný vztah? To přeci jen tak nelze... Přetrvávějící napětí ve vztazích neúplné rodiny napříč třema(!) generacemi se povedlo rozehrát mistrovským způsobem, což obzvlášť u Paula Newmana a Melvyna Douglase nepřekvapí. Tady už nevnímám kladné a záporné postavy, ale pro diváka více či méně (ne)sympatické postavy se všemi pozitivními i negativními vlastnostmi. Na hranici plného počtu: [85%] ()
Je to v Texasu, jsou tam koně, krávy a chlapi s kloboukama, ale není to western, je to moralistní drama. Má to všechny výhody a nevýhody padesát let starého filmu. Je to bohužel jen 2D, dokonce černobílé, a zvuk ve formátu 1.0. Takže nezbývalo než spoléhat na velmi kvalitní scénář, dialogy, režii, herecké výkony. Jenže, přesně jako v tomto příběhu, i v reále ti staroušci už umřeli, svět převzali mladí a po nich ještě mladší, a ti se dnes už s velikým odstupem mohou spíše jen dohadovat, o čem to tam ten dědek brblá a co mu vlastně tak vadí. No ne? „Zde jsem člověkem. Zde nakupuji.“ To je aspoň každému jasné. ()
Presne ten typ snímkov "proti prúdu", nad ktorými si pomľaská aj ten najkomfortnejší divák (a kritik). Taký vlastne najviac, pretože na takého tu čaká pridaná hodnota v podobe skvelého pocitu zo samého seba, že aký on je vlastne rebel a myšlienkový dobrodruh. Ale s ohľadom na dobu vzniku ešte v pohode. ()
Galerie (38)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (21)
- Yvette Vickers neskôr tvrdila, že väčšina jej scén bola vystrihnutá kvôli ich sexuálnemu nádychu. (Arsenal83)
- McMurtryho román, ktorý je predlohou, sa na rozdiel od filmu zameriava hlavne na postavu Lonnieho Bannona (Brandon deWilde). Producenti Irving Ravetch a Martin Ritt zmenili hlavnú postavu na Huda (Paul Newman), pričom ten bol pôvodne nevlastným a nie vlastným synom Homera (Melvyn Douglas). (Arsenal83)
- Paul Newman mal trénera na texaský prízvuk. Bol to Bob Hinkle, ktorý trénoval aj Jamesa Deana pre jeho rolu Jetta Rinka vo filme Obor (1956) (Arsenal83)
Reklama