Reklama

Reklama

VOD (1)

Blanka (J. Brejchová) je zkušená a uznávaná redaktorka jednoho knižního nakladatelství, a právě pracuje na knize mladého horolezce Františka Andrlíka (M. Vašut). Stará se o své dospělé děti Šárku (T. Brodská) a Vojtu (J. Potměšil) a tráví čas se svým přítelem – advokátem Otakarem (J. Kačer). Její život poznamenaly dvě zásadní události, nejprve když nešťastnou náhodou Šárku jako malou opařila a způsobila jí značné popáleniny. A podruhé, když jí zemřel manžel. Hlavně první neštěstí znatelně změnilo chování Blanky k dceři. Za viditelné jizvy na Šárčině těle se neustále viní a věnuje se jí s přehnanou starostlivostí a péči. U nich doma to má ale za následek spíše jen konflikty a vzájemné nepochopení. Šárka je z matky jen podrážděná a čím dál víc se jí protiví, neboť jí matka nevědomky ubírá vlastní životní prostor. Z toho důvodu matce spoustu věcí zatajuje, aby se mohla alespoň někdy svobodně nadechnout... Evald Schorm, uznávaný představitel „československého filmového zázraku“ 60. let, byl za doby tzv. normalizace jedním z „nepohodlných“ tvůrců, kterým byla práce u filmu zapovězena. Jeho posledními filmy se staly na dlouhou dobu Psi a lidé nebo televizní film Úklady a láska – oba z roku 1971. K režii celovečerního filmu se vrátil až po dlouhých sedmnácti letech v době opětovného uvolnění na konci 80. let. Film Vlastně se nic nestalo z roku 1988, o matce, co si až přehnaně klade vinu za něco, co již pominulo, se však stal jeho posledním. Režisér se premiéry filmu nedožil a zemřel čtyři měsíce před ní. Za scénářem stála lékařka, diplomatka a politička Jaroslava Moserová-Davidová – která dlouhá léta působila na klinice popálenin 3. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. (Česká televize)

(více)

Recenze (33)

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Bohužel úplně přesně nevím, co mělo být filmem řečeno. Asi že život není peříčko a jsou lidé, jež ho naprosto nezvládají a mají problém se vůbec nějak udržet v chodu. A že když někdo udělá chybu, táhne se to s ním celý život. A že děti jsou problém když je člověk má, i když je nemá. A to je asi tak vše. Je znát, že film má daleko na víc, některé momenty mají sílu. Myslím, že jde v jádru prostě "jenom" o nepovedený film...50% ()

Psice 

všechny recenze uživatele

Scénáristicky velmi silné a nosné téma. Monology Blanky (matky), které vstupovaly nahodile do děje, jsem zpočátku vnímala jako rušivé, ale později jsem je přijala jako jakousi připomínku experimentální nové vlny. Následně se pro mě staly silnou vodící linkou příběhu a nutily mě se zamýšlet nad existenciálními otázkami. Jako, kdyby dekonstruovaly nejen vizuálně, ale i obsahově celou výstavbu filmu. Domnívám se, že to, jak násilným způsobem byly do děje vkládány, mělo svůj význam. Schormovi tedy nejspíš šlo o zobrazení toho, jak na matku pohlíží svět a o obraz toho, jak nahlíží matka sama na sebe a na svět. Právě díky tomu tak vytvořil dva odlišné pohledy. Bavila mě i banalita situací, nejednoznačnost a směšnost některých scén, za kterými se však skrývali úplně normální cítící, křehcí a chybující lidé. Osamělost a bezradnost matky byla naprosto frustrující – o to víc byla úžasná scéna, kdy ji vyvedl kolega na střechu, kde měla možnost podívat se na věci z nadhledu, kde nejspíš poprvé řekla nahlas, proč se donekonečna obviňuje a co prožívala, když se „to“ tehdy stalo. Perfektně byla zachycena i její retraumatizace. A to, co je zde popisováno jako hysterické, mi přišlo neskutečně pravdivé vyjádření vnitřního žalu a bezvýchodnosti. Byla to odpověď zoufalého člověka na zdánlivě normální svět. Odpověď člověka, který si už nechce nasazovat dál masku a který chce zase cítit, protože si to kdysi zakázal. I přesto, že mnohdy vázly herecký výkony, pro mě to byl intenzivní snímek o odvaze a síle lidského ducha postavit se vnitřním démonům. O složitosti vztahu matka a dcera ve filmu x matka a dcera v civilu netřeba se vyjadřovat. ()

Reklama

topi 

všechny recenze uživatele

Vlastně se nic nestalo. A vlastně by se vůbec nic nestalo, kdybych si tento snímek odpustil vidět. Tak špatně provedenej a zfušovanej film jsem od Evalda nikdy neviděl. Holt většina režisérů v pokročilejším věku začíná senilnět a vidět svou vlastní zdegenerovanou vizi, jak by měl film vypadat. Byl to jeho poslední režisérský počin a premiéry se ani nedožil. Možná je to způsobeno i tím, že se k režii kvůli komoušům dostal až po sedmnácti letech a takhle to bohužel dopadlo. Naprosto se vytratila aura, která dělala jeho filmy zajímavými a vždy něčím výjimečnými. Vůbec bych ani podle jediného náznaku nepoznal, že by režie odpovídala Evaldově duši. Tohle bylo zdlouhavé tápání, mizerné a hloupé dialogy, velmi špatné herecké projevy všech, i mé milované Janičky Brejchové (její pohledy do kamery, patetické proslovy a moudra ze života, které se prolínaly mezi dějem byly jako pěst na oko). I když Jana Brejchová je i ve skutečnosti matkou Terezy Brodské, zde to působilo, jako by k sobě vůbec nepatřily. Hudba Jana Klusáka jako by ani nevěděla, co a kde má zrovna hrát. Střihy a dramaturgie, nástupy nebo ukončení jednotlivých scén hrůza. Špatně, všechno špatně. Jen z úcty k osobnosti pana Schorma hodnotím za dvě. ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Divný postavy, divný vztahy mezi nima, divnej příběh, divnej film... Zajímavý je, že Brejchová a Brodská tady hrajou matku a dceru a působí to naprosto nepřirozeně. Brejchová mi navíc připadala jak pod vlivem omamnejch látek. Nad jejim hereckym výkonem jsem chvílema kroutil hlavou. Jinak jsem vůbec nepochopil, co tim chtěl básník říci. Pobavily mě nějaký ty dobový reálie z konce 80. let. Hlavně teda vexlák Pomeje. A pak jsem taky chcípal smíchy z Vašuta, kterej nosil furt pumpky. ()

lena60 

všechny recenze uživatele

Po dlouhých sedmnácti letech (posledním snímkem natočeným před toto pauzou byli Psi a lidé z roku 1971) byl Schormovi umožněn návrat za kameru. Těžce nemocný a unavený režisér přijal plytký scénář Jaroslavy Moserové bez u něj obvyklé chuti a zápalu pro věc. Nijak se nepodílel na jeho úpravě. A jelikož se nemohl opřít ani o herecké výkony obou hlavních protagonistek, vznikl film nicotný a možná i trochu zbytečný. Tohle Schorm nejspíš neměl zapotřebí. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (1)

  • Jedná se o poslední film Evalda Schorma, který se premiéry bohužel nedožil. (mchnk)

Reklama

Reklama