Reklama

Reklama

Horké léto roku 1913. Ve fiktivním americkém městečku Gagstone na předměstí Jollywoodu se tulák Al dostane shodou náhod skrz filmové plátno přímo do děje... (Bohemia MP)

Recenze (38)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Takřka bezchybná, s absolutní láskou napsaná, natočená i zahraná šestidílná pocta klasickým groteskám. Čert ví, v jakém koutu jakého televizního archivu se na ni teď pohříchu snáší prach. Hlavní devizou Gagmana je bezesporu Boris Hybner. V roce 1987 byl v plné síle, a tak se není čemu divit, že (spolu s Jurajem Herzem, ačkoliv jeho podíl na scénáři prý nijak zásadní nebyl) dokázal stvořit něco takového. Všechna ta naivita, prostinké zápletky, které rozpoutávají komické peklo, ohromující a do detailů promyšlená choreografie scén, žijící městečko Jollywood, z něhož v každém díle vidíme jinou část (a uvědomíme si, jak nákladná musela být jeho stavba)... To vše je perfektní. Zrovna tak jako Al, Hybnerova "haroldoloydovská" postava, Tereza Pokorná a její nemotorná dívka Joya, překvapivě dobrý Jan Kanyza coby nablblý strážník Dewsburry, Zdeněk Srstka v roli frankensteinovského monstra - zločince Franka N. Stona, věčně nakrknutý Vlastimil Bedrna... A mnozí další. O dokonalosti hudby Petra Hapky ani nemluvě. Každý díl Gagmana je jiný a svým způsobem jedinečný. Z první části utkví v paměti hlavně Alovo hledání práce (pokusy v holičství či za barem jsou tak vtipné, až jsem se bál, že je nic nepřekoná), v druhé je zase monumentální dortová bitva, ve třetí části se Al coby zaměstnanec filmového studia pokouší hrát vážné drama (jako Hamlet drží v ruce lebku a s tázavým pohledem "Být či nebýt" jí vytrhává zuby), čtvrtý díl je věnován gagstonským idiotským policistům, mezi něž se Al dostane, v páté části pak sledujeme zánik němého filmu a grotesek, a závěrečný díl... Ne, to nemůžu prozradit. Pět hvězd za to mistrovství. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Nesdílím zdejší nadšení. Chápu, že autoři chtěli vzdát hold filmařům ze zlaté doby grotesky, jenže holt nejsou ani Charlie Chaplin, ani Douglas Fairbanks, ani Buster Keaton... Zpočátku se mi dařilo se bavit, ale postupem nekonečných minut a nekonečně se opakujících gagů a motivů jsem se začínal nudit a posléze i otravovat. ()

Reklama

Rockerman 

všechny recenze uživatele

Po dlouhatánských letech jsem se opět dostal k této minisérii, vzdávající hold němé grotesce. Není třeba dlouhých komentářů. Výborně natočeno, výborně zahráno a výborně obsazeno. Skvělý Boris Hybner, Tereza Pokorná je k "sežrání" a Kanyzův popletený policajt Dewsburry je snad jeho životní rolí. Zvyšuji samozřejmě na pět hvězd! ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

6/6 No je to krásné. Zapomenutý seriál, který i na DVD vyšel jen v referenční kopii. Ale stojí to za to a je ostuda všech zainteresovaných subjektů, že se o tohle dílo nepostaraly lépe. To znamená Bratislava, Barrandov a Mnichov. Pro milovníky předválečné grotesky bonbonek. I když samozřejmě je to celé takový romanticky nostalgický pelmel z let předválečných až raně zvukových a nelze se ani v nejmenším spolehnout na ten proklamovaný rok 1913, když jsou tu citováni tací jako Buster Keaton (debutoval až 1917), Rudolph Valentino (prosadil se až po roce 1919), Laurel a Hardy (debutovali jako dvojice až 1926), Frankenstein (citovaný odkaz vychází z verze 1931)... Různé vedle sebe existující fenomény jsou zobrazovány náhodně, čas plyne. Což může být potencionálně škodlivé tam, kde se divák neorientuje. Ale nápadité a herecky výborné to je. Taková Jaroslava Kretschmerová by vskutku mohla být výborná Theda Bara. Ve více epizodách pak kraluje mladá Herzová, Bedrna a Kanyza. V závěru přicházejí takové nápady jako natáčení v exteriérech nebo nástup zvukového filmu. Je to zkrátka esence vzpomínek, jak si Herz a Hybner kdysi představovali počátky Hollywoodu. Dokonce i s dovětkem o tom, jak v 60. letech přicházela rehabilitace. ()

topi80 

všechny recenze uživatele

Naprosto geniální lahůdka. Je to hluboká poklona tomu nejlepšímu z úsvitu filmového průmyslu. Je to poklona až k zemi, ale zároveň v sobě nesoucí vlastní důstojnost a vlastní hodnotu. Jako když jde nový světový rekordman vzdát úctu dávné legendě. Herci si evidentně užívali, že mohou být součástí němého filmu, dali do toho všechno a je vidět, že tato generace českých herců by se mezi tehdejšími legendami rozhodně neztratila. Nad tím kraluje naprosto famózní Hybner a fenomenálním výkonem překvapuje Jan Kanyza. Celé to muselo dát strašnou práci a je vidět, že produkce na tomto projektu rozhodně nešetřila. Originální je prolínání "skutečného" a "filmového" světa, které postrádá logiku, ale jeho účel chápu jako symbol propojení obou stran, bez kterých by se svět filmu neobešel. Tvůrců a diváků. Zmiňoval jsem fantastického Borise Hybnera, ale myslím, že za tímto seriálem je někdo, kdo k jeho genialitě přispěl možná ještě více. Je to autor hudby Petr Hapka. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (2)

  • V roku 2004 vyšiel album "Petr Hapka v obrazech - Hudby z filmů III", ktorý obsahuje motívy a hudbu zo seriálu. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama