Reklama

Reklama

Sugarlandský expres

  • Česko Expres do Sugarlandu (více)
Ukázka z filmu

VOD (1)

Pro svůj první snímek určený do kin Sugarlandský expres (1974) si Steven Spielberg vybral skutečný příběh, který se stal v roce 1969 v Texasu. Tehdy mladá žena pomohla svému manželovi uprchnout z nápravného zařízení a vydala se s ním za jejich synem, kterého jim soud odebral a určil k adopci. Cestou vzali jako rukojmí mladého policistu. Po dvanáctihodinovém útěku jejich pouť skončila pod policejními kulkami v texaském městečku Bryan. Tolik skutečnost. Spielberg a jeho scenáristé Hal Barwood a Matthew Robbins provedli několik změn – prodloužili útěk dvojice před zákonem o plný den, pojali ho jako honičkovou komedii a samozřejmě změnili konec na happy end. Velkým kladem filmu jsou herecké výkony Goldie Hawnové a Williama Athertona (ústřední dvojice manželů), prakticky neznámého Michaela Sackse (rukojmí) či westernového veterána Bena Johnsona (policejní kapitán) a také Spielbergův smysl pro vizuální ztvárnění akčních scén. Úlohu malého Langstona, kvůli němuž se všechno seběhlo, vytvořil Harrison Zanuck, dvouletý syn producenta Richarda D. Zanucka a herečky Lindy Harrisonové (známé postavou Novy v původní Planetě opic), který u filmu zůstal i v dospělém věku a dnes je odborníkem na vizuální efekty v trikové firmě Johna Camerona Digital Domain. Sugarlandský expres byl uveden v soutěži na MFF v Cannes, odkud si odnesl Cenu za scénář. Ani úspěšné festivalové uvedení, ani velmi dobré recenze však nezabránily komerčnímu propadu. Spielberg si z toho vzal náležité poučení a ve svém dalším snímku nečerpal ze skutečnosti, ale z fikce. Vyplatilo se mu to stonásobně. Následující Čelisti (1975) se staly jedním z komerčně nejúspěšnějších filmů všech dob. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Ukázka z filmu

Recenze (134)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Já vím, že moje nechutenství k některým příběhům Stevena Spielberga je velké, ale tohle mě v jeho podání prostě nebavilo. Mám z toho jednoduše pocit, že si Spielberg stanovil určité hranice, které nechce překročit, a tak sám se a své filmy někdy dost limituje. Tohle je dle mého názoru ten případ. Silné drama se mění v unavenou a ukřičenou jízdu po silnici. ()

Beastmaster4 

všechny recenze uživatele

Na dobu natočení (r. 1974) určitě dobrý film. Ono hodnotit takové filmy po tolika letech je vždy nespravedlivý úkol. Jeho kouzlo už je utopené v moderním stylu natáčení. Téměř nic se už nedělá jako tenkrát a pro diváka, který neměl tu čest (či smůlu, jak se to vezme) není absolutně možné se k hodnocení postavit objektivně. Příběh podivného milujícího se páru, který po cestě za záchranou svého syna unese policejní auto i s policistou je místy až komický a roztomile nevinný. Stejně působí mladá Goldie Hawn, která byla okouzlující :-) Film samotný je pak celkem dlouhou scénou krátké epizody. Dovolil bych si tvrdit, že kdyby existovala kniha, stačilo by jí možná tak 100 stránek (pokud existuje a je obsáhlejší, pak se jí omlouvám). Kdybych film náhodou neobjevil, tak bych ani netušil, že S. Spielberg mohl něco podobného natočit. Sice nejsem Spielbergův kdoví jaký fanda, ale určitý styl se u určitého režiséra jednoduše neočekává. Jak je vidno, jeho budoucí styl se měl teprve začít utvářet a tak je SUGARLANDSKÝ EXPRES oproštěný od všech Spielbergových, pro dnešního diváka známých stop. Tak mi to aspoň přišlo a jestli je to pro vás dobře nebo ne, nechám na vás :-) Minimálně doporučuji těm, které zaujal film režiséra R. Scotta, THELMA A LOUISE. Není to sice tak vážné, ale pár společných maličkostí tu objevíte. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Po stopách Goldie Hawn tentokrát na začátek Spielbergovy cesty. Problémem u mě nebyl ani taky děsný dabing (už třetí v pořadí, proboha!) s Lucií Svobodovou a Bohdanem Tůmou, jako spíš, že tenhle film je děsná blbost. Utahaná road movie, kde je stejně už na začátku jasné, že se bude vzpomínat na Bonnie a Clyde. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Režijní legendu jménem Steven Spielberg není vzhledem k její pověsti nutné představovat, i Spielberg ovšem musel někde začínat. Dávno před Čelistmi, sérii Indiana Jones, Jurským parkem, Schindlerovým seznamem či Zachraňte vojína Ryana Spielberg začínal u televize a obstaral třeba pilot legendárního Columba. Spielberg též natočil několik televizních filmů, kdy takový Duel patří mezi nejlepší televizní filmy všech dob. Jednou ovšem přišel čas na celovečerní debut. A tím se pro Spielberga stal snímek Sugarlandský expres. Ten je možná zastíněn všemi těmi slavnými Spielbergovými filmy, úplné ignorování si ovšem nezaslouží především kvůli tomu, že už tady šlo poznat, že by to Spielberg mohl někam dotáhnout. I když by mu tak výslednou legendární pověst tehdy tipoval nejspíš málokdo. Ze všech Spielbergových filmů Sugarlandský expres rozhodně nepatří mezi ty nejpopulárnější. Dost možná se vlastně jedná o jeden z těch filmů ve Spielbergově kariéře, který je většinou diváků spíše přehlížený a za první výrazný kus v rámci Spielbergovy kariéry považují Čelisti, které ho představili širšímu mainstreamovému publiku. Je to skutečně škoda i proto, že Sugarlandský expres je společně s Duelem ten film, který Spielbergovi otevřel dveře do Hollywoodu. Už zde dokázal kombinovat napínavé, zábavné i emocionální momenty, z v podstatě jednoduché zápletky Spielberg dokázal vytřískat maximum. V průběhu se atmosféra Sugarlandského expresu stává temnější a temnější, žánr kriminálního dramatu se později stal jedním ze žánrů, které Spielberg ve své kariéře již v podstatě nezopakoval. V roce 1974 šlo o menší vzhled do stavu tehdejší Ameriky, tehdy 28-letý Spielberg už zde dokázal projevit své výrazné audiovizuální vypravěčské schopnosti a vytvořil jeden z nejvýraznějších celovečerních debutů všech dob. Scénář dvojice Hal Barwood a Matthew Robbins skutečně od počátku graduje a servíruje komplikovanou mozaiku, kde se sympatie a pocity mohou snadno měnit jako na horské dráze. Tenhle kriminální road movie se jako většina Spielbergových filmů stává vtahujícím dobrodružstvím, kde se v průběhu vyvíjí vztahy postav, zoufalství ústředních postav je v průběhu větší a větší a bezvýchodnost situace se jen zvyšuje a zvyšuje. Spielberg vždy uměl koketovat s vážnými tématy, které se mu většinou podařilo zavařit do půvabné slupky a to v jistém ohledu platí i o Sugarlandském expresu. Ze všech Spielbergových filmů ovšem ve finále Sugarlandský expres rozhodně patří mezi jeho nejdrsnější a v součtu i nejdepresivnější. Snadno by se dalo namítnout, že se Amerika od té doby posunula a její komentář už z dnešního pohledu možná není tak vypovídající, o tehdejší době je ovšem výpovědní hodnota pořád funkční. Goldie Hawn je poté herečka, která se většinu kariéry specializovala na komediální role. Už v době natáčení Sugarlandského expresu obdržela Oscara za výkon v romantické komedii Kaktusový svět a přesto se těžko dalo odvozovat, zda pro ní bude role Jean Poplin ideální. Jenomže Hawn se vážnější roli představila v tak silné formě, že je vlastně škoda, že se následně zbytek kariéry i nadále věnovala spíše komediálním rolím. Sugarlandský expres je v kariéře Stevena Spielberga důležitý též i z jiného důvodu. Šlo o první spolupráci Spielberga a skladatele Johna Williamse, který následně složil hudbu i pro většinu filmů Stevena Spielberga. Williams měl tehdy ještě před původními Star Wars a období své největší slávy měl tedy před sebou, už tehdy ovšem dokázal přijít s dokonalým soundtrackem, který dokázal též pracovat s emocemi a podtrhovat v průběhu atmosféru. Spielberg si už na počátku své kariéry vybral bravurního skladatele, kdy je i v tomto případě pochopitelně jeho soundtrack k Sugarlandskému expresu zastíněn soundtracky k Spielbergovým starším a slavnějším filmům. A je to v tomhle případě opět strašná škoda. Houstnoucí atmosféra dělá v součtu skutečně hodně, důležité je ovšem právě tvůrčí uchopení Spielberga. Z jeho pozdější tvorby jde definitivně odvodit, že nesejde na tom, zda Spielberg točí velkolepý film ve stylu Indiana Jonese nebo Války světů či komornější filmy jako Akta Pentagon či Sugarlandský expres. Tak či onak jsou totiž jeho filmy pořád pojaté jako strhující dobrodružství, kde dvakrát nesejde na velkoleposti samotné látky. Málokdo by tuhle víceméně směšnou látku dokázal pojmout tak strhujícím způsobem jako v roce 1974 Štefan Spielbergů. A i to ho definitivně vyslalo na cestu, která z něj z dnešního pohledu dělá filmařskou legendu. Sugarlandský expres je filmem, který pro velkou část diváků představuje v rámci kariéry Stevena Spielberga mezeru a je to rozhodně škoda. Spielberg má na kontě lepší a zásadnější filmy, právě jeho celovečerní debut totiž ovšem ukazuje jeho prvopočátky a ukazuje jeho klasické trademarky v zárodcích. I proto se jedná o jeden z nejzásadnějších celovečerních debutů všech dob...... () (méně) (více)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Je vtipné pozorovat první filmy Scorseseho, Coppoly, Lucase a Spielberga a vidět, jak strašně si byli podobní. Sugarland Express je každopádně vynikající relativizující road-movie vypovídající především o své době a americkém životě. Spielbergův kino-debut skutečně má co nabídnout jak Stevenovým fanouškům, tak i těm, co si na něj nepotrpí. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (9)

  • První celovečerní film Stevena Spielberga a zároveň první spolupráce s jeho dvorním skladatelem Johnem Williamsem. (Satan)
  • Ukradené policejní auto, Dodge Polara, bylo i se všemi dírami po kulkách po natáčení Spielbergem odkoupeno. (Satan)
  • Natáčelo se v Sugar Land, San Antoniu, Lone Oak Community, Floresville nebo v Del Riu v Texasu. (Terva)

Reklama

Reklama