Režie:
Paul VerhoevenKamera:
Jost VacanoHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Arnold Schwarzenegger, Rachel Ticotin, Sharon Stone, Ronny Cox, Michael Ironside, Marshall Bell, Mel Johnson Jr., Ray Baker, Michael Champion (více)Obsahy(1)
Blízká budoucnost. Douglas Quaid (Arnold Schwarzenegger) je každou noc pronásledován snem, ve kterém se ocitá na Marsu. Během návštěvy virtuální cestovní kanceláře zjistí, že mu byly nedávno vymazány vzpomínky a ve skutečnosti byl zcela jiným člověkem. Jeho procitnutí z něj náhle dělá cíl všech jeho bývalých spojenců i nepřátel... (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (871)
„Pokladaj to za rozvod, zlato.“ Robustné sci-fi. Verhoeven kul železo za horúca, takže po úspechu sci-fi RoboCop si dal riovnaký žáner. Schwarzenegger bol vtedy obrovská hviezda a kto nepoznal Verhoevena, tak si myslel, že Arnie spoluprácou s ňou rapídne riskuje. Napokon sa ale ukázal presný opak: Arnie (zase raz) veľmi dobre vedel, čo činí a jeho spolupráca s úchylným Holanďanom sa zaradila medzi to najlepšie, čo v 90. rokoch natočila. Škoda, že sa páni už nikdy viac nestretli (v hre bol historický masaker o Križiakoch, z ktorého však napokon nič nebolo). RoboCop bol perfektný film, ale oproti Total Recallu vyzerá ako chudobný príbuzný. Snímka je tradične verhoevenovsky brutálna, nekompromisná a drsná. Divákovi sa temer nechce veriť, že sa mu nesníva, že to režisérovi naozaj bolo umožnené natočiť nielenže TOTO, ale taktiež TAKTO. Aj po desaťročiach ohromná akčná sci-fi zábava plná beštiálnych nápadov (skladacia hlava, taxikár, požiarnická sekera). Ako bonus pochopíte, prečo aj keď na Nostrome (údajne) mali strelné zbrane, nepoužili ich. Skvelý Arnold v plnej forme a na vrchole svojich fyzických i hereckých (haha) síl, zdatný zloduch s tvárou diabolsky charizmatického Michaela Ironsidea, nápadité akčné scény, veľkolepá výprava, parádne postavy a super prekvapivý scenár plný kultových scén (ploštica v nose, pani na letisku, Kuato v bruchu, obdarená prostitútka). Akurát to po desaťročiach predsa len jemne zostarlo a občas nesedí logika (najhľadanejší muž planéty sa pomerne voľne pohybuje medzi verejnosťou alebo na Marse majú okná z obyčajného skla, do ktorého stačí raz streliť a ste v prde...). Verejnosť bola nadšená, film s rozpočtom 65 miliónov obdarovalo celosvetovou tržbou 141. Nová verzia s Colinom Farrellom na to šla realistickejšie, ale taktiež nudnejšie. ()
"Ty nejsi ty, ty jsi já." Tak jak to je? Je Quaid skutečně dělník Quaid nebo snad agent Hauser? Je jeho manželka skutečně jeho manželka? Byl někdy na Marsu? A není to jedno? Mě to totiž hodně baví a mít doma pravou či falešnou paní Quiadovou, tak bych se na bolení hlavy vymlouval jen výjimečně a manželskej sex bych zanedbával jen natolik, abych tím byl zajímavej. Jinak ovšem, Quaide, stojím za tebou a kryju ti záda, protože tohle je virtuální realita. Kdyby to však náhodou byla skutečnost, tak ti držím palce z bezpečí domova. Drž se, chlape. ()
Zábavná, provokativně extravagantní, oduševnělá, viscerálně terapeutická, prostě typicky verhoevenovská… Rudá záře nad Marsem. Jestliže Joyce transponoval mýtus homérský, Verhoeven zamýšlel transponovat mýtus marxovský. Stanoviska marxismu nicméně chytře zneutralizoval, protože až do konce nedává definitivní klíč k tomu, zda tu máme co do činění se snem nebo realitou, a tudíž zda měníme duchovní nadstavbu či ekonomickou základnu. K neradosti fanoušků P. K. Dicka má celá podívaná blíže k rozmáchlé space opeře než k sedavé introspektivní paranoii, přičemž na vrub to jde bombastickým efektům, které vše ostatní ve filmu přebyly a přiměly Verhoevena, aby se na nějaký psychologizování vykašlal a posunul film k bezhlavé akci kmitající v Arnoldově temporytmu. Přestože jsem skeptický ohledně jakéhokoliv posuzování hereckých výkonů, protože vzhledem ke komplexitě každého filmu nikdy nelze oddělit vklad scénáristy (napsaná role), kameramana (nasvícení, zabírání), režiséra (vedení herce), charismatu člověka a jeho skutečného výkonu - jinými slovy kdykoliv někdo spustí o hereckých výkonech, jedno při jakékoliv příležitosti, dívám se na něho malinko úkosem -, tak přesto nelze Arnoldovu performanci nekvitovat, dvojnásob proto, že je obsazený proti typu do role nevinného civila přeneseného do necivilizovaného prostředí. Jestli se někde lámal přechod od miniatur k CGI, pak někde tady na začátku devadesátých let mezi Total Recall a T2. Kupříkladu proslulá rozplátkovaná hlava tlusté lady je kompletně mechanická práce, tzn. žádný computery, ale kabely, silikonový odlitky a starý dobrý servomechanizmy. Digitální triky stárnou o mnoho rychleji než analogový, proto je filigránsky udělaná 2001 nesmrtelná, proto má Total Recall v análech zaděláno na tuhý kořínek, roller-coasterovému béčkovému vyznění navzdory. Analogový triky a poctivý miniatury nasvědčují také tomu, proč se Total Recall přes četné spekulace odehrává v realitě. Dnes je tomu spíše naopak a filmy jako Počátek a Prokletý ostrov pracují s postavami, které sužují děsivé noční můry, z nichž se nemohou probudit do reality. Kdysi jsme si v tomto kontextu říkávali, že slabší povahy, které nedokážou unést realitu, utíkají do snu. Dnes bychom mohli spíše říci, že lidé, kteří nedokážou zvládnout své sny, utíkají do reality, kde mají alespoň zdánlivý pocit, že mají věci pod kontrolou. ()
Dělá to 19 kreditů. -Žaluj mě, vole. Viděla sem to až letos (2006) a když vezmu v potaz, kdy to vzniklo, musela to tehdy být bomba. Proč se neříká třeba granát? Teď jsem v tom zpětně viděla Matrix, Minority Report a další. Ale Recall tu byl dřív. Hezky syrové střílečky bez příkras (když vás někdo střelí ingramem, tak krev opravdu teče, potažmo stříká). Arnold se snažil, přece jenom by měl asi u málomluvných rolí zůstat. Děj nebyl teda moc oddychový, jak čtu z komentářů, leckdo nepochopil (to se asi nedivím). Má to výbornou pointu, ale za to patří vděk panu Dickovi. Jerry Goldsmith zkomponoval chytlavou hudbu. Nevzalo mě to sice totálně, ale bylo to hodně dobrý. Takovej výlet jako tajná agentka, výběr muže a destinace dle mého gusta.. hmmm.. Asi callnu do Recallu. Jinak nemám, co bych dodala, já jsem se bavila skvěle. A sousloví "Lezení očí z důlku" zde dospělo do podoby tak realistické, že určitě nejeden divák měl oči aspoň mírně vylezlé:)). Ale jak prohlásil můj mladší bratr po skončení filmu: "Jak si tam ty bulvy vrátily? To je tam jako zamáčkly zpátky?" ukazuje, že ne všechno tam přesně dávalo smyslu a drželo se reality. Je to přece science fiction, tak co. ()
Viktorka se narodila v roce 1989, Total Recall 1990. Viktorka se věkem stává atraktivnější, Total Recall bohužel opakem. Viktorce Total Recall 19 let unikal, ale neunikl :o) Viktorka je ráda :o) No co si budeme povídat, Total Recall má do dokonalosti daleko a oproti hodně mladším snímkům zaostává, ale na svou dobu, je to velice zdatné dílo. Námět nápaditý, hudba mi k ději pasovala, z efektů mi rozum stál a herci v čele s Arnoldem odvedli slušný kus práce. Právem si, i přes hrozné poulení očí a mutanty, zaslouží být červený :) ()
Galerie (210)
Photo © TriStar Pictures
Zajímavosti (88)
- Začiatok skladby "The Dream", ktorá hrá v úvode filmu, je podobný, až identický ako začiatok skladby "Proloque - Anvil Of Crom" od skladateľa Basila Poledourisa z filmu Barbar Conan (1982). (rezanec1003)
- Peter Kent na filmu pracoval jako kaskadérský dublér Arnolda Schwarzeneggera (Quaid). V malé roli si zahrál jednoho z Richterových (Michael Ironside) mužů, kteří v metru nahánějí Quaida. V závěrečných titulcích je uveden pouze jako kaskadér. (Rominator)
- Obsazení herečky Sharon Stone (Lori) navrhl sám Paul Verhoeven. (Courtemanche)
Reklama