Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Společenská komedie o bohatém muži v nejlepších letech, pro kterého je manželská nevěra jen příjemným a pravidelným sportem. Mladá majitelka květinářství, které se její manžel zdá být obyčejně všední a příliš zaměstnaný, však přece jen dokáže odolat nabídkám zkušeného svůdce. Dobře napsaný příběh, jeden z nejzábavnějších filmů posledního roku okupace, který napsala Olga Scheinpflugová pod cizím jménem, poslední film Oldřicha Nového před jeho internací v koncentračním táboře, a také poslední český film Adiny Mandlové. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (49)

Radko 

všechny recenze uživatele

"Samo nebe zčernalo pozemským smutkem///Špičatý boty šlapou po přísahách//A dávnej příslib nudy stává se skutkem//Ze dvou slovíček ANO ANO zvedá se prach". Na tento úryvok textu pesničky Nahá svadba od kapely Visací zámek som si spomenul v úvode filmu, kedy kvetinárku po dvoch rokoch znudilo všedné prežívanie manželských dní. Podľahne šarmu galantného, dobre situovaného záletníka, aby sa po otvorení očí zo strany jeho bývalej milenky a súčasnej manželky pokúsila resuscitovať takmer krachnuté manželstvo. Labutia pieseň spoločného vystúpenia prvorepublikových hviezd Oldřicha Nového a Adiny Mandlovej na striebornom plátne. Akoby sám film tušil koniec večierkov v nóbl podnikoch, elegantných rób, zámožných továrnikov a celkový súmrak prvorepublikovej elegantnosti, tak nejako samovoľne a prirodzene prežívajúci i v temných časoch Protektorátu Čechy a Morava. Ráz príbehu je napriek nádejnému vyústeniu skôr posmutnelý. Úsmevy protagonistov nezdobí hravá rozkokošenosť postpuberty, skôr trpké prezretie zrelšieho veku. ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Jedná se o takový průměrný romantický snímek protektorátních let, ale za shlédnutí určitě stojí, už jenom kvůli perfektnímu výkonu herců jako Nový, Štěpničková a především Mandlová, která se tímto filmem rozloučila s hereckou kariérou v Československu (tehdy vlastně Protektorátu). Následovalo už pouze pár menších rolí v britských filmech a seriálech, ale nebylo to nic světoborného. Přesto si troufám říct, že Adina byla naši největší hvězdou minimálně protektorátních let. Žádná jiná žena před ní (a vůbec už ne po ní) neuměla být tak elegantní, nádherná, šarmantní a důstojná jako právě Mandlová, v tomto filmu už zralá žena. Kdo ví, kam až by to dotáhla, kdyby mohla ještě dále filmovat (jenže možná i tak je to dobré, vidět Adinu v budovatelských filmech by bylo pod její i diváckou důstojnost). Takže film za tři hvězdičky, ale z čistě osobních důvodů musím jednu přidat, nezlobte se na mě. ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Jemně ironické až parodické romantické drama, to je film Sobota. Čistě melodramatický podklad zápletky se sice od samého počátku tváří seriózně a své hrdiny staví do mezních situací partnerských vztahů, ale s postupem času se lehký cynický podtón dere na světlo boží s vehementnější vynalézavostí a s uspokojením se prohrabuje ve svědomí a srdci. Představy se téměř vždy liší od reality a lidská duše s dychtivostí podléhá různým podobám pokušení. Obyčejná všednost touží po pohodlí a obdivu, citová osamělost zase po novém dobrodružství. Život může být hrou, získat lze královský trůn i zmar morálního očistce. Jak sladké je snít a jít představě ideálu naproti! Když někdo nahlédne do rozdaných karet, získává výhodu, či ho přepadnou obavy a zmatek. Hlavní postavou partnerských rozverných hrátek života je Helena Málková (velmi dobrá Hana Vítová), znuděná manželka v domácnosti. Každodenní život má ubíjející povinnosti, ve vyšších kruzích je možné dotknout se blahobytu a pocitu výjimečnosti, ale má také několik maskovacích vrstev a lpění na upřímnosti nabízí jen rozčarování a pocit trapnosti. Hlavní mužskou postavou je Richard Herbert (skvělý Oldřich Nový), továrník s náročným koníčkem zakrývání a sladkých smyšlenek. Život bez finanční starosti a osamělost vkládá veškerý důvtip a elegantní noblesu do her pohlazení a ukájení. Vhodně zvolené verše romantismu stále fungují, ženy jihnou a charismatičtí muži konají svůj povinný úkol. Důležitou postavou je Luisa Herbertová (velmi dobrá Adina Mandlová), Richardova trpělivá a trpící manželka. I blahosklonnost může najít odvahu a bojovat za vlastní představy o životě. Výraznou postavou je Jiří Valeš (dobrý Ladislav Boháč), Helenin rozumnější bratr a provozovatel květinářství. Čelem se staví zkáze, aby v žádném okamžiku neztratil naději na uspokojivé vyřešení. K důležitým postavám patří také Helenin pragmatický a tolerantní manžel a skromný úředník Petr Málek (dobrý František Hanus) a Herbertova bývalá milenka Karla Bartošová (zajímavá Jiřina Štěpničková) s vytrvalou snahou o zjednání celkové nápravy zapeklité situace, i když se vše bere jen jako osobní zadostiučinění. Z dalších rolí: kárající Richardova matka (příjemná Růžena Šlemrová), spolehlivý Herbertův šofér Jindřich (Bedřich Veverka), oddaný a stylový Richardův sluha Josef (vynikající Nora Stallich), či Herbertův nejbližší spolupracovník a právní zástupce John (příjemný Karel Dostal). Není nejšťastnější považovat Sobotu za drama, ironický i smířlivý nadhled je nepřehlédnutelný. Nevěra se může stát kořením života, pokud nejsme zastánci katolické výchovy. Sobota pobaví velmi příjemně a dost nečekaně. Ach, život! Jak tepe při vzestupech i pádech! Byť všichni chtějí nalézt především štěstí. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Film je malinko těžkopádný, ale vzhledem k době jeho vzniku přimhouřím obě oči. Adina Mandlová je ve své poslední české roli okouzlující a stále velmi sebevědomá. Jiřina Štěpničková tentokrát ve své roli ucházející, tj. nepřehrává. Hana Vítová má roli nejméně atraktivní, smutná puťka domácí se na první pohled zamiluje do proutníka. Oldřich Nový tentokráte spíše proutník než elegán. Celkem neznámý český film, psychologické drama o manželské nevěře. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

S Oldřichem Novým čekáte romantickou komedii. Tak tu určitě nečekejte, i když ona to romantika je, ale dramatická. Vdaná žena se zamiluje do okouzlujícího muže, který jí slibuje všechno, dokud ona nezjistí, že on je také svázaný manželstvím. Film o tom, že člověk dělá chyby a že někdy je možné je napravit. Oldřich Nový ukazuje, že i vážnější role mu sluší. ()

Galerie (2)

Zajímavosti (7)

  • V záběrech natáčených na spořilovské konečné stanici č. 19 se v dětském komparsu "mihl" i tehdy třináctiletý Jiří Suchý. (MahYa)
  • Adina Mandlová byla během natáčení těhotná, čekala dítě s hercem Vladimírem Šmeralem. Těhotenství skončilo potratem v osmém měsíci před Vánoci 1944, kdy Mandlová porodila mrtvou holčičku. (Kulmon)
  • Premiéra filmu proběhla 12. ledna 1945 v kinech Kapitol, Lucerna a Fénix. (Cucina_Rc)

Reklama

Reklama