Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Univerzitní svět. Stejný, jako je ten náš, a přece svázaný vlastními pravidly. Ponořme se tedy do něj. Soňa Kostková (P. Hřebíčková) žije v nespokojeném manželství s Liborem Kostkou (P. Ostrouchov). Svému bratrovi Vojtěchovi Bohdanovskému (J. Havelka) se svěří, že napsala román, který hodlá vydat. Vzhledem k tomu, že jde o román erotický, hrozí jí v případě odhalení identity problémy v zaměstnání. Soňa i Vojtěch totiž působí jako vysokoškolští pedagogové na Filozofické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci. Do funkce děkanky byla nedávno zvolena ambiciózní Alice Klusová (J. Čvančarová). Žena generál, která má úplně jasno, jak by měl vypadat profil vysokoškolského pedagoga a Soňa ani Vojtěch ho určitě nesplňují. Vojtěcha navíc opustila manželka, musí se proto sám starat o pětiletého syna a zároveň přednášet na univerzitě. Zde za ním přijdou jeho studentky a požádají ho, aby jim pomohl s inscenací Shakespearovy hry. Vojtěch přijímá, aniž tuší, jak fatální následky bude mít toto rozhodnutí pro jeho život. Drobné praménky jednotlivých osudů se proplétají a slévají v pocit stále sílícího napětí pod povrchem. Karty jsou zamíchány a rozdány. To, co začalo jako nevinný univerzitní román, brzo změní brutální vražda v drsnou detektivku... (Česká televize)

(více)

Recenze (62)

MirkaP 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Mě to teda připadalo, jakože se seznamuju s postavama... seznamuju... seznamuju ... pak dlouhá pasáž výhružně varovné hudby a pak mrtvola. Trvalo to hodinu a kromě záběrů na krásné exteriéry to dost nudilo. U scény s vanou mě napadlo, na kolik asi vyjde napuštění této obrovitosti 💰. Čvančarová a Vančura své nesympatické postavy ztvárňují velmi přesvědčivě. Katarzia udělala nejlíp, že se zdekovala, a doufám, že už o ní neuslyšíme, natož abychom ji viděli. A fakt si autoři myslí, že lidé žijící v manželské krizi jsou tak strašně nad věcí jako sourozenecké duo? ()

Fifer 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

První díl pobavil, ač nebyl bezchybný. Po odvysílání se rozpoutala očekávaná debata, kdy část novinářů (Alarm atd.) i diváků zastává stanovisko, že portrétovat vztah učitele s žákyní na VŠ jako běžný vztah, je špatné. Což je samozřejmě něco zcela jiného, než zda je to v  reálném světě špatné. Jenomže my jsme ve fikci. Tvůrci by se neměli řídit tím, co je etické. Film nemá vychovávat. To se znovu dostáváme zpět do 50. let, kdy soudruzi museli zvítězit a kapitalisté prohrát. Ale to je nuda. Filmaři si mají právo zvolit vlastní optiku: pedagog-predátor, pedagog sveden femme fatale - co uznají za vhodné. Divák pak zatleská, nebo přepne kanál. Novinář, který tlačí na tvůrce, aby zvolili optiku, kterou chce, není kritik, ale politický aktivista. Nyní k epizodě: Katarzia - dobrá hudba, herecký výkon stejně špatný, jako to slečna, která hrála špatnou herečku, jen to nebyl bohužel záměr. Ostatní herci dobří. Ta vražda mi přišla taková okatá a vlastně zbytečná. Bavilo by mě mnohem víc, kdyby to bylo jen o aférách na fakultě. Nicméně zatím nemám tolik výhrad. Těším se na další díl. ()

Reklama

Lanark 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Je těžké dát jiné hodnocení než průměr, když se vlastně reálně celý první díl krom závěrečných 5 minut nic neděje. Jako konverzačka dobrý, co mě ale u Jarchovského a Hřebejka dlouhodobě štve je nakolik své charaktery a prostředí, ve kterém se pohybují, ohýbají, aby se jim vešly do klasických charakterových šablon a osvědčených, divácky úspěšných zápletek. Občas se tak stává, že z některých postav vznikají těžko uvěřitelné karikatury (Čvančarová, Katarzia), které celou zápletku a vůbec věrohodnost chování daných postav srážejí (Čvančarová), nebo v součinu se špatným hereckým výkonem (Katarzia), úplně likvidují. Pokud ale mají postavy štěstí, že buď nepotřebují být tolik ohýbány (Hřebíčková, Ostrouchov), nebo přímo zapadají do dané šablony (Havelka, Vančura, Trnková), pak vás jejich osudy dokáží celkem v klidu a spolehlivě vtáhnout do děje a udržet vaší pozornost i přes již zmíněné prozatimní dějové prázdno. Na druhý díl se stejnou měrou těším, jako se ho bojím, díky čemu jsem lehce nevědomě a neplánovaně (ne komentáře si opravdu dopředu nepromýšlím, ale když mám dobrej den, tak si ho po sobě i přečtu) opsal kruh na začátek svého komentáře a znovuodůvodnil si svých 50 %. P.S. Je hořkovtipný v těch 19 komentářích co tu vznikly přede mnou, sledovat, jak zastánci, stejně jako odpůrci genderových témat, využívají stejných situací a momentů, které negativně hodnotí z naprosto opačných směrů, ale docházejí ke stejnému závěru. Jeden si tak může nejdřív přečíst ohnivou kritiku, jak seriál pošlapává tradiční obraz heterosexuálních mužů a párů a místo toho prosazuje moderní liberalismus, aby u dalších komentářů sledoval plamenné rozhořčení o tam, jak je seriál "vlhkým snem postarších konzervativních heterosexuálních mužů". Fakt prdel. :) ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Jan Hřebejk skončil v zadku. Aby to tedy nevyznělo příliš pejorativně, tak je třeba osvětlit, že nám ve své minisérii poodhaluje jakousi filosofickou formou taje análního sexu. Kdo se tedy zaradoval z toho, že Česká televize v neděli v hlavním vysílacím čase vysílá pornografický obsah, tak by měl podstatně krotit nadšení a vášně, načež si bude muset vystačit se scénou, v níž si Petra Hřebíčková za účelem masturbace bere do vany i vibrátor. A nic explicitního se následně nekoná. V popředí příběhu stojí sourozenecká dvojice, bratr a sestra, kterou spolu pojí problémy v manželství, vysokoškolská pedagogika a především spisovatelské ambice. Zatímco Vojtěch (Jiří Havelka) je univerzitní pedagog a zavedený autor knih, jeho sestra potají a pod pseudonymem sepsala svoji literární prvotinu v podobě provokativního erotického románu s názvem Pozadí událostí, s pikantním tématem análního sexu, který následně rozdělil odbornou kritiku na dva tábory. A výrazně podráždil upjatou děkanku (afektovaně hrající Jitka Čvančarová). První dějství ale rozjíždí vícero obsahu, takže díl neustále přeskakuje od jednoho k druhému, takže jsme co chvíli na fakultě mezi studenty, sledujeme přípravy na školní divadelní představení a pobýváme v rodinném soukromí s oběma sourozenci. Ve výsledku to má takový neúhledný ráz. Seznamujeme se také s osádkou studenstva, ve které dlí jedna rusovlasá studentka (Kamila Trnková), co nazná, že její profesor by neměl pohlavně strádat, když ho opustila manželka (otřesně šeredná a nesympatická) takže mu nabídne svůj klín. A ráno ji najdou mrtvou. Ne v jeho posteli, ale v divadelním zákulisí univerzitního divadla. Pohledem na její bezvládné tělo končí první díl minisérie, která se bude zřejmě odvíjet směrem detektivní zápletky. A kdovíco na diváka ještě tvůrčí dvojka Jan Hřebejk a Petr Jarchovský v dalších dějstvích chystá. Poutavost děje není ještě nastavena na maximum, zároveň nejsem jejich počínáním nikterak odpuzen. Petra Hřebíčková v nové image zrzky a sympatický Jiří Havelka docela baví. A vše korunuje Olomouc, kde se natáčelo. 7/10 ()

VojtaMarek00 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Obrovská škoda chaotické výpravy a některých přinejmenších diskutabilních hereckých výkonů v čele s nesnesitelně teatrální Čvančarovou a nekonečně unylou Katarziou. I přes své četné problémy má totiž Pozadí událostí docela slušný potenciál, který tkví zejména v příjemné plynulosti a uvěřitelnosti dialogů, zajímavě rozepsaných linkách na téma aktuálních společenských problémů a excelentním výkonu Jiřího Havelky. Od Hřebejka bych každopádně čekal řádově víc, a to i vizuálně. Kamera v prvním dílu působila přinejlepším průměrně, což je velká škoda — chybí mi v tom celém přidaná hodnota v podobě jasně definované atmosféry, ale realita je bohužel zcela jinde. Doufám, že jde jen o slabý rozjezd série, která nakonec ukáže, že má koule. Tomu ostatně napovídá povedený konec dílu. No, uvidíme. ()

Galerie (34)

Reklama

Reklama