poster

Věčný žid

  • Německá říše

    Der ewige Jude

  • Velká Británie

    The Eternal Jew

Dokumentární / Historický

Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.), Adolf Hitler (a.z.), Mona Maris (a.z.), Ernst Lubitsch (a.z.), Peter Lorre (a.z.), Kurt Gerron (a.z.)
  • Wladi.mir
    ***

    Těžké hodnocení to je jasné, ale proč? Hodnotit tu dokument, komedii nebo šílenou německou propagandu? Jako komedie je to výborné, jako dokument strašné, ale jako propaganda? Já se prostě hrozně smál. Jak tomuhle mohli němci věřit? Za každý druhým slovem jen slyšíte:"Za všechno můžou židi, jsou to démoni, přetvařují se, jsou horší než potkani." A ty rafinované slovní obraty tam. No prostě směšné a přece jen neuvěřitelné až k pláči!(11.7.2011)

  • Niktorius
    odpad!

    Je to tam všechno - dávka rasových předsudků; poukazování na "primitivnost", "špinavost", "podřadnost" a "parazitismus" cizího národa (má odpor k práci, nemá vlastní stát), které je zároveň oslavou "našich" nepochybných a nezdolných morálních i lidských kvalit; odporné a povrchní zesměšňování kultury a náboženských tradic (áno, onálepkování judaismu jako zvrhlé militantní a svět ohrožující ideologie nechybí); i povýšené úšklebky na "pravdoláskaře a multikulti" z 19. století, kteří svým "zmateným" přístupem málem nechali ty ďábelské Židy zničit "vyspělou a tolerantní civilizaci". Ani by mi z toho nebylo tak na blití, kdyby na nás xenofobní a demagogické výroky stojící na identických principech (co principech, skoro se mi zdá, že současní xenofóbové své nejotřepanější teze a "argumenty" přímo z tohoto filmu vykradli) nepadaly z každých internetových fór. Jen ti Židé jsou tam (ehm, občas) nahrazeni černochy, cikány, nebo muslimy (podle toho, co je zrovna v médiích in). Ten odpad! tedy patří jak tomuto filmu, tak zmíněným lidem. A jsou za ním hned tři vykřičníky. _______ P.S: V souvislosti s tím, jak se občas hájí někteří méně explicitní xenofobní štváči tím, že nevybízejí k násilí a jen upozorňují na existující problém, zdůrazňuji, že ani tento film nikdy nevybízí k násilí proti Židům (ani nějakému jinému způsobu zakročení proti nim) a jen "objektivně" a na konkrétních příkladech ukazuje, jaké je jejich smýšlení a způsob života. Nějak se nemůžu ubránit paranoidnímu pocitu, že kdyby se ten film věnoval Věčný muslim, neměl by zde jen 47% a byl by to na dlouhou dobu velký hit velké části uživatelů YouTube...(10.9.2009)

  • salalala
    ***

    Opravdu zrůdný film, který ale ukazuje, jak geniálně měli fašisté propracovanou propagandu. Hippler po celou dobu pracuje s nepodloženými fakty, účelově si vybírá obrázky zesláblých a vysílených Židů, na kterých ukazuje, jak se jim nechce pracovat a záměrně překrucuje skutečnost tak, aby Židy co nejvíce poškodil. Pod tím běží apelující komentář, z něhož zhnusení jen čiší, pak už stačí dát důraz na ty správné věci a diváka máte na své straně. Přirovnání Židů ke krysám je opravdu hodně odpudivé, jenže opět na svou dobu hodně efektivní a vůbec se není co divit, že mnoho (jinak třeba i inteligentních) Němců je opravdu nenávidělo a nemělo s nimi žádný soucit. Čím ale tenhle film "vyhrál" ve své pravdě, jsou opravdu kruté záběry košer popravy, která je vskutku neuhumánní a nešetrná a ani v dnešní době nepůsobí fyzicky moc dobře. Hippler věděl moc dobře, jak má na diváka působit a natočil zdánlivě objektivní, ve skutečnosti však silně manipulativní dokument, který ospravedlňoval holocaust. Ve čtyřicátých letech, kdy o ověřování informací nemohla být ani řeč, musel tento film zapůsobit opravdu děsivě a určitě rozesel strach do duší "obyčejných" lidí, kteří byli nakonec rádi, že jsou v "bezpečí", když existují koncentrační tábory. Co je ale na filmu nejvíc alarmující, je to, že pokud by dnes skoro stejným způsobem natočil šikovný filmař dokument o komkoli, výsledek by byl stejný a zas a znovu by vyvolal strach a nenávist (v současné uprchlické krizi si to není těžké představit) a mnoho diváků by ho mělo za pravdivý. Po filmařské stránce slušný průměr, z hlediska vyznění ale naprosto zrůdná záležitost, která ale byla svého času podána naprosto geniálně. 50%(5.7.2017)

  • WinnJets
    *****

    Propaganda tam samozřejmě je, to je bez debat, ale co k tomu dodat víc? Snad jen, že nic v životě není stejně jako v tomhle snímku jen černé či bílé, nic není jen pravda nebo jen lež. Pokud bych se zde měl více rozepsat na zádkladě životních zkušeností meho pradědy, jeho bratra, či dědy (podotýkám, že dva z nich za války bojovali proti hitlerovi) tak jejich (a nejen jejich) zkušenosti a vzpomínky na soužití se židy před válkou byly opravdu velmi, velmi špatné... Ovšem pouštět se do jakékoli poleminky a rozebírat tuhle problematiku do konrétních detailů či argumentů by bohužel při současné (ne)svobodě projevu v naší zemi znamenalo pouštět se na příliš tenký led... a tak to raději nechme být. Konec konců uživatel Wader v tom má také v podstatě jasno...:)(10.12.2011)

  • Z0oMb3E
    odpad!

    Čo sa na tomto dá hodnotiť? Zvrátené ľudské zmýšľanie, genialita v mienkotvorstve? Film je založený na tom istom, čo nám podstrkujú v súčastnosti všetky médiá pod americkým patronátom: Všetci Arabi sú zaostalí a teroristi, zrušme ich a vybudujeme tam vlastnú spoločnosť. Poučili sme sa z minulosti? ...(22.3.2010)

  • - Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)

  • - Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)

  • - Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)