poster

Přehlídka národů

  • český

    Olympijské hry 1936 - I. díl Věčný plamen

  • německý

    Olympia 1. Teil - Fest der Völker

  • anglický

    Olympia Part One: Festival of the Nations

Dokumentární / Sportovní

Německá říše, 1938, 111 min

  • Webb
    ****

    [8/10] (IOC, Olympia Film, Tobis) (Čb. /// Produkce: Leni Riefenstahl /// Scénář: Leni Riefenstahl /// Kamera: Wilfried Basse, Werner Bundhausen, Leo De Lafrue, Walter Frentz, Hans Karl Gottschalk, Willy Hameister, Walter Hege, Carl Junghans, Albert Kling, Ernst Kunstmann, Guzzi Lantschner, Otto Lantschner, Kurt Neubert, Erich Nitzschmann, Hans Scheib, Hugo O. Schulze, Károly Vass, Willy Zielke, Andor von Barsy, Franz von Friedl, Heinz von Jaworsky, Hugo von Kaweczynski, Alexander von Lagorio /// Hudba: Herbert Windt, Walter Gronostay /// Filmový festival v Benátkách: Leni Riefenstahl (Mussoliniho pohár - nejlepší film)) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE](30.12.2008)

  • Volodimir2
    ****

    Olympia, 1938 režírovala Leni Riefenstahl a je to dokument z 11. letných olympijských hier konajúcich sa v Berlíne v roku 1936. Pozostáva z dvoch dielov 1. Festival národov a 2. Oslava krásy. Ide o jeden z najlepších športových filmov s veľmi vysokou umeleckou hodnotou. Vykresľuje ľudí všetkých rás a národov ale dokument je úžasný i z hľadiska historického, pretože je tu vidieť ako bolo Nemecko sfanatizované. Z týchto olympijských hier bol prvý krát vyrobený celovečerný film oslavujúci Hitlera a nacistickú stranu v Nemecku. Ale, ktoré olympijské hry boli čisto oslavujúce olympijský ideál? Je vždy olympiáda iba o športe, vtedy to bola oslava nacizmu a dnes vplyvom obrovského marketingu je to oslava Coca Coly a Nike. Alebo sa mýlim? Po vojne Leni Riefenstahl bola štyri roky väznená Spojencami, ale ani jeden súd ju neodsúdil za vojnové zločiny. Zomrela 101 ročná najtalentovanejšia režisérka na svete.(7.2.2016)

  • Wiliem
    *****

    Zrpvu se tento snímek zdá jako velmi propagandistický, což mi tedy docela vadilo. Postupem času objektivita roste a dostavuje se tak naprosto úžasný, ničím nerušený zážitek ze sledování. Je úžasné jak se za těch více než 70 let některé sporty posunuly vpřed. Už jen třeba vítěžství Finů v běhu na 10km v čase 30.15, kdepak jsou Fini i všichni evropané dnes. Skok vysoký, je neuvěřitelné že i s takovou technikou dokázal někdo skočit 2.03m. Nejvíce mě uchvátil asi maraton s neuvěřitelným množstvím poloh kamery, nápaditými záběry a úžasnými výkony, kdepak je taky ale čas 2h 29m dnes, je to síla jak se jednotlivé sporty posunuly. Jedná se bezesporu o mistrovské dílo. 95%.(24.2.2010)

  • Dadel
    *****

    Znamenitý film mapující atletické soutěže berlínské olympiády, ze kterého se má redakce sportu ČT ještě co učit. Už jen stylizovaný úvod s nahými antickými atlety a tanečnicemi (včetně režisérky osobně) a cesta olympijské pochodně z Akropole do Belína je skvěle podaná. A i samotné závody překvapí množstvím kamer, detailními záběry, dramatickým střihem a hezkými nápady (kamera např. často místo atleta samotného zabírá jeho stín). Jednou provždy tak máme zachyceny výkony sprintera Owense, maratónce Sona, tyčkaře Meadowse, výškařky Csakové a dalších borců (btw..tehdejší skokani do výšky a o tyči dopadali hezky natvrdo do písku, ne jako ti dnešní rozmazlenci na měkkou matraci) ___________Ještě jedna zajímavost: Jeden z fanoušků, roztomilý malý človíček s knírkem, byl v záběru častěji než jiní. Mezi ostaními fanoušky byl jistě velmi oblíben, protože ho neustále zdravili zdviženou pravicí. Na IMDB jsem vyhledal, že se jmenuje Himself, a hrál ho talentovaný německý herec A. Hilter. Byl to jistě velký vlastenec, protože vždy když říšský sportovec získal zlato, tak se usmíval a zářil štěstím jako sluníčko. Výraz na Himselfově tváři, když běh na 100m a skok daleký vyhrál šikovný, opálený Američan Jesse Owens, se do konečného sestřihu bohužel nedostal.(20.4.2006)

  • berg.12
    *****

    Na svou dobu gigantický projekt s nevídaným technickým zázemím měl sloužit k demonstraci nadřazenosti německého národa i v oblasti sportu. Árijci však nebyli zdaleka tak úspěšní a vznikl tak jeden z nejúchvatnějších dokumentů. Na jednu stranu je praotcem všech sportovních přenosů, je až fascinující sledovat, kolik záběrů a úhlů kamer se dodnes používá v nezměněné podobě. Na tu druhou s nimi ovšem nemá nic společného, i sport totiž pojímá jako umění. To sice mnohem lépe vynikne až ve druhém dílu, i na prostoru vymezeném ochozy stadionu však nesledujeme jen sportovní výkony, ale opravdové filmové minipříběhy jako závod na 800m, skok daleký nebo noční tyčka. Film je plný naprosto fantastických střihů a prostřihů, které dokonale vykreslují atmosféru na stadionu a Riefenstahlová celou událost pojímá ve velmi sportovním duchu, kde vítězem je opravdu každý, kdo se odhodlá změřit síly se svými soupeři. Mimo zmínky o tom, že při dálkovém běhu jde o souboj bílé rasy s černou (který dnešní atletika už jednoznačně rozhodla) v něm, kromě všeobecného hailování, nějaké propojení s nacismem nenajdete a schválně si všímejte, které národy pří úvodní přehlídce zdraví Hitlera pozvednutím pravice. A ten úvod...chtěl bych vidět, která cenzura by tohle dnes do olympijského přenosu pustila. Tohle je opravdová oslava sportu v antickém ideálu krásy ducha a těla. Dokonalé.(12.9.2006)

  • - Na začátku filmu zobrazené putování ohně z Olympie se v roce 1936 realizovalo poprvé v historii novověkých olympiád. (Jirka_Šč)

  • - Film mal premiéru 20. apríla 1938, v deň Führerových 49. narodenín v berlínskom Ufa Palast. Počas nekonečných ovácií sa na javisku objavuje autorka snímky a preberá z rúk vodcu kyticu bielych ľalií a červených ruží. Leni Riefenstahlová sa na krátku dobu stala najoslavovanejšou ženou nacistického Nemecka. (Raccoon.city)

  • - Bylo natočeno 250 hodin filmového materiálu a na úkol jeho sestříhání (včetně dotáčených zvukových efektů a hudby) Leni Riefenstahl osobně dohlížela. (Hans.)