Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z najznámejších režisérov frankofónnej Kanady, Denys Arcand, nadviazal filmom Invázia barbarov po 17 rokoch na svoj film The Decline of the American Empire. V Invázii barbarov sleduje svojich hrdinov zostarnutých, trochu zlomených životom, stále však ešte plných ideálov a vitality. Hlavný hrdina Rémy je univerzitný profesor histórie, ktorý celý život miloval ženy, zábavu, víno a ľavicové ideály. Po kolapse je hospitalizovaný v nemocnici a jeho bývalá žena Luise okamžite zavolá ich syna Sébastiana, ktorý si buduje kariéru úspešného a bohatého makléra v Londýne. Hoci Sébastien a Rémy spolu kvôli rozdielnym životným filozofiám nikdy dobre nevychádzali, Sébastien okamžite priletí do Kanady a snaží sa otca presvedčiť, aby sa dal previezť na súkromnú kliniku. V štátnej nemocnici sú totiž žalostné podmienky, pacienti ležia i na chodbách. Rémy však bol jedným z hlásateľov socializácie zdravotníctva a trvá na tom, že bude znášať i jej neblahé následky. Po vyšetrení v americkom Baltimore je jasné, že Rémy má na mozgu zhubný nádor a zostáva mu už iba niekoľko týždňov života. Sébastien sa rozhodne, že proti otcovej vôli mu spríjemní posledné dni života: podplatí zdravotnícke odbory, aby mu zrenovovali samostatnú časť nemocnice, zaobstará mu špeciálnu starostlivosť, zaplatí jeho študentom, aby ho prišli pozdraviť a z celého sveta zvolá k smrteľnej posteli jeho najlepších priateľov a dávne i nedávne milenky.

Dokonca, keď už ani silné dávky morfia nedokážu utlmiť bolesti, s pomocou narkomanky Natalie mu zaobstará heroín. Hoci Rémyho životná filozofia jeho najbližším vždy iba ublížila, vďaka Sébastienovi si ju môže udržať až do smrti. Rémy je predstaviteľom umierajúcej generácie a umierajúceho sveta, v ktorom ešte existovala viera v ideály a ich naplnenie. Sébastiena považuje za chladného predátora, ziskuchtivého biznismena, predstaviteľa novej generácie barbarov. Počas posledných týždňov svojho života však Rémy prichádza na to, že i Sébastien uznáva základné životné hodnoty. Sébastien poznáva otca z jeho silnej a nezlomnej stránky, nielen ako večne nedospelého a ľahkovážneho bonvivána. Arcand nevyhrocuje dramatický konflikt medzi otcom a synom, smeruje skôr k zmiereniu, k poznaniu, že hoci starý svet umiera, v tom novom barbarskom ešte môžu pretrvať základné morálne hodnoty. Režisérovi sa v žánri tragikomédie podarilo s nesmiernym šarmom a ľudskosťou, bez pátosu a sentimentu zobraziť smrť človeka i smrť jednej generácie. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (135)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Základem všeho je velmi inteligentní scénář, ve kterém se vtipné scény mění rychlostí blesku v dojemné a vážně míněné drama plynule přechází v satiru na zdravotnictví (mimochodem, kam se hrabou poslední dva díly Básníků). Nápaditá režie a vynikající výkony všech zúčastněných herců jen dotvářejí dokonalý filmový zážitek. ()

Ruut 

všechny recenze uživatele

Realistický pohled bez příkras na snahu syna zpříjemnit umírajícímu otci poslední chvilky života sráží nevěrohodnost některých vedlejších dějových linií. Hlavně o napravené fetačče. Navíc ty hrozné pseudointelektualské kydy přátel umírajícího profesora se jen tak někde nevidí. Hrozně sráží film dolů. Na ně se přesně hodí název filmu.Bohužel to režiser ale určitě plánoval trochu jinak. Na to aby to byla komedie je film o příliš vážných věcech. Na to aby to bylo regulerní drama Invaze barbarů ze své podstaty nemá. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Toto bolo trápenie. Nič proti hercom, proti nápadu, ale preplniť film nudnými intelektuálnymi dialógmi bezo zmyslu, od úvodných titulkov po záverečné, je aj na mňa veľa. Takže z komédie veľa neostalo a ani dramatická línia film nijak nezachraňuje. Naozaj neviem, kde sa stala chyba. Vo mne to nebude. 40%. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Překvapení MFF v Cannes 2004, kde film získal nejvíce ocenění... Profesor historie Remy už ví, že jeho dny jsou spočítány. Neumírá sešlostí věkem, padesátku oslavil teprve nedávno, ale bohužel má v mozku nádor, který současná věda není schopna odoperovat...... Ocenění: Oscar '03 - cizojazyčný film (Kanada); nominace: původní scénář Zlaté glóby - nominace: cizojazyčný film (Kanada) BAFTA - nominace: neanglicky mluvený film, původní scénář MFF Cannes - herečka (M.-J. Croze), scénář, nominace na Zlatou palmu César - režie, film, scénář; nominace: nejnadějnější herečka (M.-J. Croze) Český lev - zahraniční film (Kanada/Francie) MFF Bangkok - film David di Donatello Awards - zahraniční film Genie Awards - režie, film, hlavní herec (R. Girad), vedlejší herec (S. Rousseau), vedlejší herečka (M.-J. Croze), původní scénář Kansas City Film Critics Circle Awards - zahraniční film Lumiere Awards - francouzsky mluvený film National Board of Review - cizojazyčný film (Kanada/Francie) Toronto Film Critics Association Awards - scénář (společně se Ztraceno v překladu) MFF Toronto - kanadský film Vancouver Film Critics Circle - kanadský film, režie kanadského filmu. Scénář : Denys Arcand. Kamera : Christopher Ball a Guy Dufaux. Hudba - Pierre Aviat ..........každý má právo na důstojný odchod ze života......... ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Příjemný film s dobrým tahem na bránu. Problémová je "televizní" kamera a hlavně spousta otravných keců přátel hlavního hrdiny, které šustí papírem. Pokud se tu srovnává s českými Želary, tak ty byly minimálně uvěřitelnější a v jistém smyslu upřímnější. Na druhou stranu předkládá Invaze barbarů spoustu otázek, které si minimálně před smrtí položí každý a na něž je těžké NEHLEDAT odpověď. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (4)

  • Jedná se o první sequel v historii, který získal Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film. (Avalon820)
  • Cameo: Režisér Denys Arcand se ve filmu objeví s nápisem "Directeur" na oděvu. (džanik)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno