poster

Sám proti všem

  • Francie

    Seul contre tous

  • Kanada

    I Stand Alone

  • Nový Zéland

    I Stand Alone

  • USA

    I Stand Alone

  • Velká Británie

    I Stand Alone

Krimi / Drama / Thriller

Francie, 1998, 93 min

  • Renton
    ****

    Scénář: Gaspar Noé .. Výborné prostřihové intro s úděsným zrychleným rytmem (resp. jen zrychlený původní film Carne). Jinak se ve filmu mnoho neděje, celé je to jen kolovrátek temných myšlenek a nadávek - na společnost, na život, na morálku, na nácky, na rodiče, na děti, na šukání, na svobodu, na cokoliv až do absurdního zauzlování, ze kterého vede jediná cesta - kulka do hlavy. Gaspar Noé používá pro tohle téma podivný, laciný styl, ale provokativní obsah jistě něco do sebe má.(19.1.2008)

  • Goldbeater
    ***

    Těžko stravitelný manifest nenávisti ke všemu a všem. Celým snímkem nás provází nepřerušovaný monolog hlavní postavy, která si to chce rozdat se světem, ať to stojí co to stojí. Gaspar Noé se neštítí dotýkat témat od nacionalismu, přes homofóbii po incest a rozehrává nepříjemnou hru o to, co všechno divák dokáže snést, ba dokonce ho v závěru několikavteřinovou časomírou nabádá, aby projekci filmu opustil ještě před poslední scénou. Ta ovšem už po předchozím dění není tak šokující, aby diváka vyloženě odrovnala. Nemohu se tak úplně rozhodnout, do jaké míry mi Noého násilná šaráda připadala samoúčelná, a proto si vyšší hodnocení nechám pro případnou další projekci. Jestli se k ní odhodlám.(10.7.2018)

  • pursulus
    ***

    Sám proti všem?¬         Lidské osudy se sobě velmi podobají, často tak, že rozdíly je možné vnímati pouze samotným jednotlivcem; záleží také na tom, jak zaostříme náš pohled. V holé obecnosti splývají v jedno: narození a smrt. Téměř naprostého zobecnění, kde dva body trojúhelníku doplněn jest třetím, pospolu citem, prožitkem a láskou, dosáhl jeden z z tvůrců filmových nejgeniálnějších, Švéd Ingmar Bergman ve snímku "Sedmá pečeť". Čím větší je zobecnění, tím více se dotýká a ve směs dotkne — nebo aspoň tu je ta možnost — vnímatele umělcova díla; a čím je zobecnění menší, tím menší je cílová skupina vnímatelů, odhlédnuto od kvality díla — v posledku rozhodující věci. Shrnu-li předchozí, tak i výborné dílo může pro své vysoké zaostření utrpěti ztrátu všeobecnosti a tím účinnosti doplňující účinnost jeho zpracování, jeho kvality.¬                 Hle, zde nám jest předložen jako na talíři a velice působivě jeden neobyčejný dá se říci osud, osud psychopata rozvrácené psýchy, jenž při troše štěstí mohl žíti v celku obyčejný život někde na předměstí u svého kafe a své televize; náhody a neštěstí ale tomu zabránily, a tak jsme svědky jeho myšlenkových skrytých pochodů (dalekých od nějakých úvah). Je zde zaostřeno dosti — neboť mezi nýmandy a ztroskotanci životními nalezneme vlastně zřídka osoby psychicky narušené, rozvrácené (spíše jde o jedince, neschopné se porovnati z různých důvodů se svým nejprvé hmotným, pak i duševním úpadkem a skleslostí); takže jde vlastně spíše než o dílo široké veřejnosti určené o klinickou studii, která by patřičně zpracována patřila do sbírky odborných případů. Snímek tak využívá příklon člověka k morbiditě, vlastní mu od jeho prvního hříchu.¬                 Kdyby šlo tvůrci díla, Francouzi Gasparu Noému, skutečně o hlubnu do duše lidí upadlých (odkazuji na jiného Francouze, romanopisce E. Zolu, který to dovedl mistrně), pak by volil, musel by volit jiné způsoby vyjádření, možná také "skandální", ale zcela určitě případnější. Neudělal to, a já jej obviňuji, že dílo natočil tak, že snahu o zviditelnění a skandalitu dal na první místo a teprve po tom mu šlo o cokoli jiného. Podle toho snímek Sám proti všem také vypadá: nepromlouvá k nám osudem, ale svojí zvrhlostí; a má to býti naopak, stojí-li tvůrce za něco. G. Noé mnohé ohromil, některé urazil, ale dobré dílo se mu natočiti nezdařilo, a to pro výše zmíněné. Nejde o dílo nekvalitní, pouze jeho kvalitami jsou kvality pochybné. Z toho důvodu je nám také hodnotiti snímek jako ne podřadný nebo vyloženě špatný, neboť jinak bychom nebyli hodnotiteli objektivními. Čtenář však už jistě pochopil, že G. Noé nám k srdci nepřirostl.¬                 Poznámka: Dobrý snímek o lidech "na okraji" natočil slovenský režisér Ivan Vojnár — snímek "Lesní chodci" s vynikajícím Jiřím Schmitzerem v hlavní úloze. Doporučuji jej všem těm, již hledají pod povrchem lidské kůže přede vším cit a srozumění, čemuž dají vždy přednost před masem a skandálností.(2.8.2017)

  • S.Quentin QUALE
    ****

    Kentusovním obsahem budiž monologický talky výlev choré mysli jednoho starýho oplzlýho santusáka, který neví co se svým prachmizerným životem. Protikladem budiž fakt dobré zpracování, které ladí se znepokojivým obsahem tak, že člověk se po 90 minutách cítí opravdu dobře (ne)pobaven. Tohle se doporučovat nedá, ale kdo by jste se byl na vážkách, rozhodně to zkuste. Neprocentím...(20.8.2014)

  • EvilPhoEniX
    ****

    Šokující a syrová Francie zase a opět. Film především znázorňuje jak potenciálně dobrý člověk se může stát špatným kvůli nedostatku lásky v naší společnosti. Celé se to točí kolem hlavního hrdiny, na kterého padá smůla kde se jen podívá a slyšíme jeho myšlenky plné hněvu, nenávisti a děsu ( Byť kolikrát hodné k zamyšlení a trefné). Je to velmi autenticky a reálně zpracovaný psychologický Thriller/Drama, který mne svým pojetím upřímně dostal. 80%(28.7.2015)

  • - Na konci titulků nalezneme speciální poděkování mimo jiné také režisérovi filmu Angst (1983), Geraldovi Kargleovi, jehož snímkem se Noé inspiroval. (Eldrick)