Režie:
Marco FerreriKamera:
Luciano TovoliHudba:
Philippe SardeHrají:
Gérard Depardieu, Ornella Muti, Renato Salvatori, Michel Piccoli, Zouzou, Nathalie Baye, Daniela Silverio, Vittorio Fanfoni, Giuliana CalandraObsahy(1)
Marco Ferreri, nejkontroverznější italský režisér druhé poloviny 20. století, by tento týden oslavil 80 let. Jeho téměř čtyřicetiletá režijní, scenáristická a herecká práce se zapsala do dějin světové kinematografie nevymazatelným způsobem. Provokující i plachý, sarkastický i poetický, obhroublý i něžný, osobnost, která si vysloužila jako málokterá jiná za svou tvorbu tolik protikladných přívlastků, že snad jediné, s čím se nikdy nesetkal, byla lhostejnost. Jeho osobní, odvážné výpovědi o vztazích mezi mužem a ženou v současném světě, o krizi lidských bytostí v jejich původních instinktech vyprávěné skrze šokující obrazy, dovádějící vnitřní dilemata hrdinů do fyzických zpodobení ad absurdum, vzbuzovaly ostré reakce již v době svého vzniku. Rodák z Milána natočil své první filmy v zemi Buňuela a Dalího, ve Španělsku a po problémech svých filmů v Itálii našel tvůrčí azyl ve Francii. U nás jsme z jeho kolekce více než třiceti filmů mohli dosud zhlédnout docela reprezentativní ukázku jeho tvorby. Filmy Včelí královna (1962), Harém (1967) a především Velká žranice (1973), či Maso (1991), jsou dostatečnou ukázkou jeho kontroverzní, ale osobně zaujaté tvorby. Film Poslední žena z roku 1976 spadá do jeho "francouzského období", v němž o tři roky dříve natočil jeden ze svých nejzatracovanějších, nejdiskutovanějších a také nejobdivovanějších snímků Velká žranice. Pro Poslední ženu oslovil mladého Gérarda Depardieura, jenž měl dny své největší slávy ještě před sebou, a mladinkou Ornellu Muti, která už měla za sebou poměrně bohatou filmovou historii. Oba herci působí v rolích mladé dvojice nesmírně přirozeně a díky ničím nespoutané Ferreriho režii vytvářejí na plátně nejen působivé drama milostného vztahu, ale působí zároveň jako prototypy chování i přemýšlení mladé generace oné konkrétní doby, 70. let minulého století. Zdánlivě všední život mladé dvojice probíhá v několika plánech, od sexu v jeho nejfyzičtější podobě až k principům ženství a mužství obecně a jejich rolí v rodině i společnosti. A jako u Ferreriho vždy, projeví se tyto vnitřní úvahy nakonec zcela otevřeně, zpodobeny fyzicky, v šokujícím finále, které není radno prozrazovat předem. (oficiální text distributora)
(více)Soundtracky
Liza / La Derniere Femme
Original Motion Picture Soundtrack
Vydal: Quartet Records
Rok: 2021
Země: Španělsko
Formát: CD
Stopáž: 52:24
Poznámky: Limited edition.
1. | LIZA: Genérique | Philippe Sarde | 03:41 |
2. | Retour Dans L'Ile | Philippe Sarde | 01:23 |
3. | Le Bunker | Philippe Sarde | 02:43 |
4. | Souvenirs | Philippe Sarde | 01:37 |
5. | La Nage | Philippe Sarde | 03:22 |
6. | Le Gramophone | Philippe Sarde | 02:34 |
7. | Liza | Philippe Sarde | 03:05 |
8. | Liza (Suite) | Philippe Sarde | 02:17 |
9. | Melampo | Philippe Sarde | 02:42 |
10. | L'Avion | Philippe Sarde | 01:23 |
11. | Le Départ | Philippe Sarde | 03:45 |
12. | LA DERNIÈRE FEMME: Générique | Philippe Sarde | 02:55 |
13. | Si Me Quieres Aún | Philippe Sarde | 03:52 |
14. | Tahiti Drink | Philippe Sarde | 02:00 |
15. | "Like A Bird In The Wind" - Bob Martin | Philippe Sarde | 03:25 |
16. | Centre Commercial | Philippe Sarde | 04:02 |
17. | Thème De Valérie | Philippe Sarde | 02:26 |
18. | BONUS TRACK: Liza (Outtakes Medley) | Philippe Sarde | 05:12 |
Le Cinéma de Marco Ferreri
Vydal: Universal Music
Rok: 2007
Země: Francie
Formát: CD
Stopáž: 59:51
1. | LIZA: Générique | Philippe Sarde | 03:04 |
2. | TOUCHE PAS À LA FEMME BLANCHE: Le Théâtre | Philippe Sarde | 02:16 |
3. | LA DERNIERE FEMME: Valérie | Philippe Sarde | 02:20 |
4. | LIZA: Le Bunker | Philippe Sarde | 02:42 |
5. | CONTES DE LA FOLIE ORDINAIRE: Contes De La Folie Ordinaire | Philippe Sarde | 03:56 |
6. | LA GRAND BOUFFE: La Grande Bouffe | Philippe Sarde | 02:30 |
7. | REVE DE SINGE: Rêve De Singe | Philippe Sarde | 05:14 |
8. | LIZA: Melampo | Philippe Sarde | 02:39 |
9. | TOUCHE PAS À LA FEMME BLANCHE: Custer Et Les Indiens | Philippe Sarde | 02:22 |
10. | LE GRAND BOUFFE: La Grande Bouffe (Version Piano) | Philippe Sarde | 02:17 |
11. | LIZA: Liza | Philippe Sarde | 03:36 |
12. | LA DERNIERE FEMME: "Like A Bird In The Wind" - Bob Martin | Philippe Sarde | 03:23 |
13. | CONTES DE LA FOLIE ORDINAIRE: La Plus Belle Fille De La Ville | Philippe Sarde | 05:28 |
14. | LIZA: Retour Dans L'Ile / La Nage | Philippe Sarde | 04:39 |
15. | L'HISTOIRE DE PIERRA: Portrait De Pierra | Philippe Sarde | 02:03 |
16. | LA DERNIERE FEMME: Si Mi Quieres Aune | Philippe Sarde | 03:30 |
17. | La Dernière Femme (Thème Principal) | Philippe Sarde | 02:52 |
18. | LIZA: L'Avion | Philippe Sarde | 01:20 |
19. | Le Départ | Philippe Sarde | 03:40 |
L'Ultima Donna
Colonna Sonora Originale del Film di Marco Ferreri
Vydal: Fida Record
Rok: 1976
Země: Itálie
Formát: LP
Stopáž: 07:23
1. | SIDE A: Like A Bird In The Wind | Philippe Sarde | 03:23 |
2. | SIDE B: Centre Commercial | Philippe Sarde | 04:00 |
La Dernière Femme
Bande Sonore Originale du Film de Marco Ferreri
Vydal: Pathé
Rok: 1976
Země: Francie
Formát: LP
1. | SIDE A: La Dernière Femme | Philippe Sarde | |
2. | Mi Quieres Aune | Philippe Sarde | |
3. | Tahiti Drink | Philippe Sarde | |
4. | Like A Bird In The Wind | Philippe Sarde | |
5. | Centre Commercial | Philippe Sarde | |
6. | SIDE B: Liza | Philippe Sarde | |
7. | La Nage | Philippe Sarde | |
8. | Arrivée Dans L'Ile | Philippe Sarde | |
9. | Le Bunker | Philippe Sarde | |
10. | La Dernière Femme (Thème De Valérie) | Philippe Sarde |